2026-05-12, 17:00
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Exakt min åsikt med.

Grannen är ju ett FULLSTÄNDIGT haveri. Att wilderäng inte köpt det är helt otroligt. Men den Asperger-muppen har väl gjort en värdering av huset och bjuder inte mer än marknadsvärdet. Trots att han enligt egen utsago inte har några lån.

Likaså med hans egna hus. Ser hemskt ut invändigt. Säkert praktiskt och funktionellt men helt utan charm. Känner igen fenomenet från när besserwissrar får fria händer. Blir skit av alltihop.

Pengarna räckte bara till den dyra tapeten som frun valde eller?

Vad tror vi om priset på huset, ska det ner till 6M eller jag spanar inte på hus i trakten med det kanske finns någon som gör?
Citera
2026-05-13, 09:10
Medlem
Fortfarande en populistisk domedagsblogg som blev populär pga varnandet för peak oil, och sedan bostadsbubblan.
Som säger att felet är inte invandrarnas, utan istället svärjisar som röstar på SD. (Reinfeldts analys från 2010-tal).

Alla kulturer är jämlika, men några kulturer är mer jämlika än andra.

Cirkulera och diskutera i små grupper
Senast redigerad av heybabariba 2026-05-13 kl. 09:28.
Citera
2026-05-13, 11:15
Medlem
HRCs avatar
Bolaget hans omsatte 4,5 mille förra året men gjorde bara 600k i vinst. Var tar pengarna vägen och vad är det som kostar? Man anar kreativ bokföring. Men inget fel med det, jag hade gjort likadant för att få behålla lite mer av frukterna av mitt hårda slit om jag varit företagare.

Jag trodde de hade det lite bättre ställt. Så det kanske är viktigt att krama ur maxbelopp för huset vid försäljning. Antar att bloggen tappat besökare med tiden, folk intresse för att följa krig och annat elände avtar ju med åren.

https://www.ratsit.se/5590784640-Angsjodal_Text_AB#soliditet
Citera
2026-05-13, 11:23
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRC
Bolaget hans omsatte 4,5 mille förra året men gjorde bara 600k i vinst. Var tar pengarna vägen och vad är det som kostar? Man anar kreativ bokföring. Men inget fel med det, jag hade gjort likadant för att få behålla lite mer av frukterna av mitt hårda slit om jag varit företagare.

Jag trodde de hade det lite bättre ställt. Så det kanske är viktigt att krama ur maxbelopp för huset vid försäljning. Antar att bloggen tappat besökare med tiden, folk intresse för att följa krig och annat elände avtar ju med åren.

Han har inte fler bolag? tänker att ett skulle hantera författardelen och ett annat för bloggen, borde väl trilla in lite reklampengar via bloggen och föreläsningar.
Citera
2026-05-13, 11:59
Medlem
drullureds avatar
Citat:

Största posten är personalkostnader 2.4MSEK, 2 anställda.
Citera
2026-05-13, 11:59
Medlem
Citat:

Skönt att se den negativa utvecklingen. Kanske han kan börja med vanliga deckare, det gillar ju folk. Det passar en ö till. Mallis? Var dom där och rekade?
Senast redigerad av heybabariba 2026-05-13 kl. 12:03.
Citera
2026-05-13, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heybabariba
Skönt att se den negativa utvecklingen. Kanske han kan börja med vanliga deckare, det gillar ju folk. Det passar en ö till. Mallis? Var dom där och rekade?

Ja han var där och beklagade sig att han inte kunde jobba 80h i veckan.
Citera
2026-05-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Ja han var där och beklagade sig att han inte kunde jobba 80h i veckan.

Jo, men det är väl tveksamt om han jobbar så mycket. Skriver han på nån bok?
Hans inlägg skriver väl nästan sig självt nu, med hjälp av AI.
Citera
2026-05-13, 14:33
Medlem
Citat:

13% av omsättningen i vinst tycker jag inte är dåligt. Det är inte jättebra heller, men absolut inget att skämmas över.

Visst kan man tänka sig att ett företag som "bara" pysslar med att skriva diverse texter skulle kunna ha högre vinstandel, men gissningsvis är det så att en del saker som LW vill göra av rent privata anledningar (tex resor) kan kamoufleras som företagsutgifter. En resa någonstans kan kallas "resa för research inför kommande bok". Att resmålet sedan inte dyker upp i boken kan bortförklaras med att det visade sig att den besökta orten (eller landet) inte passar i berättelsen.
Citera
2026-05-13, 15:16
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
13% av omsättningen i vinst tycker jag inte är dåligt. Det är inte jättebra heller, men absolut inget att skämmas över.

Visst kan man tänka sig att ett företag som "bara" pysslar med att skriva diverse texter skulle kunna ha högre vinstandel, men gissningsvis är det så att en del saker som LW vill göra av rent privata anledningar (tex resor) kan kamoufleras som företagsutgifter. En resa någonstans kan kallas "resa för research inför kommande bok". Att resmålet sedan inte dyker upp i boken kan bortförklaras med att det visade sig att den besökta orten (eller landet) inte passar i berättelsen.

Verkar vara minst 4st företag på deras gård, kanske finns fler?
https://www.ratsit.se/foretag/marks-kommun/s%C3%A4tila-51199/grebbeshult-%C3%A4ngsj%C3%B6dal-g%C3%A5rd
Citera
2026-05-13, 22:53
Medlem
HRCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Verkar vara minst 4st företag på deras gård, kanske finns fler?
https://www.ratsit.se/foretag/marks-kommun/s%C3%A4tila-51199/grebbeshult-%C3%A4ngsj%C3%B6dal-g%C3%A5rd

Där ser man. Ett företagssamt par.

Adrenalena EF bör vara frugans bolag där hon fakturerar kunderna för guidning, klättring, segling med mera. Borde ju gå rätt bra så hektiskt som hon verkar ha det. Men det går väl inte att se siffror iom att det inte är ett AB. Om hon är den andra anställda i LWs bolag så ser det ut att komma en skaplig lön därifrån. Behöver hon ens jobba?

Ängsjödal Text är väl då LWs författar- och bloggbolag.

Unipörs härrör säkert från deras produkt Unipörs som var en väska som satt under armhålan där man skulle ha sina grejer. Blev väl ingen hit. Verkar inte ha ngn verksamhet.

Slutligen Ängsjödal Konsult. Ingen verksamhet här heller tycks det.

Jobbar man hårt förtjänar man att få det bra, inga konstigheter med det.
Citera
2026-05-14, 07:15
Medlem
Bandriljaers avatar
Är det inte så att solpaneler och renoveringar är betalade av något bolag, där måste vara en del pengar som minskar vinsten. Har för mig det var nåt med en ekonomibyggnad där han inte får betala som privatperson eftersom det är skogbruks/lantbruksfastighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in