2026-04-19, 12:55
  #121
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapiasa
Jag vill få hjälp med ett bröllop. Eller ja. jag och min fästman ska gifta oss. Det enda vi har bestämt är datumet (i augusti) och bokat lokal (har tillgång till lokalen dagen före, bröllopsdagen samt dagen efter). Just nu är gästlistan inkl våra egna barn uppe i 65 stycken ungefär.

Vi har en tight budget..
Hittills enda bokade kostnaden är lokalen: 6000 kr.

Hur får jag ALLT annat så billigt som möjligt utan att det är snålt så att säga?

(FB) Micro wedding är den nya trenden – gift dig billigt och enkelt
Citera
2026-04-19, 13:07
  #122
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Och låt mig gissa, du har aldrig hållit i något sånt här tidigare? Aldrig anordnat stor fest tidigare?
Jag har det, och det är MYCKET jobb och stress.

Vi hade en hyfsat enkel jubileumsfest för trettio pers i sommarstugan där vi lagade all mat. Mat och ölinköp gick på plus tiotusen. Förmodligen mycket mer, vi hade inte stenkoll.
Jag var värdinna i dagarna tre, något jag inte alls hade planerat. Detta pga gäster som sov över dagen före och efter, och förväntade sig tre måltider om dagen...

Behövde typ en semester efteråt.
Men TS har ju sett massor av tema-bröllop på TV och TV visar ju allt runt omkring som ska ordnas och fixas också, och givetvis kostar det ingenting heller.

Jag har fixat fester av olika slag men jag är också en duktig logistiker. Jag och frugan har tillsammans hjälpt vänner med bland annat bröllopsfester och det är massvis att tänka på och man måste vara realistisk.

Vi har också avböjt att ordna åt ytligt bekanta eller åt bekanta som är av det struligare slaget. Hade jag fått en fråga från TS om att anordna så hade jag avböjt. Dels för att de verkar vilja ha ett fett bröllop men att det får inte kosta något, i ett sådant läge har man inget att jobba med. Dessutom kommer en som TS alltid vara missnöjd då de inte fick ett lyxbröllop för under 10K.

Vi hjälper gärna våra vänner men vi vet hur vi fungerar sinsemellan och det kommer funka bra, men strulpellar orkar man inte med.
Citera
2026-04-19, 20:20
  #123
Medlem
Tack för tipset med ljusen! Verkligen hjälpsamt!

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jamenherregud din fästmans föräldrar då.

Jag blir inte riktigt klok på dig, det ska vara bröllop, tema-kalas, samtidigt ska det inte kosta någonting eller planeras någonting. Det kommer bli KAOS.

DU SKA ÄNDÅ FÅ ETT par TIPS av mig här.

Åk till ClasseO. Köp ett gäng (minst 10 paket ) elektriska stearinljus märke Nordics nånting, se till att man kan fästa fiskelina runt "veken". Köp fiskelina och ett gäng AAA-batterier... Klipp till fiskelina i olika längder, häng från t ex kristallkrona, gardinstänger. Blir lite Harry Potter stil.

Köp billiga, tjocka, tunga böcker från antikvariat. Stapla dem i en slags spiral som en spiraltrappa. De kan göras höga nog att användas som drinkbord/avställningsyta. Du kan också själv styla böckerna om du vill med presentpapper eller limpistol och färg.

Gå ut i naturen och hitta pinnar/kvistar som du kan styla till magiska trollstavar enkelt med limpistol och färg. Du kan göra servettringar enkelt också, ta sly (småbuskar/träd som sått sig själva) och varva runt något runt, när de torkat är de ringformade.

Men detta då ALLT ANNAT redan är avklarat.

Glöm inte fråga gästerna om eventuella allergier eller gluten/ibs etc.
Citera
2026-04-19, 20:22
  #124
Medlem
Jo, det har jag gjort. Men det är också därför jag ber om SERIÖSA och REALISTISKA råd om hur jag kan kapa utgifter. Utan att det blir snålt.
Och jag vet det är svinmycket att göra, det vet jag. Och jag vet att det inte bara är att dyka upp den dagen och tro att allt är klart.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Och låt mig gissa, du har aldrig hållit i något sånt här tidigare? Aldrig anordnat stor fest tidigare?
Jag har det, och det är MYCKET jobb och stress.

Vi hade en hyfsat enkel jubileumsfest för trettio pers i sommarstugan där vi lagade all mat. Mat och ölinköp gick på plus tiotusen. Förmodligen mycket mer, vi hade inte stenkoll.
Jag var värdinna i dagarna tre, något jag inte alls hade planerat. Detta pga gäster som sov över dagen före och efter, och förväntade sig tre måltider om dagen...

