2026-05-12, 16:16
Medlem
Underbara plus sex grader i Stockholm, dessutom regnat hela dagen.
Inte direkt upplagt för publikfest på gamla Stockholm stadion ikväll.
Nu har jag inte kollat, men förmodligen passade förbundet på att hjälpa Djurgården lite på traven.
Typ att Stadion under helgen stod som värd för SM i fälttävlan följt av att speedway ungdomarnas dag firades av under måndagen.
Körsbäret på topp blir att Lovisa Johansson utnämns till domare.
Jag är inte bitter.
Citera
2026-05-12, 17:11
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Derby på den arena som får Vittsjös hemmaplan att likna en matta av internationell toppklass. Väderprognosen visar på regn och kyla. Vattenpolo på en leråker? Borde passa Djurgården perfekt.

Stockholms stadion är en fantastisk arena ...för friidrott och konserter men usel som fotbollsarena. Rätt typiskt att det bara är Bajen som tvingas dit ( AIK?),övriga matcher är förlagda till inte fullt så klassiska Kristinebergs IP.

Sen så finns iofs inget skönare än att besegra Djurgården i deras hemmamiljö på Östermalm. Känner mig ändå lite lätt illamående av nervositet inför kvällens drabbning. Förra året spelades guldet bort här och förutsättningarna vädermässigt var ungefär desamma.
Citera
2026-05-12, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Bra första halvlek av MFF och 2-0 hade varit rättvisare än 1-1. Problemet är att Schröder är ostoppbar när hon får chansen. Frågan är om någon spelar någonsin dominerat på det sättet i allsvenskan tidigare. Känslan är att MFF kommer att fortsätta äga boll men att Schröder avgör till slut

Följer inte damfotbollen något speciellt men när Umeå var på topp för en evighet sedan och de hade Marta, Bachmann, Ljungberg mfl var de ju på topp i Europa (världen) men laget var väl jämnare och bättre överlag.
Citera
2026-05-12, 18:39
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnirfengnorfen
Följer inte damfotbollen något speciellt men när Umeå var på topp för en evighet sedan och de hade Marta, Bachmann, Ljungberg mfl var de ju på topp i Europa (världen) men laget var väl jämnare och bättre överlag.
Svårt att jämföra epoker så speciellt när damfotbollen utvecklats så snabbt. Damfotbollen var inte lika utvecklad heller internationellt när Umeå härjade utan att ta ifrån dom något. Även i Sverige har det blivit mycket högre kvalitet såklart
Senast redigerad av Steff83 2026-05-12 kl. 18:46.
Citera
2026-05-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Glöm inte att det alltid (nästan) är Anvegård som ligger bakom målet. Så även igår. En ass och en hockeyass till Schröder som gav mål. Ass eller hockeyass till 3 av 4 mål mot oss i Europacupfinalen. Jag vidhåller att hon är minst lika viktig för Häcken som Schröder.

Stannar hon i Häcken eller? Anvegård är väl närmare 30 men även hon måste få bra erbjudanden utomlands.
Citera
2026-05-12, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Underbara plus sex grader i Stockholm, dessutom regnat hela dagen.
Inte direkt upplagt för publikfest på gamla Stockholm stadion ikväll.
Nu har jag inte kollat, men förmodligen passade förbundet på att hjälpa Djurgården lite på traven.
Typ att Stadion under helgen stod som värd för SM i fälttävlan följt av att speedway ungdomarnas dag firades av under måndagen.
Körsbäret på topp blir att Lovisa Johansson utnämns till domare.
Jag är inte bitter.

Bedrövligt alltså, det kunde lika gärna vara december. Påminner mig om när jag var i Kiruna i juni och det var 2 grader och snöblandat regn. Men där är det -35 i december så man märker iaf skillnad på årstiderna.

Vad roligt med en publik som bjuder upp till dans mot Hammarby! Man hör inte bara Hammarby ju. ”Söderstadion finns inte längre” varför sjunger man så😄 och så blandningen av basröster plus en extra klack av barn som står närmast mikrofonen, bra mix!

