2026-05-13, 17:41
Medlem
Känns som att Nyberg kanske är kandidat till Jonny Bode priset?

Har narkotika i väskan när hon ringer polisen. Sticker ner armen , tar upp händerna till näsborrarna. Gör barnsliga bortförklaringar. Kräver hårtest som visar att hon använt ännu mer narkotika. Kör bil utan körkort när en reporter står utanför. Ljuger och säger det är städdag. Har jag glömt nåt?

Undrar vad hennes nästa drag blir?
Citera
2026-05-13, 17:41
Moderator
Diagorass avatar
Vill man diskutera Ambition Sverige eller riksdagens kvitteringssystem finns trådar för det. Håll er till ämnet!

/ mod
Citera
2026-05-13, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmedia
Det är väl just dubbelmoralen och hyckleriet som gör det hela så intressant, mer än partitillhörigheten. Just att vara gammal rejv-polis, sitta i justitieutskottet, propagera mot droger i samhället, sitta i polisens insynsråd - och samtidigt knarka och köra rattfull.

Sen hjälper det förstås inte att Katja Nyberg agerat som vilken kriminell som helst i förhör och i offentligheten. Det var dock ett val hon gjorde tidigt; att neka. När hon väl försatt sig i den situationen, måste hon i princip fortsätta. Nu har allt gått så långt att hon omöjligt kan erkänna något utan att det ska se patetiskt ut.

Det som möjligen skulle funka är en total pudel. Att hon väljer en respektabel journalist att prata ut till, berätta om hur det kunde bli så här, när det började, om att det är ett beroende, och att hon sökt hjälp nu. Hon skulle kunna rama in det som att hon hade svårt att hantera pressen det innebär att vara högt uppburen riksdagsledamot, och att alkohol/droger blev en genväg för att orka.

Ljugandet och förnekandet skulle kunna förklaras med att hon saknade självinsikten vid tillfället hon kraschade, och målade in sig i ett hörn som inte gick ta sig ur.

...mycket bra skrivet !!

...sista biten med att göra en pudel hade vikken konsult som helst kunnat ta mycket betalt för, kanske hon gör prexis som du skrev !
Citera
2026-05-13, 17:43
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Med tanke på hur vanligt knark är bland befolkningen, så är det inte konstigt att även riksdagspolitiker knarkar. Men kanske borde politiker vara bättre än folket, och inte lika dåliga?

Du överskattar grovt hur många i befolkningen som brukar narkotika. Brukare av illegala droger är runt 4 procent*. Några fler procent tar narkotikaklassade mediciner de får på recept**. Siffrorna minskar ju högre utbildning man har, och riksdagsledamöter är generellt sett högutbildade.

Inte för att jag vet hur många riksdagsledamöter som knarkar, men jag skulle killgissa att de bryter mot ovanstående mönster (i negativ bemärkelse) på alla möjliga sorters vis.

Jag skulle vara fullt beredd att skriva under på att mellan 25-50 procent av alla riksdagsledamöter använt illegala droger senaste året, eller åtminstone använt narkotikaklassade preparat utan recept.

*Invandrare är givetvis grovt överrepresenterade, och jag vet inte om jag skulle klassa dem som del av befolkningen alls.

**Majoriteten av dessa är inom äldreomsorgen, även om adhd-medicin och liknande till barn verkar ha ökat lavinartat på senare år.
Senast redigerad av alternativtkonto11 2026-05-13 kl. 17:46.
Citera
2026-05-13, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Absolut inte löjligt. Är det någon som suttit i riksdagen som gjort något värre?

Alltså, fd polis, med i SD ordning och reda och hårdare tag mot kriminella. Hon ertappad med snortrör och en påse med vittpulver, kör bil påverkad och istället för att ta sitt straff och erkänna så nekar hon in i det sista. Behåller sin lön i riksdagen som vilde. Som vi skattebetalare betalar för. Vänd på det hade Katja tagit en knegare med snortrör och vitt pulver i bilen, hade hon låtit den bilisten passera vidare när hon var polis.

