2026-05-13, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinlilladotter
Har jag skrivit att vuxna människor inte får vara trötta?

Han ska träffa sin frus vänner för första gången. Men istället för att gå ut och hälsa ligger han i sängen och scrollar och Jasmine får skämmas och skämta om att han inte finns på riktigt. Även om man är "skittrött" borde man i egenskap av vuxen människa kunna bita ihop, gå ut och hälsa, förklara att man mår dåligt och ska ta en tablett och vila någon timme men att man ser fram emot att prata mer senare. Det ser väldigt illa ut att göra som han gjorde.

Men visst, han kanske har så stora svårigheter att han inte ens klarar det. Men så undrar jag hur han kunde tycka det var en bra idé att medverka i programmet.

Han HAR på riktigt adhd, det har inget med vuxen människa och bita ihop att göra utan är typiskt ableism från dig. Jo människor med handikapp ska med få vara med i programmet.
Senast redigerad av Maria222 2026-05-13 kl. 19:10.
Citera
2026-05-13, 20:43
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Två gånger i månaden… Hon vet att man måste knulla för att få barn, eller? Barn- och familjelängtan är ju överst på hennes lista, hur kan man då ha så blasé inställning till sex??? Dessa 1-2 gånger skulle ju dessutom behöva tajmas med hennes ägglossning…

Amandas sexintresse är noll. Intressant rekrytering av svt.

Amanda har noll humor. Varför kan hon bara inte skratta åt skämten.
Allt är så allvarligt och hemskt och hon blir så kränkt. Hon har noll erfarenhet av sex eller vad handlar det om.
Egendomligt!

Han borde lämna nu och jag tycker synd om honom.
Citera
2026-05-13, 21:10
Medlem
Dinlilladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maria222
Han HAR på riktigt adhd, det har inget med vuxen människa och bita ihop att göra utan är typiskt ableism från dig. Jo människor med handikapp ska med få vara med i programmet.

Jag vet att han har adhd. Är han så allvarligt begränsad av den att han inte kan gå och hälsa på sin frus vänner så undrar jag varför han själv utsätter sig för att vara med i programmet. Jag kan instämma i att Jasmines tempo känns väldigt hetsigt och jag kan förstå att han blir trött, men just den situationen skötte han inte snyggt. Jag tycker det är ableism att hävda att han pga adhd inte skulle kunna bättre.
Citera
2026-05-13, 21:52
Medlem
lillaliliths avatar
Citat:
Jobbigt! Orkar han ta hand om sina barn, tror du?
Citera
2026-05-13, 21:57
Medlem
ThereGoesRabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Jag håller också tummarna för dem

Jag kanske har missbedömt lite, har bara sett sista avsnittet lite slarvigt och missade tex "ormbunksscenen". Jag bedömde mer på tidigare avsnitt, men det är ju bra om hon har börjat ge honom lite mer space.

Ja, det var verkligen ingen kritik mot dig, och jag menar inte att mitt synsätt är "det enda rätta", eller hur man ska säga 😊

Men jag gillar verkligen både Jasmine och Henrik och jag tycker att de verkligen försöker ta höjd för olikheter och visa hänsyn för varandra.

Och så är det ju alltid, i en ny relation, där man inte känner varandra utan och innan, men jag tycker att båda verkligen försöker och det är fint att se 😊
Citera
2026-05-13, 22:26
Medlem
Citat:
Varför får inte vuxna människor vara aströtta? Han har adhd och det är då tröttande med alla intryck, Jasmine hittar på grejer hela tiden och Henrik ska bara hänga med som om han vore hennes maskot. Att vara väldigt trött kan väl likställas med att vara sjuk, han behövde få vara för sig själv och inte ha tio människor runt sig, det finns osynliga handikapp med som ska respekteras tycker jag.

+1 !!!
Citera
2026-05-13, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilith
Jobbigt! Orkar han ta hand om sina barn, tror du?

Varför skulle han inte det? Menar du barnen på dagis? Det är ju under rätt kontrollerade former, och han sätter nivån där inte barnen.
Citera
2026-05-13, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrankFrebin
Om jag blev matchad med en asexuell tjej hade jag också försökt dra mig ur snarast.

Men är man verkligen asexuell om man gillar och tänder på någon??? Jag har varit i förhållanden där jag inte riktigt var så förälskad i personen som jag önskade och hade då ingen sexlust. Sedan har jag varit i förhållanden där jag varit passionerat förälskat i personen och därmed haft superstor lust.

Gäller väl att hitta rätt person bara. Vilket såklart inte är lätt.
Citera
2026-05-13, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romanskatomater
Sebastian har inte utseendet på sin sida, han är uppenbarligen blind för sina egna och andras känslor och han borde absolut inte ha låtit sig förödmjukas i statlig tv på det där sättet. Men kom igen: det som gör att Amanda är ful – för alla killar förutom kanske feminist-cucks av olika slag – är hennes uppjagade söndergråtna ansikte i kombination med hennes moralpanik, allting över några rätt banala sexkommentarer i ett DEJTINGprogram där hon har GIFT SIG med en person.

Hon verkar just nu försöka bli influencer/köndis, mass-postar på TikTok (dock med kommentarerna avstängda) och har färgat håret grått. Skitfult men matchar hennes personlighet.
Citera
2026-05-13, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX

Jasmine/Henke - Två sköna personer som (misstänker jag) kan vara mer sköna som polare än som partners. Kul att Henke med adhd inte alls hänger med i Jasmines svängar. Det säger lite om hennes tempo. Det år nog få personer som orkar med det i sin livskamrat. Men men, de verkar ha god förståelse för varandra i alla fall. Jag var imponerad av hur Jasmine hanterade Henkes trötthet på midsommarmorgonen. De flesta hade nog stört sig långt mer i hennes situation där.

Har han själv sagt att han har adhd? Han utstrålar då absolut ingen hyperaktivitet som H:et i diagnosen står för. Han tycks mer lida av ADD med brist på utåtfixering där den istället riktas inåt och man sluter sig.
Citera
2026-05-13, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenstas-golfkung
Har han själv sagt att han har adhd? Han utstrålar då absolut ingen hyperaktivitet som H:et i diagnosen står för. Han tycks mer lida av ADD med brist på utåtfixering där den istället riktas inåt och man sluter sig.

Ja, han har själv sagt att han har ADHD. Gissningsvis är han medicinerad och därför är hans hyperaktivitet inte så märkbar utåt (men högst troligt inåt). Medicinen gör dock ingen skillnad alls för intryckskänslighet och behov av återhämtning. Att han ligger och scrollar på telefonen är fullt rimligt, sett till hans funktionsnedsättning. Han har nyss gift sig, varit på bröllopsresa, flyttat ihop och är nu på ytterligare ett nytt ställe där han dessutom känner krav att prestera och vara sitt bästa jag.

Jag ställer mig frågande till experternas kunskap om ADHD, för de tycks ha matchat en person med ADHD med en person som gemene man tror har ADHD. Jasmine är den stereotypa bilden av en person med hyperaktivitet, men som troligen inte har någon nedsatt funktion i vardagen och alltså inte har ADHD.
Citera
2026-05-13, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenstas-golfkung

ADHD delas in i tre kategorier, varav ADD är en. Man benämner det sällan som ADD nu för tiden, utan använder istället begreppet "ADHD i huvudsakligen ouppmärksam form".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in