2026-05-15, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Du har aldrig tänkt tanken att felet inte ligger hos Gud, utan hos alla de människor som har skrivit ihop en massa tokigheter om honom..? För du är medveten om att det inte var Gud som skrev bibeln? Det är inte heller Gud som har skapat kyrkor, präster eller religiöst förtryck.

Beklagar det du har upplevt.
Jag skriver om det som klassiskt kristna tror på.

Tex att man måste ta emot Jesus som sin personliga frälsare annars så hamnar du i ett evigt helvete.

Det är Gud som gjort detta möjligt genom att skapa oss från första början. Han kunde låtit bli, han visste vilket lidande han skapade.

Jag personligen tolkar hela bibeln allegoriskt och tror inte att nån av personerna funnits på riktigt.
Citera
2026-05-15, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Ja det är ju ett fruktansvärt brott men att straffet är evig tortyr?

Men å vad snäll Gud var. Ersätter människor han låtit dö med några andra.
Evig tortyr, förklara?
Citera
2026-05-15, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Hela Bibeln är full av kärleksfulla handlingar från Gud, om du inteckna orkar läsa bibeln så håll käft din lipsill
Det väger ju inte på något sätt upp det skadliga och tyranniska.
Citera
2026-05-15, 09:21
Medlem
Citat:
Evig tortyr, förklara?
Helvetet är såklart tortyr.
Citera
2026-05-15, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ja, tacka vet vi den rättfärdige Lot som ville skicka ut sina döttrar att bli våldtagna istället och som belöning vart den som skonades. Sen vart han i sin tur supen full och våldtagen av sina döttrar medan hans fru förvandlades till en saltstod. Härlig historia det där.

Jobs barn dödas och så får han nya barn i slutet, men är OK, barn är ju utbytbara som alla föräldrar vet.

Med normala måttstockar är det Gud gör här obeskrivligt ont. Han slaktar oskyldiga barn just bara för att visa sin makt.

GT:s Gud är med mänskliga mått en vidrig, självgod psykopat. Om det finns en Gud som dessutom är god borde han vara djupt förgrymmad över de som beskriver honom på det sättet.
Bibeln innehåller många berättelser där människor gör brutala eller onda saker utan att texten uttryckligen säger “detta var rätt”. Lots handling framställs inte direkt som god eller föredömlig i berättelsen; den bara återges.
Citera
2026-05-15, 09:23
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Var kan jag läsa om att Svenska Kyrkan sagt att Gud inte finns?

Det finns en woke-"präst" i Storbritannien som heter Don Cupitt och som lanserar dessa tankar - Sea of Faith kallas den rörelse som är tänkt att kapa kristendomen. Följare var bl a ärkebiskop K-G Hammar (1997-2006) och självklart hans efterträdare den östtyska kommunisten Antje Jackelen som Svenska Kyrkan sedan utnämnde till Ärkebiskop.

Jag fick följande från AI:

Citat:
Inom den moderna debatten i Svenska kyrkan är det främst K-G Hammar (ärkebiskop 1997–2006) som har förknippats med idén att Gud inte ska förstås som en konkret, fysisk eller objektiv varelse, utan snarare genom metaforer, bilder och poetiska liknelser för tillvarons djup, kärlek och godhet.Hammar har genom åren argumenterat för en "postmodern" eller skapelseteologisk syn där det mänskliga språket om Gud alltid är begränsat. Han menar att:Gud är ett ord vi använder för att beskriva den yttersta verkligheten, mysteriet och kärleken i världen.Dogmer och bokstavstolkningar döljer Gud, medan metaforen och liknelsen frigör sanningen om det goda.Andra teologer med liknande spårOm det rör sig om ett specifikt debattklipp eller ett mer extremt citat ("Gud är bara en liknelse för det goda"), kan det också kopplas till följande strömningar inom kyrkan:Antje Jackelén (ärkebiskop 2014–2022) – Hamnade i en liknande debatt inför sitt tillträde när hon svarade att Jesus ger en "sannare bild" av Gud än vad Muhammed gör, men betonade att alla våra bilder av Gud är mänskliga konstruktioner och metaforer.Kristen ateism / Religiös humanism – Det finns präster i Svenska kyrkan som inspirerats av den brittiske teologen Don Cupitt (rörelsen Sea of Faith). De förespråkar en "non-realistisk" gudstro där "Gud" är ett namn på människans högsta moraliska ideal och kärlek, snarare än en reellt existerande makt utanför människan.
Citera
2026-05-15, 09:24
Medlem
Citat:
Den kristna Guden är ju hänsynslöst elak i särskilt gamla testamentet.

Jag har svårt att förstå hur många kristna försvarar honom och kallar honom god?

Jag blev själv indoktrinerade i klassisk kristen tro som barn men började ifrågasätta tidigt och tyckte Gud i många berättelser var extremt konstig.

Jag stannade kvar länge ändå för jag blev hjärntvättad med att Jesus var den enda vägen till evigt liv. Han älskade oss så mycket att han dog för oss och jag var rädd att hamna i helvetet om jag trodde fel.

Det tog lång tid innan denna rädsla släppte men sen har jag kunnat lämnat tron fullt ut.

