Igår, 09:49
Medlem
Public Enemys avatar
Varför har någon gud följare över huvud taget?
Citera
Igår, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Alla vet att de var änglar. Men ni sa att Gud var ond eftersom Bibeln beskriver vad LOT gjorde fastän det inte står om Gud tyckte det var bra eller dåligt. Ungefär som om du skulle beskriva vad Hitler gjorde och därefter bli kallad nazist.
Om Gud tyckte det var dåligt, varför var Lot den enda som räddades? Tänk lite! Jag vet, kristendom stödjer inte sådant, men försök i alla fall!
Citera
Igår, 10:05
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Nu säger ju Jesus själv att han är Guds son, och det är ju det de troende kristna följer. Jesus talar inte om någon ny gud. Det är judarnas Gud han menar.
Och ska man se objektivt på det hela så predikade inte Jesus en ny religion. Han predikade en reform av den judiska religionen. Det var först efter hans död som hans lära utvecklades till en religion. Och där hade bl a aposteln Paulus en stor roll.

Religion och en gud (eller flera) är människans ”påhitt”. Religionen och guden användes förr som förklaring till saker man inte förstod. T ex tsunamis och missväxt.
Tidigt förstod en del människor att religion och Gud kunde användas för att härska över och förtrycka andra människor.
Jag försöker igen, att blanda ihop Gud och religion är dumheter.
Gud är vad man gör det till, religion är människans påhitt i ett försök att förklara sin egen existens.
Sagobok , rättesnöre, fabler ,en fortfarande en mänsklig uppfinning. Det är vi som kopplat ihop religion med Gud det är inte Gud som sagt vi ska vara religiösa.
Citera
Igår, 10:07
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Det var ju det jag skrev.
Och med det resonemanget blir han alltså en mördare vilket du inte skrev
Citera
Igår, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
De som kastas i eldsjön dör.

Uppenbarelseboken 20
[14] Och döden och dödsriket kastades i den brinnande sjön. Detta är den andra döden, den brinnande sjön.

Den andra döden.

Jesaja 54
[15] Om någon går till angrepp
är det inte jag som vållat det,
och vem som än angriper dig
skall falla för din hand.
[16] Det är jag som skapar smeden,
han som blåser på kolelden
och formar vapnen för deras värv,
jag skapar förgöraren som skall förinta.
[17] Men inget vapen som smids mot dig
skall ha framgång,
alla som för talan mot dig
skall du få fällda.
Detta är Herrens tjänares lott,
jag ger dem segern,
säger Herren.

Gud erkänner att han skapat oss, men han ger inte någon rätten att döda, hence du skall inte dräpa. Om Gud inte förbjudit mord hade han varit ansvarig för varje mord. Nu är mord varje individs egna ansvar.

Men det är ju bra men jag skriver om de kristna som predikar ett evigt lidande och det gör väldigt många kristna.

Jag tror inte på eviga helveten

Jag ställer frågan till dem. Hur kan ni försvara att er Gud är god när han gjort detta möjligt.
Citera
Igår, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det finns inget evigt lidande men ett evigt straff. Precis alla som avlider hamnar i "dödsriket", inte köttsligen men mentalt.

Efter att människorna och Satan ruinerat mänskligheten kommer en fruktansvärd vedermöda och mot slutet av denna kommer Jesus tillbaka, nu med global makt. Först därefter kommer domedagen då vissa får evigt liv i ett himmelrike där Jesus är evig kung medan andra får ett evigt straff som Gud bestämt. I värsta fall evig död.

Hänger inte riktigt med. Menar du att man hamnar i ett mentalt evigt helvete?

Det andra du skriver kunde Gud undvika att det skulle ske. Han skapade oss och visste att vi inte var fullkomliga. Han kunde låtit bli men av nån anledning lät han skapa varelser som skulle få uppleva fruktansvärda vedermödor. Alltså, precis som jag säger, den kristna Guden är ond.
Citera
Igår, 10:22
Medlem
Citat:
Är du dum på riktigt? Självklart skrivs det om Gud i bibelen, men det betyder ju inte att bibeln inte beskriver saker som skett och i fallet LOT beskrivs vad han gjorde, står inget om det var rätt eller fel.
Men du kan ju tänka ut själv om det var rätt eller fel och utifrån det göra en bedömning om bibelns Gud är ond eller god
Citera
Igår, 10:27
Medlem
Citat:
Du är enormt korkad, Satan sa att människan följer honom om de får en fri vilja så då låter Gud honom bevisa det, så det är där vi är nu på Guds vilodag där satan försöker bevisa att han kan styra och att folk vill ha honom istället för Gud.. varför tror du tex att du sitter här och tycker att Gud är ond?

Jag skriver att hur Bibeln beskriver Gud så är han ond.

Det är Gud som gjort möjligt att satan finns överhuvudtaget.

Det är väl knappast så att folk vill följa satan bara för att de väljer att inte vara kristna??

Människor föds och försöker göra det bästa utifrån de förutsättningar de får men enligt dig ska de brinna i helvetet.
Citera
Igår, 10:40
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Allra sakramenten i Kristna kyrkan är instiftat av Jesus själv, det är inte påhittat av människor.
Det kan man ha olika uppfattning om.
Det Jesus sagt när han levde skrevs ned flera hundra år efter hans död.
Muntlig tradition tenderar att modifieras genom åren.
Citera
Igår, 11:11
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Jag försöker igen, att blanda ihop Gud och religion är dumheter.
Gud är vad man gör det till, religion är människans påhitt i ett försök att förklara sin egen existens.
Sagobok , rättesnöre, fabler ,en fortfarande en mänsklig uppfinning. Det är vi som kopplat ihop religion med Gud det är inte Gud som sagt vi ska vara religiösa.
Jo, men min åsikt är att båda är människan påhitt.
Gud var ett sätt att förklara sådant man inte kunde förklara.
Religionen ett sätt att kontrollera och förtrycka folk. ”Gud straffar dig om du inte…”
Citera
Igår, 11:34
Medlem
Majsmannen2s avatar
Leker inte människan Gud då genom att tro sig veta exakt vad som är gott och vad som är ont.

Att gud skulle kunna ha många sidor och en framförhållning som människor i vissa avseenden uppfattar som konstig eller rent av elak.

Gör det väl bara enklare att som människa kunna tro på honom?
Citera
Igår, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Leker inte människan Gud då genom att tro sig veta exakt vad som är gott och vad som är ont.

Att gud skulle kunna ha många sidor och en framförhållning som människor i vissa avseenden uppfattar som konstig eller rent av elak.

Gör det väl bara enklare att som människa kunna tro på honom?
Menar du tro på att han finns eller tro på att han är god?

Tråden handlar inte om att Gud finns eller inte utan om att den kristna Guden är ond och hur människor då kan välja att följa honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in