2026-05-13, 22:45
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Jag tolkar det inte om att Herman Johansson är den "enda reserven", vilket vissa verkar göra. Han är med på förlägret för att Starfelt har skadeproblem. Tror ändå Potter är lite flexibel med vilka spelare han kallar in i händelse av olika potentiella återbud. Gissar på något i stil med:

Nordfeldt/Widell Zetterström/Johansson:
Noel Törnqvist

Lindelöf/Hien/Lagerbielke/Starfelt/Smith/Ekdal/Holm/Bernhardsson:
Herman Johansson

Gudmundsson/Svensson/Stroud/Sema:
Hugo Larsson, Williot Swedberg eller Herman Johansson (beroende på hur Potter vill balansera)

Karlström/Ayari/Bergvall/Zeneli/Svanberg:
Hugo Larsson

Gyökerers/Isak/Nygren/Elanga/Ali:
Williot Swedberg eller Isac Lidberg (beroende på hur Potter vill balansera)

Nilsson:
Isac Lidberg

Potter sa ju klart och tydligt på presskonferensen igår att Herman är den enda reserven.
Hela presskonferensen ligger på fotbollskanalen och SVT sport.

Edit: Jag var tydligen sist på bollen!
Citera
2026-05-13, 22:58
Medlem
Angående icke-uttagningen av Roony Bardji, så såg jag honom live i en U21-landskamp förra året. Skrev en hel del då, men hittar inte inlägget nu. Men ur minnet så tyckte jag han såg helt felplacerad ut och borde omskolas.

Han är för långsam för att lira på en kant i ett lag som behöver skapa från kanterna. En sådan spelartyp funkar säkert utmärkt att vara kompletteringsspelare i ett Barcelona som äger matcherna, men funkar inte alls i ett sämre lag. Ett sämre lag behöver spelare på kanten som kan göra sin gubbe och skapa chanser på egen hand, samt arbeta hårt i defensiven.

Bardjis enda/bästa position i ett svenskt landslag kan vara som central mittfältare och kanske helst i en speluppbyggande roll. Men då krävs ju även hårt arbete och bra defensiva egenskaper. Som yttermittfältare har han i alla fall ingen framtid i ett svenskt landslag. Så länge inte övriga 9 utespelare är så bra att han passar som kompletteringsspelare.
Senast redigerad av Burkgurka 2026-05-13 kl. 23:01.
Citera
2026-05-13, 23:14
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Det är typiskt svenskt att ha en lag som jobbar tillsammans. Hugo Larsson har knappast fog för att ha attityd med tanke på hur han spelat fotboll den här säsongen. Hans klubblag vill bli av med honom och blev sura för att priset inte blir bättre när han är petad i landslaget.

Det är löjligt att inte ta ut en spelare som är ordinarie i Bundesliga och även mittfältare som vi behöver. Bergvall och Larsson är framtiden. Även Swedberg är otroligt duktig med mycket mål och speltid i La Liga. Varför skulle inte dessa två jobba bra i laget menar du? 😂
Citera
2026-05-13, 23:15
Medlem
Nu lär väl Roony B. tacka nej till landslaget i fortsättningen, han är nog sur på medspelarna som läckte ut informationen om lagmiddagen. Helt rätt att läcka detta, enligt min mening.

Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Helt jävla otroligt, hur denne Roooooni Bardaddschi valde att agera. Symptomatiskt att den förmodligen mer eller mindre mentalhandikappade emonarcissisten hänvisar till en löjeväckande barnslig "gudstro" också, som väl i princip för honom innebär att han är "utvald av Gud".
Ja, Roony känns rätt så pinsam med sitt snack om Gud och dödskuggans dal. Svårt att förstå varför han och Kulusevski håller på med detta, ger inga bra vibbar.
Citera
2026-05-13, 23:16
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Angående icke-uttagningen av Roony Bardji, så såg jag honom live i en U21-landskamp förra året. Skrev en hel del då, men hittar inte inlägget nu. Men ur minnet så tyckte jag han såg helt felplacerad ut och borde omskolas.

Han är för långsam för att lira på en kant i ett lag som behöver skapa från kanterna. En sådan spelartyp funkar säkert utmärkt att vara kompletteringsspelare i ett Barcelona som äger matcherna, men funkar inte alls i ett sämre lag. Ett sämre lag behöver spelare på kanten som kan göra sin gubbe och skapa chanser på egen hand, samt arbeta hårt i defensiven.

Bardjis enda/bästa position i ett svenskt landslag kan vara som central mittfältare och kanske helst i en speluppbyggande roll. Men då krävs ju även hårt arbete och bra defensiva egenskaper. Som yttermittfältare har han i alla fall ingen framtid i ett svenskt landslag. Så länge inte övriga 9 utespelare är så bra att han passar som kompletteringsspelare.

