2026-05-14, 20:34
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag spenderar ca 2-4h dagligen i Sthlmstrafiken. Jag har aldrig, verkligen aldrig sett någon blinka vänster ut ur en rondell.

Jag ser det hela tiden, trots att jag bara kör ca 30 min/dag (med moped). De slår helt enkelt på vänster blinkers när de ska köra ut ur rondellen.
Citera
2026-05-14, 20:39
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Faktiskt inte. Däremot kan jag passa på att varna för en lurighet åt andra hållet, där den som kör in i rondellen tydligen ska lämna företräde i vidare bemärkelse än jag tidigare insett: Säg att jag ska köra in i rondellen och gör det med god marginal till den närmaste bilen som finns inne i rondellen. Då har jag tidigare tyckt att jag därmed tillgodosett deras förkörsrätt och inte behövde tänka på det mer. Men säg att en bil som var inne i rondellen före mig, i innerfilen, ska köra ut vid nästa utfart. Jag ligger i ytterfil. I det fallet verkar expertisen tycka att förkörsrätten för den andra bilen fortfarande gäller, så att jag ska låta den bilen byta fil och köra ut ur rondellen. Principiellt sett tycker jag det är märkligt (och att den som byter fil borde lämna företräde) men jag är inte någon expert.

Den som byter körfält har väjningsplikt.
Citera
2026-05-14, 20:41
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
De blinkar vänster redan när de kommer in i rondellen. Trafikskolorna har missat något väsentligt här, eftersom det är så utbrett.
Förr gällde vänsterblink för en 3/4 rondellvarv (vönsrersväng), högerblink för 1/4 varv (högersväng) och inget för rakt fram och detta lärde trafikskolornaut. Sedan har reglerna ändrats, alla kan missa ibland.

RIP
Citera
2026-05-14, 20:45
Medlem
Tropicalss avatar
Nu kommer de sedvanliga autisterna fram ur sina hålor, de där som menar att det egentligen är en rak väg man kör på. Och då finns det ju bara högersvängar. Fast i den riktiga världen är det höger, rakt fram och vänstersväng. Tramset som började läras ut på trafikskolorna någon gång under 90 eller 00-talet är bara idiotiskt.
Citera
2026-05-14, 21:18
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
De blinkar vänster redan när de kommer in i rondellen. Trafikskolorna har missat något väsentligt här, eftersom det är så utbrett.

Trafikskolorna lärde (lär?) ut att man skall blinka vänster om man skall vänster, och sedan höger när man skall ut.

Bara känt på trafikskolor, aldrig nämnt i några trafikregler.

Inget jag gör.

LL
Citera
2026-05-14, 21:28
Moderator
Tystnads avatar
Japp har märkt detta fenomen med har ökat och tvingats panikbromsa ett par gånger sista månaden. Man får numera verkligen vara uppmärksam i rondellerna.

Orsaken vet jag inte men man kan ju gissa....
Citera
2026-05-14, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Nu kommer de sedvanliga autisterna fram ur sina hålor, de där som menar att det egentligen är en rak väg man kör på. Och då finns det ju bara högersvängar. Fast i den riktiga världen är det höger, rakt fram och vänstersväng. Tramset som började läras ut på trafikskolorna någon gång under 90 eller 00-talet är bara idiotiskt.
Men det är ju klart att det du säger stämmer. Det vore ju som att säga att man tänker svänga av till vänster när man egentligen ska göra en omkörning. Det är ju beroende på trafiksituationen som man måste tolka signalerna!!!

Gällande rondeller så försöker jag nu tvinga folk att lära sig ligga kvar i sin jävla fil. Ska jag av till höger och någon kommer i mittfilen så kan alltså jag ta ytterfilen och de ligga kvar i innerfilen när vi svänger av. Men neeeeej, de skaaaaaa blinka höger och byta sitt jävla spår. Men kom då ihåg att det är NI som bryter er in i MITT spår.
Citera
2026-05-14, 22:47
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Mlyric.
Folk är väldigt stressade. Ett annat fenomen är att folk blinkar vänster när dom ska ut från rondellen. Ser det nästa varje dag.
Felkopplad el?
Citera
2026-05-14, 23:48
Medlem
jag vill bara påminna folk att ni inte behöver blinka in i en rondell.
Citera
2026-05-15, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Faktiskt inte. Däremot kan jag passa på att varna för en lurighet åt andra hållet, där den som kör in i rondellen tydligen ska lämna företräde i vidare bemärkelse än jag tidigare insett: Säg att jag ska köra in i rondellen och gör det med god marginal till den närmaste bilen som finns inne i rondellen. Då har jag tidigare tyckt att jag därmed tillgodosett deras förkörsrätt och inte behövde tänka på det mer. Men säg att en bil som var inne i rondellen före mig, i innerfilen, ska köra ut vid nästa utfart. Jag ligger i ytterfil. I det fallet verkar expertisen tycka att förkörsrätten för den andra bilen fortfarande gäller, så att jag ska låta den bilen byta fil och köra ut ur rondellen. Principiellt sett tycker jag det är märkligt (och att den som byter fil borde lämna företräde) men jag är inte någon expert.
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Den som byter körfält har väjningsplikt.
Så tänkte jag också, men tydligen är det inte så självklart hur de två olika väjningsplikterna kombineras (den som gäller för den som kör in i rondellen och den som gäller för filbytaren). Den senare kanske måste bromsa in för att kunna köra ut ur rondellen som avsett till följd av att jag kört in i den. Då kan det anses att jag inte uppfyllt min väjningsplikt, eftersom jag hindrat befintlig trafik i rondellen. Det här är ingen ren spekulation, utan baserat på ett verkligt fall där den som kört ut ur rondellen sidokrockat med den som kört in i den, och den som kört in i den betraktats som felande. Jag vill minnas att det var en handläggare på ett försäkringsbolag som gjort bedömningen snarare än en domstol. Om väjningsplikten för filbyte varit absolut, hade ju filbytaren räknats som den felande parten.

Jag hittade inte den artikel där jag ursprungligen läste om detta, men kontentan var ungefär samma som här:

Citat:
Många rondeller har två körfält och väjningsplikten gäller för båda filerna. Om du stannat och väntar på en lucka för att köra in i rondellen är det alltså inte tillåtet förrän det är fritt i båda körfälten. Det här är ett mycket vanligt missförstånd och kan alltså kosta dig 2.000 kronor om polisen är uppmärksam. Skulle du bryta mot väjningsplikten och det blir en krock är det du som är 100 procent vållande, du eller din försäkring betalar alla skador. Anledningen till att väjningsplikten gäller för båda körfälten är att ett fordon i det inre körfältet bör byta fil till det yttre ganska tidigt innan avfarten börjar – och då ökar förstås riskerna för en krock om ett nytt fordon precis kört in i rondellens yttre fil.
https://www.automotorsport.se/nyheter/undvik-boter-10-fakta-om-korning-i-rondell-du-maste-veta/
Citera
2026-05-15, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buttergoeken
Du har förtur endast om du är "införd i trafik". Det blir du först när du passerat en utfart inne i rondellen.
Det där har jag hört sägas ibland, men har aldrig sett någon trovärdig källa för det. Har du någon?
Citera
2026-05-15, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Mlyric.
Nix, dom blinkar höger för att sedan blinka vänster när dom svänger av. Ser det hela tiden.
Man kan inte svänga vänster i en rondell (i Sverige). Men ja, en del blinkar vänster innan och i rondellen som ska av tredje vägen eller mer. En del av dessa blinkar även vänster när de då kör av till höger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in