Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Jag har sedan ett tag tillbaka märkt att bilar som kommer från höger och ska köra in i rondellen, gärna vill köra rakt in framför mig som redan är inne i rondellen.
Jag som är inne i rondell har ju förkörsrätt och den som kommer in från höger går ju ”lämna företräde”. Men många verkar strunta i det och kör bara rakt in i rondellen. Jag har inte stannat mitt i rondellen och den som försöker tränga sig före har alltså fått ”stå på bromsen” när han/hon märkt att jag inte släppt vederbörande före.
Någon mer som upptäckt detta?
Jag kan inte svara för dina situationer men då jag ofta kör i småtät trafik kan förklara hur jag kör.
Jagkör sakta fram mot rondellen och läser trafiken i den. Genom att rulla fram har jag fart och har då möjlighet att båda stanna och snabbt öka farten för att komma in i en lucka.
De i rondellen kanske upplever det som att jag panikbromsar.
Varför kör jag så?
Någon nämnde Somaliska trafikregler medan jag vill skylla på de som kör Tyska bilar utan att betala för extrautrustningen, blinkers. Jag kör som jag gör för att snabbare komma in i en rondell än att behöva starta från stillastående när jag märker att en bil svänger ut innan mig. Ibland smiter jag in i en lucka mellan två bilar vilket jag inte klarar från stillastående.
I mitt specifika fall har jag marginalen som gör att du inte behöver bromsa även om många säkert gör det ändå innande skapar en tråd på internet.