2026-05-12, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Djurgården i kris nu?

De har ju haft en tuff start. Förlusterna har kommit mot Häcken, Kristianstad och nu Hammarby. Alla lag i toppen, så det är inte helt underkänt. Tycker de stod upp helt ok, men taktiken verkade vara att spela fysiskt som kompensation där man inte hängde med nivåmässigt.

Visste inte att de har seriens näst yngsta lag. Har de tappat en del spelare utan att värva nya? Jag vet de där två som gick till Nottingham och Mimmi (efternamn?) är väl mammaledig? Några fler? Har de inte värvat en japansk spelare?

Men visst, det finns inga egentliga tendenser från varken DIF eller AIK att på allvar vilja ta upp kampen med lagen i toppen. Det är väl mot deras principer att satsa för mycket om det inte betalar sig redan samma dag, även om det är förhållandevis lätt att göra det på damsidan även för en svensk klubb. Kanske blir IFK Göteborg nästa lag att försöka, eller Elfsborg.
Citera
2026-05-13, 06:51
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
De har ju haft en tuff start. Förlusterna har kommit mot Häcken, Kristianstad och nu Hammarby. Alla lag i toppen, så det är inte helt underkänt. Tycker de stod upp helt ok, men taktiken verkade vara att spela fysiskt som kompensation där man inte hängde med nivåmässigt.

Visste inte att de har seriens näst yngsta lag. Har de tappat en del spelare utan att värva nya? Jag vet de där två som gick till Nottingham och Mimmi (efternamn?) är väl mammaledig? Några fler? Har de inte värvat en japansk spelare?

Men visst, det finns inga egentliga tendenser från varken DIF eller AIK att på allvar vilja ta upp kampen med lagen i toppen. Det är väl mot deras principer att satsa för mycket om det inte betalar sig redan samma dag, även om det är förhållandevis lätt att göra det på damsidan även för en svensk klubb. Kanske blir IFK Göteborg nästa lag att försöka, eller Elfsborg.

Jag tänkte väl mest poängmässigt, att man ligger efter Uppsala och Eskilstuna efter fem omgångar. Och jämfört med förra säsongen så hade man säkert velat haft fyra poäng till nu. Men tittar man på tabellen så är Djurgården inte ensamma om att vara krislag just nu.
Citera
2026-05-13, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tänkte väl mest poängmässigt, att man ligger efter Uppsala och Eskilstuna efter fem omgångar. Och jämfört med förra säsongen så hade man säkert velat haft fyra poäng till nu. Men tittar man på tabellen så är Djurgården inte ensamma om att vara krislag just nu.

Kris är nog att dramatisera, dem har mött en del starka lag. Inte sett helt ofarliga ut.
Ett problem dem definitivt har är att några av spelarna som ska vara de så kallade stjärnorna är jobbigt ojämna. Tänker här närmast på Pelgander, Gros och Eriksson.
(tur för Kirk att han redan var gråhårig)
Jämför med spelare som Häckens Tindell, Anvegård, Bajens Joramo, Koivisto. Tjejer som bara nöter på vecka efter vecka. Lägstanivån håller bra allsvensk klass.
Men visst skulle dem inte vinna mot ett för året svagt Vittsjö... då kanske det ska börja liknas vid en kris. Det om något kommer sätta sig i huvudet.
Topp tre som är målet kan dem stryka redan nu. Spelsättet kräver mer tid och säkert också ett par andra spelartyper.
Senast redigerad av Gurug 2026-05-13 kl. 12:48.
Citera
2026-05-13, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
En eloge till Djurgårdsklacken. På något sätt känns det fel att totalt äga läktarna i ett bortaderby i Stockholm. Kanske var det förra årets vinst för Djurgården som visade att det inte är omöjligt att segra mot Bajen som spelade in här. Det är bra för damfotbollen i Stockholm om inte Bajen alltid är totalt överlägsna.

He,he när man vinner är det lätt att vara en ödmjuk segrare. Jag tycker Bajen gjorde sin bästa match på Stockholms stadion någonsin och efter 1-0 var jag aldrig nervös ( lite kanske?) .

Jag hoppas den deppiga stämningen bland våra supporter som uppstod när halva laget försvann kan släppa nu. Slår vi MFF nästa vecka så är nog minst en andraplats säkrad ( om ingen total katastrof inträffar) och därmed en av våra bästa säsonger någonsin.

Bäst på plan?.Utan tvekan Bragstad som var så ifrågasatt förra året. Landslaget nästa ?

Edit:Jag har alltid undrat över varför Marcello Fernandez får sparken efter DIFs bästa säsong på evigheter. Han ersätts av Willie Kirk huvudtränare för Linköping när de åkte ur allsvenskan. Klubben ville ha "en ny profil" och den profilen känns lite som åren innan Fernandez.