Ronny Bagge spelar alltså i ett överlägset lag som gjort 91 mål där han bidragit med hela 2 ut av dom. Ja spelar och spelar de tvistar de lärda om. Tror inte ens han spelar kvar i Barca till nästa säsong. Ingen idé ha med en barnrumpa så var bara bra han lämnades utanför. Jag har svängt i frågan.
Senast redigerad av skogsburkan 2026-05-13 kl. 23:19.
Citera
2026-05-13, 23:24
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka

Här är inlägget:

(FB) U-21 landslaget
Citera
2026-05-13, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Potter sa ju klart och tydligt på presskonferensen igår att Herman är den enda reserven.
Hela presskonferensen ligger på fotbollskanalen och SVT sport.

Edit: Jag var tydligen sist på bollen!
Och jag kopierar in samma svar igen. Han svarade på en halvslarvigt formulerad fråga på svenska. Herman är den enda reserven som åker med laget till en början, ja. Det kan lika gärna varit det Graham svarade på.

Lämnar en offensiv spelare återbud tror jag inte nödvändigtvis Herman blir uttagen. Och skulle två spelare lämna återbud tror jag inte vi åker med 25 spelare. Men vi får se!
Citera
2026-05-13, 23:27
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Och jag kopierar in samma svar igen. Han svarade på en halvslarvigt formulerad fråga på svenska. Herman är den enda reserven som åker med laget till en början, ja. Det kan lika gärna varit det Graham svarade på.

Lämnar en offensiv spelare återbud tror jag inte nödvändigtvis Herman blir uttagen. Och skulle två spelare lämna återbud tror jag inte vi åker med 25 spelare. Men vi får se!

Då tolkar du allt helt fel. Herman är enda reserven på listan och kommer ersätta Starfeldt och/eller Smith. Blir någon offensiv spelare skadad så får det vara så. Varför skulle Potter tala i gåtor när han verkar ha svar på tal på allt annat?
Citera
2026-05-13, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Då tolkar du allt helt fel. Herman är enda reserven på listan och kommer ersätta Starfeldt och/eller Smith. Blir någon offensiv spelare skadad så får det vara så. Varför skulle Potter tala i gåtor när han verkar ha svar på tal på allt annat?
Ok, får vi fem återbud åker vi alltså med 21 spelare? Nu säger iofs FIFA att truppen måste vara mellan 23 och 26 spelare, så finns nog ett par reserver tror jag

Vad skulle Potter tjäna på att rabbla upp massa namn som, om inga blir skadade, aldrig kommer få åka med? Hamrén och Janne hemlighöll också sina reservlistor inför mästerskap, det är inget konstigt. Herman åker som sagt med på lägret för att Starfelt är osäker.
Citera
2026-05-13, 23:56
Medlem
Är ju en bruttotrupp inskickad till FIFA som inte offentliggörs. Där är det minst 35 namn (max 55 eller nåt var det va?) och det är väl därifrån man får plocka om skador uppkommer efter det att trupperna ska va inskickade (fast måste vara pga skador). Blir 5 skadade är det klart man kan ta in andra. Om bruttotruppen betyder att man är reserv är väl en defintionsfråga - rent officiellt är man ju det eftersom man kan kallas in senare pga skador. Den som Bjerkebo är med på tex - inte sett några andra namn. tror mest potter inte orkar diskussiner om vilken rangordning som finns på den listan så lättare att säga att det inte är några reserver - han tar väl in nån extra därifrån om behovet uppstår men ingen anledning att fundera på det - listan är såpass lång och truppen så stor att det är skitsamma. med mängden skador det senaste skulle det dock nästan förvåna mig om det inte händer något alls med truppen innan premiären.
Citera
2026-05-14, 00:19
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guest12346
Är ju en bruttotrupp inskickad till FIFA som inte offentliggörs. Där är det minst 35 namn (max 55 eller nåt var det va?) och det är väl därifrån man får plocka om skador uppkommer efter det att trupperna ska va inskickade (fast måste vara pga skador). Blir 5 skadade är det klart man kan ta in andra. Om bruttotruppen betyder att man är reserv är väl en defintionsfråga - rent officiellt är man ju det eftersom man kan kallas in senare pga skador. Den som Bjerkebo är med på tex - inte sett några andra namn. tror mest potter inte orkar diskussiner om vilken rangordning som finns på den listan så lättare att säga att det inte är några reserver - han tar väl in nån extra därifrån om behovet uppstår men ingen anledning att fundera på det - listan är såpass lång och truppen så stor att det är skitsamma. med mängden skador det senaste skulle det dock nästan förvåna mig om det inte händer något alls med truppen innan premiären.
Sant, det är max 55 spelare men minst 35 om jag förstått det rätt. Dåligt att man inte offentliggör den så som Argentina och Brasilien gjort. Men svensk fotboll är ju en lekstuga på Evenemangsgatan.
Citera
2026-05-14, 00:20
Medlem
han sa ju också på presskonferensen att han tyckte 26 spelare var många. Att han inte hade velat ha så många ens om han skulle spela 50 matcher med ett klubblag. Så jag tror ju han tagit ut 23 som han tycker är rimligt o sen har han slängt med sema, svanberg och ekdahl på skön snubbe/bra stämning-kriteriet för att nån sagt att han inte rimligen kan ta ut bara 23 när man får ta ut 26. han hade nog lätt kunnat åka med 23 tror jag om det inte innebar några frågor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in