2026-05-13, 10:34
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmedia
Det är väl just dubbelmoralen och hyckleriet som gör det hela så intressant, mer än partitillhörigheten. Just att vara gammal rejv-polis, sitta i justitieutskottet, propagera mot droger i samhället, sitta i polisens insynsråd - och samtidigt knarka och köra rattfull.

En mildare variant av "Kapten Klänning"-historien- Göran Lindberg som kämpade mot prostitution och sexbrott, men utförde flera sadistiska våldtäkter på tonårsflickor och köpte sex vid upprepade tillfällen.
Citera
2026-05-13, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Flormans diagnos blir: narccisist!

Hon fortsätter att blåneka till alla anklagelser. När hon får se övervakningsfilmen som visar hur hon gräver runt i väskan och sedan för fingrarna mot näsan förstår hon ingenting.

– Jag såg ju den här filmen ni förevisade, jag är chockad. Jag har aldrig sett den här påsen, inte ens på polisstationen, sade Katja Nyberg till Aftonbladet.

Vad menar hon ens? Vad är hon chockad över? Att se sig själv på film?

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/XMRaB7/i-katja-nybergs-har-fanns-spar-av-kokain-anda-nekar-hon

Citat:
Ursprungligen postat av Sharkkman
Det enda en DNA-analys av snortrör eller påse hade kunnat resultera i är ett starkare bevisläge mot Katja. Aldrig ett svagare bevisläge.

Att någon annans dna finns på ett snortrör eller en påse utesluter ju inte att det är Katjas snortrör eller kokain. Andra personer kan ha hanterat föremålen. Exempelvis Katjas langare eller hennes pundarkompisar.

När det gäller kokainpåsen så är det givet att någon annan har hanterat den innan Katja. Såvida hon inte odlar, smugglat och portionsförpackat den själv.

Att någon annans DNA än innehavarens finns på narkotika är alltså förväntat.

Att någon annas DNA hittas på påsen hade alltså inte på något sätt styrkt Katjas case eftersom andra personer har hanterat narkotikan innan henne.

Ska vi förklara den logiken mer utförligt för dig eller räcker det så?

Det normala är att man inte ens söker efter fingeravtryck i den här typen av mängdärenden. Men nu har man faktiskt gjort det.

Man letar dna och fingrar i mer omfattande ärenden men när någon bär med sig narkotika i en väska så är bevisningen så stark att det i regel inte behövs.

Det är också en kostnadsfråga och att söka dna eller fingrar i varje ärende som gäller beslag av mindre mängder är inte påkallat.

Förresten, hur var det nu med delgiven misstanke? Var Katja det eller inte. Och utredningen - den skulle väl läggas ned? Någon påse var aldrig i beslag och Katja hade inte väjt för en råtta?

Tror du fortfarande hon kommer frikännas?

Du går från klarhet till klarhet Einstein.

Exakt.
Målet är inte svagare, det hade lika gärna vara så att DNA inte kunde hittas, det betyder inte att hon frikänns.
Hon använder ju enligt filmen andra tekniker att få i sig kokset.
Brottet ligger i att hon har droger i kroppen, håret och i sin väska.
Som någon har donerat till henne i smyg 😉 så ofta som sådant sker!
Citera
2026-05-13, 11:02
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettig-Neger
Ser vi en ny trend att journalister larmar polis och sen blir vittnen i rättegångar?

Det där förstår jag inte.
Vad i huvudet försiggår när man, framför en förhörsledare, snortar kokain?
Dessutom verkar det vara rätt mycket i påsen som förövrigt säkerligen aldrig kan snortas så ren att polisen inte kan spåra att kokain har funnits i den.

Är 1,18gram kokain mycket?
Tänker om planen var att snorta i sig _allt_ i påsen, hur otroligt det än är, så är min fråga om det är mycket? För det ser mycket ut men jag är ingen pundare så jag vet ingenting om det.

I övrigt så blir jag, SD väljare, glad i själen över att se detta. Fyfan vilken patetisk pundare.
Citera
2026-05-13, 11:02
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KumJing23
Hon fortsätter att blåneka till alla anklagelser. När hon får se övervakningsfilmen som visar hur hon gräver runt i väskan och sedan för fingrarna mot näsan förstår hon ingenting.

– Jag såg ju den här filmen ni förevisade, jag är chockad. Jag har aldrig sett den här påsen, inte ens på polisstationen, sade Katja Nyberg till Aftonbladet.

