2026-04-27, 03:25
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko
Det är inget fel på budgetbröllop, men då måste det vara genomtänkt och planerat. Det är ganska tråkigt att bli bjuden och sen förväntas jobba. Eller inte få mat. Är man inte villig att betala för mat och allt annat som kan ge en det bröllopet man vill ha så kan man ju göra gästerna en tjänst och ställa in.

Min egen vigsel var borglig med två vittnen. En fin ring till rimlig kostnad, fin klänning på rea (ej vit) och sen middag. Kunde inte vara nöjdare


Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Mycket bra kommentar, TS slår ju ner på exakt allt. Hon ska ha alla gäster, hon ska ha massa service, hon ska ha mat, alkohol, fotograf osv.

Det kostar, och ska man köra snål-varianten på allt så blir det pannkaka, så enkelt är det. Så mitt tips till TS, gör det enkelt, ta bara dig, mor och far, brudgummen och hans mor och far och gör något enkelt men trevligt.

Släpa inte dit massa gäster som åkt hundra mil som sen känner sig tvungna att rädda upp situationen med städning, servering och gud vet allt bara för att ni inte klarar av att fatta att NI INTE HAR RÅD:

Håller med om det mesta. Men jag kan tycka att det är okej att jobba/hjälpa till om brudparet är tydliga med detta, meddelar i god tid etc. Sedan beror det ju på vad som behövs. Man kanske känner nån som gillar och är duktig på en viss sak, tex fotografering eller bakning och frågar den personen om denne vill ställa upp. Behöver man hjälp med att dekorera lokalen och städa efteråt, så behöver kanske inte alla gäster behöver hjälpa till. Några kanske räcker, men de bör ändå bli tillfrågade i god tid. Är det knytkalas som gäller, säg till i förväg. Osv. Så att gäster vet om vad som gäller, och kan välja att tacka ja eller nej (antingen till att hjälpa till, eller hela bröllopet om de så önskar).

Fast när många av gästerna är barn, och/eller kommer långväga, så bör man undvika att be om hjälp från dessa gäster. Det kan funka i vissa fall, men troligen inte för TS. Och gäster ska absolut inte behöva hjälpa till med tex städning efteråt för att brudparet var snåla och dåliga på planering.

En del löser det med mat på olika vis. Att tex ta ut en kuvertavgift som täcker kostnaderna. Eller att man äter på restaurang efter bröllopet, och alla står för sina egna utgifter för mat och dryck. Vissa kör med att gästerna får gratis mat, men ska de ha alkohol så får de betala för sådant. Annan dryck kan vara gratis. Eller knytkalas.

Oavsett om man kör på kuvertavgift eller annat, så bör det också framgå så tidigt som möjligt. Så att gästerna får välja mellan att tacka ja till bröllopet och betala för maten, eller tacka nej.

Men nu har TS sagt att många har gästerna inte har det så gott ställt, så det kommer inte bli kuvertavgift eller liknande.

TS har varit gift en gång tidigare. Skippade bröllopsklänningen, men gifte sig i rådhuset. Fika efteråt med vittnen. Avskydde det. Denna gången blir det borgerlig vigsel igen, fast vid lokalen de har hyrt. Nu är det viktigt med bröllopsfest och att bjuda familj och vänner.

Små bröllop är annars ett bra alternativ om man vill ha bröllop på liten budget. Men TS vill inte minska på gästlistan, utan vill bjuda 65 st.

Jag kan inte riktigt se hur detta kommer bli bra. Budgetbröllop kan absolut bli lyckade. Men oftast är det små bröllop (relativt få gäster), och mer enkelt/avslappnat firande. Man kan göra mycket själva, prioritera det viktigaste och strunta i resten, hålla menyn enkel, ha en realistisk budget etc.

TS kanske får lära sig den hårda vägen att det är svårt att ha 65 gäster på en budget som ska understiga 30 tusen, och vara så nära noll som möjligt.
Citera
2026-04-27, 10:51
  #134
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tourmaline
Håller med om det mesta. Men jag kan tycka att det är okej att jobba/hjälpa till om brudparet är tydliga med detta, meddelar i god tid etc. Sedan beror det ju på vad som behövs. Man kanske känner nån som gillar och är duktig på en viss sak, tex fotografering eller bakning och frågar den personen om denne vill ställa upp. Behöver man hjälp med att dekorera lokalen och städa efteråt, så behöver kanske inte alla gäster behöver hjälpa till. Några kanske räcker, men de bör ändå bli tillfrågade i god tid. Är det knytkalas som gäller, säg till i förväg. Osv. Så att gäster vet om vad som gäller, och kan välja att tacka ja eller nej (antingen till att hjälpa till, eller hela bröllopet om de så önskar).