Dags för SD att komma med förslag att visar man bristande vandel så blir man av med plats och lön i riksdagen.

Du är arg på systemet inte på Katja.
Hon utnyttjar ju bara välfärden som alla andra politiker. Hur många miljoner tror du vi får pröjsa för "konferenser" taxiresor, möten osv.
90% av alla politiker är korrupta.
Om det inte snortas kola så är det fusk med reseavdrag, löner, svågerpolitik, list goes on.
Dom ser om sitt egna hus och skiter fullständigt i skattebetalarnas pengar.
Du ser ju hur systemet är riggat?
Hon får t om vara kvar med lön fast hon ertappats för både det ena och andra.
Dom har helt andra spelregler.
Nu råkar det vara Katja som står i rampljuset men tro mig, det är bara toppen av ett isberg.
Citera
2026-05-13, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det spelar ingen roll för ärendet, men som vuxen människa har man förstås ett ansvar. Dåligt inflytande fungerar bäst på barn.

Om hon har börjat droga i vuxen ålder borde hon verkligen veta bättre.

Som någon påpekade i tråden så verkar det vara en omvänd resa. Fler än en svensk har knaprat piller och annat i ungdomen och under studenttiden. Efter ett tag lägger de flesta dock av. Det blir som en fas i livet, och när man är klar med den, så är man klar med den.
Medelåldersuppror
Kanske inte var så fri som ung
Citera
2026-05-13, 18:06
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Jag tror inte du minskar gängens inkomstkällor genom att förstora marknaden. Om 10-15 procent av all alkohol (och snarlika siffror för cigaretter) köps svart trots legalisering av alkohol (och cigaretter), lär du inte få ned inkomsterna för narkotikaförsäljning nämnvärt genom att legalisera dito.
Narkotika är inte socialt accepterat i Sverige idag, så marknaden är liten. Skulle man legalisera, skulle man däremot göra narkotika socialt accepterat, och därmed förstora marknaden med typ faktor 50. Gängens inkomster skulle öka drastiskt, även om deras procentandel av marknaden minskar.

Om narkoktika inte är accepterat, och att folk som är högutbildade inte knarkar, varför tror du då att riksdagen har större andel knarkare än genomsnittet? Och gäller det även lokalpolitiker? Jag vet en tjej som var med i Kasselstrands parti Afs, hon hade svåra drogproblem, hon hette Felicia Axelsson.
Citera
2026-05-13, 18:07
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Polisens jobb när de kommer på ett sådant här jobb är att i första hand rädda liv. När man konstaterat att ingen fara föreliger så är deras nästa prio att se om det föreligger något brott bakom det som hänt. Och detta är vad de primärt har gjort.

Huruvida de sedan har varit kalla, okänsliga osv eller ifall de behandlat den misstänkte (vilket hon blir då hon varit med om en singelolycka) med stor förståelse och hänsyn, är inget som tas med i några protokoll. Igen gör du ett av dina många helt galna antaganden och lägger fram det som om det vore fakta. De flesta andra i tråden tror jag tänker som jag gör att man inte har en aning om huruvida poliserna visade förståelse och hänsyn eller ej.

Innan åtalet så ägnade du dag efter dag med att förklara hur ihåliga misstankarna var mot Katja. När det nu står klart att de är solida så har du bytt strategi. Nu skulle fler människor ha sett människan Katja, chockad efter att ha behövt väja för ett djur på vägen. Att hon med största säkerhet var olämplig som bilförare den där kvällen, det ska man bara strunta i. Offret är fortfarande Katja.

Jag ser såklart en mänsklig tragedi. En människa som kommer förlora sitt jobb och sitt anseende. Och som troligen har drogproblem och mår allmänt dåligt. Men den juridska biten av detta är något helt annat och endast Katja och möjligtvis den där polisen som slängde bevismaterial, är den som begått fel i processen.

