2026-05-13, 20:10
Medlem
KapitalismKnullads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Dom kan nog uppskatta att det är skönt och avkopplande att bara lyssna på någon som pratar på - det är en lagom passiv roll, så länge killen inte är manisk eller kräver att tjejen ska svara och delta i diskussionerna.

Fast det är inte det jag syftar på.
Alltså säg att du har fyra kvinnor och tre män runt ett bord.
Kvinnorna talar och vill tala med männen.
Men den man som babblar mest verkar det som att de börjar finna mer attraktiv. ÄVEN när idioten bara pratar skit. Det är något med det extroverta. De förväxlar mycket babbel med högre social status eller något. Eller så tror de att det är dominans. Alltså det verkar inte som de alltid förstår att babbelapan kanske är en riktig mes och mest pratar strunt. De kan tom. beskriva det som att han "pratar för mycket och är högljudd", men verkar ändå dras till det beteendet. Det är ju just det som är så efterblivet.
Citera
2026-05-13, 20:11
Medlem
Ju, no är e så allti.
Citera
2026-05-13, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Ju, no är e så allti.

Ja haha. Jag har rätt.

Det skulle vara intressant om man kunde göra en statistisk analys där man kollar sambandet mellan antal ord per 30 minuter och uppfattad grad av attraktivitet.
Citera
2026-05-13, 20:15
Medlem
Detta skulle fakiskt förklara varför folk som går på olika uppåttjack hela tiden verkar byta kvinnor.
De pratar som ett vattenfall och energinivån är hög.
Citera
2026-05-13, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Tja, visst finns det folk som kan se "tar mycket plats" som dominans. Något ligger det i din teori, men hur mycket är en annan fråga.

Jag tror heller inte synsättet på att mycket pratande har så mycket med kön att göra - kvinnor betraktar väl även pratande kvinnor som dominanta (sen om de gillar när andra kvinnor är dominanta är en annan fråga).

Du verkar filosofera ovanligt mycket. Mitt råd är att ta en del av den tid som nu åtgår till filosofi, till att faktiskt försöka träffa riktiga kvinnor.

Ja, men det är inte säkert män dras till kvinnor som pratar mycket.

Jag dejtar just nu fakiskt. Försöker sortera. Svårare än man kan tro att hitta någon vettig.
Citera
2026-05-13, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag tror du har missat att folk andra tycker är charmiga och roliga, och kanske dom är snygga med - men inte på sättet du uppskattar - också får andra människor intresserade av dom`?

"Mere-exposure effect" är en effekt som brukar kallas familiäritetseffekten, alltså att grejer man vant sig vid blir enklare nåt man gillar/ogillar. Varför du tror att det har med det här att göra vet jag inte?

Vad var din tanke med att prata om "Mere-exposure effect"?

Alltså jag har inte påstått att människor inte kan tycka olika eller att folk inte kan vara charmiga roliga etc.
Det jag säger är att pladdermajorna blir mer attraktiva för att de pratar mer. En illusion.
Alltså jag säger inte att alla som pratar mycket är oattraktiva. Jag säger att allt annat lika så verkar det som att pladdrande verkar ha en tilldragande effekt i sig. Vilket är totalt ologiskt om det bara pratas smörja. Själva mängden pratande. Inte innehållet.

Mere exposure effect
Det kanske kopplar mest till sociala medier. Kanske att vissa gör extremt mycket inlägg på sociala medier och därmed luras man att tro att de är attraktiva när de inte är det..?
Citera
2026-05-13, 20:33
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad
Ja, men det är inte säkert män dras till kvinnor som pratar mycket.

Nä?

Det beror väl isåfall på att;
1) uppskattningsvis 50% av männen föredrar dominanta kvinnor och 50% föredrar undergivna, medan 85% av kvinnor föredrar dominanta män
2) att eftersom kvinnor är mer känslostyrda (fler nervtrådar mellan hjärnans frontlober och mindre testosteron) så är det vanligare att pratighet bland kvinnor beror på osäkerhet

Skulle det däremot vara en stark kvinna som pratar för att hon faktiskt brinner för något (t ex Ayn Rand eller italiens premiärminister) snarare än för att hon är osäker och grubblig, skulle det förmodligen vara fler män som uppskattade hennes prat.
Citera
2026-05-13, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag pratar mycket och har alltid gjort det och kan säga att jag inte fått så mycket uppmärksamhet från det kvinnliga könet.

