2026-05-15, 20:14
Medlem
Jag hatar både borgare och sossar. Jag är nationalist. Tyvärr röstar jag på SD i brist på alternativ. Jag hatar att de samarbetar med Moderaterna egentligen.

Helst skulle jag vilja ha en S+SD regering.
Citera
2026-05-15, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Ändå gör sossarna aldrig något åt saken. Det måste bero på att ni är så arbetsskygga? Eller korrumperade?

Göra vadå? Göra att begåvade elever som inte klarar av svensk grundskola kan avancera eller?

-"Mitt barn är jättebegåvat! Att han har dåliga betyg betyder bara att han är uttråkad i skolan!"
Citera
2026-05-15, 20:47
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Jag hatar både borgare och sossar. Jag är nationalist. Tyvärr röstar jag på SD i brist på alternativ. Jag hatar att de samarbetar med Moderaterna egentligen.

Helst skulle jag vilja ha en S+SD regering.

Varför gillar du Sossarna mer än M?
Citera
2026-05-15, 21:03
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson

Lol, vilken fråga.
M är lika woke som S, med skillnaden att de vill göra det fritt att utnyttja människor.
Hela deras filosofi är den fria marknaden och med det menar de vad jag beskrivit tidigare.
De lägger ansvaret på individen att fly misshandel, men problemet är att vissa inte kan fly.
Det är lite som att sitta mitt ute på havet i en jolle och en stackars skeppsbruten jävel kravlar upp i båten.
I båten sitter moderaten. Efter en stund börjar moderaten sparka offret på kuken om denna inte rör mot land.
Offret klagar.
Moderaten svarar "Passar det inte leta upp en annan båt".

Citera
2026-05-15, 21:15
Medlem
KapitalismKnullads avatar
OBS:
Jag tror att man får skilja på lite olika saker.

Man får skilja på t.ex en enskild näringsidkare eller någon som har ett litet familjeföretag och på ett arrangemang där man verkligen gör sig rik på andras arbete.
Om "Pontus med fru" t.ex startar en liten butik där de säljer krukor är det inte samma sak som ett företag där man roffar åt sig stor del av det som anställd arbetskraft tjänar.
Detta sker ganska mycket nu för tiden. Man har satt det i system att inte ens bidra med produktionsmedel alltid och använder människor som en form av verktyg för profit.
Citera
2026-05-15, 21:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Måste väl ändå vara arbetsgivarna som bestämmer villkoren eller?
Den dagen de anställda styr så är vi illa ute.
Ja, AG måste ju bestämma över sitt kapital men utvecklingen går mot att allt fler blir oanställningsbara och det har inte alltid varit så. Allt fler personer måste finna sin utkomst utanför det privata näringslivet och omställningen blir brutal med AI och de multinationella företagen. Kapitalismen har förlorat sin möjlighet att vara basen för samhället, om alla medborgares behov räknas in i 'samhället'.

Högerlösningen är att strunta i de allt fler överflödigas behov och vänsterlösningen är att strunta i de alltmer asociala företagens behov.
Citera
2026-05-15, 21:36
Medlem
Citat:
Jag föredrar satsningar på välfärden framför skattesänkningar för de allra rikaste.
Citera
2026-05-15, 21:39
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kretinsky7
Premissen att "alla är arbetare" suddar ut en distinktion som fortfarande är ekonomiskt mätbar och analytiskt relevant.

Lön kontra kapitalinkomst är inte samma sak. En snickare som tjänar 45 000 kronor i månaden är beroende av att fortsätta arbeta varje månad. Fredrik Lundberg tjänar sin miljard oavsett om han sover eller vaknar. Det är inte en gradskillnad, det är en strukturellt annorlunda ekonomisk position. Att snickaren tjänar bra löser inte den asymmetrin.

Ägarskap ger kontroll, inte bara inkomst. Den som äger ett fastighetsbestånd eller en industri bestämmer hyresvillkor, anställningsvillkor och produktionsbeslut. Den anställde eller hyresgästen fogar sig. Den maktobalansen existerar oberoende av hur hög lönen råkar vara.

"Bidragsklass röstar rött" är en förenkling som inte håller empiriskt. Stora väljargrupper inom LO-kollektivet i form av industriarbetare, lastbilschaufförer, byggnadsarbetare, truckförare och busschaufförer mfl har historiskt röstat socialdemokratiskt trots att de försörjer sig helt på lön.

Klassbegreppet må vara trubbigare idag, men att kassera det helt döljer reella maktskillnader snarare än att förklara dem.

Jag kasserar det inte helt, jag delar in det i arbetarklass och bidragsklass. De allra flesta klarar sig på sin heltidslön och eftersom vi i Sverige har välfärdsskyddet så innebär det att även lågavlönade svenskar har ett gott liv. Marx hade inte den svenska välfärdssektorn i åtanke när han grävde ned sig i klassorättvisa. Marx hade starkt ogillat möjligheten att leva på bidrag.
Citera
2026-05-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Jag kasserar det inte helt, jag delar in det i arbetarklass och bidragsklass. De allra flesta klarar sig på sin heltidslön och eftersom vi i Sverige har välfärdsskyddet så innebär det att även lågavlönade svenskar har ett gott liv. Marx hade inte den svenska välfärdssektorn i åtanke när han grävde ned sig i klassorättvisa. Marx hade starkt ogillat möjligheten att leva på bidrag.

Bidragsklassen som du talar om är ju den grupp människor som Marx hänvisade till som trasproletariatet. Bidrag fyller en funktion i fråga om social kontroll, då personer ur trasproletariatet enklare behärskas om de är beroende av staten för sin överlevnad. Om de inte får bidrag, då hade underklassen tvingats begå brott i högre skala och dessutom förmodligen radikaliserats med enkelhet av olika revolutionära eller extremistiska grupper som NMR och Antifa osv eller terroristsekter rentav.
Senast redigerad av kretinsky7 2026-05-15 kl. 22:49.
Citera
2026-05-15, 21:56
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Jag föredrar satsningar på välfärden framför skattesänkningar för de allra rikaste.

Är man rik om man arbetar menar du?
Citera
2026-05-15, 22:32
Medlem
Citat:
Är man rik om man arbetar menar du?
Jag tänkte främst på avskaffande av fastighetsskatt (det enda land i västvärlden som inte har en?) och att avskaffa värnskatten gynnade ju inte heller vanligt folk. Jobbskatteavdragen kan jag förstå för dom gynnar alla. Sänkt matmoms likaså.
Citera
2026-05-15, 22:42
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Jag tänkte främst på avskaffande av fastighetsskatt (det enda land i västvärlden som inte har en?) och att avskaffa värnskatten gynnade ju inte heller vanligt folk. Jobbskatteavdragen kan jag förstå för dom gynnar alla. Sänkt matmoms likaså.

Ursäkta? Är man rik för att man bor i hus? Bor inte de flesta svenskar i hus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in