Citat:
Ursprungligen postat av
hextern
Men då är de 20 år gamla. Och kostar? 50 tusen?
De är säkert bra. Men jag tycker de känns övervärderade.
Ja, från 50 och upp till ca 80-90 tusen beroende på skick och miltal. Om du tycker de "känns" övervärderade som familjebilar kan du ju fundera på varför du tycker det och specificera. De prickar nämligen in i princip alla kriterier en begagnad familjebil ska ha i denna prisklass, med bränsleförbrukningen som minus som jag nämde vilket gör att de inte är att rekommendera som pendlarbil och det var ju inte heller frågan. Om du inte kräver pekskärm och Apple Play eller annat modernt jams i interiören (vilket du inte heller får för 120k) så spelar åren i princip ingen roll alls på en motor med så stor volym som dessa har om den underhållts. Ett rostfritt exemplar (vilket går att hitta) har 20 om inte 30 år till att ge, om inte mer. Det finns folk som kört dessa till 70-80000 mil med underhåll och de går fortfarande bra om de underhålls. Gå själv in på Blocket, sortera på höga miltal så ser du att det finns flera med över 35-45000 mil till salu som överlevt och går bra fast de är över 20 år nu, till skillnad från många andra märken vars bilar rostat sönder eller skurit eller skrotats för höga repkostnader.
Så jag hävdar snarare det omvända, de är snarare trots sin ålder som familjebilar
undervärderade vilket vi också ser på marknaden eftersom dessa bara stiger i pris för varje år som går till och med de med höga miltal. Ja, de kräver småfix i underhåll men det centrala, rostskyddet och VEA-motorkvaliteten är topp vilket är varför du ser dessa överallt fortfarande medans du i princip aldrig ser en Ford Sierra eller en Focus kombi från samma år i samma skick och med samma framtid kvar. Faktumet att de inte tillverkas längre gör ju också att priset stiger. Du får gärna visa ett likvärdigt alternativ av annat märke i samma årgång 03-07 som har 575 liters bagagelucka, krocksäkerhet, låg rost och motor med samma kvalitet som VEA men jag tror det kommer vara svårt. Möjligen Subaru Outback men de är mycket plastigare invändigt från denna årgång och saknar komforten av en Volvo interiör. För övrigt överlever också de som krockar i en V70, till skillnad från tex en Focus.
Volvo gör helt enkelt inte sådana bilar längre (ingen annan heller) vilket är varför du hittar V90s redan nu med rost på innerskärmar elproblem etc. För att inte tala om verkstadsmardrömmarna med tyskt Mercedes, BMW, Audi. Under dessa åren 03-07 gjorde ingen annan tillverkare heller en så bra allround familjebil som Volvo, vilket är förklaringen till varför de syns överallt i trafiken än idag. För övrigt är de ju gjorda precis innan allt elektroniskt lull lull började komma i bilar som strular och kräver verkstadsbesök, så du kan i princip själv för en spottstyvel åtgärda allt på dessa bilar själv vilket är varför reservdelarna produceras och kommer fortsätta produceras än idag och lång tid framöver.