Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Nej. Om vi inte har förstagångsköpare så behöver bostadsägare sälja innan de kan köpa, även om det rör sig om nyproduktion, och då kommer du behöva flyttkedjor om inte överbryggningslån tillåts.
Jag förstår inte vad det här har med mitt argument om att förstagångsköpare är en drivande faktor i bostadsprisutvecklingen.
Sedan måste inte förstagångsköpare köpa de dyraste objekten, utan bara köpa sig in på marknaden.
Du skrev att det var förstagångsköpare som drev priserna. Och jag visar då att priserna drivs utan förstagångsköpare. Och att priserna drivs av kostnader.
Om du läser igen med det i bakhuvudet. Så kanske det klarnar.
Dock vet jag att många i forumet (som är till vänster) har svårt för det där med att priser styrs av kostnader.
Men i verkligheten är det så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Värderingarna avgör vad folk är villiga att buda. Få kan tänka sig att lägga 7 miljoner på ett objekt som bara är värt 6 miljoner. Men värderingarna är grundande i priser som gällde innan de nya bolånereglerna.
Ett nytt exempel:
Istället för att få låna 3 miljoner får du nu låna 4 miljoner. Du hittar ett objekt du tycker om för 4 miljoner men värderingen är 3 miljoner, då tänker du, "Jag skulle kunna tänka mig att ge 3.2 miljoner, men inte en chans att jag lägger ut en miljon extra."
Men hade objektet varit värderat till 4 miljoner (som det lär bli så småningom) så hade du kunnat tänka dig att lägga 4 miljoner på det, för det är vad det är värt.
Du är med på vad jag menar? Det är mycket psykologi inblandat i dessa beslut.
Det nya exemplet var inte något nytt. Det är samma exempel. Det är fortfarande helt obegripligt.
En bostad är utannonserad för 4 mille. Sedan säger du att det är värderat till 3 mille. Av vem då?
flanders? mig? eller vem då?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Vi pratar bostadsmarknadspriser, bostadsrätter och äganderätter. Flyttar du till en annan ort för att jobba så säljer du raskt din nuvarande bostad och köper något nytt i den nya orten.
Nej det är helt orealistiskt. Du har inte förstått problemet.
Hur ska det där gå till?
Säg att du äger en BR och så får du nytt jobb i x-stad och skall tillträda 1 Aug. Du kan inte köpa en BR där. Banken kommer inte låna ut till dig. Du måste sälja först. Det tar 4 månader. 1 Okt har du ett påskrivet köpekontrakt. Då kan du börja buda i x-stad. Sedan måste du vänta i 3 månader innan du hittar en acceptabel BR. Den missar du dock för att någon annan bjöd över.
Sedan får du vänta 3 månader till innan en acceptabel BR kan köpas. Och där är det 4 mån tillträde.
Var ska du bo under tiden? Under en gran?
När du förstått detta så kanske du inser vilken skada hyresregleringen orsakar.
Folk tackar nej till att söka jobb i andra städer. Vilket gör att folk inte kommer på rätt platser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
På vilken sikt och vad var deras resonemang grundat i? Det är ju ingenting som sker över en natt, utan det tar ett par år för folk som köper idag tills dess att de skiljs, eller behöver sälja på grund av flytt.
2026 och 2027. Dom kan inte berätta så mycket i en presentation. Dom gör några antaganden sedan räknar dom ut konsekvenserna. Och de blir prognosen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Jag tror du missförstod vad jag menade med "statistiskt" här. Lågkonjunkturer och kriser kommer i cykler. Det vill säga: Förr eller senare kommer det bli storvarsel, och då gäller det att hushållen klarar av det.
Mja, men 2008 var det nedgång i konjunktur men bostadspriserna påverkades inte mycket.
Så det där håller inte riktigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Kriserna är ju ofta till följd av något externt, t.ex. kring, tullar, sanktioner, epidemi. Sedan är ju regeringens hantering (och även beredning) avgörande för hur väl vi kan hantera det.
Nja, flera ggr har vi sett att det är förd politik en tid som orsakat eländet. (S) politik under 80-talet var synnerligen skadlig för oss, och som ledde till en extra djup nedgång. (Inget tyckande utan avgörbart).