Man KAN spekulera en smula: Poliser har ett gott mått av sk "kåranda", och det skall mycket till innan de behandlar en kollega eller fd kollega på ett bryskt sätt. Vare sig det handlar om en kollega eller ens en "vanlig Svensson" brukar polisen heller gå "all in" vid en trafikolycka, i förstaläget. Men om det ser ut som att föraren är påverkad lägger man förstås inga fingrar emellan.

Därför är det ett rätt gott tecken på att KN uppträtt på ett misstänkt sätt på platsen och inte bara varit förtvivlad över självrisken och leasingkontraktets avdragsklausul....

Sedan kan det finnas flera anledningar till att gripandet inte skedde helt enligt boken (KN skulle visiterats, absolut ingen handväska i arresten etc etc). Här KAN det vara en viss respekt för en kollega, men förmodligen mer att man fick ett omgående besked att detta handlar om ett "högdjur", någon som skall utredas av särskilda åklagarkammaren. (Detta kan man lätt tänka sig om man läser FUP.)

Det kan nog tänkas att detta inträffar såpass sällan att rutinerna då inte sitter.

Att beslaget gjordes mycket ad-hoc och hanterades på ett olämpligt sätt var naturligtvis olyckligt. Att lägga detta åklagaren till last är ju bara trams. Att polismannen i fråga fått en blåsning ("tillrättaförande samtal") tror jag redan skett.

Att inblandade poliser skulle varit taskiga eller rentav elaka TROR jag inte, men det kan man heller inte veta säkert.
Citera
2026-05-13, 18:17
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Med tanke på hur vanligt knark är bland befolkningen, så är det inte konstigt att även riksdagspolitiker knarkar. Men kanske borde politiker vara bättre än folket, och inte lika dåliga?

Problemet är inte så enkelt.

Det är välkänt (alkohol är också en drog med konsekvenser) att det finns en andel av brukarna som inte brukar, utan missbrukar. Troligen finns samma mekanism att finna för narkotikabruk, dvs att när bruket får konsekvenser, så lägger man oftast av, medan en grupp fortsätter (för de kan inte sluta).

Sedan kan man varken knarka eller supa på jobbet, om jobbet skall fungera. Att fatta viktiga beslut för Sverige (politikernas jobb) skall man ju inte göra på fyllan. Här är det ingen större skillnad på politiker och andra.
Citera
2026-05-13, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Eller så är det ett tecken på att kärringen inte är klok i huvvet och inte har något i riksdagen att göra?

Så kan det ju vara ändå!
Citera
2026-05-13, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phil.H
Fortfarande, vilka kvalifikationer har vittnet att bedöma detta? Bad vittnet att Katja skulle andas hen i ansiktet?

Fortfarande lustigt att en person som innehaft positioner med hög säkerhetsklass bara råkade ha ladd i väskan..

Vilka kvalifikationer anser du att man ska ha för att kunna känna om någon luktar alkohol?

Du är nog rätt ensam om att tro att hon "bara råkade" ha ladd i väskan.
Citera
2026-05-13, 18:29
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Om narkoktika inte är accepterat, och att folk som är högutbildade inte knarkar, varför tror du då att riksdagen har större andel knarkare än genomsnittet?

För att

1. Människor som vill bli politiker inte är kloka i huvudet.

2. Politiker som tar sig till riksdagsnivå är värst i politikerklassen.

3. Yrket ställer stora krav på att alltid vara "på" framför kameran, samt hantera stor press. Ungefär som för människor inom medie/nöjesbranschen. Droger blir i princip ett yrkesverktyg.

4. Riksdagspolitiker har gott om pengar. Pengar att köpa droger för.

5. Knarklangare förmodligen jobbar övertid för att få kontakter bland politiker.

Citat:
Och gäller det även lokalpolitiker? Jag vet en tjej som var med i Kasselstrands parti Afs, hon hade svåra drogproblem, hon hette Felicia Axelsson.

Svar ja. Se punkt 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in