2026-05-12, 22:34
Medlem
Tom ryska militärbloggare som Rybar erkänner att det går åt helvete i kriget. Vad har du för källor till allt ditt trams?
Citat:
Ursprungligen postat av dirtysouth
Om ditt inlägg inte var försök till humor så borde du sluta läsa på de där ukrainska-propaganda sidorna du har hittat till för det är så långt från verkligheten så jag blir lite mörkrädd om du tror på det där
Ukrainarna blir slaktade, ryssland trots att de är på offensiven tycks förlora mindre mannskap vilket i normala förhållande är ca 3ggr mer för de som är på offensiven än de som försvarar. Deras arme blir större för varje vecka som går medans ukraina bokstavligen griper män på gatorna som de tvingar in i kriget med extremt liten förberedelse innan de står med vapen i hand - tro inte på allt du läser på internet.
Citera
2026-05-12, 22:35
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Sveriges radio, kanske att ta det med en nypa salt?
Självklart har de inte vunnit kriget så snabbt som de hade hoppats på men det finns ingen chans i världen att ukraina kan avancera, de har det sämre för varje dag som går, håller ihop pga våra pengar och vapen som vi ständigt skickar in medans ryssland blir starkare för varje dag som går, det betyder ju dock inte att Ryssland inte vill få till en fred så länge zlemenskyj kan vara något realistisk men det verkar vara väl mycket begärt

Ryssland kommer aldrig att vinna detta krig som de (Putler) till 100% helt själv har startat, var så säker.
Absolut INGENTING idag tyder på det.
Citera
2026-05-12, 22:37
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Dina kontakter i Kreml och insiderinfon
Berätta mer om det!

Nej, jag har lika lite kontakter som du. Om du mot förmodan har det så får du berätta vem du är annars vet du inte ett skit om den saken. Hur var det nu med folkopinionen som vill se hårdare tag mot Europa? Tar massorna värvning i detta nu så man kan vinna över Ukraina och ta tag i Europa.
Citera
2026-05-12, 23:07
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ett tips är att lyssna inte bara från ett håll
Varför skulle någon civiliserad människa någonsin lyssna på er i ryssland?
https://www.itv.com/news/2022-01-28/russia-says-no-room-for-compromise-over-ukraine-as-tensions-mount
Vladimir Putin says Russia will not invade Ukraine
https://x.com/kamilkazani/status/1516163277671206914
In this respect Russian state didn't change much since 1654.
As Putin's deputy Kirienko told in 2017, "Russian state is not based on treaties". Treaty is a restraint on the Tsar's power, a condition he abides to committ. That's a dishonour and he breaks treaty at the first chance
När Ukraina säger att det är soligt, och ni Uralmongoliska lort-orcher säger att det regnar grodor, då är det inte vanligt och vettigt folks uppgift att säga att "det antagligen är mulet väder": Det är att öppna fönstret och se efter med egna ögon!

För där ute talar situationen helt för sig själv:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/1d35gt7/the_russian_orthodox_church_has_announced_that/
The Russian Orthodox Church has announced that soldiers who perished in the Special Military Operation are resurrected *video*
https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1571266222871789575
on Russia Today's show "Beautiful Russia," propagandist argues that Russia shouldn't worry about the way [mass murder] events like Bucha are being perceived or covered in the West. Instead, he says, Russia should lay into that:
"Yes, that's how we are... We'll show you even more. Fear us!"
*video*
Senast redigerad av zergrush 2026-05-12 kl. 23:11.
Citera
2026-05-12, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Nej, jag har lika lite kontakter som du. Om du mot förmodan har det så får du berätta vem du är annars vet du inte ett skit om den saken. Hur var det nu med folkopinionen som vill se hårdare tag mot Europa? Tar massorna värvning i detta nu så man kan vinna över Ukraina och ta tag i Europa.
Jag trodde väl det att du hittade på eller läst ett manus.
Grejen är den att förre chefen för CIA skrev en rapport om sina år i Moskva som diplomat och en viktig iakttagelse var att Putins utrikespolitik var i högsta grad representantiv för alla de ryska politikerna som han kommit i kontakt med.(eller de som han inte lyckades muta min anm)
Därför menade han att det inte skulle göra någon radikal politisk skillnad om Putin skulle avgå.
(det är precis samma med presidenter i Washington)
Så därför har du antagligen rätt i att det är sak samma Putin/Medvedev.
Oberoende opinionsundersökningar (som finansieras av Väst) påvisar över 70% stöd för Putin nyligen - sådå betyder det att en majoritet av folket gillar kriget.
Vill du länkar till en massa källor på nätet som analyserar Kreml (kallas för Kremlologi)?
Citera
2026-05-12, 23:31
Medlem
Citat:
Grejen är den att förre chefen för CIA skrev en rapport om sina år i Moskva som diplomat och en viktig iakttagelse var att Putins utrikespolitik var i högsta grad representantiv för alla de ryska politikerna som han kommit i kontakt med.(eller de som han inte lyckades muta min anm)
Därför menade han att det inte skulle göra någon radikal politisk skillnad om Putin skulle avgå.
Oberoende opinionsundersökningar (som finansieras av Väst) påvisar över 70% stöd för Putin nyligen - sådå betyder det att en majoritet av folket gillar kriget.
Vill du länkar till en massa källor på nätet som analyserar Kreml (kallas för Kremlologi)?
Citera
2026-05-12, 23:39
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Tom ryska militärbloggare som Rybar erkänner att det går åt helvete i kriget. Vad har du för källor till allt ditt trams?