Behövde typ en semester efteråt.
Citera
2026-04-19, 20:23
  #125
Medlem
Nej, jag har inte sett massa sånt på Tv. Det får kosta, men helst kapar jag utgifter där jag kan! Tex jag betala inte 75.000 kr för en bröllopsfotograf när jag kanske kan få samma kvalité (ja det kan man!) för typ 2-5000 kr.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Men TS har ju sett massor av tema-bröllop på TV och TV visar ju allt runt omkring som ska ordnas och fixas också, och givetvis kostar det ingenting heller.

Jag har fixat fester av olika slag men jag är också en duktig logistiker. Jag och frugan har tillsammans hjälpt vänner med bland annat bröllopsfester och det är massvis att tänka på och man måste vara realistisk.

Vi har också avböjt att ordna åt ytligt bekanta eller åt bekanta som är av det struligare slaget. Hade jag fått en fråga från TS om att anordna så hade jag avböjt. Dels för att de verkar vilja ha ett fett bröllop men att det får inte kosta något, i ett sådant läge har man inget att jobba med. Dessutom kommer en som TS alltid vara missnöjd då de inte fick ett lyxbröllop för under 10K.

Vi hjälper gärna våra vänner men vi vet hur vi fungerar sinsemellan och det kommer funka bra, men strulpellar orkar man inte med.
Citera
2026-04-19, 21:56
  #126
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapiasa
Nej, jag har inte sett massa sånt på Tv. Det får kosta, men helst kapar jag utgifter där jag kan! Tex jag betala inte 75.000 kr för en bröllopsfotograf när jag kanske kan få samma kvalité (ja det kan man!) för typ 2-5000 kr.

Håller med om detta!

Tycker inte heller att du ska minska gästlistan.

Det som kostar mest är maten men även där går det att hitta bra alternativ.

Du skrev tidigare om gäster som inte kunde äta olika saker, då kan du (eller någon annan) göra lite laktosfri potatissallad, en laktosfri paj (eller vegansk) + lite kyckling, köttbullar på nötfärs mm, kanske en laktosfri/vegansk potatisgratäng.
Klistra stora lappar på och när det ska serveras så har du helt enkelt ett litet separat hörn/bänk för specialkost.
Till barnen (Korv med bröd, popcorn, glass med hemgjord chokladsås/kolasås.

Mat till de andra vuxna utan specialkost:
Potatissallad, potatisgratäng, någon form av paj (köttfärs/taco?), kyckling och köttbullar och olika ölkorvar.

Lägg sallad, tomat, gurka, majs, ringar med ananas och vindruvor i olika bunkar så kan folk blanda själva.

Vanligt bröd, knäckebröd, lite smörgåsmargarin och ost.

Kaffe, te och läsk, hembakat på långpanna.
En av mina väninnor gjorde stora maränger som tårtbotten och sedan hackade hon ner kokos och mjölkchoklad i lite grädde som hon la på dvs 1 stor marängbotten/tårta finns strössel i form av hjärtan att dekorera med.

Ska ni äta något på natten?
Jag har varit på bröllop där vi har ätit pyttipanna med stekt ägg, Jansons frestelse med köttbullar, omelett mm, ibland hamburgare/hemgjord pizza eller liknande.

Hoppas att ni får en härlig dag och kväll tillsammans och det viktigaste är gemenskapen!

Maten jag skrev ovan är sådant som jag själv gärna hade ätit på ett bröllop, många alternativ men inte så väldigt dyrt.

Jag har varit på bröllop där det har varit bordsservering men Pelle-Plutt 3 år och Lisa-Stina 4 år inte tyckte om älgstek/helstekt gös mm så maten som kostade 1500kr/person var bara att kasta och sedan åkte föräldrarna till McD så barnen fick "något gott att äta" och då var det ändå en rad på inbjudan där man kunde kryssa i om det var barn som skulle äta.

Min blivande man och jag har hyrt "nannys"/lekledare till de barn som ska komma, blir skattjakt och andra äventyr anpassade efter ålder, även maten blir det barnen tycker om och i det vuxna partytältet serveras det lite mer vuxen mat.
Citera
2026-04-19, 23:36
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapiasa
Ja, jag står i kö för utredning för NPf. So what? Jag har sett MASSOR med tema-bröllop.?!
Nej det är inte något problem. Problemet ibland med text är att tonen kan låta hård eller nedsättande utan att intentionen var det.

Jag var själv ganska "nördig" tidigt i livet genom att djupdyka i olika saker. Skillnaden är bara att mina intressen oftast kan appliceras i större, sociala sammanhang. Det gör inte någon skillnad på värdet i vad man tycker är kul. Hade säkert själv kunnat ha ett roligare bröllop om jag någonsin gifte mig. Sannolikt dock med 8 till 10 random inbjudna än 65 människor. Jag är en som hade kunnat bjudit grannen före en anhörig eller bjudit in en anhörig trots osämja.

