2026-05-13, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det nya exemplet var inte något nytt. Det är samma exempel. Det är fortfarande helt obegripligt.
En bostad är utannonserad för 4 mille. Sedan säger du att det är värderat till 3 mille. Av vem då?
flanders? mig? eller vem då?

Om en bostad ligger ute för 4 miljoner så skulle en normal person värdera den till 3 miljoner för bostadsmarknaden är kraftigt övervärderad och 3 miljoner är det maximala den borde kosta.

Hade det varit du eller flanders som värderat bostaden hade ni påstått att den ligger ute för 4 miljoner men är egentligen värd 9 miljoner och hittat på något trams om att det är tomten som är värd 4 miljoner och att ett nybyggt hus kostar 5 miljoner så därför blir slutligt värde 9 miljoner.
Citera
2026-05-14, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Amortering vid över 4.5x har slopats så det gör att de lånar ut betydligt mer ur ett kassaflödesperspektiv. Förmodligen något som remissinstanser varnat för men Regeringen vill pumpa bostadsballongen lite inför valet nu, de har ju inte mycket annat att visa upp precis.

Är det här nån ny policy de flesta banker anammat efter 1a april eller ? Det är nog väldig få som ligger på över 4.5x årsinkomsten, möjligen om man har företag och utdelningsutrymme och stark balansräkning men knappast vanliga löntagare?
Citera
2026-05-14, 16:27
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Är det här nån ny policy de flesta banker anammat efter 1a april eller ? Det är nog väldig få som ligger på över 4.5x årsinkomsten, möjligen om man har företag och utdelningsutrymme och stark balansräkning men knappast vanliga löntagare?

Ingen aning, jag håller inte på med bolån.

Om det nu är så få varför var det då sådant rabalder om att slopa kravet på amortering vid över 4.5x?
Citera
2026-05-14, 16:34
Medlem
Citat:

Om det nu är så få varför var det då sådant rabalder om att slopa kravet på amortering vid över 4.5x?

Jag vet inte heller, kollar man statistik så har folk i regel inte ens 2x årsinkomst i bolån..måste vara en väldigt liten skara med höga inkomster..
Citera
2026-05-14, 17:34
Medlem
HudHertiginnans avatar
Citat:

Det skärpta amorteringskravet – alltså den extra procentenheten i amortering för hushåll med lån över 4,5 gånger bruttoårsinkomsten – slopades den 1 april 2026.

Samtidigt höjdes bolånetaket från 85 till 90 procent, vilket innebär att kravet på kontantinsats sänktes från 15 till 10 procent. Syftet är framför allt att göra det lättare för unga och förstagångsköpare att komma in på bostadsmarknaden.

Det ska bli intressant att se vilka effekter det får på lite längre sikt. Kommer priserna främst att stiga på mindre lägenheter och typiska förstaboenden, eller driver det upp priserna generellt? Eller blir effekten ganska begränsad?

Följer utvecklingen med stort intresse.
Citera
2026-05-14, 17:37
Medlem
HudHertiginnans avatar
Citat:
Jag vet inte heller, kollar man statistik så har folk i regel inte ens 2x årsinkomst i bolån..måste vara en väldigt liten skara med höga inkomster..
Väldigt många i storstäderna – framför allt yngre bostadsköpare – ligger högt belånade och nära bankernas maxnivåer för bolån. De är därför också betydligt mer räntekänsliga.

Jag känner inte till exakt vilken statistik du syftar på, så det du skriver stämmer säkert på aggregerad nivå. Men den statistiken omfattar hela befolkningen, inklusive många äldre som ägt sina bostäder länge och därför har väldigt låg belåning eller inga lån alls. Det drar ner snittet ganska kraftigt.

Tittar man specifikt på yngre hushåll i storstadsregionerna ser bilden ofta ganska annorlunda ut. Tyvärr.
Citera
2026-05-14, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HudHertiginnan
Väldigt många i storstäderna – framför allt yngre bostadsköpare – ligger högt belånade och nära bankernas maxnivåer för bolån. De är därför också betydligt mer räntekänsliga.

Jag känner inte till exakt vilken statistik du syftar på, så det du skriver stämmer säkert på aggregerad nivå. Men den statistiken omfattar hela befolkningen, inklusive många äldre som ägt sina bostäder länge och därför har väldigt låg belåning eller inga lån alls. Det drar ner snittet ganska kraftigt.

Tittar man specifikt på yngre hushåll i storstadsregionerna ser bilden ofta ganska annorlunda ut. Tyvärr.

Min brorson sökte bolån för en månad sen.. årsinkomst på 450.000, 25 år gammal... 2 miljoner max.. då ringdes det runt till många banker vet jag...men visst är man 25 och har 1 miljon i årsinkomst t.ex kanske man kan låna 6MKr jag vet inte... tror det är ovanligt..krävs nog medlåntagare eller ytterligare säkerheter.

Bankerna behöver ju inte slaviskt köra på maxgränsen, mycket individuella bedömningar.
Citera
2026-05-14, 21:07
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Det skärpta amorteringskravet – alltså den extra procentenheten i amortering för hushåll med lån över 4,5 gånger bruttoårsinkomsten – slopades den 1 april 2026.

