Citat:
Ursprungligen postat av
miapiasa
Nej, jag har inte sett massa sånt på Tv. Det får kosta, men helst kapar jag utgifter där jag kan! Tex jag betala inte 75.000 kr för en bröllopsfotograf när jag kanske kan få samma kvalité (ja det kan man!) för typ 2-5000 kr.
Håller med om detta!
Tycker inte heller att du ska minska gästlistan.
Det som kostar mest är maten men även där går det att hitta bra alternativ.
Du skrev tidigare om gäster som inte kunde äta olika saker, då kan du (eller någon annan) göra lite laktosfri potatissallad, en laktosfri paj (eller vegansk) + lite kyckling, köttbullar på nötfärs mm, kanske en laktosfri/vegansk potatisgratäng.
Klistra stora lappar på och när det ska serveras så har du helt enkelt ett litet separat hörn/bänk för specialkost.
Till barnen (Korv med bröd, popcorn, glass med hemgjord chokladsås/kolasås.
Mat till de andra vuxna utan specialkost:
Potatissallad, potatisgratäng, någon form av paj (köttfärs/taco?), kyckling och köttbullar och olika ölkorvar.
Lägg sallad, tomat, gurka, majs, ringar med ananas och vindruvor i olika bunkar så kan folk blanda själva.
Vanligt bröd, knäckebröd, lite smörgåsmargarin och ost.
Kaffe, te och läsk, hembakat på långpanna.
En av mina väninnor gjorde stora maränger som tårtbotten och sedan hackade hon ner kokos och mjölkchoklad i lite grädde som hon la på dvs 1 stor marängbotten/tårta finns strössel i form av hjärtan att dekorera med.
Ska ni äta något på natten?
Jag har varit på bröllop där vi har ätit pyttipanna med stekt ägg, Jansons frestelse med köttbullar, omelett mm, ibland hamburgare/hemgjord pizza eller liknande.
Hoppas att ni får en härlig dag och kväll tillsammans och det viktigaste är gemenskapen!
Maten jag skrev ovan är sådant som jag själv gärna hade ätit på ett bröllop, många alternativ men inte så väldigt dyrt.
Jag har varit på bröllop där det har varit bordsservering men Pelle-Plutt 3 år och Lisa-Stina 4 år inte tyckte om älgstek/helstekt gös mm så maten som kostade 1500kr/person var bara att kasta och sedan åkte föräldrarna till McD så barnen fick "något gott att äta" och då var det ändå en rad på inbjudan där man kunde kryssa i om det var barn som skulle äta.
Min blivande man och jag har hyrt "nannys"/lekledare till de barn som ska komma, blir skattjakt och andra äventyr anpassade efter ålder, även maten blir det barnen tycker om och i det vuxna partytältet serveras det lite mer vuxen mat.