Huvudsaken är att det blir som man själv vill och ja, har man aldrig drömt om prinsessbröllop är chansen större att man fixar något annat. Jag hade nog kunnat haft ett riktigt prinsessbröllop bara för att om jag inte hade tyckt att det verkar så jäkla tråkigt med amerikansk films drömbröllopstema
Citera
2026-04-25, 15:19
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapiasa
Helst så nära nollan som det går.. Dvs allt man kan spara in på, utan att göra det snålt är bra.
Så inga 30-40.000 eller så.

Blir inte riktigt klok på vad du vill ha, eller exakt budget. Men baserat på vad jag har sett hittills: lokal 6000kr. Bröllopsklänning 250kr. Ringar beräknas kosta under 4000kr. Men vi kan runda upp det till 4 tusen. Då är vi uppe i drygt 10 tusen. Men ni vill inte spendera särskilt mycket mer pengar, och absolut mindre än 30 tusen.

Samtidigt vill ni spendera mer på godare öl, än på tex Norrlands Guld. Ni verkar dissa samtliga förslag på mat, för att ni inte anser att det är bröllopsmat. Ni är villiga att betala för hoppborgar och för att folk ska hjälpa till med servering. Och ni vill betala för bröllopsfotografering. Riktiga blommor etc.

Det låter väldigt orealistiskt att klara av allt det på en tight budget när man har 65 gäster. Helt galet.

Bestäm en budget. Börja med det. Prioritera sedan det viktigaste, och kolla vad allt kan tänkas kosta. Catering, fotografering, servering, underhållning, dekorationer. Om det överskriver er budget, då vet ni ju vad ni behöver dra ner på.

Gäster kanske kan ta gratis foton och skicka till er efteråt, istället för att anlita fotograf. Kanske skippa hjälp med servering, och ordna catering i form av mat som kommer på fat (matbutiker erbjuder det som ett exempel). Sår det i princip bara att ställa fram faten på bord. Ni kommer tydligen baka en del själva. Men beräkna ändå vad det kan tänkas kosta. Osv. Kanske skippa alkoholen totalt och satsa på billigare drycker osv.

Vad klassar du som bröllopsmat? För somliga handlar det om ”finare/lyxigare” mat, och trerätters.

För andra så vill de ha det enklare, och kör på picknick, knytkalas eller grillat. En del har dessutom små bröllopsfester i trädgården.

Du pratar om buffé, men det säger inte så mycket. Det betyder egentligen bara ”självservering”. Det säger absolut ingenting om antalet rätter som serveras, eller vad det erbjuds för mat.

Många som vill ha ett billigt bröllop försöker laga så mycket av maten som möjligt själva, alternativt satsa på knytkalas. Men knytkalas är inte aktuellt i ert fall. Har ni tänkt laga magen själva eller beställa catering? Låter som om ni har tänkt ordna med catering, och sedan anlita hjälp med servering.

Citat:
Ursprungligen postat av miapiasa
Många reser 30-120 mil för att vara med, så även lite sov-arrangemang bör tänkas på.

Hur är detta relevant? Övernattning/boende är i regel något som gästerna själva får ordna.

Citat:
Ursprungligen postat av miapiasa
Vi kommer ha hoppborgar för barnen så det blir ett bröllop där barnen verkligen känner sig välkomna också.

Varför just hoppborgar?

Verkar för övrigt finna barn och ungdomar i olika åldrar, du nämnde en 17-åring och en 19-åring.

Har man en tight budget så förstår jag inte varför man vill spendera pengar på hoppborgar. Dessutom kan det finnas alternativ som passar folk i alla åldrar. Man kan tex låna saker från Fritidsbanken om man har något sådant i närheten. Boule, frisbees, fotbollar, krocket osv. Kan även finnas spel tillgängligt.
Citera
2026-04-25, 17:20
  #129
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapiasa
Jag vill få hjälp med ett bröllop. Eller ja. jag och min fästman ska gifta oss. Det enda vi har bestämt är datumet (i augusti) och bokat lokal (har tillgång till lokalen dagen före, bröllopsdagen samt dagen efter). Just nu är gästlistan inkl våra egna barn uppe i 65 stycken ungefär.

Vi har en tight budget..
Hittills enda bokade kostnaden är lokalen: 6000 kr.

Hur får jag ALLT annat så billigt som möjligt utan att det är snålt så att säga?

Allt annat...

tja 65 gäster kommer att bli dyrt matmässigt. Att betala för boende för gäster blir heller inte billigt.