Samtidigt höjdes bolånetaket från 85 till 90 procent, vilket innebär att kravet på kontantinsats sänktes från 15 till 10 procent. Syftet är framför allt att göra det lättare för unga och förstagångsköpare att komma in på bostadsmarknaden.

Det ska bli intressant att se vilka effekter det får på lite längre sikt. Kommer priserna främst att stiga på mindre lägenheter och typiska förstaboenden, eller driver det upp priserna generellt? Eller blir effekten ganska begränsad?

Följer utvecklingen med stort intresse.

var konstaterat av experter redan från början att de lättare kraven för bolån kommer få bostäder att öka i pris, läste en artikel att uppskattningen var en prisökning på 6% om året under 2-3 år utöver den vanliga prisökningen om dessa lättare krav inte införts.
Rekommendationen utav experter var att bara förstagångsköpare skulle få dessa lättnader för att inte blåsa upp priserna mer vilket resulterar i att unga ändå får det svårare även med lättnaderna.

Nu är det väl även bevisat då priserna börjat öka på rätt bra efter lättnaderna vilket fick statsministern att gå ut med att det tydligen inte alls blir lättare för unga att skaffa bostad efter lättnaderna då priserna började öka rejät, han gick även ut med att bostadspriserna har med det låga barnafödandet att göra och att något måste göras åt det(lycka till med det dumma jävla politiker).

Man undrar ju hur hjärndöda politiker är, det är ju klart som fan att om bostadsköpare kan låna ännu mer pengar så är dem mer villiga att betala mer för boendet, dem enda som inte inser det är hjärndöda politiker.
Senast redigerad av tram123 2026-05-14 kl. 21:10.
Citera
2026-05-14, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
var konstaterat av experter redan från början att de lättare kraven för bolån kommer få bostäder att öka i pris, läste en artikel att uppskattningen var en prisökning på 6% om året under 2-3 år utöver den vanliga prisökningen om dessa lättare krav inte införts.
Rekommendationen utav experter var att bara förstagångsköpare skulle få dessa lättnader för att inte blåsa upp priserna mer vilket resulterar i att unga ändå får det svårare även med lättnaderna.

Nu är det väl även bevisat då priserna börjat öka på rätt bra efter lättnaderna vilket fick statsministern att gå ut med att det tydligen inte alls blir lättare för unga att skaffa bostad efter lättnaderna då priserna började öka rejät, han gick även ut med att bostadspriserna har med det låga barnafödandet att göra och att något måste göras åt det(lycka till med det dumma jävla politiker).

Man undrar ju hur hjärndöda politiker är, det är ju klart som fan att om bostadsköpare kan låna ännu mer pengar så är dem mer villiga att betala mer för boendet, dem enda som inte inser det är hjärndöda politiker.

Bankerna gör enskilda bedömningar, ytterst få som maxar ut belåningsgrad , amorteringstakt enligt statens norm från 1a april är min gissning.
Citera
2026-05-15, 11:13
Medlem
Citat:
Min brorson sökte bolån för en månad sen.. årsinkomst på 450.000, 25 år gammal... 2 miljoner max.. då ringdes det runt till många banker vet jag...men visst är man 25 och har 1 miljon i årsinkomst t.ex kanske man kan låna 6MKr jag vet inte... tror det är ovanligt..krävs nog medlåntagare eller ytterligare säkerheter.

Bankerna behöver ju inte slaviskt köra på maxgränsen, mycket individuella bedömningar.

Ja, stämmer ju rätt bra med 4,5 gånger årsinkomsten. Ganska medelmåttig lön och medelmåttigt bolån. Krävs större insats om man ska köpa dyrare.
Citera
2026-05-15, 11:43
Medlem
Citat:

Statistiken som åsyftas lär vara från FI.

FI har även redovisat storstäderna. Om jag kommer ihåg rätt så var belåningsgraden lägre där. En konsekvens av att priserna är högre. Folk langar in mer eget kapital.

Max belåning inträffar runt 35. Därefter klingar det av. Antagligen pga amorteringar och att man kanske inte byter upp sig så mycket mer. Där vid 35 har man nått den storlek på bostaden man är ok med. Sedan finns det naturligtvis individer som både byter upp sig såväl som ned sig. Men snittet minskar sin belåning.

----------------------
Stämmer rätt hyggligt på mig. Jag nådde min föredragna nivå (och maxbelåning) vid 29 års ålder. Sedan har jag i sig flyttat, men köpt för ungefär samma pris jag sålt. Och lånet är för min del bortamorterat för länge sedan. (Men där är väl jag lite udda. De flesta lär se det som onödigt sparande, att ha 0 lån).
Citera
2026-05-15, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeStefano
Ja, stämmer ju rätt bra med 4,5 gånger årsinkomsten. Ganska medelmåttig lön och medelmåttigt bolån. Krävs större insats om man ska köpa dyrare.

Inte längre då uppenbarligen, eftersom många får lån på över 4.5x efter de nya reglerna så man slipper amortera en extra procent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in