Citat:
Ursprungligen postat av
G-vut
Hej. Ställer denna fråga här då min handläggare jobbar emot snarare en med mig.
Ska åka på behandling nästa vecka - PRIVAT finansierat. Jag kommer få mat/matpengar på boendet, varit aktuell för insats innan och har skaplig koll på rättigheter så som fickpengar. Har dock inget svar på denna fråga - gäller exakt samma regler när jag befinner mig på kommande stödboende, alltså samma regler kring veckor/månadspeng som om insatsen skulle varit Socialtjänstens uppdrag?
Behöver jag lägga fram någon fakta för handläggaren te.x att allt FÖRUTOM den egna ekonomiska biten är ordnad? Känns som att jag är berättigad någon slags peng men att hon i första hand kommer hänvisa till den som betalar behandlingen.
Tack
Jag har ingen koll på om det är någon skillnad mellan privat eller kommunal vård/verksamhet.
Eventuellt kan du ha rätt till försörjningsstöd men till en lägre nivå, om mat ingår på boendet. Om de ändå kräver att den som finansierar din vistelse ska stå för alla kostnader (fickpengar etc), pröva att överklaga.
Enligt Socialstyrelsens handbok för försörjningsstöd:
10.2.5 Särskilda skäl att beräkna kostnader till en lägre nivå
Nämnden får i ett enskilt fall beräkna kostnaderna enligt riksnormen till en
lägre nivå, om det finns särskilda skäl för detta.
Socialnämnden bör beräkna kostnaderna enligt riksnormen till en lägre
nivå bl.a.
• om den enskilde hamnat i en akut nödsituation och endast behöver tillfälligt ekonomiskt bistånd för att få möjlighet att reda upp den eller
• om den enskilde inte har vissa kostnader för poster som ingår i riksnormen eller dessa är lägre än riksnormen, t.ex. under vistelse i heldygnsvård. Reducerat försörjningsstöd kan alltså tillämpas när personer befinner sig i någon form av boende där vissa utgifter ingår i boendet. I dessa fall behöver normen för försörjningsstöd anpassas utifrån vilka kostnader som ingår i vårdkostnaden. Så kallade ”fickpengar” är ett exempel på detta och kan tex. bestå av utgifter för lek och fritid, hälsa och hygien samt för dagstidning och telefon. Läs mer i avsnitt 6.1.1 Bistånd i en akut nödsituation.
Källa:
https://www.socialstyrelsen.se/contentassets/9fe2c6bd8a934e95be95227164290a02/2021-5-7389.pdf