2026-05-13, 15:41
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Svårt att hitta Thailand som det var för 30-40 år sedan. Men, jag försöker - obs min egen åsikt
ingen garanti att andra uppskattar eller har min smak:

1. Söder om Koh Lanta
Ett antal öar, tex Koh Kradan samt grannöarna Koh Mook, Koh Libong, Koh Ngai

2. Nära Krabi
Koh Yao Noi

3. Norr om Phuket
Laem son nationalpark, tre öar. Buffalo bay är mest känd.
Norr om Nationalparken har du Koh Payam.

+ Inte alla som tycker om Norra Thailand med vattenfall, Trecking osv

Alright har varit överallt förutom i norr, föredrar södra thai. Älskade pattttong, men priserna var för mycket enligt mig.
Är det så överallt numera utöver de ställen du beskrev? jag var där för typ 15 år sedan..
Citera
2026-05-13, 21:36
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
”Ska man köpa flygbiljetter (Thai airways) nu eller när det närmar sig? Bör man vaccinera sig? Ska man bo på hotell eller Airbnb? Är 2 veckor lagom? Tips på dagsutflykter med bas i Krabi? Är det taxi som gäller? Hur kommer man ut till paradissträderna/öarna?

Hur är ekonomiklass på flyget på en resa på typ 12 timmar? Är det outhärderligt?”

Kolla nya Norse, med lite tur finns billiga biljetter kvar i mars. Är väl lite skitsamma om flygplanet är sådär, du klarar några timmar, gå upp och sträck på dig med jämna mellanrum. Det är ingen astronomisk skillnad. Köp med bra öronproppar, du får nån filt och minikudde, sov en stund.

Vacc är väl lite både och. Om du undviker varm fisk och skaldjur samt suspekt kött så bör du klara dig. Håll kuken i styr men det kan du ju redan. Köp vatten och annat billigt på 7-11 som finns precis överallt. Du behöver ta ut cash, knappast billigare att göra det hemma på Forex, om nån 7-11 har bankomat så borde det vara legit och hyfsat prisvärt, kom ihåg att betala med rätt valuta bara, euro, du vill inte betala med sek, då tar de många % avgift.

Skulle köra lite drygt 2 veckor, skönt att ha nån extra dag till transfer. Det tar tid och ork att resa i värmen.

Ingen erfarenhet av Airbnb. Hotell är nice såklart, men varierande skick på hotellen. Kolla som fan innan. Gillar du nåt ställe så har dem ibland möjlighet att förlänga.

Taxi kan vara både billigt och dyrt, beror på om ön i fråga har taximonopol. Finns Uber och Bolt i Bangkok med flera. Tuktuk finns på öarna, få en känsla av priset och pruta om de fular sig med priserna, är det rush hour i stan blir det såklart en smula dyrare pga potentiella köer. Men annars är t.ex. Bolt svinbilligt.

Det går att boka busstransfer från lokala butiker, du kommer se dem. Går även att betala för en hel taxi, och i många fall går det även att dela taxi med andra. Du hittar även transfer med båt till öarna lite här och var. Thailändare är supersnälla med inte alltid så bra med tiden, det kan vara bra att ha lite marginaler. En del ställen hjälper till genom typ WhatsApp.

Var snäll och respektfull mot thailändare så kommer de alla vara änglar tillbaka. Är du dryg så visar dem det. Respektera deras kultur och kung, vik inte sedlarna med kungens ansikte eller säg nåt taskigt om du ser honom täcka en hel skyskrapa, ser nån polis det så kan det bli onådigt för dig.

Numera finns ryssar och britter på de flesta ställena. Vet inte hur krabi ser ut men det kan vara värt att kolla. Åk sent februari/tidigt mars, annars får du nog räkna med den del dagar pissregn.

1. (dum fråga) Om man ska dra till Bangkok första gången, bör jag också tänka på samma saker som du har nämnt?

2. med "Vacc är väl lite både och." menar du vaccination?

3. Förresten behövs det ens vaccination mot olika saker i Bangkok?
Citera
2026-05-13, 21:54
Medlem
swedenistanis avatar
till er alla andra, några frågor:
Gällande Bangkok enbart:

1. Om man köper en sak på välkända kedjebutiker i Thailand oavsett om det är flaskvatten,skaldjur eller frukter så kan jag vara 100% säker att jag inte kommer bli sjuk?

2. Är det enbart flaskvatten från välkänd butik som jag ska dricka ifrån och bostad tänderna med?

3. kranvattnet på hotellet är till för att duscha och spola toalett?

