2026-05-15, 08:54
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Om Gud har förintat har han gjort det bokstavligen, israeliterna bad om Guds nåd när det krisade men sen knotade de och ville bara ha och ha och Gud kunde inte tolerera det.
Gud har alltid lovat en efterföljare efter Abrahams, Isak, Jakob, våra fäders Gud fram till Kung David, Kung Salomo och till sist Jesus som är den sista.
Men om Gud är konservativ, varför gör han sin son till Marxist och tidiga patriarker till entreprenörer?
Citera
2026-05-15, 08:57
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Den kristna Guden är ju hänsynslöst elak i särskilt gamla testamentet.

Jag har svårt att förstå hur många kristna försvarar honom och kallar honom god?

Jag blev själv indoktrinerade i klassisk kristen tro som barn men började ifrågasätta tidigt och tyckte Gud i många berättelser var extremt konstig.

Jag stannade kvar länge ändå för jag blev hjärntvättad med att Jesus var den enda vägen till evigt liv. Han älskade oss så mycket att han dog för oss och jag var rädd att hamna i helvetet om jag trodde fel.

Det tog lång tid innan denna rädsla släppte men sen har jag kunnat lämnat tron fullt ut.

Kristna, förklara gärna för mig varför ni ser Gud som god?
Kan man inte säga att livet självt är ont?
Varför väljer folk att leva och skaffa barn till denna jämmerdal?
Citera
2026-05-15, 08:57
Medlem
rex144s avatar
Gud är god han offrade sin enda son för att rädda mänskligheten från evig förtappelse.

Men jorden styrs av djävulen fram till Harmagedon
Citera
2026-05-15, 09:04
Medlem
Citat:

Jag har svårt att förstå hur många kristna försvarar honom och kallar honom god?

Jag blev själv indoktrinerade i klassisk kristen tro som barn men började ifrågasätta tidigt och tyckte Gud i många berättelser var extremt konstig.

Jag stannade kvar länge ändå för jag blev hjärntvättad med att Jesus var den enda vägen till evigt liv. Han älskade oss så mycket att han dog för oss och jag var rädd att hamna i helvetet om jag trodde fel.

Det tog lång tid innan denna rädsla släppte men sen har jag kunnat lämnat tron fullt ut.

Eftersom du har absolut noll kunskap om bibelen och om Gud så borde du inte få starta en tråd som denna. Men iofs kan vi diskutera din begränsade begåvning, din okunskap och din rädsla?
Citera
2026-05-15, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Hur Satan och Gud sitter och plågar Job är väl ett exempel..
Att Gud skickar gräshoppssvärmar och jämnar Sodom&Gomorra med marken är väl ett annat.

Det finns ju en anledning till uttrycket "God fearing.."
Plågar Gud Job?
Citera
2026-05-15, 09:09
Medlem
Citat:

Jag skulle säga att Gud är helig, alltigenom kärlek och sanning. Det är väldigt obekvämt när vi människor verkligen tar det på allvar. Vi hade helst velat vara influffade i ett rosa moln av spädbarnsmamma. Som i paradiset. Och istället ska vi ut i verkligheten och se, inte bara att vi är nakna, utan också brottas med att vi är, precis som du säger "hänsynslöst elaka". Bibeln har visat sig vara en god brottningsarena genom århundradena. Om man ska fixa att ta sig ur med ett "jag släpper dig inte förrän du välsignar mig" och kunna ta sig in i sitt liv, då behöver man Jesus.
Citera
2026-05-15, 09:11
Medlem
Berit85s avatar
Citat:

Du har aldrig tänkt tanken att felet inte ligger hos Gud, utan hos alla de människor som har skrivit ihop en massa tokigheter om honom..? För du är medveten om att det inte var Gud som skrev bibeln? Det är inte heller Gud som har skapat kyrkor, präster eller religiöst förtryck.

Beklagar det du har upplevt.
Citera
2026-05-15, 09:12
Medlem
Citat:
Det handlar om att Gud var Marxist och gav sig på de rika för att befria arbetarna.
Iofs så var Karl Marx en av de mest misslyckade personer någonsin, hans far fick försörja honom tills han var 30 bast, därefter försörjde polarn Engels honom, alla Marx barn dog till följd av hungersrelaterade åkommor, med andra ord var han en typisk kommunist, oförmögen att ta hand om sig och de sina, förväntade sig att andra skulle försörja honom eftersom han tyckte att han var Guds gåva till mänskligheten, ett riktigt äckligt jävla svin med andra ord.
Citera
2026-05-15, 09:13
Medlem
Citat:
Den som söker den finner. Man har hittat Edens Lustgård i Irak, dock verkar det snålt med äppelträd där.

En allegori är en beskrivning av moraliska händelser utifrån ett ideologiskt perspektiv. I detta fall spelar det ju ingen roll om S&G fanns eller låg på Manhattan, det är bögigheten som gjorde att samhället gick under.

Precis som med Edens Lustgårds brist på äppelodlingar lär de nog inte hitta spår av AIDS i nån utgrävning.
Trodde att till och med ett barn visste att det står ”frukt”i bibeln 🙄
Citera
2026-05-15, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Har han följare då? Svenska Kyrkan har ju tydligt sagt att Gud inte finns, utan att det bara är en poetisk liknelse för sånt som är bra, t ex källsortering, kollektivtrafik och hen.

En folkrörelse kan aldrig riktigt dö, men kristendomen i Sverige är så nära död som en tidigare stor folkrörelse någonsin kan komma.
Var kan jag läsa om att Svenska Kyrkan sagt att Gud inte finns?
Citera
2026-05-15, 09:17
Medlem
För det är bekvämt för män och det finns dumma kvinnor som är lättlurade
Citera
2026-05-15, 09:18
Medlem
Citat:
Jesus bad människor att lämna sina familjer och följa honom. Lite sektvarning på det

GT lite mörk? Gud slaktar ju människor. Små barn också.

Att Gud behöver skicka sin enda son att bli mördad är ju bisarrt.

Gud kunde låtit bli att skapa människor överhuvudtaget så hade INGEN behövt brinna i eviga helvetet.

Det finns inget kärleksfullt med den kristna Guden
Hela Bibeln är full av kärleksfulla handlingar från Gud, om du inteckna orkar läsa bibeln så håll käft din lipsill
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in