2026-05-23, 11:13
Medlem
Klassmål av Johanna Renmark igår.
https://tv.aftonbladet.se/video/400848/johanna-renmark-fralse-djurgaarden
Citera
2026-05-23, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Precis vad dom behöver tror jag.
Sägs det något varför sejouren blev kortvarig?

Falk var bara korttidsutlånad, så det var väntat att hon skulle återvända. (Men vi är nog många som hade glömt det).
Citera
2026-05-23, 11:17
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Liverpool ville ha kvar henne men till slut vägde familjeskäl tyngst för Falk. Så rapporteras det i England.
Citera
2026-05-23, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Klassmål av Johanna Renmark igår.
https://tv.aftonbladet.se/video/400848/johanna-renmark-fralse-djurgaarden

Snyggt mål, men bedrövligt försvarsspel.

De är en hel drös försvarare men alla avvaktar eller backar. Minst en spelare måste ju ta steg framåt och se till att sådana skott inte går igenom.

Av det jag förresten såg av matchen igår var Piteå extremt frustrerande att titta på. Alltid en touch för mycket, alldeles för många säkra pass, och alldeles för få seriösa anfallsförsök.

Djurgården var ok, men som väntat är de inget lag för övre halvan denna säsong.
Citera
2026-05-23, 11:41
Medlem
På temat övre och undre halvan så börjar man väl skönja var lagen hör hemma, även om det inte visar sig i tabellen ännu.

Topplag: de givna tre

Övre halvan: AIK, Kristianstad, Rosengård

Undre halvan: Eskilstuna, Piteå, Djurgården, Norrköping

Bottenlag: Uppsala, BP

Oklart: Växjö och Vittsjö. De möts imorgon i en spännande ”riktningsmatch”. Förlorarna skall nog in som ”Bottenlag” och vinnarna som ”Undre halvan”.

Sedan behöver inte sluttabellen bli exakt som ovan. Finns ju många fler faktorer som spelar in än ”grundkvalitet” och säsongen är lång.
Citera
2026-05-23, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Vi har ju många hyggliga fotbollstjejer i landet men någon vidare bredd på toppen finns inte.
Tror inte man ska hänga läpp alltför mycket om 2-3 lag distanserar de övriga. Serien blir inte lika öppen men förhoppningsvis skulle vi kanske få ett par lag som återkommande kan konkurrera på Champions league nivå.

Det handlar inte om bredd utan om satsning. Damallsvenskan är förhållandevis jämn om man jämför med andra länder, just för att vi har bredd. Titta på Spanien, Frankrike, England, Tyskland osv. Det är ofrånkomligt att vissa lag drar ifrån om man tillåter fri konkurrens. Enda sättet att undvika det är att implementera t ex lönetak, draft och liknande system som man har i USA för att hålla ligor jämna. Men det är en konstgjord jämnhet, och den kommer på bekostnad av högsta möjliga högstanivå. Dessutom inte kompatibelt med en liga utsatt för internationell konkurrens. Så nej tack.
Citera
2026-05-23, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Två heta derbyn i Elitettan ikväll utöver den allsvenska matchen mellan Piteå och Djurgården.

Jitex-IFK Göteborg
Örebro SK-KIF Örebro

Det går bra för Göteborgslagen. Förutom för Häcken 2 men de kan väl ändå inte bli uppflyttade även om de skulle vinna?
Citera
2026-05-23, 13:03
Medlem
Citat:

De vill kanske inte flytta hela familjen. Det är den enda anledningen jag kan tänka mig egentligen. Eller alltså Häcken är såklart ett jättebra lag, vinner Europa cup, CL spel, höga löner osv. Men varför var det då så viktigt att testa i ett halvår om hon aldrig hade någon riktig lust att faktiskt flytta på riktigt? Att ta med sig familjen är väl inget omöjligt projekt.
Citera
2026-05-23, 13:06
Medlem
Spännande att se hur detta går för AIK. Två matcherna i ligan förra året var två vinster för Malmö, som väl gjorde 4 mål på Skytteholm senast de var där.
Citera
2026-05-23, 13:14
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Det går bra för Göteborgslagen. Förutom för Häcken 2 men de kan väl ändå inte bli uppflyttade även om de skulle vinna?
Nej. Det ska dom inte kunna bli. Nu ser ju Häcken 2 ut att få en riktigt dålig säsong och kanske åker ur. Nog lika bra för att parter så slipper även moderföreningen ha huvudvärk kring det.

Roligt att Jitex fått stabilitet igen på verksamheten och dom är ju en av dom riktigt klassiska klubbarna i svensk damfotboll men Elitettan blir nog en rimlig nivå sett till ökande konkurrensen nu.

Annars bra att det gått bra för IFK Göteborg. Hoppas dom håller hela vägen. Det hade onekligen blivit intressant med konkurrens i Göteborg likt i den Stockholmstrakten och Malmö(och hela Skåne). Publikintresset verkar bra dessutom. Behövs. Häcken har ju t.o.m. i princip varit utan konkurrens i hela Västsverige under ett antal år nu. Elfsborg ser också starka ut och hade spetsat till det hela sett till hela regionen ytterligare. Det kan hända grejer här utan tvekan redan nästa år som nog blir ett lyft
Senast redigerad av Steff83 2026-05-23 kl. 13:17.
Citera
2026-05-23, 13:17
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
De vill kanske inte flytta hela familjen. Det är den enda anledningen jag kan tänka mig egentligen. Eller alltså Häcken är såklart ett jättebra lag, vinner Europa cup, CL spel, höga löner osv. Men varför var det då så viktigt att testa i ett halvår om hon aldrig hade någon riktig lust att faktiskt flytta på riktigt? Att ta med sig familjen är väl inget omöjligt projekt.

Hon ville tydligen få bekräftelse. Känslan av att hon duger i ett bättre sammanhang. Bra målvakt är hon ju. Ett litet äventyr och nu tillbaka till det trygga. Underskatta inte att Champions league också lockar. Där kommer inte Liverpools damer spela på många år. Om någonsin.
Inte omöjligt att hon även ser en annan form av framtid i Häcken.
Bra målvakt men det är Birkisdottir med, någon jätteskillnad för ett så pass överlägset lag kommer det nog inte att bli. Kanske snarare så att Isländskan nu måste röra på sig.
Citera
2026-05-23, 13:30
Medlem
AIK!! 😲🤩 jag kan aldrig riktigt tro det när de leder. Nu får vi se om det håller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in