4. är det vanligt med kackelackor annat skit djur på hotell i Bangkok?

5. Vad annat bör jag tänka på i Bangkok, förutom att inte prata med främlingar?
Citera
2026-05-14, 01:06
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Gällande Bangkok enbart:

1. Om man köper en sak på välkända kedjebutiker i Thailand oavsett om det är flaskvatten,skaldjur eller frukter så kan jag vara 100% säker att jag inte kommer bli sjuk?

2. Är det enbart flaskvatten från välkänd butik som jag ska dricka ifrån och bostad tänderna med?

Svar:
1. Vill du vara 100% så stanna hemma (om det är 100% där). Men brukar inte vara några problem.

2. Allt flaskvatten går bra om flaskan är försluten.

3. Ja. Men jag borstar tänderna med kranvatten också. Om det inte luktar illa.

4. Nej, inte om man bor 3 stjärnigt eller bättre.

5. Det går bra att prata med främlingar men lyssna inte alltid på deras råd. Och ha med mycket pengar för det går åt..
Citera
2026-05-14, 01:58
Medlem
Citat:
Gällande Bangkok enbart:

1-2-3: Köp vatten på butik eller kiosker, även om du inte känner till dessa. Var lite normal bara. Öppnar du en oöppnat flaska är det ingen fara.
Köper du skaldjur på Tesco så kan du mycket väl bli sjuk av dessa, även om Tesco är världskända. Köper du en hel frukt och skalar/delar den själv är risken rätt minimal att du blir sjuk.

Jag använder flaskvatten för att dricka och laga mat i. Resten använder jag kranvattnet för. Inte direkt så att man blir dödssjuk för att man sköljer munnen eller tandborsten i kranvatten.

Vattnet som lämnar reningsverken är av drickbar kvalitet, men sen är det massa gamla ledningar och dåligt rengjorda tankar som kan ställa till det med.

4: Dom flesta hotellen vet om att gäster inte uppskattar småkryp, så det sprayas rätt rejält mot dessa. Du får vad du betalar för.

5: Varför skulle du inte prata med främlingar? Är du en 12-årig flicka? I så fall, glöm inte oömma kläder och ett glatt humör.

Och för dig som är nojig, hur tänker du kring is i dryck på restauranger? Frukt och sallat som är avsköljt i kranvatten?
Citera
2026-05-14, 04:29
Medlem
Citat:
1. (dum fråga) Om man ska dra till Bangkok första gången, bör jag också tänka på samma saker som du har nämnt?

2. med "Vacc är väl lite både och." menar du vaccination?

3. Förresten behövs det ens vaccination mot olika saker i Bangkok?

Ja, listan håller för Bangkok. Däremot så skulle jag vara i Bangkok totalt i max ca en vecka. Optimalt så åker du till Bangkok och är där två-fyra dagar ish, sen drar du till nån schysst ö i ca 7-10 dagar, sen tillbaka till Bangkok i ca 3 dagar. I Bangkok har du bekvämligheter och city puls, perfekt när du landat och innan du drar. Men om du vill se den lugna naturdelen av Thailand, stränder, massage, billig mat (finns förvisso mycket billig och bra mat i Bangkok också), chill häng, palmer etc så är det bäst om du drar i väg till nån ö i nån vecka.

Vaccination i Bangkok: Du gör som du vill. Du överlever väl hepatit men risken finns. Malaria och dengue är nog liten risk i city, finns knappt mygg. Magsjuka kan man absolut få om man äter fel grejer på en nattmarknad i Bangkok, även på mindre välskötta restauranger. Antingen så vaccar du dig mot det mesta eller så tar du det försiktigt med mat osv. Så lite skaldjur/sallad/gris som möjligt, särskilt det som du misstänker legat framme ett tag, opopulär restaurang och andra tells.
Citera
2026-05-14, 15:55
Medlem
Vaccinationer, jag är läkare, och läst på lite.

Risken för Hepatit A är väldigt liten, men det är en allvarig sjd, så man kan argumentera för vac. Existerar förstås inget vac mot Malaria, kemoprofylax rek inte. Dengue vac: indikation finns om du haft en tidigare Dengue inf, eller om du ska vara borta 2-3-4 månader i riskområde.

Jag borstar tänder i flaskvatten, jag är bara nere 2-4 veckor i taget och vill minimera alla risker, jag har legat på Bangkok Hospital med gastroenterit (svår sjd) och vill undvika det igen. Is i barer är inköpt och gjord på bra vatten, problemet är om den ligger i diskhov och en smutsig hand tar den till ditt glas, och whisky behöver ändå ingen is, right🙂? Om jag bodde i Thailand, som Alex, skulle jag agera annorlunda, vara mindre nojig.

