2026-03-19, 11:23
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Varför står det bara registrerad när min vän söker pengar genom e tjänsten? I dagar har det bara stått att ärendet är registrerat om ni förstår mig. Tacksam för hjälp.

Är det första gången så kan det ta lite tid innan handläggaren går igenom ansökan.
Citera
2026-03-19, 15:34
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Nä men de kan ju begära ut utdrag (kontohistorik).

Man kan ju ha konto i flera banker.
Citera
2026-03-19, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Varför står det bara registrerad när min vän söker pengar genom e tjänsten? I dagar har det bara stått att ärendet är registrerat om ni förstår mig. Tacksam för hjälp.

Ibland kan det ta tid. För min del är det rätt normalt att det tar 1-2 veckor innan min ansökan är hanterad och beviljad.

Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Gäller att få ut något i kontanter och på något sätt överföra det i krypto. Lättare sagt än gjort.

Det stod dock inget om krypto eller vad pengarna skulle användas till. Kontanterna var bara ett av förslagen.

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Är det första gången så kan det ta lite tid innan handläggaren går igenom ansökan.

Inte bara första gången. Det kan ta upp mot två veckor även för mig som har gått på bidrag en längre period.
Citera
2026-03-31, 22:01
Medlem
Hej. Ställer denna fråga här då min handläggare jobbar emot snarare en med mig.

Ska åka på behandling nästa vecka - PRIVAT finansierat. Jag kommer få mat/matpengar på boendet, varit aktuell för insats innan och har skaplig koll på rättigheter så som fickpengar. Har dock inget svar på denna fråga - gäller exakt samma regler när jag befinner mig på kommande stödboende, alltså samma regler kring veckor/månadspeng som om insatsen skulle varit Socialtjänstens uppdrag?

Behöver jag lägga fram någon fakta för handläggaren te.x att allt FÖRUTOM den egna ekonomiska biten är ordnad? Känns som att jag är berättigad någon slags peng men att hon i första hand kommer hänvisa till den som betalar behandlingen.

Tack
Citera
2026-03-31, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-vut

Ska åka på behandling nästa vecka - PRIVAT finansierat. Jag kommer få mat/matpengar på boendet, varit aktuell för insats innan och har skaplig koll på rättigheter så som fickpengar. Har dock inget svar på denna fråga - gäller exakt samma regler när jag befinner mig på kommande stödboende, alltså samma regler kring veckor/månadspeng som om insatsen skulle varit Socialtjänstens uppdrag?

Behöver jag lägga fram någon fakta för handläggaren te.x att allt FÖRUTOM den egna ekonomiska biten är ordnad? Känns som att jag är berättigad någon slags peng men att hon i första hand kommer hänvisa till den som betalar behandlingen.

Tack
Gissar att soc kollar upp om mat och andra förnödenheter tillgodoses av boendet, och att detta dras av från norm om du ansöker om ek bist.
Citera
2026-04-01, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-vut

Tack
Jag har ingen koll på om det är någon skillnad mellan privat eller kommunal vård/verksamhet.

Eventuellt kan du ha rätt till försörjningsstöd men till en lägre nivå, om mat ingår på boendet. Om de ändå kräver att den som finansierar din vistelse ska stå för alla kostnader (fickpengar etc), pröva att överklaga.

Enligt Socialstyrelsens handbok för försörjningsstöd:

10.2.5 Särskilda skäl att beräkna kostnader till en lägre nivå

Nämnden får i ett enskilt fall beräkna kostnaderna enligt riksnormen till en
lägre nivå, om det finns särskilda skäl för detta.

Socialnämnden bör beräkna kostnaderna enligt riksnormen till en lägre
nivå bl.a.
• om den enskilde hamnat i en akut nödsituation och endast behöver tillfälligt ekonomiskt bistånd för att få möjlighet att reda upp den eller

• om den enskilde inte har vissa kostnader för poster som ingår i riksnormen eller dessa är lägre än riksnormen, t.ex. under vistelse i heldygnsvård. Reducerat försörjningsstöd kan alltså tillämpas när personer befinner sig i någon form av boende där vissa utgifter ingår i boendet. I dessa fall behöver normen för försörjningsstöd anpassas utifrån vilka kostnader som ingår i vårdkostnaden. Så kallade ”fickpengar” är ett exempel på detta och kan tex. bestå av utgifter för lek och fritid, hälsa och hygien samt för dagstidning och telefon. Läs mer i avsnitt 6.1.1 Bistånd i en akut nödsituation.

Källa: https://www.socialstyrelsen.se/contentassets/9fe2c6bd8a934e95be95227164290a02/2021-5-7389.pdf
Citera
2026-04-06, 10:51
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
Troligen har man kontanter eller låter någon ha ett extra bankkonto (tex sparkonto) i sitt namn, och så får den personen ha hand om ens pengar.

Fast man ska ju lämna in kontoöversikt och kontoutdrag. Både vid första ansökan och senare (vissa lämnar in varje månad).