Fast när många av gästerna är barn, och/eller kommer långväga, så bör man undvika att be om hjälp från dessa gäster. Det kan funka i vissa fall, men troligen inte för TS. Och gäster ska absolut inte behöva hjälpa till med tex städning efteråt för att brudparet var snåla och dåliga på planering.

En del löser det med mat på olika vis. Att tex ta ut en kuvertavgift som täcker kostnaderna. Eller att man äter på restaurang efter bröllopet, och alla står för sina egna utgifter för mat och dryck. Vissa kör med att gästerna får gratis mat, men ska de ha alkohol så får de betala för sådant. Annan dryck kan vara gratis. Eller knytkalas.

Oavsett om man kör på kuvertavgift eller annat, så bör det också framgå så tidigt som möjligt. Så att gästerna får välja mellan att tacka ja till bröllopet och betala för maten, eller tacka nej.

Men nu har TS sagt att många har gästerna inte har det så gott ställt, så det kommer inte bli kuvertavgift eller liknande.

TS har varit gift en gång tidigare. Skippade bröllopsklänningen, men gifte sig i rådhuset. Fika efteråt med vittnen. Avskydde det. Denna gången blir det borgerlig vigsel igen, fast vid lokalen de har hyrt. Nu är det viktigt med bröllopsfest och att bjuda familj och vänner.

Små bröllop är annars ett bra alternativ om man vill ha bröllop på liten budget. Men TS vill inte minska på gästlistan, utan vill bjuda 65 st.

Jag kan inte riktigt se hur detta kommer bli bra. Budgetbröllop kan absolut bli lyckade. Men oftast är det små bröllop (relativt få gäster), och mer enkelt/avslappnat firande. Man kan göra mycket själva, prioritera det viktigaste och strunta i resten, hålla menyn enkel, ha en realistisk budget etc.

TS kanske får lära sig den hårda vägen att det är svårt att ha 65 gäster på en budget som ska understiga 30 tusen, och vara så nära noll som möjligt.
Jag håller med. Det är inte fel att ha ett bröllop på budget, det är något jag personligen rekommenderar. Ett fett bröllop garanterar inte ett bra äktenskap. Jag och frugan gifte oss för knappt 20 år sen och vi håller ihop ännu. Vi hade en enkel kyrklig vigsel, för annars är vigseln inget värd för oss, men det är givetvis upp till varje par. Våra bästa vänner vigde sig borgligt.

Skippa snobberiet:
Men man kan inte riktigt förvänta sig att köra ett tema-bröllop med en allt för smal budget, risken att det bara blir pannkaka är överhängande. Så ta ner förväntningarna och skippa snobberiet. Gör det enkelt, de enkla bröllopen och festerna är alltid de bästa. Alltid.

Man kan ta kuvertavgift om man vill, själv tycker jag det är betydligt mer tattigt än att ha en enkel tillställning och till och med knytis. Det går fint även vid giftemål.

Tydlighet mot inbjudna:
Som ovan säger, så funkar det mesta om man bara är tydlig mot de som man bjuder in. Uppger man att man kör grillfest och att var och en får ta med sig det de vill grilla och dricka så är det inga problem. Även om man reser långt för att komma dit. Det lär ju finnas butiker i närheten där de kan köpa det de vill ha.

Sen så står man givetvis för grillar, det är viktigt att det finns tillräckligt av dem för att det ska funka. Sen kan man ju alltid ordna sallad och tillbehör. Man kan egentligen ha vilken lösning som helst, bara man är tydlig med vad som gäller.

Just i TS fall rekommenderar jag att hålla det enkelt. Dessutom är det ju massvis med ungar med, varför något finare bara blir dumt.


Så här gjorde vi:
Jag och frugan vi hade grillfest på kvällen tillsammans med alla vänner och bekanta. Hur trevligt som helst. Enkelt och alla hade en trevlig tid. Vi gjorde så att var och en fick ta med sig de de ville grilla, även om vi fixade sallader och sånt. Inte för pengarnas skull, men mest för logistiken, då får folk ta det de vill själva. Vi sa dessutom att vi vill inte ha några presenter, utan det viktiga var att alla hade en trevlig kväll. Klädsel som gällde var fritidsklädsel.