Citat:
Ja, listan håller för Bangkok. Däremot så skulle jag vara i Bangkok totalt i max ca en vecka. Optimalt så åker du till Bangkok och är där två-fyra dagar ish, sen drar du till nån schysst ö i ca 7-10 dagar, sen tillbaka till Bangkok i ca 3 dagar. I Bangkok har du bekvämligheter och city puls, perfekt när du landat och innan du drar. Men om du vill se den lugna naturdelen av Thailand, stränder, massage, billig mat (finns förvisso mycket billig och bra mat i Bangkok också), chill häng, palmer etc så är det bäst om du drar i väg till nån ö i nån vecka.

Vaccination i Bangkok: Du gör som du vill. Du överlever väl hepatit men risken finns. Malaria och dengue är nog liten risk i city, finns knappt mygg. Magsjuka kan man absolut få om man äter fel grejer på en nattmarknad i Bangkok, även på mindre välskötta restauranger. Antingen så vaccar du dig mot det mesta eller så tar du det försiktigt med mat osv. Så lite skaldjur/sallad/gris som möjligt, särskilt det som du misstänker legat framme ett tag, opopulär restaurang och andra tells.
Senast redigerad av Ed-Dearborn 2026-05-14 kl. 15:56. Anledning: Otydligt
Citera
2026-05-14, 16:17
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
Svar:
1. Vill du vara 100% så stanna hemma (om det är 100% där). Men brukar inte vara några problem.

2. Allt flaskvatten går bra om flaskan är försluten.

3. Ja. Men jag borstar tänderna med kranvatten också. Om det inte luktar illa.

4. Nej, inte om man bor 3 stjärnigt eller bättre.

5. Det går bra att prata med främlingar men lyssna inte alltid på deras råd. Och ha med mycket pengar för det går åt..

Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
1-2-3: Köp vatten på butik eller kiosker, även om du inte känner till dessa. Var lite normal bara. Öppnar du en oöppnat flaska är det ingen fara.
Köper du skaldjur på Tesco så kan du mycket väl bli sjuk av dessa, även om Tesco är världskända. Köper du en hel frukt och skalar/delar den själv är risken rätt minimal att du blir sjuk.

Jag använder flaskvatten för att dricka och laga mat i. Resten använder jag kranvattnet för. Inte direkt så att man blir dödssjuk för att man sköljer munnen eller tandborsten i kranvatten.

Vattnet som lämnar reningsverken är av drickbar kvalitet, men sen är det massa gamla ledningar och dåligt rengjorda tankar som kan ställa till det med.

4: Dom flesta hotellen vet om att gäster inte uppskattar småkryp, så det sprayas rätt rejält mot dessa. Du får vad du betalar för.

5: Varför skulle du inte prata med främlingar? Är du en 12-årig flicka? I så fall, glöm inte oömma kläder och ett glatt humör.

Och för dig som är nojig, hur tänker du kring is i dryck på restauranger? Frukt och sallat som är avsköljt i kranvatten?

Citat:

1000 tack allehoppa!
Förresten är det något annat som bör undvikas eller vara försöktig med i Bangkok?
Citera
2026-05-14, 16:37
Medlem
Fishy75s avatar
Citat:
1000 tack allehoppa!
Förresten är det något annat som bör undvikas eller vara försöktig med i Bangkok?
Undvik att köpa droger från afrikanerna. Undvik alla konstiga indier/kineser/pakistanier som kommer fram till dig och vill försöka sälja på dig någon produkt/försöker att få "titta på din valuta" osv. Undvik dricka öl i taxi/bolt/grab (olagligt, du kan åka dit på det enligt lag om polismannen är tjurig). Om du vill bo lugnt på hotell ska du inte bo på något på de större gatorna eller hela Nana (högljutt som fan 24/7 pga. av alla motorbikes/klubbar/barer/fyllon).

Börja inte gapa och skrika, skulle det vara något du inte är nöjd eller vara något missförstånd förklara det lugnt och sansat så brukar det lösa sig.
Citera
2026-05-14, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn

Risken för Hepatit A är väldigt liten, men det är en allvarig sjd, så man kan argumentera för vac. Existerar förstås inget vac mot Malaria, kemoprofylax rek inte. Dengue vac: indikation finns om du haft en tidigare Dengue inf, eller om du ska vara borta 2-3-4 månader i riskområde.

