2026-05-15, 08:00
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Nej, man har inte hittat edens lustgård.
Man har inte hittat Sodom eller Gomorrah heller. Man har hittat platser man tror korrelerar med bibliska platser.

Citat:
Men man har börjat gräva i Sodom & Gomorra och till arkeologernas stora häpnad ser det ut som om de har träffats av en komet.
Därom tvistar de lärde. Det handlar om fem städer med liknande öden. Om din Gud inte var så noga, så strök tre städer med på köpet i dennes vrede.

Citat:
Det är svårt att förstå vad du menar.

Tråden handlar om hurvida gud var elak. Var det för hårda krav att inte sodomisera främlingar?
Den gamla grekiska allegorin fann även sin väg in i denna historia då Lots fru förvandlas till en saltstod. Det är väl rätt elakt ändå.
Citera
2026-05-15, 08:03
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Om de förintades, vart kommer då Davids hus från?
Det där med David hus fattar jag inte, kan du vara mer tydlig.
Gud slöt förbund med flera personer som skulle vara fader till ett utvalt folk, David som exempel och efteråt Kung Salomo, dessa två föll tyvärr i synd.
Citera
2026-05-15, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Israeliterna i ökenvandringen där Mose var deras ledare, Gud gav dem manna från himmelen och vatten från klippan men de knotade så Gud förintade dem.
Exakt. Han är ond.
Citera
2026-05-15, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Är ju inte kristen själv eller så men jag har alltid gillat den tidiga kristna kyrkan som hade mer svängrum.

Gnostikernas logik där GT pratade om demiurgen, en sorts av gud skapad varelse som gjorde verkligheten och hade en väldigt mer brysk approach, är kul.
Deras logik var att Jesus var utskickad av Gud för att nå oss människor som var själar fast i ett köttsligt fängelse skapat av demiurgen, för att lära oss nå bortom fängelset till gud.

Rivigt tycker jag (och dom hade ju Judasevangeliet med där Judas sida av berättelsen kommer fram) plus varianter på tron som återfödelse mm. Skoj

Den Gnostiska synen har jag lättare att tro på men just den klassiska kristna tron, det är den jag inte förstår att folk överlämnar sig till.
Citera
2026-05-15, 08:12
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Jesus bad människor att lämna sina familjer och följa honom. Lite sektvarning på det

GT lite mörk? Gud slaktar ju människor. Små barn också.

Att Gud behöver skicka sin enda son att bli mördad är ju bisarrt.

Gud kunde låtit bli att skapa människor överhuvudtaget så hade INGEN behövt brinna i eviga helvetet.

Det finns inget kärleksfullt med den kristna Guden
Abraham offrade sin son för att Gud bad honom om det, inte tyckte Abraham att Gud var elak utan litade på Gud, tack vare det blev han trons fader.
Ni tror att Gud är ond för ni litar inte, ni har djävulen till fader.
Citera
2026-05-15, 08:15
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Det där med David hus fattar jag inte, kan du vara mer tydlig.
Gud slöt förbund med flera personer som skulle vara fader till ett utvalt folk, David som exempel och efteråt Kung Salomo, dessa två föll tyvärr i synd.
Du säger att Israeliterna förintades. Det gjorde de ju inte då Mose efterträdare Joshua lade grunden för Israel.

Davids Hus anses vara grunden för trovärdighet i senare juden- och kristendom, förvisso ett propagandaverk av Josiah för att legitimera sitt eget släktträd, men även betydelsefullt för Kristendomen då Jesus anses vara av Davids Hus.