Vad menar hon ens? Vad är hon chockad över? Att se sig själv på film?

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/XMRaB7/i-katja-nybergs-har-fanns-spar-av-kokain-anda-nekar-hon

Exakt.
Målet är inte svagare, det hade lika gärna vara så att DNA inte kunde hittas, det betyder inte att hon frikänns.
Hon använder ju enligt filmen andra tekniker att få i sig kokset.
Brottet ligger i att hon har droger i kroppen, håret och i sin väska.
Som någon har donerat till henne i smyg 😉 så ofta som sådant sker!
Exakt! Med alla bevis och indicier i fallet är en fällande dom att vänta.
Citera
2026-05-13, 11:04
Medlem
Abdul.Alhazreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Dessutom verkar det vara rätt mycket i påsen som förövrigt säkerligen aldrig kan snortas så ren att polisen inte kan spåra att kokain har funnits i den.

Tänker om planen var att snorta i sig _allt_ i påsen, hur otroligt det än är, så är min fråga om det är mycket? För det ser mycket ut men jag är ingen pundare så jag vet ingenting om det.

I övrigt så blir jag, SD väljare, glad i själen över att se detta. Fyfan vilken patetisk pundare.
Det var ju inte framför förhörsledaren eller ens under ett förhör. Ett befäl såg henne snorta på övervakningskameran när hon satt i arresten.
Citera
2026-05-13, 11:07
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade

"Enligt praxis motsvarar innehav av 1 gram kokain en månads fängelse"

https://lawline.se/answers/vad-blir-straffet-for-innehav-av-ett-gram-kokain
Citera
2026-05-13, 11:10
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Hon vill helt enkelt fortsätta knarka, då förnekar man ända in i kaklet. En pudel kräver ju observerbar rehab.
Det är ju inga smådroger heller. Amfetamin, Kokain och Extacy som hon (enligt proverna) missbrukat kontinuerligt under det senaste året, det är tungt missbruk. Att hon dessutom ville dra i sig en sista gång i arresten tyder på att hon helt tappat kontrollen. Den här pundaren har byggt upp sitt missbruk under lång tid.
Senast redigerad av Radikalexorcist 2026-05-13 kl. 11:12.
Citera
2026-05-13, 11:14
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl

Hon måste ju vara i fullständig blackout-panik, eller känner hon bara att hon ljugit så länge att hon inte kan backa nu? Som polis och politiker måste hon ju förstå att hon låter som exakt varenda pundare som plockats in! Vilket hon för övrigt är också, man är inte finare för att man är polis eller politiker. Att hon t.o.m försöket dra i sig saker inne på arresten visar att hon är lika mycket missbrukare som folket på gatan, så hon kan ta och kliva ner från sina höga hästar nu.
Garanterat detta. Hon har nekat så många gånger nu så det blir svårt att vända om.
Citera
2026-05-13, 11:17
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja självklart är det skillnad på Katja och Kenta i Vita Bergen men i grunden är det inte Katjas festknarkande som är problemet utan Sveriges bisarra narkotikalagar.

Hon har dock kraschat med bilen, och möjligen för att hon hade festat för mycket och/eller var påverkad. I en sådan situation måste man väl ändå markera att det inte är ok att köra runt i ett sådant tillstånd?
Citera
2026-05-13, 11:23
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Tror inte domstolen vågara sig på nåt sånt. Det skulle innebära att varenda drogfyllerist skulle komma undan

Hm, har det inte sagts att det är definierat som att man har tryckt i sig knark? I en sådan situation kan väl en domstol inte gärna göra mycket? Förmodligen skulle "staten" snarare tillsätta en utredning om det, så att man kanske inte döms för just själva körandet.
Citera
2026-05-13, 11:27
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Mats Löfving insåg vilken skada han hade orsakat kåren och tog sitt liv. För honom vägde brickan tyngre än livet självt, men för Katja är den inte värd någonting.

De tar sitt liv för att de har skadat sin egen självbild, och inte orkar leva med den.

För någon kår gör det ingen skillnad, för skadan kan inte tvättas bort bara för att någon dör.
Citera
2026-05-13, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Magdalena Andersson borde skicka röda rosor till Katja som tack för hennes oväntade stöd som redan har avgjort septembervalet i förväg.

Vet inte om hon borde skicka röda rosor, då inga skandaler biter på SD. Vi pratar ändå om att Katja Nyberg skulle ha varit en kommande stark kandidat till justitieminister i en tidöregering. Vi lever i en sjuk värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in