2026-05-13, 07:15
Medlem
Mistofeless avatar
Är det inte av politiska skäl man delar upp avvikande beteende i:
psykiskt sjuka
psykisk störning
diagnos
normalt beteende

Utanför västvärlden benämner man t ex homosexuella som psykiskt sjuka. I västvärlden anses det som normalt beteende.
Citera
2026-05-13, 08:21
Medlem
AndersPersson99s avatar
Der är en psykisk störning.

Både män och kvinnor kan klä sig neutralt i jeans och tröja och bete sig på ett könsneutralt sätt, ingen i omgivningen kommer bry sig. Folk är olika mycket maskulina eller feminina men friska människor får inte för sig att försöka ändra på verkligheten eller tvinga omvärlden att ljuga. Vanliga människor accepterar dem de är och spelar med de kort de fått från födseln. Att istället klä ut sig till något man inte är eller operera om sin kropp samt tvinga andra att spela med i ens charad, är i min mening inte ett friskt beteende.

Någonstans under glada hippieåren gick det fel och samhället stiftade felaktiga lagar om könsbyte och dylikt. Ifall vi nu är mer upplysta och förlitar oss på biologiska fakta samt sunt förnuft så borde samhället börja rätta till de felaktiga lagar och attityder som växt fram. Utveckling måste ske tack!
Citera
2026-05-13, 08:44
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Det finns såvitt jag vet belägg för att personer med könsdysfori ofta bär på andra NPF-diagnoser parallellt, men frågan är svår att besvara eftersom att psykisk störning inte är ett relevant begrepp i sammanhanget.
Detta är ju inget bevis, men väl en tydlig indikation på att transsexualitet är kopplat till psykisk sjukdom/avvikelse. Ser vi exempelvis på homosexuella så finns inte alls dessa parallella fenomen.
Citera
2026-05-13, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Ofta i debatter om trans och ickebinära, så sägs det att dessa personer lider av psykiska störningar.

Finns det vetenskapliga belägg för att det är en psykisk störning ifall någon identifierar sig som ett annat kön?

Jag tänker att en person med en manlig kropp kanske helt enkelt har en kvinnlig hjärna, kan det vara så? Då blir personen en transkvinna pga. biologisk disponering och inte för att personen egentligen har någon sjukdom eller störning.

Jag tror man får se det som att allt beror på vem man frågar.

I väst ses det som normalt beteende, medan andra länder inte ser det som normalt. Läkare och forskare i de länder där man anser att det är normal utveckling säger också att det inte tyder på psykisk sjukdom, eftersom samhället där har den synen. En forskare eller läkare i ett land där man inte tycker att det är normalt hade troligen istället beskrivit det som avvikande utveckling eller något liknande.

Synen på homosexualitet formas mycket av kultur, religion, historia och politik- inte bara av medicin. Det är därför olika samhällen kan komma fram till helt olika slutsatser om vad som är ”normalt”. Så även läkare forskare påverkas mer av religiösa, kulturella eller politiska normer
Citera
2026-05-13, 09:25
Medlem
Inte nödvändigtvis "psykiskt störda" med definitivt störda i någon bemärkelse.
Citera
2026-05-13, 09:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Ofta i debatter om trans och ickebinära, så sägs det att dessa personer lider av psykiska störningar.

Finns det vetenskapliga belägg för att det är en psykisk störning ifall någon identifierar sig som ett annat kön?

Jag tänker att en person med en manlig kropp kanske helt enkelt har en kvinnlig hjärna, kan det vara så? Då blir personen en transkvinna pga. biologisk disponering och inte för att personen egentligen har någon sjukdom eller störning.
Funderar över om vetenskapen enhälligt skulle komma fram till att en transperson bevisligen lider av en psykisk defekt, och om de då öppet skulle gå ut med detta offentligt? Vad skulle konsekvenserna bli?
Hur skulle samhället i stort reagera?
Citera
2026-05-13, 09:35
Medlem
israelisinnocents avatar
Psykstörda tyder på ett stört samhälle
Citera
2026-05-13, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Detta är ju inget bevis, men väl en tydlig indikation på att transsexualitet är kopplat till psykisk sjukdom/avvikelse. Ser vi exempelvis på homosexuella så finns inte alls dessa parallella fenomen.
Så är det nog.Jag skulle gissa att transpersoner kommer i kontakt med vård via utredningar och annat från ung ålder i högre utsträckning än många andra grupper i samhället. Homosexuella är ju en mycket större grupp som inte heller nödvändigtvis dras med NPF eller psykisk ohälsa, så jag kan tänka mig att det är mer komplext att ta fram korrekt statistik om homos.

Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Psykstörda tyder på ett stört samhälle
Nej, det tyder på ett normalt och modernt samhälle som erbjuder sina medborgare vård.
Citera
2026-05-13, 10:29
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Så är det nog.Jag skulle gissa att transpersoner kommer i kontakt med vård via utredningar och annat från ung ålder i högre utsträckning än många andra grupper i samhället. Homosexuella är ju en mycket större grupp som inte heller nödvändigtvis dras med NPF eller psykisk ohälsa, så jag kan tänka mig att det är mer komplext att ta fram korrekt statistik om homos.