Att de faller från Guds grace betyder inte att de förintas. Och om de föll i synd och tappade Guds grace, varför är då Jesus en avkomma från Huset?
Citera
2026-05-15, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Ja fy. Gud accepterade inte att man våldtog främlingar i baken. Det var verkligen elakt.
Ja, tacka vet vi den rättfärdige Lot som ville skicka ut sina döttrar att bli våldtagna istället och som belöning vart den som skonades. Sen vart han i sin tur supen full och våldtagen av sina döttrar medan hans fru förvandlades till en saltstod. Härlig historia det där.
Citat:
Slutet: Efter att ha mött Gud och erkänt sin begränsade förståelse, blir Job upprättad och får dubbelt så mycket tillbaka av allt han förlorat. [/i] även det var elakt.
Jobs barn dödas och så får han nya barn i slutet, men är OK, barn är ju utbytbara som alla föräldrar vet.

Citat:
Gud gjorde faraos hjärta till sten så att Gud kunde visa sin makt genom att sända plågor till egypten, det handlar inte om att Gud är ond.
Med normala måttstockar är det Gud gör här obeskrivligt ont. Han slaktar oskyldiga barn just bara för att visa sin makt.

GT:s Gud är med mänskliga mått en vidrig, självgod psykopat. Om det finns en Gud som dessutom är god borde han vara djupt förgrymmad över de som beskriver honom på det sättet.
Citera
2026-05-15, 08:18
Medlem
Citat:
Att de faller från Guds grace betyder inte att de förintas. Och om de föll i synd och tappade Guds grace, varför är då Jesus en avkomma från Huset?
Är han? Släktleden beskrivna i de olika evangelierna är olika vilket antyder att de bara är påhittade för att Jesus skall uppfylla profetian.
Citera
2026-05-15, 08:25
Medlem
Kalaskula544s avatar
Vänta tills du läser om Islams Gud. Haha.

Det får den Kristna Guden att se nådig ut.
Citera
2026-05-15, 08:26
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Du säger att Israeliterna förintades. Det gjorde de ju inte då Mose efterträdare Joshua lade grunden för Israel.

Davids Hus anses vara grunden för trovärdighet i senare juden- och kristendom, förvisso ett propagandaverk av Josiah för att legitimera sitt eget släktträd, men även betydelsefullt för Kristendomen då Jesus anses vara av Davids Hus.

Om Gud har förintat har han gjort det bokstavligen, israeliterna bad om Guds nåd när det krisade men sen knotade de och ville bara ha och ha och Gud kunde inte tolerera det.
Gud har alltid lovat en efterföljare efter Abrahams, Isak, Jakob, våra fäders Gud fram till Kung David, Kung Salomo och till sist Jesus som är den sista.
Citera
2026-05-15, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Den kristna Guden är ju hänsynslöst elak i särskilt gamla testamentet.

Jag har svårt att förstå hur många kristna försvarar honom och kallar honom god?

Jag blev själv indoktrinerade i klassisk kristen tro som barn men började ifrågasätta tidigt och tyckte Gud i många berättelser var extremt konstig.

Jag stannade kvar länge ändå för jag blev hjärntvättad med att Jesus var den enda vägen till evigt liv. Han älskade oss så mycket att han dog för oss och jag var rädd att hamna i helvetet om jag trodde fel.

Det tog lång tid innan denna rädsla släppte men sen har jag kunnat lämnat tron fullt ut.

Kristna, förklara gärna för mig varför ni ser Gud som god?

Bibelns bild av Gud är ganska så motsägelsefull.

Lyssna på söndagsintervjun med Gun-Britt Sundström där hon bland annat pratar om Bibeln. Hon är kunnig i ämnet, hon var en av dem som ansvarat för den senaste svenska bibelöversättningen.

Enligt henne är det meningslöst att hävda att man "tror på Bibeln" just för att olika delar av Bibeln pekar åt vitt skilda håll.
Citera
2026-05-15, 08:53
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Är han? Släktleden beskrivna i de olika evangelierna är olika vilket antyder att de bara är påhittade för att Jesus skall uppfylla profetian.
Ja, av samma anledning som Josiahs påstående. Varför är det viktigt, är frågan, inte om det är "sant".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in