2026-05-12, 16:58
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Ofta i debatter om trans och ickebinära, så sägs det att dessa personer lider av psykiska störningar.

Finns det vetenskapliga belägg för att det är en psykisk störning ifall någon identifierar sig som ett annat kön?

Jag tänker att en person med en manlig kropp kanske helt enkelt har en kvinnlig hjärna, kan det vara så? Då blir personen en transkvinna pga. biologisk disponering och inte för att personen egentligen har någon sjukdom eller störning.
Citera
2026-05-12, 17:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Ofta i debatter om trans och ickebinära, så sägs det att dessa personer lider av psykiska störningar.

Finns det vetenskapliga belägg för att det är en psykisk störning ifall någon identifierar sig som ett annat kön?

Jag tänker att en person med en manlig kropp kanske helt enkelt har en kvinnlig hjärna, kan det vara så? Då blir personen en transkvinna pga. biologisk disponering och inte för att personen egentligen har någon sjukdom eller störning.

Nej, finns inga belägg för att transpersoner är mentalt sjuka. Det är inte en sjukdom att känna sig som det andra könet. Det finns saker som pekar på som du är inne på, att det är en neurologisk avvikelse. Framtiden utvisar om detta var korrekt. Däremot vet man att de som levt med dessa tankar sedan de var väldigt små, ofta får grav könsdysfori vilket kan leda till ångest och depression. Dessa är psykiska sjukdomar.
Citera
2026-05-12, 17:04
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Nej det är ingen psykisk störning var det inte likadant med homosexuella fram till 1979 då sjukdomsstämpeln togs bort!
Citera
2026-05-12, 17:06
Avstängd
Citat:

Könsdysfori är klassad som en psykiatrisk diagnos enligt DSM-V. Det finns mycket litteratur inom psykologin och psykiatrin som pekar på hur skevt det är i skallen på de som inplanterar sådana tankar i huvudet på barn med, nästan alltid, annan psykisk ohälsa. Diagnoser, trauma från barndomen, sexuel trauma från barndomen etc.

Nära hälften tar livet av sig efter operation, medans de övriga gör det långsamt på annat vis genom självskadebeteenden. Det säger ju en hel del. Sen har vi ju det berömda fallet med David Reimer.

Citat:
The case refers to David Reimer (born Bruce Reimer) and his identical twin brother Brian Reimer. In 1965, after a botched circumcision severely damaged Bruce’s penis, psychologist Dr. John Money advised his parents to raise him as a girl, named Brenda, to test the theory that gender identity is learned rather than innate.

David struggled with this assigned gender from childhood, experiencing severe dysphoria and depression, and eventually transitioned back to living as a male at age 15 after learning the truth. The case ultimately disproved Dr. Money’s nature-vs-nurture theory, demonstrating the strong influence of biological factors on gender identity, and David Reimer died by suicide in 2004.

Som en del av psykologi A fick jag se en hemsk dokumentär om detta fallet och fick höra Davids egna tankar om saken innan han tog livet av sig. Tragiskt, och av politiska narriativ och genom ideologiska slagträn så tillåter och uppmuntrar vi galenskapen här i väst. Skrämmande. Inte konstigt att väst går åt helvete.
Citera
2026-05-12, 17:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej det är ingen psykisk störning var det inte likadant med homosexuella fram till 1979 då sjukdomsstämpeln togs bort!
Vad det klassas som och vad det egentligen är, är väl skillnad?
Citera
2026-05-12, 17:47
Medlem
triptykens avatar
Könsdysfori är ju en sjukdom så det kommer man ju inte runt. Men könsbytet mildrar och tar bort könsdysforin är tanken. Många som, det klassiska exemplet, David Reimer, som tvingades in i ett annat kön än det han tillhörde efter en misslyckad operation har genomlidigt så mycket skit just genom sin könsdysfori att även när dom "byter rätt" så är risken för självmord hög från tidigare erfarenheter och upplevelser.

(bias som fan här nedan btw, och jag är ingen expert utan bara säger det jag vet från kompisar - nypa salt TS nypa salt)

Det är ju därför transpersoner pre transition (alltså inte operation, operationer är svåra att få till och ofta nåt som ligger lååångt in i framtiden för individer, speciellt där man opererar könen) ofta har enormt hög självmordsrisk, medans efter transition så går den ner, men den är aldrig perfekt.
Kan vara värt här att tänka på att män, alltså cis-män som du och jag Hugo, har en enormt förhöjd självmordsstatistik jämte cis-kvinnor. Men det är inte det faktum att vi är, och föddes som män som är problemet. Att tvinga dig eller mig att leva i en kvinnlig könsidentitet hade inte hjälpt oss alls.
Samma här.