Kul att de spelar på anrika stadion. Gräset ser väl jättefint ut, skulle inte gissa att det har sprungit runt hästar där för några dar sedan.
Citera
2026-05-12, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnirfengnorfen

Det var också innan Frankrike, Spanien och England hade några bra lag och innan damfotbollen var professionell i någon större utsträckning. Men Frankfurt och Turbine Potsdam var väl de stora utländska rivalerna, sen kom Lyon också några år senare men då var Umeås storhetstid redan över.

Det är egentligen lite samma läge fortfarande, dvs svenska lag kan lättare hålla sig nära toppen tack vare den generella bristen på konkurrens. Men nu finns det ju ett antal länder och ligor som satsat och byggt upp damfotbollen och har ekonomiska medel som svenska lag inte kan konkurrera med. Därav ändå ett väldigt bra kvitto med två svenska lag i Europa cup final i frånvaro av England, Spanien och Frankrike. Att H + H slog ut lag från Tyskland, Italien, Portugal, Nederländerna och Norge visar att svenska lag ändå fortsatt har väldigt hög nivå, men utvecklingen står ju heller inte stilla i de här länderna. Italien och Nederländerna har nog bara börjat har jag en känsla av.
Citera
2026-05-12, 20:37
Medlem
Fin straff av Sørum. 3 poäng såklart viktigast. I övrigt är det väl dom gamla vanliga förbättringsområdena som finns för Bajen.
Citera
2026-05-12, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebe11
Fin straff av Sørum. 3 poäng såklart viktigast. I övrigt är det väl dom gamla vanliga förbättringsområdena som finns för Bajen.
Ja man ska förstås göra både trean och fyran. Samtidigt spelar man av matchen på ett väldigt kontrollerat sätt.
Djurgården däremot väldigt blekt.
Eriksson och Gros bedrövligt dåliga. Pelgander och backlinjen än värre.
Citera
2026-05-12, 20:52
Medlem
Alkibiadess avatar
Djurgården i kris nu?
Citera
2026-05-12, 21:20
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
En eloge till Djurgårdsklacken. På något sätt känns det fel att totalt äga läktarna i ett bortaderby i Stockholm. Kanske var det förra årets vinst för Djurgården som visade att det inte är omöjligt att segra mot Bajen som spelade in här. Det är bra för damfotbollen i Stockholm om inte Bajen alltid är totalt överlägsna.

He,he när man vinner är det lätt att vara en ödmjuk segrare. Jag tycker Bajen gjorde sin bästa match på Stockholms stadion någonsin och efter 1-0 var jag aldrig nervös ( lite kanske?) .

Jag hoppas den deppiga stämningen bland våra supporter som uppstod när halva laget försvann kan släppa nu. Slår vi MFF nästa vecka så är nog minst en andraplats säkrad ( om ingen total katastrof inträffar) och därmed en av våra bästa säsonger någonsin.

Bäst på plan?.Utan tvekan Bragstad som var så ifrågasatt förra året. Landslaget nästa ?

Edit:Jag har alltid undrat över varför Marcello Fernandez får sparken efter DIFs bästa säsong på evigheter. Han ersätts av Willie Kirk huvudtränare för Linköping när de åkte ur allsvenskan. Klubben ville ha "en ny profil" och den profilen känns lite som åren innan Fernandez.
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2026-05-12 kl. 22:06.
Citera
2026-05-12, 22:21
Medlem
Jag tror Djurgården ville börja spela bättre fotboll och därför de tog in Kirk. Problemet är att för att göra det behöver man bra spelare och jag tror man överskattade prestationen ifjol då man grisade sig till en fjärdeplats. Och av de 3 bästa spelarna är ju bara Åsland på plan nu då Ullenius är skadad och Wahlström gravid.

Eriksson och Gros må ha varit bäst i Linköping men de åkte ur serien och är kanske inte spelare för topplag.

Renmark är ett bra nyförvärv men hon blir väldigt ensam. Svårt att göra något när hon får så många även om hon är snabb.

Bragstad är ju en helt annan spelare än för 1 år sedan, hon kan väl fortfarande inte nicka men är annars riktigt vass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in