2026-05-12, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Knacka på och säg te'na att fixa vattenkranen, slitage kan få vissa typer av vattenkranar att låta som en slagborrmaskin och det ljudet drar iväg i vattenrören dessutom

Det komiska i kråksången att denne tydligen snälle granne var konstnär och målade tavlor och jobbade mest under sena kvällar och nätter, tydligen fina tavlor fick jag veta senare, men borrningen var lite komiskt med tanke på tiden. / Ja dessa grannar .... Vi flyttade senare mest av invandrarna.
Citera
2026-05-12, 17:56
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Hej!
Jag bor i ett område där det står att det ska vara helt tyst efter kl. 22:00, både inomhus och utomhus, så att alla kan sova ostört.

Min fråga är: vad räknas egentligen som “buller”? Får man till exempel:

Köra mikrovågsugn kl. 22
Använda blender på natten
Dammsuga efter 22
Diska efter 23

Hur strikt brukar det här tolkas egentligen? Någon som har erfarenhet av sådana regler i hyresrätt/bostadsrätt?

Dammsuga & Diska i diskmaskin (som för oväsen) går definitivt som oväsen , för blender oväsen så ja..

Dom fall jag har kännedom om har rört följande saker :

Skrik och gap och höga diskussioner med många inblandade sent nattetid .
köra tvättmaskin, diskmaskin och torktumlare nattid
Hög musik nattetid.
Högljudda fester.

Kopplas störningsjouren in så väktare blir utkommenderad så blir det dyrt , flera tusen kr för den som stört ( hög musik och gap, skrik , många personer i lgh)

Att någon inte skulle få duscha eller spola i toaletten nattetid är ingen störning om det nu inte sätts i system och upprepas ofta
Citera
2026-05-12, 21:29
Medlem
knarkhitlers avatar
Brukade köra stulen vinkelslip nattetid i en polares lägenhet när det pundades som värst, dock var det aldrig någon som klagade, alla grannar var alkisar eller gamlingar som låg i djup koma vid den tiden.
Citera
2026-05-12, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icebitte
Då måste knullningen också räknas som det 👍

Blir nästan orolig över att mina grannar aldrig hörts knulla.
Jobb och stress eller låser dom fast sig vid att sådant görs på avskild plats för att lämna rum till viktigare ting i vardagsbestyren?
Citera
2026-05-12, 21:51
Medlem
horses avatar
Vad händer om någon får barn, typ två nyfödda tvillingar som skriker halsen av sig nästkommande åren?
Citera
2026-05-12, 22:32
Medlem
Haha vad är det för larv? Det är klart du får köra mikrovågsugn och duscha efter 22:00. Annars hade folk som jobbat natt svultigt ihjäl. Om någon surkärring skulle klaga över det är det bara att säga åt dem att ta det till rätten så får de skämma ut sig där (åtminstone förutsatt att man tar en normal snabbdusch).
Citera
2026-05-13, 00:28
Medlem
Bob-Dylans avatar
Helt rubbat att leva med de begränsningar ni beskriver. Glad att jag bor så att jag inte behöver visa den hänsynen. Det här kan ju bara gälla hyres?
Citera
2026-05-13, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Helt rubbat att leva med de begränsningar ni beskriver. Glad att jag bor så att jag inte behöver visa den hänsynen. Det här kan ju bara gälla hyres?

Gäller bostadsrätter också. De kan även få nyttjanderätten förverkad och tvingas flytta. Likt vräkning från hyresrätt. Pga störningar.
Citera
2026-05-13, 12:49
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horse
Vad händer om någon får barn, typ två nyfödda tvillingar som skriker halsen av sig nästkommande åren?

Det faller under kategorin störningar man som boende i ett flerbostadshus får acceptera. Barn skriker.
Citera
2026-05-13, 21:23
Medlem
swebarbs avatar
Allt beror hur lyhört det är såklart. Men dammsuga efter kl 22 går ju bort direkt och hög musik o liknande. Du får göra i princip vad du vill bara du inte stör dina andra grannar. Gäller ha sunt förnuft så behöver man inte tänka så mycket
Citera
2026-05-14, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misssommar
Precis, hade en granne som alltid borrade kl 21.45 sen slutade dåren 22.05.

Och invandrare som inte fattar bättre med vilda diskussioner med halva
släkten till 03, tills störningsjouren kommer .... / tur man flyttade.

TS fråga är: vad räknas egentligen som “buller”? De normala visar hänsyn efter klockan 22, fattar folk inte det ska de bo i skogen eller nåt.

Man skall alltid visa hänsyn i ett flerfamiljshus.
Det finns ingen regel som säger att du får stöka runt fram till kl 22:00.
Du kan bli anmäld för störning även om det klockan är 17:00 och du lever loppan i ditt boende.
Visst, folk har troligen större tolerans för störande ljud under dagtid, men stör man grannarna o de ringer hyresvärden så kan det resultera i en anmärkning.
Senast redigerad av 45Lokar 2026-05-14 kl. 09:53.
Citera
2026-05-14, 10:21
Medlem
SodaFointains avatar
Jag hade iof tv ganska högt i tisdags när jag såg esc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in