2026-05-13, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Jag kollar för fullt på bilar. Min budget är väl 50 tusen typ. Köper helst privat men säkert halva marknaden är ju nasare så det försvinner rätt mycket om man inte kan tänka sig det.

Helt rätt.
Och av de som utger sig för att vara privatpersoner är säkert häften nasare ändå
Tar en knapp halvminut att konstatera.

Skiter du pengar,är lat, dum, eller bägge så är det givetvis bekvämt handla av närmaste firma dom inte vet ett enda dugg om den bil de säljer förutom att de ska tjäna på affären.

Jag gör min hemläxa innan jag åker. Har aldrig bråttom att handla och har mina finanser i ordning
Citera
2026-05-13, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Helt rätt.
Och av de som utger sig för att vara privatpersoner är säkert häften nasare ändå
Tar en knapp halvminut att konstatera.

Skiter du pengar,är lat, dum, eller bägge så är det givetvis bekvämt handla av närmaste firma dom inte vet ett enda dugg om den bil de säljer förutom att de ska tjäna på affären.

Jag gör min hemläxa innan jag åker. Har aldrig bråttom att handla och har mina finanser i ordning

Jag vet inte om jag är speciellt lat men säkert dum. När jag söker efter vad det nu är för bil/motor/skick osv som jag har fått för mig jag vill ha och den bilen råkar stå hos en handlare är det inget som gör attjag inte kan köpa den. Min senaste bil köpte jag genom ett märkesspecifikt forum och det var en väldigt trevlig köpupplevelse. Men det är kanske inte alltid man kan få det så. Och priserna trycker jag är ganska lika ofta hos handlare och privatpersoner.
Citera
2026-05-13, 11:01
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Jag har inget emot Volvo men jag tycker de känns väldigt dyra, speciellt begagnade i Sverige. Men det är min åsikt. Jag har kollat lite på Volvo nu när jag letar och klan väl tänka mig en men jag blev chockad av prisbilden.

Edit: De kostar typ dubbelt så mycket som vissa andra bilar av liknande år och miltal . Så bra tror inte jag de är .

Fast det finns en anledning till att de är dyra: kvaliteten och komforten. Visst kan du få samma kvalitet eller t.o.m. bättre med japanskt märke, men då saknas komforten. Dvs. bra bullerisolering, sköna säten etc.

Men alla värdesätter inte komfort, gör du?
Citera
2026-05-13, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Fast det finns en anledning till att de är dyra: kvaliteten och komforten. Visst kan du få samma kvalitet eller t.o.m. bättre med japanskt märke, men då saknas komforten. Dvs. bra bullerisolering, sköna säten etc.

Men alla värdesätter inte komfort, gör du?
Citat:
Volvo XC70 2013. 30 100 mil
AWD-system defekt.

Säljes av privatperson för 110 000 kr.

https://www.tradera.com/item/1001/723296595/volvo-xc70-d4-nybes

Tack men nej tack
Det är därför jag mest kört Citroen ller Peugeot. Säkert lika bra komfort till mycket lägre pris. Men var och en blir salig på sin tro.

Jag tycker Volvo genrellt är övervärderade som begagnade i Sverige. Jag tror det helt enkelt beror på att vi är lite lokalpatriotiska här som på alla andra ställen.

Ser fram emot hån av franska bilar . Var så god.

Edit: Såg detta inlägg. från dig förresten. Det säger väl det mesta. Det är ju ett extretm högt pris OM AWD-systemet fungerar. När det inte gör det är det ju rena fantasierna.
Senast redigerad av hextern 2026-05-13 kl. 11:45.
Citera
2026-05-13, 11:48
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Det är därför jag mest kört Citroen ller Peugeot. Säkert lika bra komfort till mycket lägre pris. Men var och en blir salig på sin tro.

Jag tycker Volvo genrellt är övervärderade som begagnade i Sverige. Jag tror det helt enkelt beror på att vi är lite lokalpatriotiska här som på alla andra ställen.

Franska bilar är bekväma men Peugeot har ju stora problem med sina blöta kamremnar. Gillar inte heller deras lilla ratt och konstiga instrumentpanel. Hade själv en 405 M16 som rullade på i över 30 000 mil utan större bekymmer än betydligt dyrare bilmärken. Smaken är som baken, allt beror på hur mycket man vill lägga på sin bil.
Citera
2026-05-13, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Franska bilar är bekväma men Peugeot har ju stora problem med sina blöta kamremnar. Gillar inte heller deras lilla ratt och konstiga instrumentpanel. Hade själv en 405 M16 som rullade på i över 30 000 mil utan större bekymmer än betydligt dyrare bilmärken. Smaken är som baken, allt beror på hur mycket man vill lägga på sin bil.