Vi hade ordnat dit stora grillar, både gasol och kol, så det fanns gott om grillyta. En kompis hade tillgång till ett partytält som de ställde upp och vi var hos en kompis sommarstuga.

Vi ville just ha det enkelt och inga presenter eftersom alla skulle känna sig välkomna och att det inte skulle kännas som en belastning. Vi fick till trots fina presenter, men den bästa var nästan av ett par vänner, som på den tiden pluggade, som sa att vi tar hand om sopor, städ och disk. Grymt bra.

Jag och frugan hade det okej ställt redan då, men vi ville ändå hålla det enkelt. Det är inget vi ångrar. Våra bästa vänner gifte sig något år senare och de gjorde på ungefär samma sätt.
Citera
2026-04-27, 13:38
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapiasa
Jag vill få hjälp med ett bröllop. Eller ja. jag och min fästman ska gifta oss. Det enda vi har bestämt är datumet (i augusti) och bokat lokal (har tillgång till lokalen dagen före, bröllopsdagen samt dagen efter). Just nu är gästlistan inkl våra egna barn uppe i 65 stycken ungefär.

Vi har en tight budget..
Hittills enda bokade kostnaden är lokalen: 6000 kr.

Hur får jag ALLT annat så billigt som möjligt utan att det är snålt så att säga?

Så fort ni ska vara 65 pers blir det ju dyrt.
Vi hade bröllop för 22k inkl ringar men då var det bara närmaste familjen som närvarade, och vi dukade hemma.
Citera
2026-04-30, 09:31
  #136
Medlem
Hej TS. På goda grunder är de flesta skeptiska till att du vill äta tårtan men samtidigt ha den kvar. Men jag ska försöka muntra upp dig. Det är tre månader drygt kvar så det är ont om tid men långt ifrån omöjligt. Några försakelser får du göra.

1. Sikta på att ha en trevlig tillställning. Gemenskapen och minnena är viktigare än överdåd. Som nån skrev: de små festerna är ofta de bästa.

2. Brudklänning och ringar var viktiga för er, enligt TS kostnad 8 kkr. Behåll den posten.

3. Att släktingar med barn blir bjudna är viktigt för er, ca 65 pers. Då ska ni göra det.

4. Gör klart vid inbjudan att ni avsäger er allt vad presenter heter. Förklara istället att gästens närvaro är värt mycket mer än presenter. Och gästerna får ju bekosta resa och logi ändå.

5. Ni har varit förutseende att redan bokat lokal med stolar, bord, porslin, musikanläggning mm. Be lokalägaren att fixa dukar också så saknas endast blommor och musik.

6. Mat och dryck. Den stora posten. Det är rent skitsnack att varje kuvert måste kosta 500-1000 kr. Satsa på buffe med sallad, bröd, potatissallad, röror, kallskuret, grillat och något vegetariskt. Enklast och dyrast är det om nån cateringfirma fixar maten men några inhyrda bekanta sköter hämtning, uppläggning och all annan logistik. Eftersom ett stort antal av de vuxna är nykterister räcker en back öl och några boxar vin utmärkt vid sidan av alkoholfria alternativ. Skippa spriten helt.

7. De pengar som blir över lägger ni på inbjudningskort, brudbukett, blommor och en bra fotograf.

LYCKA TILL
Citera
2026-04-30, 19:56
  #137
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapiasa
Vi har en hel del allergier att tänka på med så bara pastasallad så går det bort för typ hälften av gästerna.. Tex så är en person allergisk mot gluten, laktos, alla slags nötter, det måste även vara fritt från tomat, fläsk och helt och hållet sockerfritt. Och det är bara EN person..

Men nej, den vigseln jag hade tidigare var bara mardröm från start till slut.


Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Hej TS. På goda grunder är de flesta skeptiska till att du vill äta tårtan men samtidigt ha den kvar. Men jag ska försöka muntra upp dig. Det är tre månader drygt kvar så det är ont om tid men långt ifrån omöjligt. Några försakelser får du göra.

1. Sikta på att ha en trevlig tillställning. Gemenskapen och minnena är viktigare än överdåd. Som nån skrev: de små festerna är ofta de bästa.

2. Brudklänning och ringar var viktiga för er, enligt TS kostnad 8 kkr. Behåll den posten.

3. Att släktingar med barn blir bjudna är viktigt för er, ca 65 pers. Då ska ni göra det.

4. Gör klart vid inbjudan att ni avsäger er allt vad presenter heter. Förklara istället att gästens närvaro är värt mycket mer än presenter. Och gästerna får ju bekosta resa och logi ändå.

