Idag, 11:42
Medlem
proconsuls avatar
Cherrypicking. Man väljer ut de bra ställena och ignorerar alla galenskaper.
Citera
Idag, 11:56
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42

Tråden handlar inte om att Gud finns eller inte utan om att den kristna guden är ond och hur människor då kan välja att följa honom.

Skulle själv påstå han är mer god än ond.

Men allt handlar ju om var du som människa lägger din egen tro på vad som är ont och vad som är gott.

Att gud ibland kan uppfattas som ond kan väl ha ett gott syfte?
Citera
Idag, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Skulle själv påstå han är mer god än ond.

Men allt handlar ju om var du som människa lägger din egen tro på vad som är ont och vad som är gott.

Att gud ibland kan uppfattas som ond kan väl ha ett gott syfte?
Han mördar hej vilt sin egen skapelse. Hur kan det ha ett gott syfte? De stackars förstfödda i Egypten?
Citera
Idag, 12:05
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:
Han mördar hej vilt sin egen skapelse. Hur kan det ha ett gott syfte? De stackars förstfödda i Egypten?

Kanske skapade en godare människa.

Din syn på din egen moral tycks ju påverkas i en positiv riktning pgr av den uppfattningen du har om honom.
Citera
Idag, 12:14
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Den kristna Guden är ju hänsynslöst elak i särskilt gamla testamentet.
...
Kristna, förklara gärna för mig varför ni ser Gud som god?
Därför att den kristna Guden, vars ord Bibeln är, inte är hänsynslöst elak eller ö.h. elak i vare sig GT eller NT. Gud är oföränderligt god och inget är gott som inte härrör från Gud:
Jak 1:13-17:
Ingen som frestas skall säga: “Det är Gud som frestar mig.” Ty Gud frestas inte av det onda och frestar inte heller någon. Var och en som frestas, dras och lockas av sitt eget begär. När så begäret har blivit havande föder det synd, och när synden är fullmogen föder den död. Bedra inte er själva, mina älskade bröder.
Allt det goda vi får och varje fullkomlig gåva är från ovan och kommer ner från ljusens Fader, hos vilken ingen förändring sker och ingen växling mellan ljus och mörker.
Citera
Idag, 12:15
Medlem
Citat:
Men det är ju bra men jag skriver om de kristna som predikar ett evigt lidande och det gör väldigt många kristna.

Jag tror inte på eviga helveten

Jag ställer frågan till dem. Hur kan ni försvara att er Gud är god när han gjort detta möjligt.
De har fel. Det de hänvisar till är detta.

Uppenbarelseboken 19
[20] Och odjuret togs till fånga och likaså den falske profeten, som gjort tecken inför odjuret och förfört dem som tagit emot dess märke och tillbett dess bild. De kastades båda levande i eldsjön som brinner av svavel. [21] Och de andra dödades med svärdet ur ryttarens mun, och alla fåglarna åt sig mätta på deras kött.

Odjuret symboliserar riken och myndigheter.

Uppenbarelseboken 16
[10] Den femte tömde sin skål över odjurets tron. Och dess rike lades i mörker, och människorna bet sönder tungan av smärta

Den falska profeten symboliserar all falsk religion. I vers 21 dödas alla, så inget evigt lidande där heller. De predikar ett falskt evangelium.
Citera
Idag, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Är han allsmäktig kan han naturligtvis göra vad fan han vill, men tråden handlar inte om det utan om att den Gud du beskriver är ond, genomond. Nordkorea lär agera på samma sätt, att de straffar barnen till brottslingar i flera generationer. Är det ditt föredöme?
Så du är en anarkist som inte accepterar straff? Lycka till med det! Givetvis straffas syndare av Gud. Innebär det att mänsköiga domare är onda?
Citera
Idag, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Så Sodom & Gomorra är inte förstörda? Man gör alltså utgrävningar i en allegori?

Finns det någon poäng i det jag skriver?

Ja, det ett under att folk inte ser hur tex. svk vänt sig bort från den krävande guden (väldigt få krav om du frågar mig) till den förlåtande jesus.
Sodom(eld/brinna/bränd) och Gomorra(rädsla) är ju lustiga namn på städer, som om de var menade att våldsamt gå under
Senast redigerad av Kirev Idag kl. 12:35.
Citera
Idag, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
De som läser GT kan uppleva ett mörker, men NT ger dig ljus, du måste läsa hela bibeln inte bara välja GT eller NT, de båda kastar ljus på varandra.
Gud är kärlek.

Kärlek är gud.
Gud är universum. Universum är alla vi, allt som existerar.
Vi behöver inte dela upp oss i olika religioner eller tro att en religion är den enda rätta.
Citera
Idag, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Så du är en anarkist som inte accepterar straff? Lycka till med det! Givetvis straffas syndare av Gud. Innebär det att mänsköiga domare är onda?

Det är uppenbarligen meningslöst att diskutera med dig eftersom du inte läser vad jag skriver i mina inlägg.

Mänskliga domare dömer individer för saker de gjort. Det vi talar om här är en kollektiv bestraffning där Gud mördar helt oskyldiga individer som under syndafloden, Egyptens plågor, Sodom och Gomorra osv.
Citera
Idag, 13:13
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
GT’s Gud är även kristendomens Gud.
De troende kristna kan inte ”ta bort” GT. Gör man det, skulle kristendomen inte ha någon Gud och ingen skapelseberättelse. Jesus skulle inte vara Guds son utan bara en opinionsbildare, en den tidens influencer.

Ja, det ligger nog väldigt nära sanningen att så var fallet också
Citera
Idag, 13:14
Medlem
mlon.eusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
I begynnelsen skapade Gud himmel och Jord, dvs Judar har inte uppfunnit Gud eftersom det är avgudadyrkan att skapa sig en gud och tillbedja den.
Vi alla människor är skapade av samma Gud, vi alla har varit slavar i Egypten, den som förkastar Gud som sin Skapare och litar på sig själv och världen är högmodig.
Det var specifikt judar som hittade på den där sjukt auktoritära och manipulativa härskarideologin "I begynnelsen skapade Gud himmel och Jord".

Jag har inte varit någon jävla slav i Egypten!

Att du påstår sådan skit i samma mening som du kallar andra för högmodiga är så dumt att det är både pinsamt och tragikomiskt.

Det är du som underkastat dig själv som slav under judarna genom att blint tro på deras auktoritära hittepågud som du aldrig ens sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in