Citat:
Det är inget fel på budgetbröllop, men då måste det vara genomtänkt och planerat. Det är ganska tråkigt att bli bjuden och sen förväntas jobba. Eller inte få mat. Är man inte villig att betala för mat och allt annat som kan ge en det bröllopet man vill ha så kan man ju göra gästerna en tjänst och ställa in.
Min egen vigsel var borglig med två vittnen. En fin ring till rimlig kostnad, fin klänning på rea (ej vit) och sen middag. Kunde inte vara nöjdare
Min egen vigsel var borglig med två vittnen. En fin ring till rimlig kostnad, fin klänning på rea (ej vit) och sen middag. Kunde inte vara nöjdare
Citat:
Mycket bra kommentar, TS slår ju ner på exakt allt. Hon ska ha alla gäster, hon ska ha massa service, hon ska ha mat, alkohol, fotograf osv.
Det kostar, och ska man köra snål-varianten på allt så blir det pannkaka, så enkelt är det. Så mitt tips till TS, gör det enkelt, ta bara dig, mor och far, brudgummen och hans mor och far och gör något enkelt men trevligt.
Släpa inte dit massa gäster som åkt hundra mil som sen känner sig tvungna att rädda upp situationen med städning, servering och gud vet allt bara för att ni inte klarar av att fatta att NI INTE HAR RÅD:
Det kostar, och ska man köra snål-varianten på allt så blir det pannkaka, så enkelt är det. Så mitt tips till TS, gör det enkelt, ta bara dig, mor och far, brudgummen och hans mor och far och gör något enkelt men trevligt.
Släpa inte dit massa gäster som åkt hundra mil som sen känner sig tvungna att rädda upp situationen med städning, servering och gud vet allt bara för att ni inte klarar av att fatta att NI INTE HAR RÅD:
Håller med om det mesta. Men jag kan tycka att det är okej att jobba/hjälpa till om brudparet är tydliga med detta, meddelar i god tid etc. Sedan beror det ju på vad som behövs. Man kanske känner nån som gillar och är duktig på en viss sak, tex fotografering eller bakning och frågar den personen om denne vill ställa upp. Behöver man hjälp med att dekorera lokalen och städa efteråt, så behöver kanske inte alla gäster behöver hjälpa till. Några kanske räcker, men de bör ändå bli tillfrågade i god tid. Är det knytkalas som gäller, säg till i förväg. Osv. Så att gäster vet om vad som gäller, och kan välja att tacka ja eller nej (antingen till att hjälpa till, eller hela bröllopet om de så önskar).
Fast när många av gästerna är barn, och/eller kommer långväga, så bör man undvika att be om hjälp från dessa gäster. Det kan funka i vissa fall, men troligen inte för TS. Och gäster ska absolut inte behöva hjälpa till med tex städning efteråt för att brudparet var snåla och dåliga på planering.
En del löser det med mat på olika vis. Att tex ta ut en kuvertavgift som täcker kostnaderna. Eller att man äter på restaurang efter bröllopet, och alla står för sina egna utgifter för mat och dryck. Vissa kör med att gästerna får gratis mat, men ska de ha alkohol så får de betala för sådant. Annan dryck kan vara gratis. Eller knytkalas.
Oavsett om man kör på kuvertavgift eller annat, så bör det också framgå så tidigt som möjligt. Så att gästerna får välja mellan att tacka ja till bröllopet och betala för maten, eller tacka nej.
Men nu har TS sagt att många har gästerna inte har det så gott ställt, så det kommer inte bli kuvertavgift eller liknande.
TS har varit gift en gång tidigare. Skippade bröllopsklänningen, men gifte sig i rådhuset. Fika efteråt med vittnen. Avskydde det. Denna gången blir det borgerlig vigsel igen, fast vid lokalen de har hyrt. Nu är det viktigt med bröllopsfest och att bjuda familj och vänner.
Små bröllop är annars ett bra alternativ om man vill ha bröllop på liten budget. Men TS vill inte minska på gästlistan, utan vill bjuda 65 st.
Jag kan inte riktigt se hur detta kommer bli bra. Budgetbröllop kan absolut bli lyckade. Men oftast är det små bröllop (relativt få gäster), och mer enkelt/avslappnat firande. Man kan göra mycket själva, prioritera det viktigaste och strunta i resten, hålla menyn enkel, ha en realistisk budget etc.
TS kanske får lära sig den hårda vägen att det är svårt att ha 65 gäster på en budget som ska understiga 30 tusen, och vara så nära noll som möjligt.
Tex så är en person allergisk mot gluten, laktos, alla slags nötter, det måste även vara fritt från tomat, fläsk och helt och hållet sockerfritt. Och det är bara EN person..