Citat:
Vad är det för statistik som säger emot det jag säger? Folk känner mer otrygghet pga att det är mer våld i samhället. Jag skulle säga att det solklart är mer våld i samhället idag jämfört med 30-40 år sen.
I princip alla jag känner har hört minst en bomb smälla i sitt egna bostadsområde. Vissa har hört flera. I princip alla har också hört minst en skottlossning i sitt egna område. Om man jämför det med 30-40 år sen och ställer samma fråga till folk så är det extremt få personer som hört varken skottlossning eller bomber som blåser av.
Ganska många har erfarenheten att de har fått evakuera eller inte tillåtits tillträda en fastighet för att det har smällt bomber eller att polisen har hittat någon bomb som inte blåst av. Vad är det för statistik som visar att det var lika vanligt för 30-40 år sen?
Lägg till att man läser om bomber och pang pang i närliggande områden, att polisen stoppar småtjejer med granater och bomber i lokaltrafiken. Inte bara en gång utan flera gånger. Varför är det konstigt att det skapar otrygghet att läsa om detta som sker i samma lokaltrafik man själv åker med?
Det är ganska vanligt att folk har egen erfarenhet idag av sånt här. Jag minns en konsult jag hade anställt från Malmö för ett tiotals år sen. Han pendlade från Malmö ca 3 ggr/månaden. Ändå så fick han ringa flera gånger och ställa in resan då det hade smällt någon bomb i området och då bodde han ändå mitt i centrala Malmö. Att han kände otrygghet är rasism eller?
Citat:
Man kan fortfarande se folk i ögonen. Jag tittar också folk i ögonen varje dag, det är fullt normalt. Ingen har frågat vad jag tittar på. Kanske tittar du lite för länge, så det blir att stirra. Det är klart de frågar vad du tittar på om du stirrar på dom. Att stirra på folk kan vara ofredande, då har de all rätt att reagera som de gör. Antingen stirrar du, så att folk blir förbannade eller så sitter du och ljuger ihop historier. Helt klart så utelämnar du väsentligt information för att få sprida rasistisk dynga från nordfront.
Nej jag stirrar inte. Det är inte så att jag heller ser dem i ögonen. När man går förbi människor på gator så möter man blickar. Det räcker.
Jag hittar inte på och utelämnar inte något. Jag säger det som så många vittnar om i det nya Sverige. jag vet inte varför det skulle vara rasistiskt. Låter som att du hittar på massa trams.
Den enda rasism jag stöter på i dagens samhälle är faktiskt den som jag själv råkar ut för som vit svensk. Den rasismen stöter jag på oftare och oftare faktiskt med åren.