Kristna, förklara gärna för mig varför ni ser Gud som god?

Jag tror att många kristna gör misstaget att tala om Gud som om Han vore någon slags kosmisk diktator som styr världen genom att direkt orsaka allt som händer. Men klassisk kristendom, särskilt katolsk tro, ser inte verkligheten så.

Gud är inte ondskan. Gud är själva det goda. Själva kärleken. Själva varat.

Om Gud är skaparen av allt, och skapelsen ytterst är god, varför finns då ondska?

För att kärlek kräver frihet.

Gud skapade människan till sin avbild, vilket bland annat betyder att vi har fri vilja. Inte som robotar programmerade att lyda, utan som verkligt fria varelser kapabla att älska frivilligt och delta i Guds liv.

Men fri vilja innebär också möjligheten att säga nej.

Det är det syndafallet handlar om i Edens trädgård. Ormen frestar människan att ta Guds plats och själv avgöra gott och ont. Människan bryter gemenskapen med Gud och börjar istället leva genom sitt eget begränsade ego, sin egen vilja och sitt eget omdöme.

Det är det kristendomen kallar arvsynden.

Ondskan i världen kommer alltså inte från Gud som skapare, utan från skapelsen som missbrukar sin frihet under frestelse. Krig, hat, girighet, övergrepp och brutalitet är inte uttryck för Guds vilja utan resultatet av människans separation från den.

Man kan tänka på det som att Gud är den perfekta arkitekten som ritat ett fullkomligt hus. Vi människor är hantverkarna. Vi har fått ritningen och friheten att följa den, men också möjligheten att improvisera och gå vår egen väg.

Och även om en enskild hantverkare tycker att hans egen lösning verkar smart i stunden, kan den skada hela konstruktionen.

Det är så ondskan sprider sig i världen.

Gamla testamentet blir också mycket mindre konstigt om man förstår att Bibeln beskriver människans långsamma relation till Gud genom en brutal och fallen historia. Bibeln glorifierar inte människans våld och synd. Tvärtom visar den hur trasig människan är utan Gud.

Och mitt i allt detta sker det mest radikala i kristendomen:

Gud blir själv människa i Jesus Kristus.

Inte för att fördöma världen, utan för att rädda den. För att hela den brutna mänskliga naturen och öppna vägen tillbaka till gemenskap med Gud och evigt liv.

Det är därför kristna kallar Gud god.

Inte för att världen är fri från lidande, utan för att Gud inte övergav oss åt det.
Citera
2026-05-15, 09:25
Medlem
Citat:
Helvetet är såklart tortyr.
Herregud vad korkad du är 😂
Helvete betyder eld, alltså som om du sätter eld på ett papper så brinner det upp och kan aldrig återskapas (total förintelse (att själen upphör)
Citera
2026-05-15, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Kan man inte säga att livet självt är ont?
Varför väljer folk att leva och skaffa barn till denna jämmerdal?
Jag har inte sagt att livet självt är ont. Jag har sagt att den kristna Guden är ond.

Ja det kan kan verkligen undra. Men en del människor upplever ju inte jorden som en jämmerdal. Annars kan man verkligen undra varför man väljer att skaffa barn..

Idag hade jag aldrig valt att skaffa barn. Jag såg inte helheten när jag blev gravid med mina barn och de var inte planerade. Jag var människa och inte fullkomlig men kristna anser att Gud är allvetande och fullkomlig. Då blir det mer obegripligt att skapa varelser när man vet att många av dem kommer hamna i helvetet
Citera
2026-05-15, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Det finns en woke-"präst" i Storbritannien som heter Don Cupitt och som lanserar dessa tankar - Sea of Faith kallas den rörelse som är tänkt att kapa kristendomen. Följare var bl a ärkebiskop K-G Hammar (1997-2006) och självklart hans efterträdare den östtyska kommunisten Antje Jackelen som Svenska Kyrkan sedan utnämnde till Ärkebiskop.

Jag fick följande från AI:
En engelsk präst har alltså sagt att Svenska Kyrkna inte tror på Gud, är det inte lite väl tidigt att dricka sprit kl halv tio på morgonen.

Men visa nu texten från Svenska Kyrkan där Svenska Kyrkan beskriver att de inte tror på Gud!
Citera
2026-05-15, 09:29
Medlem
Citat:
Bibeln innehåller många berättelser där människor gör brutala eller onda saker utan att texten uttryckligen säger “detta var rätt”. Lots handling framställs inte direkt som god eller föredömlig i berättelsen; den bara återges.
Av sammanhanget är klart att Lots beteende ses som gott och att det var därför han och hans familj var de som skonades. Gud mördade alla andra: män,kvinnor och barn.

Jag antar att det är bättre med kristna som försöker omtolka det som står i GT framför den grupp som ser det som ett rättesnöre för hur man bör agera, men ändå. Om man underkänner Bibeln, varför alls tro på Gud?
Citera
2026-05-15, 09:29
Medlem
Citat:
Herregud vad korkad du är 😂
Helvete betyder eld, alltså som om du sätter eld på ett papper så brinner det upp och kan aldrig återskapas (total förintelse (att själen upphör)
Jag tror inte på evigt helvete i evigt lidande men väldigt många kristna gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in