2026-05-12, 23:05
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigpac
Har en fråga gällande ekonomiskt bistånd, jobb och student. Har hamnat i en situation där jag förlorat CSN då jag inte har klarat tillräckligt många hp. Är arbetssökande, och det är nu aktuellt med ekonomiskt bistånd. De säger dock att ett krav är att man är inskriven på Arbetsförmedlingen (vilket jag är), och att man avslutar sina studier.

Måste man verkligen avbryta studierna? Jag söker jobb, och vill jobba (och planerar att fortsätta med det), men samtidigt är det några omtentor som behöver göras för att få tillbaka CSN.

Kan jag inte söka jobb och studera (vara registrerad på ett program och kurser) samtidigt? Måste jag avbryta utbildningen helt? Jag har alltså inte sökt nya utbildningar, utan är redan antagen och registrerad sedan tidigare.

Ja det stämmer nog, du kan inte studera samtidigt som du ska ansöka om socbidrag dom kommer inte bevilja det då du förväntas att försörja dig med csn stöd och att du ska aktivt söka jobb.

Enda undantaget är kanske sommarjobb som mest
Citera
2026-05-12, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ja det stämmer nog, du kan inte studera samtidigt som du ska ansöka om socbidrag dom kommer inte bevilja det då du förväntas att försörja dig med csn stöd och att du ska aktivt söka jobb.

Enda undantaget är kanske sommarjobb som mest

Det görs alltid en individuell bedömning där nyttan (enligt handläggarens godtycke) tas i beaktning.
Man kan få stöd för saker man inte är uttryckligen berättigad till.
Det här är just en sån situation där man tittar på potentiella samhällskostnader.
Citera
2026-05-14, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Det görs alltid en individuell bedömning där nyttan (enligt handläggarens godtycke) tas i beaktning.
Man kan få stöd för saker man inte är uttryckligen berättigad till.
Det här är just en sån situation där man tittar på potentiella samhällskostnader.

Huvudregeln är dock att man förväntas försörja sig på studiemedel. Finns få undantag. Tex om en familj söker bistånd, och det finns en person mellan 18-21 år som studerar på gymnasienivå (eller lägre). Bland annat för att föräldrarna fortfarande har försörjningsplikt då.

Men studenter på eftergymnasial nivå har i regel inte rätt till försörjningsstöd. Med undantag för sommaren, om de inte har hittat sommarjobb eller är inskrivna på sommarkurser och får studiemedel för det.

Citat:
Har en fråga gällande ekonomiskt bistånd, jobb och student. Har hamnat i en situation där jag förlorat CSN då jag inte har klarat tillräckligt många hp. Är arbetssökande, och det är nu aktuellt med ekonomiskt bistånd. De säger dock att ett krav är att man är inskriven på Arbetsförmedlingen (vilket jag är), och att man avslutar sina studier.

Måste man verkligen avbryta studierna? Jag söker jobb, och vill jobba (och planerar att fortsätta med det), men samtidigt är det några omtentor som behöver göras för att få tillbaka CSN.

Kan jag inte söka jobb och studera (vara registrerad på ett program och kurser) samtidigt? Måste jag avbryta utbildningen helt? Jag har alltså inte sökt nya utbildningar, utan är redan antagen och registrerad sedan tidigare.

Ja. De anser att studenter ska ta studiemedel. Samt att försörjningsstöd är sista utvägen, när alla andra möjligheter är uttömda. Rent teoretiskt så hade du kunnat ta alla högskolepoäng som krävdes för fortsatt studiemedel. Du hade möjligen kunnat få försörjningsstöd under sommaren som student.

Som student kan det vara svårt att stå till arbetsmarknadens förfogande, och delta i olika insatser etc. Att det inte alltid räcker med att vara inskriven på Arbetsförmedlingen och söka jobb. Som student blir man dessutom lite begränsad i jobbsökandet. Det kan vara svårt att vara heltidsstudent och samtidigt jobba heltid tex. Medan extrajobb skulle kunna funka.

Det är en anledning till varför man oftast behöver välja mellan studier och att vara arbetssökande när man söker försörjningsstöd. Den andra främsta orsaken är att studenter förväntas ta studiemedel.
Citera
2026-06-03, 17:34
Medlem
Citat:

Kolla om du är berättigad a-kassa, 15-veckorsundantaget.

Sen kan du alltid ansöka, åtminstone tills du får tillräckligt med högskolepoäng, kanske 3 månader, om studier är din största chans till att bryta ditt utanförskap.

Blir du beviljad a-kassa får du med sannolikhet också socialbidrag, fast det kanske ej behövs då.

Annars är sjukpenning en väg att gå.
Citera
2026-06-04, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Kolla om du är berättigad a-kassa, 15-veckorsundantaget.

Sen kan du alltid ansöka, åtminstone tills du får tillräckligt med högskolepoäng, kanske 3 månader, om studier är din största chans till att bryta ditt utanförskap.

Blir du beviljad a-kassa får du med sannolikhet också socialbidrag, fast det kanske ej behövs då.

Annars är sjukpenning en väg att gå.

Det är möjligt att personen inte uppfyller grundkraven för a-kassa. Som regel kan man dessutom inte få a-kassa under tiden som man studerar. Och studenter har inte alltid rätt till sjukpenning (det kan vara lättare att få det om man har arbetat vid sidan av studierna). Vid sjukpenning så är man i regel också sjukskriven från studierna, vilket kanske inte hjälper personen att klara av de högskolepoäng som krävs för att få studiemedel i framtiden.
Citera
2026-06-04, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Det är möjligt att personen inte uppfyller grundkraven för a-kassa. Som regel kan man dessutom inte få a-kassa under tiden som man studerar. Och studenter har inte alltid rätt till sjukpenning (det kan vara lättare att få det om man har arbetat vid sidan av studierna). Vid sjukpenning så är man i regel också sjukskriven från studierna, vilket kanske inte hjälper personen att klara av de högskolepoäng som krävs för att få studiemedel i framtiden.

