2026-05-15, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Medan du envisas med youtube så får jag ger dig lite mer konkreta källor.
1. https://lagen.nu/dom/nja/2017s316?utm_source=chatgpt.com
2. https://lagen.nu/dom/nja/2010s671?utm_source=chatgpt.com
3. https://lagen.nu/dom/nja/2017s316?utm_source=chatgpt.com

HD skriver också:

“En trovärdig utsaga från målsäganden kan, i förening med vad som i övrigt har framkommit i målet, vara tillräckligt för en fällande dom.”

Samtidigt säger HD tydligt:

“Det är således inte tillräckligt att målsägandens berättelse är mer trovärdig än den tilltalades.”

Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Rättssäkerheten i Sverige från de som FAKTISKT vet något.
https://www.transparency.org/en/countries/sweden/
6eplats av 182

https://worldjusticeproject.org/rule-of-law-index/global
4e plats av 142

Men jag antar att killgissande väger tyngre här

Det är som så att dessa kriterier som HD bestämt skall avgöra om någon talar sanning eller ljuger är helt "påhittade" av HD, det har INTE stöd av vittnespsykologisk forskning, tvärt om så har vittnespsykologisk forskning avfärdat dessa kriterier som HD använder.

HDs kriterier bygger på gammal forskning och antaganden som har blivit helt avfärdat av modern vittnespsykologisk forskning för flera decennier sedan.

Domstolen använder också ett analytiskt verktyg som analyserar "berättelser" som kallas "Realitetskriterier" (eller Schelins kriterier).

De är direkt tagna från SVA (Statement Validity Assessment)/CBCA (Criteria-Based Content Analysis).

Träffsäkerheten på dessa metoder ligger på mellan 60-70%, snittet ligger mellan 63-65%.

Alltså väldigt långt från att vara ens nära bortom rimligt tvivel.

Och det är alltså under kontrollerade former. I verkligheten så händer det t.ex. ofta att den åtalade inte är speciellt bra på att tala för sig, då ökar risken markant att CBCA bedömer personens utsaga som osann. I verkligheten är alltså tillförlitligheten under 63-65%.

Visst sker det kanske inte jätteofta att oskyldiga döms eftersom 5% av alla anmälningar går till åtal. Men då får man ha i åtanke att det sker en hel del felaktiga och falska anmälningar. Detta har polisen själva uttalat sig om för ett många år sedan, och jag kan inte se att det skulle blivit färre idag med tanke på att skadeståndet för våldtäkt ökat rejält. "Enligt en egen utredning som polisen gjorde av alla våldtäktsanmälningar i Örebro län 2004, så var närmare var femte anmälan felaktig eller falsk. Samma antal falska anmälningar gäller fortfarande (år 2007) menar Robert Haslinger, som är chef på roteln grova brott hos Örebropolisen.".

Om det går till åtal så räcker detta i ca 90% av fallen målsägandes utsaga plus andrahandsvittnesmål i form av någon berättar vad målsägande sagt eller vittnar om vad hur de agerat.

Så det enda man kan vara säker på att det absolut sker att människor döms oskyldigt, men hur många kan man bara undra.

Låter det rättssäkert?

Läs också inlägget nedan från någon som har koll. Är det fetade i texten också rättssäkerhet enligt er?

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Sanningen är idag sådan att Sverige i praktiken till stor del har sänkt beviskraven för just våldtäkt.
Domstolarna påstår att så inte är fallet, men inget annat kan förklara ändringen som skett.

Medan målsägandes ord och andrahandsuppgifter(hörsägen) i princip aldrig är nog för fällande dom i andra typer av brott(t.ex. bara 18% vid olaga hot) så räcker det i 90% av fallen gällande våldtäkt.
Detta är en extrem diskrepans som egentligen inte kan förklaras med annat än att man kraftigt sänkt beviskravet för våldtäkt.

Vi har under denna perioden(sedan införandet av oaktsamhetsvåldtäkt) också sett en väldigt stor ökning i andelen fällande domar för våldtäkt, från ca 54% till ca 78%.