Jag borstar tänder i flaskvatten, jag är bara nere 2-4 veckor i taget och vill minimera alla risker, jag har legat på Bangkok Hospital med gastroenterit (svår sjd) och vill undvika det igen. Is i barer är inköpt och gjord på bra vatten, problemet är om den ligger i diskhov och en smutsig hand tar den till ditt glas, och whisky behöver ändå ingen is, right🙂? Om jag bodde i Thailand, som Alex, skulle jag agera annorlunda, vara mindre nojig.

Att isen ligger i en dsikho må väl så vara, men gå en tidig morgonpromenad i Bangkok så kan du ibland se isblock stå utplacerade på trottoaren i väntan på att restaurangägaren ska komma på plats och öppna
Citera
2026-05-14, 20:42
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishy75
Undvik att köpa droger från afrikanerna. Undvik alla konstiga indier/kineser/pakistanier som kommer fram till dig och vill försöka sälja på dig någon produkt/försöker att få "titta på din valuta" osv. Undvik dricka öl i taxi/bolt/grab (olagligt, du kan åka dit på det enligt lag om polismannen är tjurig). Om du vill bo lugnt på hotell ska du inte bo på något på de större gatorna eller hela Nana (högljutt som fan 24/7 pga. av alla motorbikes/klubbar/barer/fyllon).

Börja inte gapa och skrika, skulle det vara något du inte är nöjd eller vara något missförstånd förklara det lugnt och sansat så brukar det lösa sig.

2 sista frågor ang. bangkok:

1. Har hört att man ska innan resa med TOK-TOK eller taxi komma överens med föraren om resekostnaden? stämmer det?

2. Vad är det billigaste och dyraste när det gäller att ta sig från Bangkok int. airport till centrala bangkok? och vilken av de rekommendarear du?
Citera
2026-05-14, 22:47
Medlem
Citat:
1000 tack allehoppa!

Citat:
Ursprungligen postat av Ed-Dearborn

Lika bra att ta hepatit A vacc, åker man till Thailand så blir man sugen på att dra dit mer. Det är lätt att vara oklok en gång, ”isen i det här vattnet ser lite skum ut men det är 40 grader nu”. En slip up och du får en väldigt otrevlig sjukdom.

Vissa restauranger köper in färdig is, dessa isbitar brukar ha hål i sig, då är chansen i alla fall bättre att den är clean. Vatten på flaska är svinbilligt på de tusentals 7-11 som finns där, bara att köpa med.

Gällande mat så är tipsen: Lättaste är att äta på en restaurang med mycket folk, ett populärt ställe blir inte poppis om folk går därifrån med magsjuka och det är bättre ruljangs på maten så att inget står ute för länge/är i frysen för länge. Glass kan bli dålig i frysar som inte kyler ordentligt, om möjligt kika så att frysen inte ser dålig ut. Skaldjur är risky, är helst ej, om du måste så är på någon fiskrestaurang med mycket folk, eller där du ser att skaldjuren troligen hanterats bra. Grisköttet kan vara lite skumt på sunkiga ställen. Nötkött brukar oftast funka bra men använd sunt förnuft. Kycklingen känns oftast bra i wok/pad thai och annat med lite längre tillagningsmetoder, men kolla såklart att den inte är rå.

Akta er för solsting, håll er i skuggan, speciellt på båtturer/på stranden där det blir extra varmt, man kan bli riktigt dålig av det. Försök att kolla om hotellet luktar mögel i rummet/från ACn i recensioner, undvik dessa ställen. De har en bra rosa myggsprej med god doft i Thailand, finns lite överallt. Sandloppor kan finnas så ligg inte direkt på stranden.

Ta med våtservetter eller handsprit, handfaten i vissa toaletter är ofta mindre bra, saknar tvål och har halvsmutsigt vatten. I Bangkoks finare hotell och malls så är toaletterna såklart riktigt fina, men åker man iväg till en av öarna så är de på en helt annan nivå. Öar kan också ha extra usla vattensystem, drick inte kranvatten/is där.

Just i Bangkok så finns det en hel del shady business där. Många afrikanska langare där, vissa områden med horor/ladyboys på gatorna, ping pong shower, weed butiker etc. Nu orkar jag inte döma någon för vad de vill göra där, men gäller bara att se upp med scams. Thailändare är oftast väldigt ärliga, men det finns såklart undantag, och ibland är det andra kulturer på marknader och annat som växlar fel pengar tillbaka till dig. Ha alltid lite cash på dig om nåt händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in