2026-05-15, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Det här är ju så dumt så det liknar ingenting.

Jag tvingades välja bort Jesus, eller man kan säga att jag blev lämnad av Jesus. Jag kan helt enkelt inte tro. Ska jag träffas med ett evigt helvete då?

Gud kunde väl skapat en vacker värld att leva i utan att vi skulle behöva vara robotar.

Och framförallt, han visste att om man väljer "fel" tex lockas av en annan tro för det är där man finner frid, då ska man straffas men evigt lidande?

Såg vad du vill men att din Gud är god kan du inte säga
Jag menar absolut att Gud är sanningen och vill det goda för precis alla. Men att det också finns sådant som är ont och att vi tyvärr kan välja det. Till och med att vi gång på gång gör det och att det är det som är så allvarligt att Jesus dog för att öppna vägen tillbaka till livet för oss igen.
Jag förstår verkligen att du längtar efter en tillvaro där det som är ont inte funnits. Och jag förstår att det känns som om Jesus valt bort dig, men jag är övertygad om att han skulle ta tillbaka dig ( som den förlorade sonen eller fåret dom gått vilse).
Det kan hända att mycket gått snett i ditt förhållanden till tro och tillit och det kanske inte beror på dina val utan verkligen är sår. Men det finns vägar till livet som du inte provat ännu .
Citera
2026-05-15, 13:54
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoap13
Vad var poängen med att skapa människor med fri vilja om man sedan dödar dem för att de gör just det, vad de själva vill..

Enligt Bibeln (1 Moseboken) dränkte Gud nästan allt liv på jorden genom syndafloden på grund av människan inte följde honom.

Alla människor: Hela den dåtida mänskligheten utplånades.
Djur på land: Alla fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar.

Vad i helvete hade alla dom djuren gjort gud för något btw? Han säger själv att allt han skapar är heligt men sedan behandlar han det som skräp. Idiotin i denna bok har fan i mej inga gränser.

Tänk dig att gud står framför dig, du tittar runt om kring dig och det ligger miljoner med lik av människor och djur, alla döda lik. Sedan tittar du tillbaka på denna Gud, källan till all godhet, kärlek? Den största massmördaren av historien.
Gud kan döda eftersom han har monopol på det, han gör det som behagar honom, vi människor får inte göra det eftersom det strider mot Guds tio bud, ja vi har fri vilja så länge det inte handlar om tokiga saker könsbyte eller miljöförstöring av naturen som exempel, vi ska respektera Skapelsen och särskilt Skaparen.
Citera
2026-05-15, 14:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Gud kan döda eftersom han har monopol på det, han gör det som behagar honom, vi människor får inte göra det eftersom det strider mot Guds tio bud, ja vi har fri vilja så länge det inte handlar om tokiga saker könsbyte eller miljöförstöring av naturen som exempel, vi ska respektera Skapelsen och särskilt Skaparen.
Jag tror inte att Jesus himmelske fader någonsin dödar någon men han hindrar inte andra att döda någon — om han inte vill hindra det.

Jesus sade till honom: Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena. — Markus 10:18

Den ende som är god dödar inte. Och ändå är han den ende som kan döda någons själ, som i alla andra avseenden är odödlig.

Och frukten icke för dem som väl kunna dräpa kroppen, men icke hava makt att dräpa själen, utan frukten fastmer honom som har makt att förgöra både själ och kropp i Gehenna. — Matteus 10:28

Det finns många uppfattningar om Gud. Alla troende har en uppfattning och varje kristen församling har en dogm.

Vi är fria att vilja de mest tokiga saker.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-05-15 kl. 14:12.
Citera
2026-05-15, 14:18
Medlem
marfokabs avatar
Du bör inkludera judar och muslimer frågan eftersom det gäller är samme gud. Men enligt min erfarenhet får du också lyfta in en hel del gudar från både vår asa-tro och hinduismen. För att inte tala om de griniga typerna i den grekiska mytologin. Mao, gudar finns för att vi människor ska hålla oss i skinnet. Och då behövs hårda nypor.
Citera
2026-05-15, 14:35
Medlem
inkognytos avatar
Alla de tre monoteistiska religionerna, judar. kristna och muslimer, tillber samma inskränkta fiktiva monster som de kallar gud.
Desto mer man lär sig om detta ju orimligare framstår allt som står att läsa i deras "heliga" skrifter.
O
Citera
2026-05-15, 15:04
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marfokab
Du bör inkludera judar och muslimer frågan eftersom det gäller är samme gud. Men enligt min erfarenhet får du också lyfta in en hel del gudar från både vår asa-tro och hinduismen. För att inte tala om de griniga typerna i den grekiska mytologin. Mao, gudar finns för att vi människor ska hålla oss i skinnet. Och då behövs hårda nypor.
Gudar skapade av människan finns inte, det är bara ren fantasi, det är människor som vill ha makt som skapar dessa hittepågudar, den onde Guden i GT är också nån fantasigud skapad i människans tankar, ingen kotte känner Gud utom Ordet som blev kött.
Citera
2026-05-15, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Med nöje. Det beror på att Gud inte är ansvarig för våra handlingar, utan endast för att förlåta dem och avlägsna allt lidande efter döden. Medan vi lever får vi stå ut med lidandet, eftersom det är ett villkor för att kunna leva.

Har du hört talas om yin och yang? Verkligheten är kodad. Med ljus och mörker, som ettor och nollor. Livet består, ganska exakt, av 50% njutning och 50% lidande. Kontrasten behövs för att vi ska kunna få en verklighetsupplevelse. Det går inte att justera så det blir 90% gott och 10% ont, då det blir för obalanserat.