I min mening pågår idag en rättsskandal som ligger på samma nivå som hela historien kring "förträngda minnen".
HD och domstolarna anser sig idag kunna avgöra vem som talar sanning eller inte.
Detta är vetenskapligt falskt, det kan de INTE. Säkerheten när man baserar en dom på att värdera ord mot ord ligger vetenskapligt sett på ca 50-60%, förutsatt att bägge parter har "normal" verbal förmåga.

Objektivt sett är det alltså helt klart så att det finns en betydande risk att bli oskyldigt dömd för våldtäkt i Sverige idag OM MAN BLIR ÅTALAD.

Trots att sanningen är sådan att rättssäkerheten inte alls håller den nivå den skall i våldtäktsmål så är det fortfarande så att den totala risken att dömas oskyldig är mycket liten.
Men får hålla två saker i huvudet samtidigt här.
Trots att domstolarna i Sverige idag sänkt beviskraven till kanske 60% säkerhet(optimistiskt sett) så leder fortfarande bara ca 5% av alla anmälda våldtäkter till åtal och av dessa leder numera ca 78% till fällande dom, det ger alltså 4% av anmälningar leder till dom.

Kritiken kring domstolarnas rättssäkerhet i dessa fall är alltså helt befogad. Det är i min mening en rättsskandal av extrema mått och jag tror det är sådant som vi inom vår livstid kommer få korrigerat och man kommer om kanske 30år läsa i kurslitteraturen för juridik hur den fria bevisvärderingen totalt havererade gällande våldtäkt under 2020 och kanske men förhoppningsvis inte även 2030talet.

Med det sagt vill jag dock moderera det hela lite också med att påpeka att det är inte så extremt illa som vissa vill påvisa att det skulle vara lätt att bli oskyldigt dömd.
Trots allt så går 95% av alla anmälningar inte ens till åtal.
Det är alltså verkligen inte så lätt som att bara anklaga någon och säga till en kompis så blir personen dömd.
Tvärt om är det så att det fortfarande är väldigt låg risk att bli dömd, även om man är skyldig om det inte finns stark teknisk bevisning.

Sammanfattningsvis är alltså rättssäkerheten delvis satt ur spel.
Det är FÖR lätt att bli oskyldigt dömd, men den totala risken är fortfarande extremt låg.
Senast redigerad av torkskap1 2026-05-15 kl. 02:58.
Citera
2026-05-15, 07:01
Medlem
Karlastars avatar
Vi vet.

Vill man bli av med en person en vecka vid ett speciellt datum är ju bara att anmäla en person för våldtäkt så låser man in personen en vecka.

Smidigt
Citera
2026-05-15, 07:19
Medlem
Citat:
Som sagt, återkom när du kan belägga det du säger på ett trovärdigt sätt.

Det finns många exempel på det i tråden där du kan läsa om det.

Vi kan bara ta exempelvis Christer Petersson som exempelvis som fälldes av Stockholms tingsrätt i något som så viktigt som ett statsministermord men friades i högre instans och HD tog inte ens upp målet.

Det byggde på bara ord i form av till och med lösa och vaga minnesbilder.

Jag kommer inte ge dig fler exempel.

Du får gärna belägga motsatsen vilket du dock inte kommer att kunna göra eftersom det inte är så.
Citera
2026-05-15, 08:30
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Det finns många exempel på det i tråden där du kan läsa om det.

Vi kan bara ta exempelvis Christer Petersson som exempelvis som fälldes av Stockholms tingsrätt i något som så viktigt som ett statsministermord men friades i högre instans och HD tog inte ens upp målet.

Det byggde på bara ord i form av till och med lösa och vaga minnesbilder.

Jag kommer inte ge dig fler exempel.

