2026-05-16, 16:56
Medlem
Tycker vi är bra på att hälsa på varandra där jag bor
Hör väl till ren hövlighet
Citera
2026-05-16, 16:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinterMugg
Jag har bott i samma område i flera år men känner fortfarande inte mina grannar. Ingen hälsar på mig och det känns som att folk helst undviker kontakt.

Idag när jag var i soprummet stod några personer utanför och väntade. Så fort jag gick ut gick de in direkt utan att säga något. Det fick mig att känna mig ganska utanför och obekväm.

Är det här normalt nu för tiden? Är folk bara mer osociala idag eller har ni varit med om liknande?

Jag säger "hej" till mina grannar och de säger "hej" till mig.
Men inte varje dag, för det behövs inte. Det är normalt för svenskar.

När jag bodde i Texas och i Berlin så hela tiden hälsade jag i absurdum.
Citera
2026-05-16, 16:58
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag hälsar artigt på alla mina grannar, även en pundare som fått dörren inslagen av polisen, men nu har bättrat sig, såvitt jag vet.

Alla som bor i min portuppgång äger svenska / europeiska efternamn och det känns väldigt trevligt på alla sätt och vis.

Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Du bor i Sverige. Hälsa på grannar? Är du inte klok?

Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Välkommen till Sverige.
Folk är så jävla stela och tråkiga
Okej så i Sverige är det både osvenskt och svenskt att hälsa, alternativt svenskt att hälsa men endast på andra svenskar.
Citera
2026-05-16, 16:59
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Jag kan uppleva att folk förväntar sig att jag ska känna igen dom och öppna upp för att hälsa,
MEN dom står bara och glor själva och vågar inte ens le.
Citera
2026-05-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikasmakeravbajs
Jag skiter 100% i mina grannar och hälsar aldrig på någon. Bäst att hålla skiten på avstånd.
Du är en mycket märklig person
Citera
2026-05-16, 17:01
Medlem
Där jag bor hälsar vi på varandra dock inte om någon har hörlurar på sig.
Citera
2026-05-16, 17:01
Medlem
Vi har tysnads kultur.
Det är bara status kan man säga.
Vi pratar inte vi är tänkare.
Citera
2026-05-16, 17:02
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Okej så i Sverige är det både osvenskt och svenskt att hälsa, alternativt svenskt att hälsa men endast på andra svenskar.
Nja, ofta har man haft en ordentlig interaktion innan man hälsar. Man kanske hjälpt någon i tvättstugan, eller klappat nåns hund.
Citera
2026-05-16, 17:03
Avslutad
Det är 2026.
Med all invandring som varit sista 25 åren är det säkrast att hålla sig inomhus och inte hälsa på någon.

Tittar man lite fel på en achmed kan man få en kula i huvudet.

Våldet i sverige har gjort folk mer osociala. Ingen går säker längre
Citera
2026-05-16, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinterMugg
Jag har bott i samma område i flera år men känner fortfarande inte mina grannar. Ingen hälsar på mig och det känns som att folk helst undviker kontakt.

Idag när jag var i soprummet stod några personer utanför och väntade. Så fort jag gick ut gick de in direkt utan att säga något. Det fick mig att känna mig ganska utanför och obekväm.

Är det här normalt nu för tiden? Är folk bara mer osociala idag eller har ni varit med om liknande?
Njut!!
Kan du lösa mitt internet. Min mobil visar inte nyheterna. Jan du skjutsa mig till tåget. Tappat nyckeln kan du klättra in genom fönstret. Kan du släppa in mig 24:00 tappat bort nyckeln. Kan min hund vara hos er. Hej hur mår du? Eller lyssna på värdelösa historier...
Njut. Det där var 1år av när man känner grannarna....
Citera
2026-05-16, 17:05
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Nja, ofta har man haft en ordentlig interaktion innan man hälsar. Man kanske hjälpt någon i tvättstugan, eller klappat nåns hund.
För dig, kanske. Vi kan ju inte använda dig som mall för allt svenskt beteende.
Citera
2026-05-16, 17:12
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
För dig, kanske. Vi kan ju inte använda dig som mall för allt svenskt beteende.
Jag talar om erfarenhet av att ha bott på 40 platser i mitt liv. Personligen hälsar jag på folk, hälsar de inte tillbaka så upphör försöket där.

Men av erfarenhet märker jag ju hur grannar beter sig. Så nej, det är inte mitt beteende jag reflekterar över, utan hur det är att bo i de flesta bostadsområden i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in