Citat:
Ursprungligen postat av
goderian2
Du kan väl inte jämföra krig med att mäta saker fel i ett labb? Det senare har lite allvarligare konsekvenser om man inte är förberedd..
Det vet du ju inget om. Och ja, det går utmärk att jämföra. Jag redogjorde enkelt och lättfattigt för hur
all typ av utbildning går till i alla typer av verksamheter. Och alla typer av organisationer från hur enskilda individer lär sig till hur institutioner lär sig. Teori, övning, teori, övning, teori, övning. Exakt praktika beror förstås på, men det finns tillfällen där misslyckande är målet för att maximera vad man lär sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
goderian2
En person som är ny i ett labb studerar väl hur de andra gör? Han springer väl inte runt första dagen och pillar på allt?
Eftersom du uppenbarligen varken har sett ett labb i hela ditt liv (vare sig vi talar om medicinska, biologiska, fysiska eller elektroniska labb, själv har jag erfarenhet från alla) så kanske du bör vara tyst om saken? Ingen "springer runt" och pillar på saker, utan man lär sig teorin först, hantverket sedan. Detta gäller ju ALLT.
Citat:
Ursprungligen postat av
goderian2
I svenskens fall om man ska dra en analogi till ett labb, så har svensken studerat teori, är t.o.m. bäst i klassen, och har de bästa instrumenten, det kan alla från hans klass intyga.
Så svensken går in i labbet och ser dem som jobbar där som likar, svensken ska nog också lära dom ett och annat. Detta är hybris!
Svensken har hybris när det kommer till det militära. Det beror på vår krigshistoria, och vär militärindustriella bas, men hybris är aldrig något bra!
Alla kan förstå att det är en ny krigsföring idag, självklart också FVM, men att implementera detta, har onekligen gått väldigt sakta!
Vad du svamlar om saker du inte förstår. Det är inte direkt hjärnkirurgi det jag förtäljer. Erkänn i stället att du inte visste att FM gjort exakt just precis det du utan täckning påstår att FM inte gjort och sluta hitta på om och men om varför det inte duger.
Jag vet inte hur ofta det är som A- respektive B-styrkan i en övning är tänkt att segra, det kan naturligtvis de som kan detta bättre än mig svara på och det vore goderian2-nivå av dumhet att påstå saker här som jag inte vet, men jag gissar och antar att det beror på och att ibland också det oväntade händer eller att utgången inte alls är tippad på förhand, och kan gissa att dylika övningar är omåttligt lärorika.
Just precis det man ska ägna sig åt, precis tvärt emot vad du påstår.
Du har ju inte ens ett alternativ. Ska vi skriva "köp mer drönare" och "drönare krossar allt" på ett papper och låta det vara så? Är det ditt alternativ? Hur exakt tänker du ens att kunskapsinhämtningen ska gå till om det inte handlar om studiebesök, workshops, deltagande på fältet, utvärderingar och övning? Vad i helvete är FEL liksom och vad tusan är ditt
alternativ?