Du får gärna belägga motsatsen vilket du dock inte kommer att kunna göra eftersom det inte är så.
Hahaha! Ett simpelt fall som är så uppmärksammat att det forskats på det i sig? Tack för att du bekräftar det jag säger. Och att dra upp enstaka händelser där det inte varit rättssäkert är inte ett bevis på att det inte är rättssäkert.
Citera
2026-05-15, 09:40
Medlem
Citat:
Behöver man har 24/7 kamerainspelningar överallt i sitt hem för att inte bli anklagad för oförrätter har man nog grava problem man inte inser.

Om det blir inbrott ser jag det
Fattar du nu ????
Sen om det spelar in mer vad fan gör det ?
Citera
2026-05-15, 09:41
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Om det blir inbrott ser jag det
Fattar du nu ????
Sen om det spelar in mer vad fan gör det ?
Jahaaaaa, så nu är det för inbrott och har inget med tråden alls att göra?
Citera
2026-05-15, 12:16
Medlem
Citat:
Hahaha! Ett simpelt fall som är så uppmärksammat att det forskats på det i sig? Tack för att du bekräftar det jag säger. Och att dra upp enstaka händelser där det inte varit rättssäkert är inte ett bevis på att det inte är rättssäkert.

Det är ju inte direkt så att du bemöter de som kommer med sakliga fakta och argument heller angående rättssäkerheten kring våldtäktsmål i Sverige.

Angående enstaka händelser är det ej ett bevis på att det inte är rättssäkert kanske, dock kan man ju givetvis undra hur ett så rättssäkert land kan dras med rena rama haverier som med Thomas Quick, Da Costa-fallet, Kevinfallet, Knutby, Palme-mordet etc. Och att sedan hänga ut Skandiamannen utan någon egentlig bevisning som grädde på moset, det är ju magstarkt.

Detta är ju dessutom bara kända justitiemord eller haverier, sedan finns det ju givetvis massvis som inte har fått medial uppmärksamhet.
Citera
2026-05-15, 12:38
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Det är ju inte direkt så att du bemöter de som kommer med sakliga fakta och argument heller angående rättssäkerheten kring våldtäktsmål i Sverige.

Angående enstaka händelser är det ej ett bevis på att det inte är rättssäkert kanske, dock kan man ju givetvis undra hur ett så rättssäkert land kan dras med rena rama haverier som med Thomas Quick, Da Costa-fallet, Kevinfallet, Knutby, Palme-mordet etc. Och att sedan hänga ut Skandiamannen utan någon egentlig bevisning som grädde på moset, det är ju magstarkt.

Detta är ju dessutom bara kända justitiemord eller haverier, sedan finns det ju givetvis massvis som inte har fått medial uppmärksamhet.
Räcker det inte med att ALLA som officiellt arbetar med att kartlägga rättssäkerheten rankar oss topp10 i världen? Sen att vi SJÄLVKLART har enstaka fall där misstag begåtts är knappast något att lägga någon större vikt i mer än att ja, det är inte perfekt, ingenting är?
Citera
2026-05-15, 12:45
Medlem
Citat:
Räcker det inte med att ALLA som officiellt arbetar med att kartlägga rättssäkerheten rankar oss topp10 i världen? Sen att vi SJÄLVKLART har enstaka fall där misstag begåtts är knappast något att lägga någon större vikt i mer än att ja, det är inte perfekt, ingenting är?

Jag skulle inte säga enstaka fall. Enstaka fall som fått massmedial uppmärksamhet, ja.

Vi har säkert bra rättssäkerhet när det kommer till de allra flesta brotten, men knappast när det gäller sexualbrottmål.

Inte ens du kan väl anse att det är rättssäkert att man skulle kunna sätta dit dig oskyldigt för våldtäkt? Det är fullt möjligt. Ord mot ord + en trovärdig berättelse som berättas för ett par väninnor så ligger man illa till.
Citera
2026-05-15, 21:30
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Jag skulle inte säga enstaka fall. Enstaka fall som fått massmedial uppmärksamhet, ja.

Vi har säkert bra rättssäkerhet när det kommer till de allra flesta brotten, men knappast när det gäller sexualbrottmål.