Du kan tänka dig verkligheten som ett stort batteri, med en pluspol och en minuspol. Ondskan är en nödvändighet. Utan den upplever vi inte en sann verklighet med fri vilja, utan endast ett "vitt" paradis där allt är gott och livsupplevelsen är ren/minimal.

Goda nyheter! Man hamnar inte i helvetet bara för att man TROR att man kommer hamna i helvetet 😄

Du verkar tolka religionen väldigt bokstavligt, vilket jag kan förstå då du har blivit indoktrinerad som barn. Men faktum är (surprise surprise) att bara för att en präst säger att du ska hamna i helvetet så betyder det inte att du kommer göra det!

Du har dock rätt i att vi är helt fria att skapa våra egna helveten här på jorden - med hjälp av exempelvis religion - och dessa synder får vi helt enkelt hoppas att Gud förlåter.
Berit. Man har inte fri vilja om det ena valet är himmelrike och det andra evigt helvete.

Ingen människa skulle välja evigt helvete om det är som det beskrivs i bibeln.

Jag tolkar inte religion. Jag skriver här om den KLASSISKA kristna tron med den dubbla utgången.

Jag tror inte på att det finns ett helvete för att en präst sagt det med det är vad de lär ut och de flesta kristna tror på. Om de tror på klassik kristen tro. Det är DEM jag frågar här i tråden om hur de kan försvara att din Gud är god.

Absolut kan vi skapa helveten här på jorden men kan också oskyldigt hamna i dom.

Om straffet för att med sina egna vilja att välja "fel" religion är evigt helvete så är inte den kristna Guden god. Det är helt och hållet han som är ansvarig för att det blivit möjligt med helveten över huvudtaget.

Och ja jag har såklart hört om Ying och yang men det har ju inget att göra med eviga helvete.
Citera
2026-05-15, 15:58
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Berit. Man har inte fri vilja om det ena valet är himmelrike och det andra evigt helvete.

Ingen människa skulle välja evigt helvete om det är som det beskrivs i bibeln.

Jag tolkar inte religion. Jag skriver här om den KLASSISKA kristna tron med den dubbla utgången.

Jag tror inte på att det finns ett helvete för att en präst sagt det med det är vad de lär ut och de flesta kristna tror på. Om de tror på klassik kristen tro. Det är DEM jag frågar här i tråden om hur de kan försvara att din Gud är god.

Absolut kan vi skapa helveten här på jorden men kan också oskyldigt hamna i dom.

Om straffet för att med sina egna vilja att välja "fel" religion är evigt helvete så är inte den kristna Guden god. Det är helt och hållet han som är ansvarig för att det blivit möjligt med helveten över huvudtaget.

Jag förstår. Du pratar om bokstavstroende extremism - som om det vore verkligheten.

Jag pratar om verkligheten - som ÄR verklig.

Alla tror inte på Gud och alla tänker inte (som du) på himmel och helvete 24/7. Men lycka till med din bokstavstro och hoppas att du snart tillfrisknar! Kram på dig.
Citera
2026-05-15, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Alla som underkastar sig en gud är undergivna av naturen och behöver någon som styr deras liv. Om denne någon är ond eller god har mindre betydelse. Kristna är samma skrot och korn som folk som går med i vilken sekt som helst där en ”stark ledare” styr över deras liv.
Ja, eller indoktrinerade och styrda av rädsla tills de har kraft att bryta sig loss från det.
Citera
2026-05-15, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Jag förstår. Du pratar om bokstavstroende extremism - som om det vore verkligheten.

Jag pratar om verkligheten - som ÄR verklig.

Alla tror inte på Gud och alla tänker inte (som du) på himmel och helvete 24/7. Men lycka till med din bokstavstro och hoppas att du snart tillfrisknar! Kram på dig.
Men snälla du. Jag pratar om frikyrka, svenska kyrkan, katolicismen. Klassisk kristen tro betyder att du behöver Jesus för att komma till Gud och det är den enda vägen. Annars hamnar du i nån form av helvete efter döden.

Det är du som har nån egen snällare variant av kristendom men det är inte den kristendomen jag pratar om här

Jag tänker inte på himmel och helvete 24/7 men just idag blev jag sugen på att ställa en fråga i ett forum hur kristna försvarar sin Gud som god.
Citera
2026-05-15, 16:05
Medlem
Citat:
Ja, eller indoktrinerade och styrda av rädsla tills de har kraft att bryta sig loss från det.
Eller också har vi verkligen funnit den sanna kärleken, så att vi tror för att vi älskar och är älskade och inte av rädsla. Det låter så sorgligt att du fastnade i det.
Citera
2026-05-15, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-Satan
Jag har försökt vara kristen i flera år men börjar tröttna ju mer jag läser Bibeln. Ungefär så här har mina tankegångar gått:

En allsmäktig Gud skapar Skapelsen inklusive människan, och kräver att människan ska dyrka Honom. Som stöd till detta har vi Skriften, varav det mesta inte längre gäller. Vi får exempelvis äta fläskkött.

Men vi skall dyrka Gud för att undvika helvetet eller åtminstone den andra döden. Jesus Kristus är Vägen, som vi skall följa.

Då frågar jag: Hur? Vad säger egentligen Guds ord, dvs Skriften.

Ps. Jag förnekar fortfarande inte att det finns en Skapare.

Jag förnekar inte heller att det skulle kunna finnas en skapare men jag funderar sällan på sånt numera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in