Citat:
Ursprungligen postat av
vgebler
Faktiskt inte. Däremot kan jag passa på att varna för en lurighet åt andra hållet, där den som kör in i rondellen tydligen ska lämna företräde i vidare bemärkelse än jag tidigare insett: Säg att jag ska köra in i rondellen och gör det med god marginal till den närmaste bilen som finns inne i rondellen. Då har jag tidigare tyckt att jag därmed tillgodosett deras förkörsrätt och inte behövde tänka på det mer. Men säg att en bil som var inne i rondellen före mig, i innerfilen, ska köra ut vid nästa utfart. Jag ligger i ytterfil. I det fallet verkar expertisen tycka att förkörsrätten för den andra bilen fortfarande gäller, så att jag ska låta den bilen byta fil och köra ut ur rondellen. Principiellt sett tycker jag det är märkligt (och att den som byter fil borde lämna företräde) men jag är inte någon expert.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sonny00
Den som byter körfält har väjningsplikt.
Så tänkte jag också, men tydligen är det inte så självklart hur de två olika väjningsplikterna kombineras (den som gäller för den som kör in i rondellen och den som gäller för filbytaren). Den senare kanske måste bromsa in för att kunna köra ut ur rondellen som avsett till följd av att jag kört in i den. Då kan det anses att jag inte uppfyllt min väjningsplikt, eftersom jag hindrat befintlig trafik i rondellen. Det här är ingen ren spekulation, utan baserat på ett verkligt fall där den som kört ut ur rondellen sidokrockat med den som kört in i den, och den som kört in i den betraktats som felande. Jag vill minnas att det var en handläggare på ett försäkringsbolag som gjort bedömningen snarare än en domstol. Om väjningsplikten för filbyte varit absolut, hade ju filbytaren räknats som den felande parten.
Jag hittade inte den artikel där jag ursprungligen läste om detta, men kontentan var ungefär samma som här:
Citat:
Många rondeller har två körfält och väjningsplikten gäller för båda filerna. Om du stannat och väntar på en lucka för att köra in i rondellen är det alltså inte tillåtet förrän det är fritt i båda körfälten. Det här är ett mycket vanligt missförstånd och kan alltså kosta dig 2.000 kronor om polisen är uppmärksam. Skulle du bryta mot väjningsplikten och det blir en krock är det du som är 100 procent vållande, du eller din försäkring betalar alla skador. Anledningen till att väjningsplikten gäller för båda körfälten är att ett fordon i det inre körfältet bör byta fil till det yttre ganska tidigt innan avfarten börjar – och då ökar förstås riskerna för en krock om ett nytt fordon precis kört in i rondellens yttre fil.
https://www.automotorsport.se/nyheter/undvik-boter-10-fakta-om-korning-i-rondell-du-maste-veta/