2026-05-13, 15:51
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carli
Känns lite som alla matlagstjejerna blev lämnade och sen brått vidare. Kanske tar igen tid de aldrig fick uppleva som unga. Kul ändå. Och inte särskilt oväntat trots allt.
Tvärtom. Under syjuntorna övertygade de varandra om hur olyckliga och fångade de är i sina äktenskap och lämnade som modeeeernaa och friiigjorda kvinnor. "Skilsmässa i grupp" är tyvärr inte helt ovanligt bland bekväma medelklasskvinnor. Sedan visade det sig att de inte var så starka och självständiga som de trodde och skaffade alla sig nya män(samtidigt som de ofta påstår sig hata män). Sektigt och destruktivt beteende.
Senast redigerad av Incendio 2026-05-13 kl. 15:57.
Citera
2026-05-14, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Tvärtom. Under syjuntorna övertygade de varandra om hur olyckliga och fångade de är i sina äktenskap och lämnade som modeeeernaa och friiigjorda kvinnor. "Skilsmässa i grupp" är tyvärr inte helt ovanligt bland bekväma medelklasskvinnor. Sedan visade det sig att de inte var så starka och självständiga som de trodde och skaffade alla sig nya män(samtidigt som de ofta påstår sig hata män). Sektigt och destruktivt beteende.
Och sen sitter de där i sitt präktiga matlag och livet går på som vanligt… bara det att barnens pappor är utbytta, men vad gör väl det om maten är god och vällagad?
Citera
2026-05-14, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hensteeth
Och sen sitter de där i sitt präktiga matlag och livet går på som vanligt… bara det att barnens pappor är utbytta, men vad gör väl det om maten är god och vällagad?

En samling tjejor som ville så mycket men fastnade i byn med den första killen de träffade. Försökte övertyga alla, inklusive sig själva, att det var det enda rätta, bättre än hur alla andra levde. Men nu levs det!
Citera
2026-05-14, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hensteeth

Från präktig till "sexig". Stina och Clara iaf. Man måste ju sälja (sig själv). Ullis har väl en utbildning.
Citera
2026-05-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carli
Från präktig till "sexig". Stina och Clara iaf. Man måste ju sälja (sig själv). Ullis har väl en utbildning.
Ja jisses, Clara lajvar en stil som prostituerad från de gamla öststaterna. Men sexigt, nää.
Citera
2026-05-14, 18:52
Medlem
Går man tillbaka i Claras arkiv så verkar hon ju från början inte särskilt intresserad av livet på landet, utan mer 50-60 tals mode och inredning och att baka kakor.

Min uppfattning är att de köpte huset framfört allt för att det var det de hade råd med I närheten av Umeå.

Sedan träffar de Albin och Ulrika som de verkar gilla väldigt mycket och blir inspirerade till ett mer lantligt liv och till slut även bondelivet och det kollektiva/matlaget.

Albin och Ulrika skiljer sig, bondeidyllen spricker och någon stans här eller strax innan? (typ 2022-2023?) tycker jag det märks på bloggen att Clara börjar tappa bort sig, eller i alla fall tappa sin image av grönavågen och bondfru. Och sedan går det brant utför - hennes image krackelerar. Vem är Underbara Clara utan Albin och Ulrika (och Erica!)?
Citera
2026-05-14, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeritTheQueen
Går man tillbaka i Claras arkiv så verkar hon ju från början inte särskilt intresserad av livet på landet, utan mer 50-60 tals mode och inredning och att baka kakor.

Min uppfattning är att de köpte huset framfört allt för att det var det de hade råd med I närheten av Umeå.

Sedan träffar de Albin och Ulrika som de verkar gilla väldigt mycket och blir inspirerade till ett mer lantligt liv och till slut även bondelivet och det kollektiva/matlaget.

Albin och Ulrika skiljer sig, bondeidyllen spricker och någon stans här eller strax innan? (typ 2022-2023?) tycker jag det märks på bloggen att Clara börjar tappa bort sig, eller i alla fall tappa sin image av grönavågen och bondfru. Och sedan går det brant utför - hennes image krackelerar. Vem är Underbara Clara utan Albin och Ulrika (och Erica!)?

Intressant analys!
Jag undrar lite över hunden som de ju köpte med avsikten att de skulle ha får som den skulle få valla. Det var väl Jakobs dröm iof, som det verkade. Nu bor han väl i en fastighet utan mark och Clara verkar måttligt intresserad av gårdslivet nu för tiden. Synd för hundens skull. BC är ju en arbetande ras och att bara gå promenader brukar sällan räcka som aktivering. Jag har heller inte uppfattat det som att de gör något annat med den, där den får jobba med hjärna eller kropp. Nu verkar det ju vara en lugn tik, men jag själv har konstant dåligt samvete för att jag inte hittar på mer med min hund, än springer med den en dag i veckan (utöver dagliga promenader). Och då tillhör inte min hund någon bruksras.
Citera
2026-05-15, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeritTheQueen

Håller med om att intresset för djur och odlingar verkar komma senare, eller så skrev hon bara inte om det från början. Tycker det är intressant att hon fortfarande har texten ”Farm girl living on a homestead in northern Sweden” på sin Instagram.
Citera
2026-05-15, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berlinmuriel
Håller med om att intresset för djur och odlingar verkar komma senare, eller så skrev hon bara inte om det från början.

Fast Clara har väl aldrig varit särskilt aktiv vare sig i odlingarna eller djurskötseln? Det har ju varit Jakobs område.
Citera
2026-05-15, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kayleigh
Fast Clara har väl aldrig varit särskilt aktiv vare sig i odlingarna eller djurskötseln? Det har ju varit Jakobs område.

Nej, det är möjligt. Luskade lite nu och såg att hon längre tillbaka samtidigt skrivit att hon ända sedan hon var liten velat bo i en Bullerby-liknande miljö med djur och odlingar. Hon kanske gillar tanken på det livet men har inte lust/ork/kunskap att rodda i det själv.
Senast redigerad av Berlinmuriel 2026-05-15 kl. 11:51.
Citera
2026-05-15, 12:02
Medlem
Citat:

Det är min uppfattning också, att det är så verkligheten ser ut. Men hennes image har varit att HON är en redig husmor med gård, djur och massa barn.
Citera
2026-05-15, 12:06
Medlem
Citat:

Finns oräkneliga inlägg där hon skriver om hur hon tar hand om "våra grisar", "mina höns", "fåren som går hos oss", "vår odling som vi har med våra grannar", så hon har i alla fall uttryckt i bloggen att hon varit delaktig i lantlivet, även om det kanske var Jakobs intresse från början (vilket jag egentligen inte tycker har framgått någon gång, mer än att han verkar ha haft odlingarna som försörjning, vilket hon så klart inte hann eftersom hon hade bloggen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in