2026-05-13, 13:11
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wario-Man
Nä, det sa jag inte heller. Jag sa "om man beskyller alla invandrare för otryggheten."

Varför ska man underhålla eller bekräfta folks överdrivna och ofta obefogade rädsla och känsla av otrygghet när den saknar all vett och reson? Vi är tryggare än någonsin. All den otrygghet du nämner är endast en felaktig och ogrundad känsla snarare än relaterad till faktiskt otrygghet i form av ökat våld eller brott.

Det som skiljer idag mot i går är att det är fler oskyldiga som blir offer.

Tidigare var det fylledråp, någon som ströp sin kärring på fyllan m.m.

Idag så är det många som blir offer för felskjutningar och bombdåd mot fel fastighet.
Citera
2026-05-13, 13:15
Medlem
bomhulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
Oftast inte. Ibland har jag observerat svenskar som gått all in på förortssvenska och då kommer en någorlunda integrerad invandrare ha bättre svenska än en svensk som bugar för araber och pratar orten-svenska. Det kan vara en blåögd, blond, etnisk svensk som bryter som arab med snor i halsen.
Där har du rätt👌tänkte inte på den gruppen av svenskar som pratar förortssvenska och umgås med araber och lyssnar på hiphop
Citera
2026-05-13, 14:09
Medlem
Citat:
Nä, det sa jag inte heller. Jag sa "om man beskyller alla invandrare för otryggheten."

Varför ska man underhålla eller bekräfta folks överdrivna och ofta obefogade rädsla och känsla av otrygghet när den saknar all vett och reson? Vi är tryggare än någonsin. All den otrygghet du nämner är endast en felaktig och ogrundad känsla snarare än relaterad till faktiskt otrygghet i form av ökat våld eller brott.

"Lita inte på vad du ser med dina egna ögon utan på vad vi säger".

Du säger alltså till en person att deras instinkt och känsla av otrygghet är felaktig och att de istället ska lita på vad lögnaktiga politiker säger som att Sverige aldrig har varit tryggare?

Som svensk känner man sig otryggare ju färre svenskar det blir och ju fler främmande människor från andra sidan jorden det finns i Sverige. Att du som icke-svensk säger att denna känsla är felaktig har inget värde överhuvudtaget, du kan inte bestämma hur vi ska tänka och agera för vi inte är lika. Vi kommer aldrig att se främmande människor som svenskar. Oavsett hur mycket papper du visar upp.

Ska du kalla dig svensk då är jag helt enkelt något annat. För vi är inte lika. Då får vi svenskar ta ett nytt ord för att beskriva vårt folk. Det är inte svårare än så. Ordet "svensk" blir då värdelöst.
Citera
2026-05-13, 14:10
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Jämför du dyslektiker med icke-dyslektiker?

Då kan du ha missat exakt hela poängen.
Citera
2026-05-13, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet

Du säger alltså till en person att deras instinkt och känsla av otrygghet är felaktig och att de istället ska lita på vad lögnaktiga politiker säger som att Sverige aldrig har varit tryggare?

Som svensk känner man sig otryggare ju färre svenskar det blir och ju fler främmande människor från andra sidan jorden det finns i Sverige. Att du som icke-svensk säger att denna känsla är felaktig har inget värde överhuvudtaget, du kan inte bestämma hur vi ska tänka och agera för vi inte är lika. Vi kommer aldrig att se främmande människor som svenskar. Oavsett hur mycket papper du visar upp.

Ska du kalla dig svensk då är jag helt enkelt något annat. För vi är inte lika. Då får vi svenskar ta ett nytt ord för att beskriva vårt folk. Det är inte svårare än så. Ordet "svensk" blir då värdelöst.

Jag vet inte vad du eller dessa individer bor någonstans. Ser de brott och bildbränder, felskjutningar och artillerield ute på gatan? Folk som blir rädda blir ju det av att en tidning säger att det är otryggt, men dessa har ofta fel enligt forskning, fakta och statistik. Sverige är säkrare än någonsin för gemene man.

Då är min fråga. Hur ofta blir du själv gruppmisshandlad, felskjuten eller felbombad av klaner och gäng?

Varje dag? En gång i veckan? En gång i månaden? En gång per år? Eller mer sällan?