När det kommer till att byta kön är det en komplex process som är enormt svår i flera steg. Att byta juridiskt kön (dvs namn och könstillhörighet i lagens mening) tar åtminstonde två månader med ansökan och sen innan dess är det utredning för att se att personen planerar att leva som det könet resten av livet. Det är det enklaste steget.
Efter det har du att socialt komma ut, och det är ofta enormt mycket svårare med tanke på hur familj, vänner, arbetskamrater mm kan tänkas reagera.
Sen finns det dom som tar östrogen eller testosteron, det är sin egna lilla process och är nåt som kräver läkarkontakt och samarbete med vården och godkännande (för att inte nämna att det fuckar med dig rätt hårt, det kan beskrivas som en "tonåren version två" och eftersom dom alltra flesta tenderar att göra sånt när dom är 30 plus så... att tuta i sig testo är ju inte snällt mot hjärtat alla gånger)
Sen kommer operationer. Operationer för transmän (alltså personer som "definierades som kvinna vid födsel" om man ska vara fin) är vanligare eftersom man vill operera bort brösten. Och det är oberoende hur platt du än är inte en liten operation. Det är en jävla massa hud som ska bort, och inget man gör i en handvändning.
Efter det kommer könskorrigerande operationer och det är inte helt ovanligt att man skippar det steget, speciellt för transmän eftersom en penis är enormt svår att få till bra på kirurgisk väg.

Det man däremot kan säga om könsbyten, inte bara det legala och sociala, utan det kirurgiska - ångernivån är lägre än blindtarmsoperationer (info från USA så det kanske inte stämmer här btw) och när det kommer till östrogen och testo - ångernivån är minimal mest eftersom det går att mer eller mindre återvända tillbaka.

Jag har personligen ingen aning om vad jag ska tycka. Jag har polare som är trans och skillnad från pre-transition till post är som natt och dag. Folk är ju som folk är mest, så det finns säkert gott om rövhattar som är trans, störiga som är trans, psykon som är trans mm.
Allt jag kan utgå är utifrån mina vänner.

Sen är jag sån som tycker att folk får göra som dom tycker för att må bra. Vi lever alla svinkort, och när jag ser mina vänners liv före och efter så blir jag glad att dom vågade baserat på hur deras liv utvecklats till det bättre.

Men det är ju bara min personliga erfarenhet av det.
Citera
2026-05-12, 17:53
Medlem
TheJesuits avatar
All sådan forskning har varit tabu under en lång tid. Under hela woke-eran, såklart men även innan och man skall även komma ihåg att transpersoner inte fanns i offentligheten innan runt millennieskiftet. Kanske för att de betraktades som löjliga av andra, kanske för att även de själva såg sig som märkliga figurer.

Nu är väl förlåten på väg att dras av och företeelsen kommer at beforskas på ett sunt sätt. Det bedöms redan nu som troligt att det kommer diagnosticeras som en psykiskt störning / avvikelse.

Rimlig slutsats i så fall om man bara tänker efter, de ser ju oftast inte helt kloka ut!
Citera
2026-05-12, 18:06
Medlem
svampdamps avatar
Det finns heller inga vetenskapliga bevis för att vi är ensamma i universum. Men vi tar för givet att vi inte är det.
Citera
2026-05-12, 18:38
Medlem
Citat:

Ja, det kallas könsidentitetsstörningar, F64, enligt ICD-10. F64.0 är transsexualism. Det finns fler diagnoskoder för andra typer inom spektrat.
Citera
2026-05-12, 19:13
Medlem
Berit85s avatar
Citat:

Åh herregud. Hur ska jag förklara detta utan att tappa tålamodet.....

Har du hört talas om människor som ångrar sitt könsbyte????????

Vad tror du drev dem till att vilja byta kön från första början?

Citera
2026-05-12, 19:14
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Könsdysfori är klassad som en psykiatrisk diagnos enligt DSM-V. Det finns mycket litteratur inom psykologin och psykiatrin som pekar på hur skevt det är i skallen på de som inplanterar sådana tankar i huvudet på barn med, nästan alltid, annan psykisk ohälsa. Diagnoser, trauma från barndomen, sexuel trauma från barndomen etc.

Nära hälften tar livet av sig efter operation, medans de övriga gör det långsamt på annat vis genom självskadebeteenden. Det säger ju en hel del. Sen har vi ju det berömda fallet med David Reimer.

Som en del av psykologi A fick jag se en hemsk dokumentär om detta fallet och fick höra Davids egna tankar om saken innan han tog livet av sig. Tragiskt, och av politiska narriativ och genom ideologiska slagträn så tillåter och uppmuntrar vi galenskapen här i väst. Skrämmande. Inte konstigt att väst går åt helvete.

TACK!

Medveten påverkan från ryssen säger jag. Vi är för lättköpta. Kappvändare hela högen. Horribelt.
Citera
2026-05-12, 19:17
Medlem
kyrkstockens avatar
Ifrågasätter ts om autism finns? Om autism är vetenskapligt bevisat? Skall ts verkligen vara med oss vuxna?

Det finns en direkt koppling mellan autism och könsförvirring. Det är inte jag som säger det, det är statens vetenskapliga råd. Ifrågasätter ts statens vetenskapliga råd? Tror ts att statens vetenskapliga råd bara gissar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in