Baserat på en kommentar nyligen så behöver tydligen folk i Stockholmsområdet även lämna in stämplade intyg från diverse banker som intygar att den sökande inte har några konton där. Vissa kanske kan tillfälligt gömma konton i andra banker. Men en gång om året ska man i regel lämna in den senaste deklarationen. Och man kan behöva det vid första ansökan med. Då kan det framkomma att man har pengar på andra konton.

Kanske finns nåt mer sätt för socialtjänsten att kolla upp sådant.

Visst, banksekretess finns ju. Men lämnar man inte in visst underlag, så kan man få avslag på ens ansökan.

Många som söker ekonomiskt bistånd är ju totalt utslagna (uteliggare och missbrukare). Dessa har sällan bankkonton av olika anledningar. Och de har sällan någon inkomst att deklarera för skattemyndigheten.

Krävs det verkligen att dessa personer skall lämna in intyg från banker där de inte ens är kunder?

Bankerna vill nog ha betalt för att utfärda intyg om att en person inte har något konto hos dem.
Men socialen betalar kanske bankernas avgifter för dessa intyg.
Citera
2026-04-06, 15:01
Medlem
Radikalexorcists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturallime
Själva socialbidraget har höjts. Det som kallas riksnorm, och har två delar (personliga kostnader och hushållskostnader). För en person låg det på 5180 under 2025, och nu under 2026 ligger det på 5220kr. Det har även höjts lite för de som har barn och/eller är gifta/sambos.

Saker som hyra och elräkningar brukar baseras på vad som är skäligt, och kan variera mellan olika kommuner. De kan ha olika riktlinjer tex.

Så troligen har just den kommunen gjort någon förändring som påverkar din vän. De får lov att ändra beslutet. Min kommun justerar tex riktlinjerna för skälig hyra varje år, pga hyreshöjningar hos samtliga hyresvärdar. Men det innebär en liten höjning, inte en sänkning.

Vet inte när din vän fick beslutet, men i regel har man tre veckor på sig att överklaga ett beslut. Ett annat alternativ är att kolla om man kan få hjälp med att flytta till något billigare. Med en hyra som socialtjänsten skulle godkänna. Ser lite olika ut i kommunerna, men socialtjänsten skulle tex kunna fixa ett intyg till hyresvärdar. Där det står att de betalar hyran, och vad högsta hyran de kan betala ligger på. Sedan ansöka om bidrag för flyttkostnader när det är dags att flytta.

Han hade inte råd att bo kvar så han har blivit inneboende hos en vän nu, så problemet är visserligen löst men jag tycker ändå det är sjukt att de bara kan rycka undan tryggheten för en människa på det viset.
Citera
2026-04-06, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Många som söker ekonomiskt bistånd är ju totalt utslagna (uteliggare och missbrukare). Dessa har sällan bankkonton av olika anledningar. Och de har sällan någon inkomst att deklarera för skattemyndigheten.

Krävs det verkligen att dessa personer skall lämna in intyg från banker där de inte ens är kunder?

Bankerna vill nog ha betalt för att utfärda intyg om att en person inte har något konto hos dem.

Det verkar variera mellan olika kommuner. Det där med intyg att man inte har konton hos olika banker förekommer tydligen i Stockholm. Läste om det i ett annat inlägg här. Min kommun har inga såna krav. Däremot ska man lämna in kontoöversikt och kontoutdrag hos den bank där man är kund.

Har man inget att deklarera, kanske för att man tex är nolltaxerad (att man inte kan/ska deklarera beskattningsbar inkomst eller förmögenhet), så brukar man kunna lämna in ett intyg från Skatteverket (om man inte har fått pappersdeklaration). Vet inte vad det heter, men de på Skatteverket alternativt statens servicecenter brukar förstå vad man menar när man ber om det. Eller åtminstone när jag har ordnat det.

Har ingen kunskap om hur det är ifall folk utan bankkonto söker försörjningsstöd, om de ändå måste visa upp bankinformation. Eller hur de eventuellt får pengar utbetalt.
Citera
2026-04-06, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Han hade inte råd att bo kvar så han har blivit inneboende hos en vän nu, så problemet är visserligen löst men jag tycker ändå det är sjukt att de bara kan rycka undan tryggheten för en människa på det viset.

Personligen tycker jag att de borde ha informerat personen ifråga i god tid (åtminstone några månader i förväg). Om att de gör förändringar i vad som klassas som skälig hyra, och som de kan betala. Så att man får lite tid på sig att söka billigare boende i sådana fall.

De hade tydligen sänkt med 1600kr i månaden utan att ta kontakt först, och det är ingen liten summa.
Citera
2026-04-20, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi

Skulle säga att de flesta i den gruppen inte har ek bist utan sjukersättning/annan ersättning från fk man inte behöver söka månadsvis. Men ja ett bankkonto behövs. Ingen går till soc/fk och får en bunt kontanter.

Olika kommuner löser det olika. De jag känner till sätter in pengar på ica-banken och så får personen ett kort kopplat till sitt konto där.
Citera
2026-04-20, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Olika kommuner löser det olika. De jag känner till sätter in pengar på ica-banken och så får personen ett kort kopplat till sitt konto där.

Vilken kommun gör så? Detta är inte lagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in