5. Ni har varit förutseende att redan bokat lokal med stolar, bord, porslin, musikanläggning mm. Be lokalägaren att fixa dukar också så saknas endast blommor och musik.

6. Mat och dryck. Den stora posten. Det är rent skitsnack att varje kuvert måste kosta 500-1000 kr. Satsa på buffe med sallad, bröd, potatissallad, röror, kallskuret, grillat och något vegetariskt. Enklast och dyrast är det om nån cateringfirma fixar maten men några inhyrda bekanta sköter hämtning, uppläggning och all annan logistik. Eftersom ett stort antal av de vuxna är nykterister räcker en back öl och några boxar vin utmärkt vid sidan av alkoholfria alternativ. Skippa spriten helt.

7. De pengar som blir över lägger ni på inbjudningskort, brudbukett, blommor och en bra fotograf.

LYCKA TILL

Tyvärr har TS familj många och svåra allergier så jag undrar om hon vågar låta folk som inte är utbildade att ta det ansvaret?

Därför tror jag att det blir dyrare än vad TS tänkte sig?

Buffé är så smidigt annars och inte så dyrt heller men med allergiker som är så svåra behöver de planera på ett helt annat sätt.

Det var ju flera som var allergiska, hur ska de kunna hålla isär maten?
Hur ska de säkerställa att köket som det lagas i är helt fritt från farliga ämnen?

Det blir tyvärr här som kostnaden ökar.
Citera
2026-05-01, 03:31
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Brudklänning och ringar var viktiga för er, enligt TS kostnad 8 kkr. Behåll den posten.

De dyraste utgifterna är lokalen (6000kr) och ringarna (oklart exakt summa. Runt 4000kr nämns). Klänningen kostar 250kr. Fast det tillkommer utgifter för kläder till tre barn som ska ha matchande kläder och finskor. Det var prat om begagnade kläder.

Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
6. Mat och dryck. Den stora posten. Det är rent skitsnack att varje kuvert måste kosta 500-1000 kr. Satsa på buffe med sallad, bröd, potatissallad, röror, kallskuret, grillat och något vegetariskt. Enklast och dyrast är det om nån cateringfirma fixar maten men några inhyrda bekanta sköter hämtning, uppläggning och all annan logistik. Eftersom ett stort antal av de vuxna är nykterister räcker en back öl och några boxar vin utmärkt vid sidan av alkoholfria alternativ. Skippa spriten helt.

Det är dock oklart vad TS vill bjuda på för mat. Andra matförslag har blivit dissade för att det inte klassas som ”bröllopsmat”. Så frågan är ju om ditt förslag godkänns.

Sedan finns det en hel del allergier att tänka på. Oklart hur många gäster det gäller. Men det kan även öka kostnaderna en del. Samtidigt som man måste tänka på tillagning, servering (att maten hålls separat, att man inte använder samma serveringsbestick till allt, att allt är tydligt uppmärkt med vad det innehåller/är fritt från).

Frågan är dessutom om de har råd med catering och inhyrd personal.

Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
7. De pengar som blir över lägger ni på inbjudningskort, brudbukett, blommor och en bra fotograf.

Paret verkar inte ens ha någon fastställd budget, så det tipset kanske inte hjälper. Det enda som har framkommit är att de vi spendera så lite som möjligt (och mindre än 30-40 tusen).

De kan börja med att bestämma en realistisk budget. Sedan prioritera det allra viktigaste, men här kan man även jämföra priser och kolla upp olika alternativ. Har man inte råd med det som man bedömer vara viktigast, så får man skära ner på utgifterna på något sätt. Blir det pengar över, så kan man spendera det på annat.
Citera
2026-05-15, 12:31
  #139
Medlem
Jag hade nog faktiskt kikat på något mer “avskalat” upplägg och tagit hjälp av typ The Wedding Agency eller liknande som jobbar med mindre ceremonier också. De verkar ha börjat med pop-up vigslar / mindre ceremonikoncept nu, både i Norrland och runt i Sverige om jag förstått rätt.

Tycker personligen det känns mycket smartare ekonomiskt än att försöka dra ihop ett stort traditionellt bröllop 😅 Då får man fortfarande en väldigt fin och genomtänkt vigsel, men utan att lägga flera hundra tusen på en helg.

Hade nog hellre lagt fokus på själva upplevelsen och sedan samlat familj och nära vänner för middag/restaurang efteråt istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in