Citat:
Ursprungligen postat av
Alltid42
Den kristna Guden är ju hänsynslöst elak i särskilt gamla testamentet.
Jag har svårt att förstå hur många kristna försvarar honom och kallar honom god?
Jag blev själv indoktrinerade i klassisk kristen tro som barn men började ifrågasätta tidigt och tyckte Gud i många berättelser var extremt konstig.
Jag stannade kvar länge ändå för jag blev hjärntvättad med att Jesus var den enda vägen till evigt liv. Han älskade oss så mycket att han dog för oss och jag var rädd att hamna i helvetet om jag trodde fel.
Det tog lång tid innan denna rädsla släppte men sen har jag kunnat lämnat tron fullt ut.
Kristna, förklara gärna för mig varför ni ser Gud som god?
Jag tror att många kristna gör misstaget att tala om Gud som om Han vore någon slags kosmisk diktator som styr världen genom att direkt orsaka allt som händer. Men klassisk kristendom, särskilt katolsk tro, ser inte verkligheten så.
Gud är inte ondskan. Gud är själva det goda. Själva kärleken. Själva varat.
Om Gud är skaparen av allt, och skapelsen ytterst är god, varför finns då ondska?
För att kärlek kräver frihet.
Gud skapade människan till sin avbild, vilket bland annat betyder att vi har fri vilja. Inte som robotar programmerade att lyda, utan som verkligt fria varelser kapabla att älska frivilligt och delta i Guds liv.
Men fri vilja innebär också möjligheten att säga nej.
Det är det syndafallet handlar om i Edens trädgård. Ormen frestar människan att ta Guds plats och själv avgöra gott och ont. Människan bryter gemenskapen med Gud och börjar istället leva genom sitt eget begränsade ego, sin egen vilja och sitt eget omdöme.
Det är det kristendomen kallar arvsynden.
Ondskan i världen kommer alltså inte från Gud som skapare, utan från skapelsen som missbrukar sin frihet under frestelse. Krig, hat, girighet, övergrepp och brutalitet är inte uttryck för Guds vilja utan resultatet av människans separation från den.
Man kan tänka på det som att Gud är den perfekta arkitekten som ritat ett fullkomligt hus. Vi människor är hantverkarna. Vi har fått ritningen och friheten att följa den, men också möjligheten att improvisera och gå vår egen väg.
Och även om en enskild hantverkare tycker att hans egen lösning verkar smart i stunden, kan den skada hela konstruktionen.
Det är så ondskan sprider sig i världen.
Gamla testamentet blir också mycket mindre konstigt om man förstår att Bibeln beskriver människans långsamma relation till Gud genom en brutal och fallen historia. Bibeln glorifierar inte människans våld och synd. Tvärtom visar den hur trasig människan är utan Gud.
Och mitt i allt detta sker det mest radikala i kristendomen:
Gud blir själv människa i Jesus Kristus.
Inte för att fördöma världen, utan för att rädda den. För att hela den brutna mänskliga naturen och öppna vägen tillbaka till gemenskap med Gud och evigt liv.
Det är därför kristna kallar Gud god.
Inte för att världen är fri från lidande, utan för att Gud inte övergav oss åt det.