Nej, det tyder på ett normalt och modernt samhälle som erbjuder sina medborgare vård.
Hihi det var nästan roligt, du borde testa standup
Citera
2026-05-13, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Hihi det var nästan roligt, du borde testa standup
Stand up tyder på ett stört samhälle
Citera
2026-05-13, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Könsdysfori är klassad som en psykiatrisk diagnos enligt DSM-V. Det finns mycket litteratur inom psykologin och psykiatrin som pekar på hur skevt det är i skallen på de som inplanterar sådana tankar i huvudet på barn med, nästan alltid, annan psykisk ohälsa. Diagnoser, trauma från barndomen, sexuel trauma från barndomen etc.

Nära hälften tar livet av sig efter operation, medans de övriga gör det långsamt på annat vis genom självskadebeteenden. Det säger ju en hel del. Sen har vi ju det berömda fallet med David Reimer.

Som en del av psykologi A fick jag se en hemsk dokumentär om detta fallet och fick höra Davids egna tankar om saken innan han tog livet av sig. Tragiskt, och av politiska narriativ och genom ideologiska slagträn så tillåter och uppmuntrar vi galenskapen här i väst. Skrämmande. Inte konstigt att väst går åt helvete.
Och där kom det ja. Ingen inplanterar något i huvudet på barn utan det är bara ni korkade personer man med lätthet kan hjärntvätta att hata. Barn däremot får lära sig att acceptera människors särdrag så de inte växer upp i en värld jag växte upp i. I min uppväxt på en liten bruksort så knackade man bög och tidningen gjorde ett stort reportage om ortens första neger där man även flikade in att han startade ortens först pizzeria i förbifarten.
Än i dag är jag rasist gentemot negrer men min homofobi har gått över då jag tvingades lära känna ett flertal bögar på kort tid och de tog död på mina förutfattade meningar.
Konstigast i ditt inlägg är att vi nu lever i ett land där politiken fokuserar och uppmuntrar individen samtidigt som du går emot vissa individer.
Nu över till min undran:
Vart kan man hitta dina fakta på att nästan hälften av alla korrigerade tar livet av sig? Vart kan man hitta forskning som visar på att självmord hör ihop med korrigeringen?
Rent logiskt kan jag se att vissa korrigerade tar livet av sig pga de trauma de burit med sig innan korrigeringen och att dessa två faktorer handlar om att psykiatrin misslyckades och korrigeringen mest handlade om att vården ville göra sig av med problem.

Min empiriska studie handlar om ett exempel.
En kvinna jag känner fick sin korrigering godkänd på kort tid där utredaren sa ”Detta var det lättaste han varit med om och det var självklart att hon skulle få korrigeras”.
Hon blev en hen och den där snabba utredningen visade sig vara fel och hen backade innan den sista operationen. I dag lever hon med konstgjorda bröst vilket bör vara ännu ett trauma bland alla andra hon levde med sedan tidigare.
Tjejen är psykiskt sjuk och vården hjälpte till. Det var inte transeriet som gjorde henne sjuk utan transeriet blev en del av sjukdomen.
Nu vill jag inte outa henne utan hennes psykiska ohälsa är skitlätt att se om man vet hennes historia. Däremot är hon antagligen ett obotligt fall med tanke på all skit som hänt henne.
Men att påstå att trans är en psykisk åkomma lär jag aldrig köpa. Däremot borde du gå på sakostund för att bota din transfobi.
Citera
2026-05-13, 11:20
Medlem
EnCartes avatar
Jag anser att det är uppenbart att de här inte är friska. Självmordsfrekvensen, hur de beter sig, de andra diagnoserna som de i stort sett alltid har. Det hela drivs ideologiskt och man har svårt att acceptera att de inte är friska. Man har till och med skapat nya ord för att förvanska verkligheten och slippa se problemet. Man försöker normalisera deras mentala problem och tror att det ska göra dem friska. Jag menar även att man har populariserat det hela vilket gjort att många sköra människor har tagit till sig det och tror det ska lösa deras problem.

Många kan vara förvirrade i puberteten och blir uppfångad av psykiatrin, men faktum att det flesta växer ifrån det här, visar att de flesta inte alls är könsdysforiker egentligen. Att det är andra problem de har.

Man erbjuder behandlingar där man förstärker deras felaktiga självbild av att vara fel kön, men det räcker inte. Man försöker även tvinga resten av samhället att se dem som ett kön de inte är och tvingas acceptera det som inte är sant. Man har till och med stiftat en lag baserad på en lögn, där man säger att de är det kön de inte är.

Det är som om man skulle bota någon som tror den är Napoleon genom att tvinga resten av samhället att anse att den faktiskt är det. Det är förstås inte klokt.

Jag menar även att man inte hjälper det här människorna. Det handlar inte om att försöka bota dem eller att få dem att må bättre. Man bryr sig egentligen inte om de här människorna som individer. De är objekt för en ideologisk idé där man kan vara vilket kön man vill och där man försöker förvränga verkligheten med olika falska narrativ och ändra ordens betydelse, för man tror i sin enfald att det ska förändra verkligheten. Det är därför det är så svårt att diskutera det.
Senast redigerad av EnCarte 2026-05-13 kl. 11:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in