Inte ens du kan väl anse att det är rättssäkert att man skulle kunna sätta dit dig oskyldigt för våldtäkt? Det är fullt möjligt. Ord mot ord + en trovärdig berättelse som berättas för ett par väninnor så ligger man illa till.
Nej det jag själv tycker ur en ren anekdotiskt synpunkt är att sexualbrott är en extremt svår sak att bedöma och att sätta ett offers upplevelse mot den rena, kalla fakta-delen i det hela aldrig kommer vara rätt sätt att bedöma det på. Oavsett om du går på en ren "vi måste ha 100% fakta och bevis" mot "personens uppfattning är det som spelar roll".... Men överlag, jo, jag anser att vi försöker så gott det går ur en mänsklig synpunkt att vara rättssäkra.
Citera
2026-05-15, 21:44
Medlem
Citat:
Nej det jag själv tycker ur en ren anekdotiskt synpunkt är att sexualbrott är en extremt svår sak att bedöma och att sätta ett offers upplevelse mot den rena, kalla fakta-delen i det hela aldrig kommer vara rätt sätt att bedöma det på. Oavsett om du går på en ren "vi måste ha 100% fakta och bevis" mot "personens uppfattning är det som spelar roll".... Men överlag, jo, jag anser att vi försöker så gott det går ur en mänsklig synpunkt att vara rättssäkra.

Men man kan inte tänka som så att "fan.. tänk om hon säger sanningen och vi friar honom". Det måste vara ställt utom rimligt tvivel.

Det är helt sjukt som det är idag att tänka att fan vi får förstöra några killars liv med en våldtäktsdom här och där.. det är smällar man får ta att några blir oskyldigt dömda. Det är inte så det får gå till.

Finns det en risk om än liten att man kan vara oskyldig eller att det kan ha gått till på annat vis så måste man fria. Ord mot ord är inte ställt utom rimligt tvivel.

Vi kan inte ha ett samhälle där det möjligt att sätta dit någon genom endast lögnaktiga ord.
Citera
2026-05-15, 23:38
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Ja ett annat sätt att få perspektiv på är att reflektera över hur mycket sex folk håller på med under ett år och hur få anmälningarna är? Att deklarera sina avsikter från början med finess, underlättar att uppnå uttryckligt samtycke, då lagstiftaren kräver uttryckligt samtycke för att sexet ska vara lagligt!
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej det krävs inte uttryckligt samtycke, samtycke i förväg är heller ingen garanti eftersom samtycke kan dras tillbaks när som helst även efter att sexakten påbörjats.
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Vad säger brottsbalkens 6kap 1§;

Om åklagaren frågar den åtalade i rätten, vad gjorde du för att ta reda på om hon ville? Det är flera som inte frågat henne om hon vill, åtminstone en del åtal borde man kunna förebygga om man bjuder hem någon på kaffe att det handlar om sex, tycker hon att man är riktigt attraktiv då blir hon kåt av det, kommer en massa bullshit typ vad snabbt du går fram och tar illa upp då vet man att hon inte tycker att man är speciellt attraktiv heller. Jag har haft några sådana hemma hos mig när jag var ung, idag hade jag sagt till dom att det är skitsnack, dom flesta som varit hos mig blir det sex nästan på en gång, vad ska dom göra? Om dom inte har sex med mig kommer dom att få jobba flitigt med fingerpullan när dom kommer hem, så varför slösar du tid på mig? Eller om det inte blir pullan ikväll då har du inte så stora behov heller, då är du ointressant för mig i Alla fall!

Innan man skrider till verket i sängen med dom kan man för säkerhets skull inhämta ett förnyat samtycke!
Aramir2 har rätt.

Det krävs inte uttryckligt samtycke, vilket framgår av vad du citerade, PeterSoderqvist:
"Vid bedömningen av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska det särskilt beaktas om frivillighet har kommit till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt." (fetstil tillagd)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in