Folk får lyssna på sina erfarenheter, fakta och statistik. Inte tramsiga tidningsrubriker och ogrundade rädslor. Allt trams du kommer med är nonsens.

Jag ska alltså enligt dig, gå runt och tro på tidningsrubriker och media och vara rädd, trots att jag aldrig blivit utsatt för brott.

För din kännedom är jag lika mycket svensk som dig i lagens ögon. Muslim-svensk dessutom.
Citera
2026-05-13, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det som skiljer idag mot i går är att det är fler oskyldiga som blir offer.

Tidigare var det fylledråp, någon som ströp sin kärring på fyllan m.m.

Idag så är det många som blir offer för felskjutningar och bombdåd mot fel fastighet.

Mord är alltid tråkigt men antalet mord och dråp är lika hög idag som den var på 1970-talet räknat i per miljon invånare och hade sin topp på 80-talet.
Citera
2026-05-13, 16:21
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad du eller dessa individer bor någonstans. Ser de brott och bildbränder, felskjutningar och artillerield ute på gatan? Folk som blir rädda blir ju det av att en tidning säger att det är otryggt, men dessa har ofta fel enligt forskning, fakta och statistik. Sverige är säkrare än någonsin för gemene man.

Då är min fråga. Hur ofta blir du själv gruppmisshandlad, felskjuten eller felbombad av klaner och gäng?

Varje dag? En gång i veckan? En gång i månaden? En gång per år? Eller mer sällan?

Folk får lyssna på sina erfarenheter, fakta och statistik. Inte tramsiga tidningsrubriker och ogrundade rädslor. Allt trams du kommer med är nonsens.

Jag ska alltså enligt dig, gå runt och tro på tidningsrubriker och media och vara rädd, trots att jag aldrig blivit utsatt för brott.

För din kännedom är jag lika mycket svensk som dig i lagens ögon. Muslim-svensk dessutom.

Jag blir inte utsatt för jag är medveten om faran och är segregerad. Då är man säkrare än de flesta andra.

Att för övrigt själv behöva bli utsatt för ett brott för att kunna säga att Sverige nu är ett otryggare land än förut är absurt. Det är otryggare för att jag känner mig otrygg när det är massor med främmande människor här som jag inte känner samhörighet med. Det är det enda som räknas för mig. Punkt slut. Vad du eller någon propagandamedia tycker om saken är helt irrelevant.

Lagen tycker också man kan byta kön när man vill, så att du tycker det låter vettigt att ha den som måttstock vem som räknas som svensk är passande. Lagen förstår inte ens grundläggande saker som man och kvinna längre. Att Sverige är ett sjukt land som behöver en rejäl återställning är det enda som är säkert här.
Citera
2026-05-13, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetEBaraJagSomEOnd
Ska de få stanna? Ska vi utvisa de svenskar som kan sämre svenska än en duktig arab kan?

Helt seriöst, de är mer patrioter än vissa svenskar (röstar ofta på
ett svergievänligt vis)

Vad vill ni göra med dessa? Och om du tänker dig att de ska ut dem också, hur rimligt tänker du dig föresatsen är att det kommer behövas en kompromiss i den frågan? Förlåt om jag är otydlig men det jag försöker förklara är att ni relativt få”alla ska ut”-typer är i klar minoritet inom vår folkgrupp. Vi har haft denna typ av invandring länge. De flesta har nån vän utifrån.

Hur skulle ni agera om att ni inte får ert ”alla ska ut”-tänk begript av resten av ert folk?

Hoppas på en nyttig och för framtiden lyckobådande diskussion. Men jag är lite dum.
Inget problem då det inte finns en enda
Citera
2026-05-13, 17:48
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Vad är det här för trams. De som säger att det känns otryggt gör ju det med hänsyn till all brott som finns nu men inte fanns förr i det nya Sverige.

Förr i tiden kunde man se folk på gatan i ögonen när man gick förbi. Nu senaste 15 åren så har jag råkat ur för det minst 15 gånger att den som går förbi börjar hetsa och säger saker som "vad glor du på valla valla". Det ger en känsla av otrygghet. Varför är det obefogat att känna otrygghet av det för? Det blir ju en konflikt och det är väl normalt att konflikt ger en känsla av otrygghet?

