2026-05-15, 11:54
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Det är inte barnsligt att tycka att Gud skapat ett fruktansvärt haveri där flertalet av av hans skapelse får lida i evighet. Det är inte förenligt med en god Gud.

Jo det är det. Om man förstår konceptet "fri vilja".
Citera
2026-05-15, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Jo det är det. Om man förstår konceptet "fri vilja".
Förklara gärna hur konceptet "fri vilja" gör Gud god.

En stackars människa väljer av egen fri vilja enligt Gud fel religion och hamnar i ett evigt helvete.

Det är det klassiska kristendom predikar.
Citera
2026-05-15, 12:08
Medlem
Är man ond så umgås man med lite ondare , då ser man lite bättre ut!
Citera
2026-05-15, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Är man ond så umgås man med lite ondare , då ser man lite bättre ut!
Du menar att kristna är onda och hänger sig till Gud för att se lite bättre ut än honom?
Citera
2026-05-15, 12:29
Medlem
Citat:
Du menar att kristna är onda och hänger sig till Gud för att se lite bättre ut än honom?
Ja presis så

Citera
2026-05-15, 12:34
Medlem
Citat:
Håller helt med men ibland vill jag verkligen höra dem förklara.

Dom är som vänstern.
Dom tycker att dom inte ska behöva förklara utan att vi bara ska hålla käft och godkänna deras ideologier utan vidare.
Citera
2026-05-15, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Ja presis så

Jag upplever inte kristna ondare än andra människor men vilseledda.
Citera
2026-05-15, 12:46
Medlem
Citat:
Jag upplever inte kristna ondare än andra människor men vilseledda.
Dom har gjort onda saker i livet och nu vill komma ifrån det med ännu dummare saker
Citera
2026-05-15, 13:19
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Förklara gärna hur konceptet "fri vilja" gör Gud god.

En stackars människa väljer av egen fri vilja enligt Gud fel religion och hamnar i ett evigt helvete.

Det är det klassiska kristendom predikar.

Med nöje. Det beror på att Gud inte är ansvarig för våra handlingar, utan endast för att förlåta dem och avlägsna allt lidande efter döden. Medan vi lever får vi stå ut med lidandet, eftersom det är ett villkor för att kunna leva.

Har du hört talas om yin och yang? Verkligheten är kodad. Med ljus och mörker, som ettor och nollor. Livet består, ganska exakt, av 50% njutning och 50% lidande. Kontrasten behövs för att vi ska kunna få en verklighetsupplevelse. Det går inte att justera så det blir 90% gott och 10% ont, då det blir för obalanserat.

Du kan tänka dig verkligheten som ett stort batteri, med en pluspol och en minuspol. Ondskan är en nödvändighet. Utan den upplever vi inte en sann verklighet med fri vilja, utan endast ett "vitt" paradis där allt är gott och livsupplevelsen är ren/minimal.

Goda nyheter! Man hamnar inte i helvetet bara för att man TROR att man kommer hamna i helvetet 😄

Du verkar tolka religionen väldigt bokstavligt, vilket jag kan förstå då du har blivit indoktrinerad som barn. Men faktum är (surprise surprise) att bara för att en präst säger att du ska hamna i helvetet så betyder det inte att du kommer göra det!

Du har dock rätt i att vi är helt fria att skapa våra egna helveten här på jorden - med hjälp av exempelvis religion - och dessa synder får vi helt enkelt hoppas att Gud förlåter.
Citera
2026-05-15, 13:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Den kristna Guden är ju hänsynslöst elak i särskilt gamla testamentet.

Jag har svårt att förstå hur många kristna försvarar honom och kallar honom god?

Jag blev själv indoktrinerade i klassisk kristen tro som barn men började ifrågasätta tidigt och tyckte Gud i många berättelser var extremt konstig.

Jag stannade kvar länge ändå för jag blev hjärntvättad med att Jesus var den enda vägen till evigt liv. Han älskade oss så mycket att han dog för oss och jag var rädd att hamna i helvetet om jag trodde fel.

Det tog lång tid innan denna rädsla släppte men sen har jag kunnat lämnat tron fullt ut.

Kristna, förklara gärna för mig varför ni ser Gud som god?

Alla som underkastar sig en gud är undergivna av naturen och behöver någon som styr deras liv. Om denne någon är ond eller god har mindre betydelse. Kristna är samma skrot och korn som folk som går med i vilken sekt som helst där en ”stark ledare” styr över deras liv.
Citera
2026-05-15, 13:24
Avstängd
Jag har försökt vara kristen i flera år men börjar tröttna ju mer jag läser Bibeln. Ungefär så här har mina tankegångar gått:

En allsmäktig Gud skapar Skapelsen inklusive människan, och kräver att människan ska dyrka Honom. Som stöd till detta har vi Skriften, varav det mesta inte längre gäller. Vi får exempelvis äta fläskkött.

Men vi skall dyrka Gud för att undvika helvetet eller åtminstone den andra döden. Jesus Kristus är Vägen, som vi skall följa.

Då frågar jag: Hur? Vad säger egentligen Guds ord, dvs Skriften.

Ps. Jag förnekar fortfarande inte att det finns en Skapare.
Citera
2026-05-15, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
"Den kristna Guden är ju hänsynslöst elak i särskilt gamla testamentet."

Belägg först att han är hänsynslöst elak.

Man fick göra precis vad som helst men inte äta frukten av ett träd, ja bara ett.

Var det för hårda krav?

Gud försökte guida dig så att du inte hamnade snett och sedan grubblade på sådant här när du inte kunde sova.

Men fy vad elak. Inte tillbe guldkalvar? Det skall väl han skita i! Inte bygga torn till himmelen? Jag bygger väl vad fan ja vill!

Vad var poängen med att skapa människor med fri vilja om man sedan dödar dem för att de gör just det, vad de själva vill..

Enligt Bibeln (1 Moseboken) dränkte Gud nästan allt liv på jorden genom syndafloden på grund av människan inte följde honom.

Alla människor: Hela den dåtida mänskligheten utplånades.
Djur på land: Alla fyrfotadjur, kräldjur och himlens fåglar.

Vad i helvete hade alla dom djuren gjort gud för något btw? Han säger själv att allt han skapar är heligt men sedan behandlar han det som skräp. Idiotin i denna bok har fan i mej inga gränser.

Tänk dig att gud står framför dig, du tittar runt om kring dig och det ligger miljoner med lik av människor och djur, alla döda lik. Sedan tittar du tillbaka på denna Gud, källan till all godhet, kärlek? Den största massmördaren av historien.
Senast redigerad av zoap13 2026-05-15 kl. 13:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in