Ja säkert. Vilka modeller gäller det?
Citera
2026-05-13, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Get gäller bara nyare bilar, pratar vi en bil för 120K så är vi på 2017 och tidigare, malu kom först 2018 i sin första tappning. Gillar diesel, därför del i mitt tips, men egentligen var det bilmodellen jag tyckte var lämplig, säker och grym för barnfamiljer.

Absolut , håler med.

Jag hade tidigare en V70 2010 diesel, skatten var 4700 kr om året men jag körde så få mil så den
blev olönsam
Citera
2026-05-13, 12:37
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:

Edit: Såg detta inlägg. från dig förresten. Det säger väl det mesta. Det är ju ett extretm högt pris OM AWD-systemet fungerar. När det inte gör det är det ju rena fantasierna.

Citroen och Peugeot har högre komfort än japanska märken men jag upplever inte att de generellt har samma kvalitet och komfort som Volvo. Finns inga som slår Volvos stolar exempelvis.

Med mitt inlägg som du hittat menade jag att objektet var överprisat med hänsyn till andra XC70. Men ja XC70 ligger generellt högt i pris, det beror på att det är en av Volvos mest uppskattade modeller. Bra utrymmen, komfort, lite högre markfrigång, AWD etc. Enda rimliga konkurrenten är A6 Allroad i min mening och de är ju inte direkt billiga heller. Passat Alltrack spelar i en lägre liga.
Citera
2026-05-13, 13:38
Medlem
Citat:
Citroen och Peugeot har högre komfort än japanska märken men jag upplever inte att de generellt har samma kvalitet och komfort som Volvo. Finns inga som slår Volvos stolar exempelvis.

Med mitt inlägg som du hittat menade jag att objektet var överprisat med hänsyn till andra XC70. Men ja XC70 ligger generellt högt i pris, det beror på att det är en av Volvos mest uppskattade modeller. Bra utrymmen, komfort, lite högre markfrigång, AWD etc. Enda rimliga konkurrenten är A6 Allroad i min mening och de är ju inte direkt billiga heller. Passat Alltrack spelar i en lägre liga.

Tack för ett konstruktivt inlägg. Jag levde länge i villfarelsen att franska bilar inte gick att laga och krångla jämt. Efter 4 fransoser vet jag att det inte stämmer.

Men ja det är säkert en bra modell och jag fattar att det var så du menade med det exemplaret. Men jag tycker ändå att det var helt jävla extremt.

Och en säg 2013 som gått 30 tusen mil ligger ute för typ 100 tusen, väldigt dyrt enligt mig. Absolut inget jag skulle köpa men ja möjligt de är så bra.
Citera
2026-05-13, 19:38
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Tack för ett konstruktivt inlägg. Jag levde länge i villfarelsen att franska bilar inte gick att laga och krångla jämt. Efter 4 fransoser vet jag att det inte stämmer.

Men ja det är säkert en bra modell och jag fattar att det var så du menade med det exemplaret. Men jag tycker ändå att det var helt jävla extremt.

Och en säg 2013 som gått 30 tusen mil ligger ute för typ 100 tusen, väldigt dyrt enligt mig. Absolut inget jag skulle köpa men ja möjligt de är så bra.

Testa en XC70/V70 och se vad du tycker. Svårt att förklara men känns som att åka i en pansarvagn. Stabilt, tryggt, tyst och lugnt på vägen. Så föredrar man istället en "sportkombi" med bra väghållning så är det fel bil. Däremot är jag tveksam till om det blir någon nyare Volvo i framtiden. Känns som XC70/V70 var den sista riktiga Volvon.
Citera
2026-05-13, 20:51
Medlem
Citat:
Testa en XC70/V70 och se vad du tycker. Svårt att förklara men känns som att åka i en pansarvagn. Stabilt, tryggt, tyst och lugnt på vägen. Så föredrar man istället en "sportkombi" med bra väghållning så är det fel bil. Däremot är jag tveksam till om det blir någon nyare Volvo i framtiden. Känns som XC70/V70 var den sista riktiga Volvon.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en. De är säkert bra och skulle passa mig. Men för mig är 940 den sista riktiga Volvon. Så är det bara, för mig iaf. Har inte haft någon Volvo sen jag hade min 940.
Citera
2026-05-13, 22:28
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en. De är säkert bra och skulle passa mig. Men för mig är 940 den sista riktiga Volvon. Så är det bara, för mig iaf. Har inte haft någon Volvo sen jag hade min 940.

Jo sant, men hyfsat riktiga då. Men efter XC70/V70 vill de vara svindyra premiumbilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in