Fotografering - det går ju att be gästerna fota men i allafall några bilder hos en fotograf kanske du vill ha?

Hoppborg? På en budget? Inga bra tips dä.

Harry Potter temat som brud men inte brudgumvill ha, kan inte bruden be om en Harry Potter inspirerad möhippa istället?

Det går inte riktigt att både ha kakan och äta den TS. Dessutom varar bröllopet under en dag och äktenskapet förhoppningsvis många år. Är det inte bättre att investera i det?
Citera
2026-04-26, 16:23
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapiasa
Jag vill få hjälp med ett bröllop. Eller ja. jag och min fästman ska gifta oss. Det enda vi har bestämt är datumet (i augusti) och bokat lokal (har tillgång till lokalen dagen före, bröllopsdagen samt dagen efter). Just nu är gästlistan inkl våra egna barn uppe i 65 stycken ungefär.

Vi har en tight budget..
Hittills enda bokade kostnaden är lokalen: 6000 kr.

Hur får jag ALLT annat så billigt som möjligt utan att det är snålt så att säga?
För maten är en lösning som kan vara lagom att ha catering med buffe där gästerna tar själva. Då slipper man servering. Behövs ändå servering kan du leta bland perifera unga personer i bekantskapskretsen . Det behövs nog ändå typ 2 pers som ser till att buffén hålls snygg och diskar.
Citera
2026-04-26, 17:44
  #131
Medlem
Jag har varit på ett bröllop där paret bjöd upp till 100 pers. De bjöd närmaste familj, kusiner och vänner.

De hade dock inte råd och snålade in på allt. De gjorde som ni- hyrde en lokal med ”allt”. Innan bröllopet så var det sagt att ingen gäst skulle behöva hjälpa till. Det blev att familjen fick ordna allt med lokalen och servera maten. De hade inte räknat med alla skulle komma så de hade inte ordnat med mat för alla bjudna. Alla kom inte, men maten räckte inte ens till alla som kom. Musiken var typ Spotify genom dåliga högtalare. Fotografen var en släkting som på dagen blev tillfrågad då denna släkting alltid har kamera med sig.

Det är inget fel på budgetbröllop, men då måste det vara genomtänkt och planerat.
Det är ganska tråkigt att bli bjuden och sen förväntas jobba. Eller inte få mat. Är man inte villig att betala för mat och allt annat som kan ge en det bröllopet man vill ha så kan man ju göra gästerna en tjänst och ställa in.

Du verkar vara fast i att det skall vara si och så, men du vill inte betala. Varför ge gästerna en sån upplevelse?

Min egen vigsel var borglig med två vittnen. En fin ring till rimlig kostnad, fin klänning på rea (ej vit) och sen middag. Kunde inte vara nöjdare.
Citera
2026-04-26, 18:18
  #132
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko
Jag har varit på ett bröllop där paret bjöd upp till 100 pers. De bjöd närmaste familj, kusiner och vänner.

De hade dock inte råd och snålade in på allt. De gjorde som ni- hyrde en lokal med ”allt”. Innan bröllopet så var det sagt att ingen gäst skulle behöva hjälpa till. Det blev att familjen fick ordna allt med lokalen och servera maten. De hade inte räknat med alla skulle komma så de hade inte ordnat med mat för alla bjudna. Alla kom inte, men maten räckte inte ens till alla som kom. Musiken var typ Spotify genom dåliga högtalare. Fotografen var en släkting som på dagen blev tillfrågad då denna släkting alltid har kamera med sig.

Det är inget fel på budgetbröllop, men då måste det vara genomtänkt och planerat.
Det är ganska tråkigt att bli bjuden och sen förväntas jobba. Eller inte få mat. Är man inte villig att betala för mat och allt annat som kan ge en det bröllopet man vill ha så kan man ju göra gästerna en tjänst och ställa in.

Du verkar vara fast i att det skall vara si och så, men du vill inte betala. Varför ge gästerna en sån upplevelse?

Min egen vigsel var borglig med två vittnen. En fin ring till rimlig kostnad, fin klänning på rea (ej vit) och sen middag. Kunde inte vara nöjdare.
Mycket bra kommentar, TS slår ju ner på exakt allt. Hon ska ha alla gäster, hon ska ha massa service, hon ska ha mat, alkohol, fotograf osv.

Det kostar, och ska man köra snål-varianten på allt så blir det pannkaka, så enkelt är det. Så mitt tips till TS, gör det enkelt, ta bara dig, mor och far, brudgummen och hans mor och far och gör något enkelt men trevligt.

Släpa inte dit massa gäster som åkt hundra mil som sen känner sig tvungna att rädda upp situationen med städning, servering och gud vet allt bara för att ni inte klarar av att fatta att NI INTE HAR RÅD:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in