15-undantaget är just ett undantag, och lite därför kolla om man vore berättigad.
Annars kan man hoppa av studierna, lyfta a-kassa nästa termin där man sitter hemma och pluggar igen släpande tentor, söker in igen, fortsätter nästa termin. Detta förutsätter att man hade a-kassa innan studierna började, annars blir det socialen under sabbatsterminen.

Sjukpenning beror mest på om man bedöms ha arbetsförmåga eller ej.
Drar man till med utmattning, stress, eller annan påhittad skit lär f-kasan ompröva/återkalla ett beslut om du kan studera, även om det ej är helt givet.

Har du däremot brutit benet lär inte ens f-kassan tycka att du är arbetsför för fysiska arbeten, så här spelar det ju roll vilket extrajobb man har.
Citera
2026-06-04, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
15-undantaget är just ett undantag, och lite därför kolla om man vore berättigad.
Annars kan man hoppa av studierna, lyfta a-kassa nästa termin där man sitter hemma och pluggar igen släpande tentor, söker in igen, fortsätter nästa termin. Detta förutsätter att man hade a-kassa innan studierna började, annars blir det socialen under sabbatsterminen.

Sjukpenning beror mest på om man bedöms ha arbetsförmåga eller ej.
Drar man till med utmattning, stress, eller annan påhittad skit lär f-kasan ompröva/återkalla ett beslut om du kan studera, även om det ej är helt givet.

Har du däremot brutit benet lär inte ens f-kassan tycka att du är arbetsför för fysiska arbeten, så här spelar det ju roll vilket extrajobb man har.

Sjukpenning beror mycket på om man har någon sjukpenninggrundande inkomst (SGI) eller inte. Bara inkomster från arbete räknas. Så studiemedel räknas inte. Därför sa jag att det kan vara lättare att få sjukpenning om man som student har extrajobb vid sidan av studierna. Men årsinkomst, eventuella glapp mellan olika jobb eller jobb och aktivitet som skyddar ens SGI och hur länge man har arbetat påverkar också.

Man kan inte få sjukpenning enbart baserat på nedsatt arbetsförmåga. Det finns folk som inte har rätt till sjukpenning eller liknande (tex aktivitetsersättning). De kan då få försörjningsstöd istället.
Citera
2026-06-16, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yendor
Kan man bo hemme så får man inget oavsett om man är över eller under 21. Det går dock att tvinga till sig bidrag om man verkligen vill....

Man kan förväntas betala hyra till förälder/föräldrar som inneboende när man är över 21 men det krävs att det är skälig hyra.

Vill du komma därifrån så är bästa vägen att skaffa ett jobb, spelar ingen roll vad det är så länge du tjänar pengar. Håller du kvar vid det i ett år så har du kvalificerat in dig i samhället.
Är det nya regler?
Citera
2026-06-17, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Är det nya regler?

Det du citerade är från 2005.

Och jag vet inte om det faktiskt har varit så i samtliga kommuner (finns lite variationer, tex vad som anses vara skälig hyra). Det där med åldersgränsen beror nog på. Föräldrar kan vara försörjningsskyldiga tills barnet är 21 år, om personen studerar på gymnasienivå. Annars upphör ansvaret någon gång efter 18 års ålder, beroende på när personen avslutar sina gymnasiestudier (eller komvux/folkhögskola på gymnasienivå).

Har föräldrarna ingen underhållsskyldighet, så spelar åldern ingen roll. Så länge man är minst 18 år så kan man fortfarande ha rätt till försörjningsstöd.

När det gäller hyran så verkar det variera. Det kan vara lättare att få det beviljat i vissa fall. Tex om föräldrarna tvingas behålla en större bostad eller genom att de förlorat rätt till eller fått sänkt
bostadsbidrag/bostadstillägg. För att deras vuxna barn bor kvar hemma. Men svårare om sådana skäl inte finns, och om man tidigare inte har haft jobb och betalat för sig hemma.
Citera
2026-07-03, 13:49
Medlem
Får från och med juli sjukersättning (första utbetalning är senare denna månad) men har fram tills nu haft försörjningsstöd. FK har betalat soc pengar för månaderna jag haft försörjningsstöd. Jag får inget retroaktivt utan det går till soc istället.

Problemet är att jag fick avslag på min senaste ansökan om försörjningsstöd men FK har redan betalat soc dessa pengar. FK står handfallna och säger att soc måste meddela FK om detta. Detta har inte soc gjort trots att jag varit på min handläggare flera gånger om detta.

Vad kan jag göra nu?
Citera
2026-07-07, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bramalllane
Får från och med juli sjukersättning (första utbetalning är senare denna månad) men har fram tills nu haft försörjningsstöd. FK har betalat soc pengar för månaderna jag haft försörjningsstöd. Jag får inget retroaktivt utan det går till soc istället.

Problemet är att jag fick avslag på min senaste ansökan om försörjningsstöd men FK har redan betalat soc dessa pengar. FK står handfallna och säger att soc måste meddela FK om detta. Detta har inte soc gjort trots att jag varit på min handläggare flera gånger om detta.

Vad kan jag göra nu?

Låter som en jävligt krånglig situation har tyvärr inga direkta råd att ge men jag önskar dig lycka till
Citera
2026-07-07, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bramalllane

Vad kan jag göra nu?

Överklaga beslutet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in