2026-05-11, 16:35
Medlem
Ska köpa bil nu i slutet av maj och kollat runt på några kombis och SUV:ar.

Lite backstory:
• Får barn i Augusti. Så behöver en bil som har bra med utrymme
•Frugan har bara automatkörkort
•Har 120k kr. Tar helst inte lån men kanske måste göras ändå.
•ingen elbil
•Bor i Stockholm

Vad för tips har ni?

Hur är det med bilföretag, typ Riddermark och andra. Är de bara lureri? Ska man hålla sig till privatpersoner
Citera
2026-05-11, 16:44
Medlem
TheJesuits avatar
Köp en Volvo XC60 diesel är mitt tips. Stor, rymlig och framför allt mycket säker bil. Finns många, typ alla kan reparera en XC60. Kanske räcker inte 120 000, mn det kan vara värt et försök.
Citera
2026-05-11, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Köp en Volvo XC60 diesel är mitt tips. Stor, rymlig och framför allt mycket säker bil. Finns många, typ alla kan reparera en XC60. Kanske räcker inte 120 000, mn det kan vara värt et försök.

Även ifall miltalet är 25k+?
Citera
2026-05-11, 17:05
Medlem
Kan rekommendera en Golf eller som ovan nämnt Volvo. Du behöver nog inte ta ett lån, det beror väl på hur kräsen du är/hur ny bil du vill ha. Se till att bilen är servad årligen och kolla att kamrem och så vidare är bytt om den gått tillräckligt många mil.

I den prisklassen räkna med ~10 år gammal bil med diverse besvär. Jag köpte en gammal Volvo från 2012 som hade rullat 12000 mil direkt ifrån Volvo (för 124,000). Tog t.o.m tåget i fem timmar för att hämta hem just den, och anledningen till detta var försäkring i ett år/1500 mil. Den bröt ihop två gånger första sex månaderna. Volvo lagade den bägge gånger på <1 vecka helt kostnadsfritt. Reparationerna landade på omkring 40,000 kr som jag hade fått pröjsa om jag köpt från privatperson. Sedan dess är det inga problem.
Senast redigerad av leledai 2026-05-11 kl. 17:09.
Citera
2026-05-11, 17:07
Medlem
Att hon bara har automatkörkort är verkligen ingen begränsning,vem vill sitta och rycka i en växelspak nuförtiden.Vi hade konstant v70 när vi hade småbarn,först bensin sedan diesel.Mkt bra för barnvagn och packning.Inga barn hemma nu så det är GLC och Captur som gäller.XC60 är ju ganska lik GLC men jag tycker inte de är lika förnuftiga med småttingar som en v70.
Citera
2026-05-11, 17:10
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basedm
Även ifall miltalet är 25k+?

Hmm, min största oro är nog ändå inte miltalet givet att den har servicebok, däremot är åldern ett problem. All plast och gummi i bussningar och packningar blir ju gammalt och sprött och de finns ju på hur många ställen som helt i en gammal bil.

Jag backar ur, detta kan andra bättre. Men kör inte runt med ditt barn i en liten minibil, välj en bil med lite storlek i fall olyckan skulle vara framme.
Citera
2026-05-11, 17:17
Medlem
IceEyess avatar
Toyota Avensis. Kanske inte världens roligaste, men pålitlig och trivsam ur många avseenden.

Riddermark har väl för övrigt det sämsta tänkbara ryktet inom bilbranschen?
Citera
2026-05-11, 17:20
Avstängd
Sex svar fick du innan den första skrev Toyota.
Måste vara rekord i en sån här tråd.
Men du kommer nog få samma svar från 200 icke bilintresserade personer till.
Citera
2026-05-11, 17:28
Medlem
Håll dej till kända bilmodeller , läs på innan ordentligt och jämnför priser på blocket...

Känns det skumt och inte riktigt rätt så är det antagligen så , så var beredd och kunna säga nej några gånger innan du träffar rätt
Citera
2026-05-11, 17:43
Medlem
Såg t.ex. denna volvo v70. Högt miltal men verkar ha ”bra service” hos volvo.

https://www.blocket.se/22754121

Det som oroar mig är ju miltalet samt AWD+automat
Citera
2026-05-11, 17:52
Medlem
ReijoHervonens avatar
Toyota Avensis, Toyota RAV4, Honda CR-V.
Citera
2026-05-11, 18:17
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Sex svar fick du innan den första skrev Toyota.
Måste vara rekord i en sån här tråd.
Men du kommer nog få samma svar från 200 icke bilintresserade personer till.
så du tycker att ts som inte är någon bilnörd skall köpa franskt med eldflames?

En kombi skulle jag säga. Som rymmer barnvagnen.
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-05-11 kl. 18:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in