2026-05-13, 19:16
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Vad tror ni om hypotesen att kvinnor dras till män som talar mycket? (Även om männen pratar strunt och i övrigt inte är något särskilt som personer)

Jag har en hypotes som jag undrar vad ni tänker om?

Jag har noterat att män som pratar många ord ofta får mer uppmärksamhet av kvinnor. Jag har märkt att jag själv får det när jag pratar mer.

Min hypotes är som följande: Vissa kvinnor gör ett misstag när de tänker och tolkar mycket pratande som "dominans" och maskulinitet och i sin tur attraktivitet.

Jag ser ofta detta i grupper. Om en man pratar mer framstår det som att kvinnorna blir mer intresserade av honom. Om nästa gång en annan man pratar mer verkar det som att hela gruppen styr sig mot honom.

Detta verkar ske oavsett vad det är för man (med vissa undantag).

Det kan alltså vara en total dumsnut, men mycket prat framstår som dominans och då framstår han självsäker och attraktiv.

Typ.
Mycket prat -> uppfattad självsäkerhet/dominans (falsk signal) -> uppfattas attraktiv.

Sedan kommer såklart män som förstått denna mekanik att se till att prata mycket, få mycket exponering, göra mycket inlägg på sociala medier osv. osv. Det kallas väl för "Mere exposure effect". Det sa Chatt GPT.

Tror det här kan bli en intressant tråd
Senast redigerad av KapitalismKnullad 2026-05-13 kl. 19:22.
Citera
2026-05-13, 19:17
Medlem
Vänligen var inte för snabba med att avfärda min hypotes. Tänk lite först. Tänk på kändisar, kända politiker, hur det ofta ser ut på din arbetsplats, i grupper generellt osv. Fundera lite först.
Citera
2026-05-13, 19:20
Medlem
Det är väl simplare än så.

Den som pratar får mer chans än den som inte pratar alls. Det gäller att ta plats för att ens ha en chans.

Tråd kan låsas.
Citera
2026-05-13, 19:20
Medlem
Jo, no äre så allte!
Citera
2026-05-13, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Det är väl simplare än så.

Den som pratar får mer chans än den som inte pratar alls. Det gäller att ta plats för att ens ha en chans.

Tråd kan låsas.

Kan det inte vara både och?
Alltså det du säger stämmer, men även min hypotes.
Kan det vara därför som t.ex Helge Fossmo lyckades bygga någon form av harem i den där kyrkan.
Han satte sig i centrum.
Citera
2026-05-13, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad
Kan det inte vara både och?
Alltså det du säger stämmer, men även min hypotes.
Kan det vara därför som t.ex Helge Fossmo lyckades bygga någon form av harem i den där kyrkan.
Han satte sig i centrum.

Jo båda stämmer men i grunden handlar det om att skjuta skott för att kunna göra mål. Ingen får ligga av att snällt vara tyst och vänta på sin tur.

Samma sak gäller vid löneförhandling. Man får inte lön automatiskt för att man sliter hårt för det. Chefen kommer inte bara tacka dig en dag med högre lön när allt passar. Man får högre lön för att man gör anspråk.
Citera
2026-05-13, 19:30
Medlem
pn222jws avatar
Dom kan nog uppskatta att det är skönt och avkopplande att bara lyssna på någon som pratar på - det är en lagom passiv roll, så länge killen inte är manisk eller kräver att tjejen ska svara och delta i diskussionerna.
Citera
2026-05-13, 19:36
Medlem
Styrkelyftares avatar
Kan det inte vara så att en del tjejer uppfattar överdrivet "pratiga" killar som osäkra? Att dessa killar pratar för att hävda sig.

"Tomma tunnor skramlar mest".
Citera
2026-05-13, 19:53
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad
Vad tror ni om hypotesen att kvinnor dras till män som talar mycket? (Även om männen pratar strunt och i övrigt inte är något särskilt som personer)

Jag har en hypotes som jag undrar vad ni tänker om?

Jag har noterat att män som pratar många ord ofta får mer uppmärksamhet av kvinnor. Jag har märkt att jag själv får det när jag pratar mer.

Tja, visst finns det folk som kan se "tar mycket plats" som dominans. Något ligger det i din teori, men hur mycket är en annan fråga.

Jag tror heller inte synsättet på att mycket pratande har så mycket med kön att göra - kvinnor betraktar väl även pratande kvinnor som dominanta (sen om de gillar när andra kvinnor är dominanta är en annan fråga).

Du verkar filosofera ovanligt mycket. Mitt råd är att ta en del av den tid som nu åtgår till filosofi, till att faktiskt försöka träffa riktiga kvinnor.
Citera
2026-05-13, 19:54
Avstängd
triptykens avatar
Jag tror du har missat att folk andra tycker är charmiga och roliga, och kanske dom är snygga med - men inte på sättet du uppskattar - också får andra människor intresserade av dom`?

"Mere-exposure effect" är en effekt som brukar kallas familiäritetseffekten, alltså att grejer man vant sig vid blir enklare nåt man gillar/ogillar. Varför du tror att det har med det här att göra vet jag inte?

Vad var din tanke med att prata om "Mere-exposure effect"?
Citera
2026-05-13, 19:54
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Kan det inte vara så att en del tjejer uppfattar överdrivet "pratiga" killar som osäkra? Att dessa killar pratar för att hävda sig.

"Tomma tunnor skramlar mest".

Jo, men det beror förstås på hur pratandet sker. Det märks lätt om en person pratar för att a) den är passionerad och vill ta plats med ett budskap för den brinner för, eller b) är osäker och kacklig.
Citera
2026-05-13, 19:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag pratar mycket och har alltid gjort det och kan säga att jag inte fått så mycket uppmärksamhet från det kvinnliga könet.

Nu har jag sambo sen länge så det är löst men innan dess var det rätt dåligt med intresserade kvinnor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in