2026-05-15, 07:39
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Dessa arbetare var Guds utvalda, tyvärr dessa var motsträviga så Gud förintade dem.
Vem förintades? Oklar meningsbyggnad.
Citera
2026-05-15, 07:42
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Så Sodom & Gomorra är inte förstörda? Man gör alltså utgrävningar i en allegori?
Den som söker den finner. Man har hittat Edens Lustgård i Irak, dock verkar det snålt med äppelträd där.

En allegori är en beskrivning av moraliska händelser utifrån ett ideologiskt perspektiv. I detta fall spelar det ju ingen roll om S&G fanns eller låg på Manhattan, det är bögigheten som gjorde att samhället gick under.

Precis som med Edens Lustgårds brist på äppelodlingar lär de nog inte hitta spår av AIDS i nån utgrävning.
Citera
2026-05-15, 07:45
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vem förintades? Oklar meningsbyggnad.
Israeliterna i ökenvandringen där Mose var deras ledare, Gud gav dem manna från himmelen och vatten från klippan men de knotade så Gud förintade dem.
Citera
2026-05-15, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Gamla testamentet beskriver Jehova, judarnas gud.
Han är också de kristnas Gud
Citera
2026-05-15, 07:47
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Israeliterna i ökenvandringen där Mose var deras ledare, Gud gav dem manna från himmelen och vatten från klippan men de knotade så Gud förintade dem.
Om de förintades, vart kommer då Davids hus från?
Citera
2026-05-15, 07:47
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Den som söker den finner. Man har hittat Edens Lustgård i Irak, dock verkar det snålt med äppelträd där.

En allegori är en beskrivning av moraliska händelser utifrån ett ideologiskt perspektiv. I detta fall spelar det ju ingen roll om S&G fanns eller låg på Manhattan, det är bögigheten som gjorde att samhället gick under.

Precis som med Edens Lustgårds brist på äppelodlingar lär de nog inte hitta spår av AIDS i nån utgrävning.
Nej, man har inte hittat edens lustgård.

Men man har börjat gräva i Sodom & Gomorra och till arkeologernas stora häpnad ser det ut som om de har träffats av en komet.

Det är svårt att förstå vad du menar.

Tråden handlar om hurvida gud var elak. Var det för hårda krav att inte sodomisera främlingar?
Citera
2026-05-15, 07:48
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Den kristna Guden är ju hänsynslöst elak i särskilt gamla testamentet.

Jag har svårt att förstå hur många kristna försvarar honom och kallar honom god?

Har han följare då? Svenska Kyrkan har ju tydligt sagt att Gud inte finns, utan att det bara är en poetisk liknelse för sånt som är bra, t ex källsortering, kollektivtrafik och hen.

En folkrörelse kan aldrig riktigt dö, men kristendomen i Sverige är så nära död som en tidigare stor folkrörelse någonsin kan komma.
Citera
2026-05-15, 07:50
Medlem
Citat:
De som läser GT kan uppleva ett mörker, men NT ger dig ljus, du måste läsa hela bibeln inte bara välja GT eller NT, de båda kastar ljus på varandra.
Gud är kärlek.
Jesus bad människor att lämna sina familjer och följa honom. Lite sektvarning på det

GT lite mörk? Gud slaktar ju människor. Små barn också.

Att Gud behöver skicka sin enda son att bli mördad är ju bisarrt.

Gud kunde låtit bli att skapa människor överhuvudtaget så hade INGEN behövt brinna i eviga helvetet.

Det finns inget kärleksfullt med den kristna Guden
Citera
2026-05-15, 07:52
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltid42
Den kristna Guden är ju hänsynslöst elak i särskilt gamla testamentet.

Jag har svårt att förstå hur många kristna försvarar honom och kallar honom god?

Jag blev själv indoktrinerade i klassisk kristen tro som barn men började ifrågasätta tidigt och tyckte Gud i många berättelser var extremt konstig.

Jag stannade kvar länge ändå för jag blev hjärntvättad med att Jesus var den enda vägen till evigt liv. Han älskade oss så mycket att han dog för oss och jag var rädd att hamna i helvetet om jag trodde fel.

Det tog lång tid innan denna rädsla släppte men sen har jag kunnat lämnat tron fullt ut.

Kristna, förklara gärna för mig varför ni ser Gud som god?

Är ju inte kristen själv eller så men jag har alltid gillat den tidiga kristna kyrkan som hade mer svängrum.

Gnostikernas logik där GT pratade om demiurgen, en sorts av gud skapad varelse som gjorde verkligheten och hade en väldigt mer brysk approach, är kul.
Deras logik var att Jesus var utskickad av Gud för att nå oss människor som var själar fast i ett köttsligt fängelse skapat av demiurgen, för att lära oss nå bortom fängelset till gud.

Rivigt tycker jag (och dom hade ju Judasevangeliet med där Judas sida av berättelsen kommer fram) plus varianter på tron som återfödelse mm. Skoj
Citera
2026-05-15, 07:52
Medlem
Citat:
"Den kristna Guden är ju hänsynslöst elak i särskilt gamla testamentet."

Belägg först att han är hänsynslöst elak.

Man fick göra precis vad som helst men inte äta frukten av ett träd, ja bara ett.

Var det för hårda krav?

Gud försökte guida dig så att du inte hamnade snett och sedan grubblade på sådant här när du inte kunde sova.

Men fy vad elak. Inte tillbe guldkalvar? Det skall väl han skita i! Inte bygga torn till himmelen? Jag bygger väl vad fan ja vill!

Belägg? Han mördar människor.

Han låter människor brinna i evigt helvete för att nån åt en frukt eller inte tror på en fullkomligt bisarr historia om Jesus som frälsare
Citera
2026-05-15, 07:55
Medlem
Citat:
Ja fy. Gud accepterade inte att man våldtog främlingar i baken. Det var verkligen elakt.

Tur att svk idag morderniserats hyllar sodomi

Slutet: Efter att ha mött Gud och erkänt sin begränsade förståelse, blir Job upprättad och får dubbelt så mycket tillbaka av allt han förlorat. även det var elakt.
Gud accepterar ju slaveri och att döda hej vilt. Små barn också

Han leker psykologiska sjuka lekar med människor, tex får nästan Abraham att döda sin egen son för att bevisa lojalitet.
Citera
2026-05-15, 07:59
Medlem
Citat:
Ja fy. Gud accepterade inte att man våldtog främlingar i baken. Det var verkligen elakt.

Tur att svk idag morderniserats hyllar sodomi

Slutet: Efter att ha mött Gud och erkänt sin begränsade förståelse, blir Job upprättad och får dubbelt så mycket tillbaka av allt han förlorat. även det var elakt.
Ja det är ju ett fruktansvärt brott men att straffet är evig tortyr?

Men å vad snäll Gud var. Ersätter människor han låtit dö med några andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in