2026-05-12, 03:13
Avstängd
Hej!
Jag bor i ett område där det står att det ska vara helt tyst efter kl. 22:00, både inomhus och utomhus, så att alla kan sova ostört.

Min fråga är: vad räknas egentligen som “buller”? Får man till exempel:

Köra mikrovågsugn kl. 22
Använda blender på natten
Dammsuga efter 22
Diska efter 23

Hur strikt brukar det här tolkas egentligen? Någon som har erfarenhet av sådana regler i hyresrätt/bostadsrätt?
Citera
2026-05-12, 03:25
Medlem
Det beror ju på hur lyhört det är. Att använda mikron är väl lugnt, men att dammsuga och köra blendern är nog gränsfall.

Du får väl helt enkelt tänka till lite. Eller så får du testa dig fram och se om någon skriver en arg lapp i trapphuset eller inte.
Citera
2026-05-12, 04:32
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Dammsuga akutspill någon gång JA, dammsuga hela LGH varje torsdag 22:30 i 1h NEJ.

Så testa dig fram och motionera på nästa årsstämma om att det ska vara tyst fram till 09.
Citera
2026-05-12, 04:39
Medlem
Det beror lite på hur lyhört hus du har. Men i vanliga fall kan du köra mikron efter 22.00, men inte stordiska, inte dammsuga, inte använda blender.

Du ska inte störa dina grannar som på kvälls-och natt-tid har rätt till sin nattsömn.
Citera
2026-05-12, 05:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Köra mikrovågsugn kl. 22
Dammsuga efter 22
Diska efter 23
Diska och dammsuga kan definitivt räknas som störande för det är inget du måste göra nattetid, blender iallafall dom jag använt har varit rätt högljudda så ja, mikrovågsugn är det som är mest accepterat av det du listar men en del kan låta rätt rejält när tiden går ut.

Faktum är att det kan bli nedslag på rätt mycket av det som görs i lägenheter och det inkluderar att duscha efter 2200 så väldigt mycket bottnar i fastigheten du bor i, är det extremt lyhört så är det mer känsligt, är det bra ljudisolerat eller du har döva grannar så kan du väsnas rätt mycket.

Så prata med grannarna, fråga hur mycket som hörs, fråga hur känsligt det är att du är tyst efter 2200.

Ps, det finns många som påstår att man får duscha hur man vill efter 2200 men det stämmer inte riktigt, mitt påstående är baserat på ett verkligt fall som gick hela vägen till medling.
Citera
2026-05-12, 06:49
Medlem
Haha,vilket jävla påhitt 😅 jag skulle inte klara av att vara slav i ett sånt hus!
Inte ens duscha efter 22?
Citera
2026-05-12, 07:12
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icebitte
Haha,vilket jävla påhitt 😅 jag skulle inte klara av att vara slav i ett sånt hus!

Kan / vill man inte ta hänsyn till sina grannar ska man inte vara någons granne.
Citera
2026-05-12, 07:25
Medlem
misssommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Kan / vill man inte ta hänsyn till sina grannar ska man inte vara någons granne.

Precis, hade en granne som alltid borrade kl 21.45 sen slutade dåren 22.05.

Och invandrare som inte fattar bättre med vilda diskussioner med halva
släkten till 03, tills störningsjouren kommer .... / tur man flyttade.

TS fråga är: vad räknas egentligen som “buller”? De normala visar hänsyn efter klockan 22, fattar folk inte det ska de bo i skogen eller nåt.
Senast redigerad av misssommar 2026-05-12 kl. 07:35.
Citera
2026-05-12, 07:26
Medlem
cleolinas avatar
Citat:

Citat:

Men sånt hörs alltså? Jag har inte hört mina grannar duscha eller diska en enda gång under hela mitt liv. Det är rören som brusar, eller? Förstår inte ens hur man kan störa sig på ett sånt ljud, skulle väl lika gärna kunna vara vind eller regn utanför. (Men har trots att jag bor i ett äldre hus inte hört det.)
Däremot hör jag när de dammsuger men stör mig inte på det heller. Vill ej heller förbjuda tunnelbanan att börja gå klockan 5 på morgonen (trots att den hörs in i huset).
(Ja, jag är själv tyst mellan 22 - 08, spelar inte ens musik på mobilen då. Men folk som är extremt ljudkänsliga kanske inte ska bo nära andra människor. Orimligt att man inte ska få duscha om man av någon anledning är ”smutsig” eller använda toaletten nattetid vid behov, trots brusande rör.)
Citera
2026-05-12, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Hej!
Jag bor i ett område där det står att det ska vara helt tyst efter kl. 22:00, både inomhus och utomhus, så att alla kan sova ostört.

Min fråga är: vad räknas egentligen som “buller”? Får man till exempel:

Köra mikrovågsugn kl. 22
Dammsuga efter 22
Diska efter 23

Hur strikt brukar det här tolkas egentligen? Någon som har erfarenhet av sådana regler i hyresrätt/bostadsrätt?

Det ska gå mot kvällstystnad mot 22 från 20, tror jag det heter. Vad det betyder i verkligheten? Ingenting. Besittningsrätten i Sverige är oerhörd livskraftig. Om man ska bli vräkt, så behövs en fällande dom i tingsrätten kring våld eller dylikt. Det ska finnas en lösning till -det är om man för en grupptalan, men det känner jag inte till hur en sådan skulle fungera, i praktiken.

Så att bli vräkt i Sverige är i princip omöjligt och man kan föra liv i princip oändligt mycket utan något kan hända. Tyvärr, återigen så är det de som inte klarar av att sköta sig som ska leva på alla andras bekostnad. Sedan kan jag tycka att sätta på en micro är ju helt oväsentligt eller en tvättmaskin etc. Det är verkligen struntsaker, men inte ha TV-n på högsta volym eller basdunk samt liknande saker.
Citera
2026-05-12, 08:16
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Duscha får man. Det anses gå under normalt leverne.
Citera
2026-05-12, 08:19
Medlem
Citat:
Eller så ska dom som stör sej på att man duschar 22.10 flytta 🤔

Nu är inte det ett problem för mej som bor i hus
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här