Nu har jag sambo sen länge så det är löst men innan dess var det rätt dåligt med intresserade kvinnor.

Ja, fast det kanske var att du var en pladdermaja som gjorde att du blev gift? Det får vi aldrig veta.
Sedan är det såklart bara en faktor i en kontext av fler.
Citera
2026-05-13, 20:36
Medlem
Du är no på rätt väg.
Citera
2026-05-13, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Nä?

Det beror väl isåfall på att;
1) uppskattningsvis 50% av männen föredrar dominanta kvinnor och 50% föredrar undergivna, medan 85% av kvinnor föredrar dominanta män
2) att eftersom kvinnor är mer känslostyrda (fler nervtrådar mellan hjärnans frontlober och mindre testosteron) så är det vanligare att pratighet bland kvinnor beror på osäkerhet

Skulle det däremot vara en stark kvinna som pratar för att hon faktiskt brinner för något (t ex Ayn Rand eller italiens premiärminister) snarare än för att hon är osäker och grubblig, skulle det förmodligen vara fler män som uppskattade hennes prat.

Ja, fast du verkar inte läst vad jag skrev i trådstarten.

Mängden pratighet är ju inte samma sak som "dominans".
Du skulle ju kunna ha Hulk Hogan sitta ganska tyst vid ett bord och sedan typ Mr. Bean pladdra på som ett tröskverk.
Citera
2026-05-13, 20:41
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ja, fast du verkar inte läst vad jag skrev i trådstarten.

Mängden pratighet är ju inte samma sak som "dominans".
Du skulle ju kunna ha Hulk Hogan sitta ganska tyst vid ett bord och sedan typ Mr. Bean pladdra på som ett tröskverk.

Det håller jag med om, vilket jag skrev i det andra inlägget alldeles nyss. Pratighet kan även bero på andra saker. Och många vill bli dominerade genom andra saker än just prat. Det finns lite varierande synsätt på dominans. Ungdomskriminella t ex är något som vissa uppfattar som dominanta, medan andra förstår att de i själva verket är förlorare i livet (10 miljoner på ett bankrån delat på 4 kumpaner är kanske inte värt 10 år i fängelse, typ).
Citera
2026-05-13, 20:43
Avstängd
Citat:
Vad tror ni om hypotesen att kvinnor dras till män som talar mycket? (Även om männen pratar strunt och i övrigt inte är något särskilt som personer)

Jag har en hypotes som jag undrar vad ni tänker om?

Jag har noterat att män som pratar många ord ofta får mer uppmärksamhet av kvinnor. Jag har märkt att jag själv får det när jag pratar mer.

Min hypotes är som följande: Vissa kvinnor gör ett misstag när de tänker och tolkar mycket pratande som "dominans" och maskulinitet och i sin tur attraktivitet.

Jag ser ofta detta i grupper. Om en man pratar mer framstår det som att kvinnorna blir mer intresserade av honom. Om nästa gång en annan man pratar mer verkar det som att hela gruppen styr sig mot honom.

Detta verkar ske oavsett vad det är för man (med vissa undantag).

Det kan alltså vara en total dumsnut, men mycket prat framstår som dominans och då framstår han självsäker och attraktiv.

Typ.
Mycket prat -> uppfattad självsäkerhet/dominans (falsk signal) -> uppfattas attraktiv.

Sedan kommer såklart män som förstått denna mekanik att se till att prata mycket, få mycket exponering, göra mycket inlägg på sociala medier osv. osv. Det kallas väl för "Mere exposure effect". Det sa Chatt GPT.

Tror det här kan bli en intressant tråd

Jag gillar dom tysta 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in