2026-05-13, 09:13
Medlem
tantaluss avatar
I FUP:en framkommer att de gjorde först gjorde två utandningstester för att mäta eventuell alkoholpåverkan, som dock inte kunde användas på grund av alkohol i munnen. Därför togs ett blodprov istället, som visade precis under gränsen.

Man får intrycket av att hon på något sätt kan ha jäklats med apparaturen för att vinna tid och hinna bränna lite mer. Är detta något som är känt? Hur gör folk då detta - tar ett par droppar handsprit i munnen innan de blåser?
Citera
2026-05-13, 09:21
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
Jag tror mer på att hon är psykopat. Visar noll ånger och trots en jäkla massa bevisning tror hon själv att hon är oskyldig.

Som polis borde hon kunna hålla käften bättre i polisförhören, ligga under radarn tills det blåser över.
Inte som nu, helt tvärtom. Jag trycker på röd knapp, efterbliven. Varför ens snorta kokain och ta ecstasy som normal människa?

Lite ADHD-piller får vem som helt fritt om man gillar bli pundig till helgens öl-paus från livet.
Citera
2026-05-13, 09:22
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Rent mänskligt är det ju allmänt trist och ledsamt att se ett förfall av den här typen, oavsett vem det är.

Men det är också på sitt sätt ett starkt argument för att hålla droger så kort som möjligt och inte inbilla sig själv eller andra att det går att hantera på "lagom nivå".

Kan inte en vuxen polis och riksdagsman med (nominellt) fullt utvuxet förstånd, hålla sig ifrån eländet går det ju att inse att det här skall man inte liberalisera och acceptera.

Visst är det egentligen vad vi bör lära oss av den här historien. Följdhändelserna som tas upp i media sig pekar verkligen på hur jävligt det kan bli. Det kanske kunde bli intressant läsning så småningom om hon väljer att berätta från början hur det gick till att hon har hamnat i det här. Nu vet jag inte hur smart på en skala hon var innan det gick utför, men den nuvarande bilden som förmedlas av henne ger tyvärr inte intryck av exceptionellt hög intelligens. Men med rätt spökskrivare kan det bli något. Kontaktnät bör hon ju ha.

Egentligen skulle man faktiskt också kunna ta fasta på att alkohol är inblandat, vilket är klassiskt. Det brukar ju börja där, och det är lagligt. Och det är ganska vanligt att folk har problem med det också. Fyra procent av den vuxna befolkningen anses vara beroende och 16 procent har riskkonsumtion.
Och det är en relativt många politiker från alla partier som genom åren har haft problem med alkohol. En del har till och med tagit sig tillbaka, men det här får hon nog svårt att komma tillbaka från. Dålig tajming, kanske. Och så har hon tagit sig för högt upp innan fallet.

Det finns en diskussion om hanteringen av alkoholproblem som arbetsmiljörisk inom polisen också. Det borde egentligen inte vara så ovanligt där. Poliser får se mycket skit som är psykiskt påfrestande, och det leder i sin tur till att de som har den sårbarheten har svårare att stå emot.
Det är lite ologiskt, jag vet, ofta har ju skiten de ser sin grundorsak i missbruket, så en polis borde säkert mycket väl veta bättre än att rutinmässigt berusa sig.

Men det där med rusmedel är inte logiskt någonstans, det funkar helt enkelt för bra för en del för att de ska kunna låta bli att ta till det för att dämpa sin ångestkänsla. Och självklart tror varenda en att de har tillräckligt med kontroll över det fram tills dess att det är uppenbart att det går åt helvete.

Jag tycker att diskussionen om beroende av alkohol och droger är helt klart på sin plats, det är ju det samhällsproblem som är starkt förknippat med kriminaliteten och trafiksäkerheten.
Citera
2026-05-13, 09:25
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Precis, det är det som gör det så märkligt. Hade det varit någon annan hade polisen gjort husrannsakan direkt men här valde åklagaren att avstå. Det väcker frågor. Gäller verkligen samma regler för alla eller skyddar man sina egna? En JO-anmälan mot åklagaren vore på sin plats.

Riksdagsledamöter har fortfarande en del respekt. Egentligen borde de bete sig så att de förtjänar den. Och tvärtom, sådant här som minskar respekten även för dem som beter sig korrekt är ju inte alls bra.
Citera
2026-05-13, 09:25
Medlem
GravitySwitchs avatar
Hon snortar alltså kokain framför förhörsledaren på polisstationen? Baller ändå
Citera
2026-05-13, 09:30
Medlem
Ser vi en ny trend att journalister larmar polis och sen blir vittnen i rättegångar?
Citera
2026-05-13, 09:33
Medlem
Spider-Girls avatar
"I arresten gör Katja Nyberg något som får polisen att fatta misstanke – ett befäl ser hur riksdagsledamoten ”stoppar ned handen i väskan, gräver runt lite i den och för fingrarna upp mot sin näsa”.

Vid en visitation hittade polisen en mindre väska med påsen, som senare visade sig innehålla kokain.

– Jag måste börja med att säga att jag är chockad över det här beskedet och jag förnekar samtliga brott. Jag har inte medvetet varit i kontakt med någon form av narkotika. Det är första gången jag ser det här, säger Katja Nyberg i förhör."

Hon måste ju vara i fullständig blackout-panik, eller känner hon bara att hon ljugit så länge att hon inte kan backa nu? Som polis och politiker måste hon ju förstå att hon låter som exakt varenda pundare som plockats in! Vilket hon för övrigt är också, man är inte finare för att man är polis eller politiker. Att hon t.o.m försöket dra i sig saker inne på arresten visar att hon är lika mycket missbrukare som folket på gatan, så hon kan ta och kliva ner från sina höga hästar nu.
Citera
2026-05-13, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svettig-Neger
Ser vi en ny trend att journalister larmar polis och sen blir vittnen i rättegångar?

Eller en trend att ledamöter i justitieutskottet och rättspolitiska talespersoner för Sveriges näst största parti knarkar och kör rattfylla?
Citera
2026-05-13, 09:39
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
"I arresten gör Katja Nyberg något som får polisen att fatta misstanke – ett befäl ser hur riksdagsledamoten ”stoppar ned handen i väskan, gräver runt lite i den och för fingrarna upp mot sin näsa”.

Det har jag missat, länka gärna.
Citera
2026-05-13, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Sådant kan man få dispens för om flyktrisken är låg.

Hon kanske ljög på sitt Esta och eftersom hon är blond, kvinna och polis så ser ju thugsen i ICE-gränskontrollen upp till henne, och vinkar igenom henne utan minsta lilla verifikation.
Ska bli spännande att se hur bra det går efter att hon blivit fälld.
Fast d e klart, kårandan går ju ofta över alla gränser, geografiskt såväl som juridiskt och snutar i USA är lika förtjusta i droger som vem som helst - så det är inte omöjligt att hon vinkas förbi och får en välkomstpåse i handen.
Senast redigerad av Sur-far 2026-05-13 kl. 09:55.
Citera
2026-05-13, 09:44
Medlem
"Vet ni vad? Jag har klippt mig!"
https://imgur.com/a/6DlzUc9
Citera
2026-05-13, 09:49
Medlem
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sur-far
"Vet ni vad? Jag har klippt mig!"
https://imgur.com/a/6DlzUc9

Jag tycker Katja ser ut som Squidward i Sponge Bob https://en.wikipedia.org/wiki/Squidward_Tentacles#/media/File:Squidward_Tentacles.svg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in