2026-05-18, 12:36
Medlem
Jag har ett par grannar som vägrar hälsa på mig.. har blivit ganska komiskt till slut..
Citera
2026-05-19, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rogare.pontare
Som tidigare boende på Södermalm, kulturens högborg. Ylade man högt om multikulturen men tråkigt nog var det bara svenskar i området.

Märkligt att inte vilja bo i Rinkeby med andra kulturer

Den stora skillnaden mellan Södermalm och Rinkeby är socialgrupp - ekonomi. Jag tror att du kan hitta utländska experter som bor på Södermalm.
Citera
2026-05-19, 05:45
Medlem
talcsofts avatar
Man är väl uppfostrad nog att titta andra människor i ögonen och säga hej när man rör sig i trapphuset...? Eller parkerar, rör sig in och ur bilen samtidigt bredvid varandra.

Jag hälsar på grannarna, men de träffar jag knappt. Det är 24 lägenheter i föreningen, och när jag tänker efter har jag träffat 5 personer. 2 i trapphuset jag bor i (6 lägenheter med min inräknad). De andra verkar vara spöken, de har knappt tänt i fönstret, på kvällen heller. Märkligt.

Omvänt så när jag bodde på söder i stockholm 25 år gammal, blev man korsförhörd av tanterna i trapphuset vem man var, vem man bor hos, varför, uppmanad att sköta sig! Finns två sidor i allt!
Citera
2026-05-19, 07:35
Medlem
mhns avatar
Bor i en ganska stor BRF i en relativ lugn förort till Stockholm. Jag hälsar alltid på mina grannar med ett leende och småpratar gärna om det finns tid. Man kan dela upp grannarna så här:

1. De som leende hälsar tillbaka och gärna småpratar om tid finns.
2. De som hälsar tillbaka med ett litet leende.
3. De som hälsar tillbaka helt uttryckslöst, varken otrevligt eller trevligt.
4. De som hälsar tillbaka lite småsurt.
5. De som inte hälsar tillbaka och bara stirrar på en, nästan lite förbannat.

Kategori 4 och 5 slutar jag hälsa på efter några gånger. Jag tänker att de kanske bara hade en dålig dag och ger dem några chanser till. Oftast visar det sig att de bara är på det där sättet, och då låter jag dem vara.
Citera
2026-05-19, 09:54
Medlem
Svenskar är rätt buffliga av sig. Det finns ingen naturlig artighet hos dem.
Citera
2026-05-19, 11:37
Medlem
Praisethesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinterMugg
Jag har bott i samma område i flera år men känner fortfarande inte mina grannar. Ingen hälsar på mig och det känns som att folk helst undviker kontakt.

Idag när jag var i soprummet stod några personer utanför och väntade. Så fort jag gick ut gick de in direkt utan att säga något. Det fick mig att känna mig ganska utanför och obekväm.

Är det här normalt nu för tiden? Är folk bara mer osociala idag eller har ni varit med om liknande?

Folk är mer osociala generellt. Det är lite sjukt och antisocialt beteende. En kollega på jobbet (gubbe i 60-årsåldern) har en taktik, eller liksom bara den han är. Han hälsar på typ allt och alla, alltså på innergården (där alla duckar varandra vanligtvis), i hissen och lite överallt. Han har en boomande röst, som verkligen får en att vakna och haja till. Folk ba hälsar tillbaks när hans röst dundrar!

Så, höj rösten och väck dom där sovande pajaserna när du ska hälsa! Ut med bröstet och maxa pondus
Citera
2026-05-19, 13:48
Medlem
Flytta ut på landet. Alla hälsar och pratar med dig
om du ger dig tid.
Citera
2026-05-19, 17:54
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikasmakeravbajs
Varför ligger TS illa till? Du kanske skojar?

Jag skiter 100% i mina grannar och hälsar aldrig på någon. Bäst att hålla skiten på avstånd.

Här har vi en stor anledning till att jag inte vill bo i sverige
Citera
2026-05-19, 19:30
Medlem
Fullt normalt i städer, särskilt hyreshus. Finns många som är på väg någonstans men väntar om det hörs att någon annan finns i trapphuset. Vi har aldrig haft det så bra som idag, men idag är alla rädda.

På landsbygden ses det som sjukt att inte hälsa på sina grannar. Där pratar man, lånar prylar av varandra, hjälper varandra, har fester tillsammans.. En helt annan gemenskap där folk inte lever i kokong.
Citera
2026-05-19, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoraya2
Är noll intresserad av mina grannar och vad dom har för sig. På hemmaplan har man faktiskt rätt att vara privat.

Vad är poängen med att heja på folk man inte känner i alla fall? Kompletta främlingar. Som jag inte vill ha någon kontakt med överhuvudtaget. Ser ingen vits med det. Dessutom bor jag själv som kvinna, frivilligt barnfri och slutat dejta män för gott. Noll romantiskt intresse. Snarare en uppgift i sig självt att undvika män speciellt. Min trygghet och säkerhet går först alla dagar i veckan i dagens samhälle.

Fejk människor som ska hälsa , bara konstlat. Sedan får dom gärna tycka diverse saker om mig. Jag bryr mig inte om dessa främlingar. Extremt effektivt om man dessutom vill bli lämnad ifred. Nu har jag tur och ser knappt mina grannar. Alla sköter sig själva, precis som det ska vara. Dom ska skita i mig, lika mycket som jag skiter i dom. Perfekt!

Du är helt enkelt socialt efterbliven.
Citera
2026-05-27, 08:41
Bannlyst
Det är nog ganska normalt i Sverige särskilt dessa tider. Vi blir allt mindre socialare.
Citera
2026-05-27, 17:03
Medlem
GregerMedeltids avatar
Jag hälsar alltid på mina grannar när jag ser dem i trapphuset eller i närområdet. Det är nästan enbart de äldre (50+) som svarar. De allra äldsta och de som är inblandade i styrelsen kan man också byta några ord med om man ses. Inga avancerade utlägg, men jag tycker det är rimligt att ha ett någorlunda hum om vem man bor ihop med, även om det är en större förening (100+ lägenheter).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in