Citat:

Vad är det jag hittar på? Jag gör en tolkning av Putins och Medvedevs agerande. Det är du som påstår att det skulle bli en skillnad och hårdare tag om Putin försvann. Det är du som snackar om de hårda hökarna. Är det de som övertalade fredsduvan Putin att börja kriget? Hur stort stödet är för Putin låter jag vara osagt eftersom det är svårt att bedöma det i en auktoritär stat. Det var dock inte det du skrev om. Du skrev om ökad folkopinion för hårdare tag mot Europa, vilket du nu försöker linda in i Putins stöd.
Citera
2026-05-12, 23:48
Medlem
Citat:
Vad är det jag hittar på? Jag gör en tolkning av Putins och Medvedevs agerande. Det är du som påstår att det skulle bli en skillnad och hårdare tag om Putin försvann. Det är du som snackar om de hårda hökarna. Är det de som övertalade fredsduvan Putin att börja kriget? Hur stort stödet är för Putin låter jag vara osagt eftersom det är svårt att bedöma det i en auktoritär stat. Det var dock inte det du skrev om. Du skrev om ökad folkopinion för hårdare tag mot Europa, vilket du nu försöker linda in i Putins stöd.
Den opinionsundersökningen har pågått i decennier och uppfattas som trovärdig i Väst.
Det kanske är som du säger att det inte är någon skillnad? Jag ser det på ytan dvs att Medvedev m.fl andra politiker verkar hökaktiga jfr med Putin.
Ryssarna själva ser väl genom detta precis som du gjorde vilket betyder att de också är hökaktiga och att Putins retorik är avsedd att lura Väst.
Min hypotes stämmer därvidlag.
Citera
2026-05-13, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Klart det handlar om geopolitik, pengar och makt. Det gör väl alla krig?
Klart det handlar om Nato till viss del.

Idag finns det inte mycket som tyder på att Putin tror på att Ryssland kan ta hela Ukraina.
Putin önskar nog avsluta detta som fronten går idag plus hela Donbas.

Att vaggan till den moderna tsaren tittar västerut är tillräckligt för Putin för att hålla liv i ett krig i fyra år. Snacka om snöflinga 😭

Ska man tro på hans ord, att hela SMO i fyra år var pga ett bräckligt ego?
Nu börjar jag på riktigt tycka synd om ryssen. Dom hade aldrig en chans och nu är framtiden för en hel generation förstörd.
Citera
2026-05-13, 06:36
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Demografin var dock extremt annorlunda, trots misär så hade Sverige en kraftig befolkningsökning och en ung befolkning. Under 1800-talet fördubblades Sveriges befolkning trots enorm emigration.
Emigrationen var till stor del en konsekvens av att vi hade en explosionsartat befolkningsökning

Ryssland har en åldrande befolkning med minskande barnafödande och en minskande befolkning. De har också en hög överdödlighet framförallt hos män som
Redan innan kriget var Ryssland i en demografisk "kris".

Det kommer definitivt att ta generationer, att skapa balans igen hade sannolikt tagit generationer redan innan kriget, nu kommer det ta betydligt längre tid.

Jag håller med om att det blir en tung situation för dom, men jag tycker att det överspelas en hel del vilket jag antar är för att det gynnar vårat västerländska ideal att det går dåligt för Ryssland.
Men en fiende ska man inte underskatta.
Många länder har efter krig varit i den situation som Ryssland kommer befinna sig i, det är en vanlig situation för krigande nationer de senaste tusen åren. Vissa klarade det och andra gjorde inte det, anledningar till vem som gjorde vad är många såklart ej direkt applicerbara i nuvarande scenario.

Jag tror (och hoppas) att det blir tungt för dom.
Men jag befarar att dom kommer resa sig igen fortare än vad vi räknar med.
Citera
2026-05-13, 07:21
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:

Det är ingen idé att debattera med den idioten, heller…bland många andra ryssapologeter.
Jag läste starten på er diskussion och redan i svaret på ditt i inlägg, har idioten soårat ur.
Folkopinionen vill ta hårdare tag i Europa. Vilka jävla dumheter. Hen är totalt knäpp.
Citera
2026-05-13, 07:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Folk fattar tydligen inte att Putin är att betrakta som en "duva" i Kreml. Den mest diplomatiske inom ledarskiktet i Moskva.
Dessutom verkar folkopinionen vilja ha tuffare tag mot Europa.
Skulle han falla ifrån eller avgå kommer "hökarna" att ta makten istället.
Medvedev är sannolikt den som ersätter Putin om något skulle hända.
Men de som gärna vill se sina länder bombade önskar nog att Putin mördas

Tänk att sitta här och tro sig ha koll på Kremls inre maktkamp. Eller påstå sig ha koll fast man ljuger. Vad är mest patetiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in