Men det du påstår faller på sin egna logik. Om det inte fanns något att känna otrygghet av så skulle folk naturligtvis inte känna sig otrygga. Eftersom vi har närmast en explosion av ökningen av klankriminallitet i Sverige (som inte ens fanns för 20-30 års sen) så är det väl ganska rimligt att det skapar otrygghet?

Hur korkad är du på en skala?

Eller tramsar du bara? Blir osäker. För det låter så korkat det du skriver om andra människors känsla och upplevelse.
Citera
2026-05-13, 17:59
Medlem
ViribusUnitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Det finns några högt studerade invandrare som talar felfri svenska men de är relativt få. Försörjer de sig själva och inte är kriminella så ser jag inte varför de inte skall få stanna? Försörjer de sig inte själva/ eller är kriminella skall de ut!

De svenskar som inte klarat grundskolan, inte kan försörja sig själva/eller är kriminella får vi ta hand om själva. Så har vi alltid gjort.

Tanken att vi slipper problem om invandrarna är integrerade i socioekonomisk mening är naiv. Jag tar hellre en bidragsberoende svart afrikan än Kitimbwa Sabuni om jag måste välja, eftersom den senare aktivt verkar mot svenskarnas intressen. Den förra är kostsam för välfärdsstaten och orsakar lidande socialt -- men har inget inflytande.
Senast redigerad av ViribusUnitis 2026-05-13 kl. 18:03.
Citera
2026-05-13, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vad är det här för trams. De som säger att det känns otryggt gör ju det med hänsyn till all brott som finns nu men inte fanns förr i det nya Sverige.

Förr i tiden kunde man se folk på gatan i ögonen när man gick förbi. Nu senaste 15 åren så har jag råkat ur för det minst 15 gånger att den som går förbi börjar hetsa och säger saker som "vad glor du på valla valla". Det ger en känsla av otrygghet. Varför är det obefogat att känna otrygghet av det för? Det blir ju en konflikt och det är väl normalt att konflikt ger en känsla av otrygghet?

Men det du påstår faller på sin egna logik. Om det inte fanns något att känna otrygghet av så skulle folk naturligtvis inte känna sig otrygga. Eftersom vi har närmast en explosion av ökningen av klankriminallitet i Sverige (som inte ens fanns för 20-30 års sen) så är det väl ganska rimligt att det skapar otrygghet?

Hur korkad är du på en skala?

Eller tramsar du bara? Blir osäker. För det låter så korkat det du skriver om andra människors känsla och upplevelse.

Statistik och data säger emot dina anekdotiska bevis och huruvida folk bör känna sig otrygga. De upplever otrygghet för att de läser tidningsrubriker, inte för att de dagligen utsätts för brott.

Man kan fortfarande se folk i ögonen. Jag tittar också folk i ögonen varje dag, det är fullt normalt. Ingen har frågat vad jag tittar på. Kanske tittar du lite för länge, så det blir att stirra. Det är klart de frågar vad du tittar på om du stirrar på dom. Att stirra på folk kan vara ofredande, då har de all rätt att reagera som de gör. Antingen stirrar du, så att folk blir förbannade eller så sitter du och ljuger ihop historier. Helt klart så utelämnar du väsentligt information för att få sprida rasistisk dynga från nordfront.
Citera
2026-05-13, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetEBaraJagSomEOnd
Ska de få stanna? Ska vi utvisa de svenskar som kan sämre svenska än en duktig arab kan?

Helt seriöst, de är mer patrioter än vissa svenskar (röstar ofta på
ett svergievänligt vis)

Vad vill ni göra med dessa? Och om du tänker dig att de ska ut dem också, hur rimligt tänker du dig föresatsen är att det kommer behövas en kompromiss i den frågan? Förlåt om jag är otydlig men det jag försöker förklara är att ni relativt få”alla ska ut”-typer är i klar minoritet inom vår folkgrupp. Vi har haft denna typ av invandring länge. De flesta har nån vän utifrån.

Hur skulle ni agera om att ni inte får ert ”alla ska ut”-tänk begript av resten av ert folk?

Hoppas på en nyttig och för framtiden lyckobådande diskussion. Men jag är lite dum.
Seriöst. Det finns inga babbar som kan vårt språk bättre än vi kan. Du verkar så lost i dina teorier.
Och det är de som är kriminella på gatan. 🤷
Vet inte vad som är lost in you. 😁
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in