Citat:
Ursprungligen postat av
Berit85
Med nöje. Det beror på att Gud inte är ansvarig för våra handlingar, utan endast för att förlåta dem och avlägsna allt lidande efter döden. Medan vi lever får vi stå ut med lidandet, eftersom det är ett villkor för att kunna leva.
Har du hört talas om yin och yang? Verkligheten är kodad. Med ljus och mörker, som ettor och nollor. Livet består, ganska exakt, av 50% njutning och 50% lidande. Kontrasten behövs för att vi ska kunna få en verklighetsupplevelse. Det går inte att justera så det blir 90% gott och 10% ont, då det blir för obalanserat.
Du kan tänka dig verkligheten som ett stort batteri, med en pluspol och en minuspol. Ondskan är en nödvändighet. Utan den upplever vi inte en sann verklighet med fri vilja, utan endast ett "vitt" paradis där allt är gott och livsupplevelsen är ren/minimal.
Goda nyheter! Man hamnar inte i helvetet bara för att man TROR att man kommer hamna i helvetet 😄
Du verkar tolka religionen väldigt bokstavligt, vilket jag kan förstå då du har blivit indoktrinerad som barn. Men faktum är (surprise surprise) att bara för att en präst säger att du ska hamna i helvetet så betyder det inte att du kommer göra det!
Du har dock rätt i att vi är helt fria att skapa våra egna helveten här på jorden - med hjälp av exempelvis religion - och dessa synder får vi helt enkelt hoppas att Gud förlåter.
Berit. Man har inte fri vilja om det ena valet är himmelrike och det andra evigt helvete.
Ingen människa skulle välja evigt helvete om det är som det beskrivs i bibeln.
Jag tolkar inte religion. Jag skriver här om den KLASSISKA kristna tron med den dubbla utgången.
Jag tror inte på att det finns ett helvete för att en präst sagt det med det är vad de lär ut och de flesta kristna tror på. Om de tror på klassik kristen tro. Det är DEM jag frågar här i tråden om hur de kan försvara att din Gud är god.
Absolut kan vi skapa helveten här på jorden men kan också oskyldigt hamna i dom.
Om straffet för att med sina egna vilja att välja "fel" religion är evigt helvete så är inte den kristna Guden god. Det är helt och hållet han som är ansvarig för att det blivit möjligt med helveten över huvudtaget.
Och ja jag har såklart hört om Ying och yang men det har ju inget att göra med eviga helvete.