Bragstad tycker jag har varit bra sedan någon gång i höstas. Att hon inte fått matchens lirare är en gåta som kanske bäst besvaras med att de flesta inte uppskattar en bra försvarsinsats gott nog.
Det kombinerat med hennes första alltför blygsamma rentav taffliga första steg tar ett tag att städa bort ur folks ögon.
Hennes samspel med Alice är väldigt bra. Hoppas att hon fortsätter att hålla denna nivå och till sist får sin välförtjänta matchens spelare. Att få hyllas extra av klacken lär inte minska på självförtroendet.
Spelade väl senast för norska u23? Lär nog nosa på A-landslaget.
Citera
2026-05-13, 15:14
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurug
Bragstad tycker jag har varit bra sedan någon gång i höstas. Att hon inte fått matchens lirare är en gåta som kanske bäst besvaras med att de flesta inte uppskattar en bra försvarsinsats gott nog.
Det kombinerat med hennes första alltför blygsamma rentav taffliga första steg tar ett tag att städa bort ur folks ögon.
Hennes samspel med Alice är väldigt bra. Hoppas att hon fortsätter att hålla denna nivå och till sist får sin välförtjänta matchens spelare. Att få hyllas extra av klacken lär inte minska på självförtroendet.
Spelade väl senast för norska u23? Lär nog nosa på A-landslaget.
Håller verkligen med. Men jag upplever att hon verkligen har blivit uppskattad nu efter den darriga starten.
Jag håller henne som Bajens viktigaste/bästa spelare tillsammans med Joramo hittills i år.
Citera
2026-05-13, 16:23
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
En sak som slår mig är startiderna för vissa matcher.

Varför starta en vardagsmatch 18.00, en tid som gör att många inte har möjlighet att gå på matchen? Självklart så blir det fler som har möjlighet med en matchstart 19.00. Tänker här på "seriefinalen" mellan Häcken och MFF som lockade knappt 1000 åskådare.

Tycker också det är ett otyg med matcher på helgen som startar 13.00. Vem vill missa en sovmorgon efter en veckas slit på jobbet?

Eller tänker jag fel här? Vad säger statistiken?
Citera
2026-05-13, 17:00
Medlem
Citat:
En sak som slår mig är startiderna för vissa matcher.

Varför starta en vardagsmatch 18.00, en tid som gör att många inte har möjlighet att gå på matchen? Självklart så blir det fler som har möjlighet med en matchstart 19.00. Tänker här på "seriefinalen" mellan Häcken och MFF som lockade knappt 1000 åskådare.

Tycker också det är ett otyg med matcher på helgen som startar 13.00. Vem vill missa en sovmorgon efter en veckas slit på jobbet?

Eller tänker jag fel här? Vad säger statistiken?

Bra fråga. För en själv så kvittar det.
Kan tänka mig att starttiderna helg i mycket är kopplat till att mycket annat pågår under kvällarna men också tv avtal.
Eftermiddagsmatcher mer familjevänligt.
Det sistnämnda kanske även är en anledning för vardagarna. Att om matchen startar 18:00 så blir det mer attraktivt att ta med hela familjen. Plus att man inte krockar med matcher i Europa som ofta börjar kring 21.
Citera
2026-05-13, 20:19
Medlem
QuantumQuills avatar
Saknar en Moa Ederud i Bajen. Inte nödvändigtvis i startelvan. Hamano, Westin, Gibson, Vinberg och Roddar hade det också. Nu vet jag inte vem som står för den delen riktigt.
Citera
2026-05-13, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Saknar en Moa Ederud i Bajen. Inte nödvändigtvis i startelvan. Hamano, Westin, Gibson, Vinberg och Roddar hade det också. Nu vet jag inte vem som står för den delen riktigt.

Tänker du på Bajenhjärta så finns väl det ett antal spelare? Från A-laget så kanske främst Alice Carlsson, Vilde Hasund?
Men visst är det så att många lämnat lite för tätt inpå varandra.

Edrud, Westin och Gibson platsar tyvärr inte.
Vinberg och Hamano skulle förstås göra det men tveksamt ifall dem någonsin drar på sig den grönvita tröjan igen.
Roddars kontrakt löper väl ut till sommaren och kanske inte helt omöjligt att hon kommer hem.
Citera
2026-05-14, 13:23
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
99 kr för tre månader utan bindningstid gäller fortfarande här för er som vill se cupfinalen på TV
https://prenumerera.privataaffarer.se/teckna/privata-affaerer-allt/?team=egna+kanaler&salesChannel=egna+siter&source= site&medium=brand+page

Sen så undrar jag varför inte Svt visar finalerna (herr och dam). Finalerna 23 och 25 var jag på plats men 2024 såg jag Piteå slå Häcken på TV. Är rätt säker på att det var Svt som sände.
Senast redigerad av Nytorgsprinsessa 2026-05-14 kl. 14:07.
Citera
2026-05-14, 13:41
Medlem
Citat:
99 kr för tre månader utan bindningstid gäller fortfarande här för er som vill se cupfinalen på TV
https://prenumerera.privataaffarer.se/teckna/privata-affaerer-allt/?team=egna+kanaler&salesChannel=egna+siter&source= site&medium=brand+page

Sen så undrar jag varför inte Svt visar finalerna. Finalerna 23 och 25 var jag på plats men 2024 såg jag Piteå slå Häcken på TV. Är rätt säker på att det var Svt som sände.
Viaplay visar finalerna i år

Förut tror jag det var TV4 och SVT som båda visade finalerna. TV4 ägde rättigheterna och sålde finalen till SVT. I år tror jag Viaplay ägde rättigheterna från början men sålde till Bonnier men behöll rättigheten att visa finalen också
Citera
2026-05-14, 14:12
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Viaplay visar finalerna i år

Förut tror jag det var TV4 och SVT som båda visade finalerna. TV4 ägde rättigheterna och sålde finalen till SVT. I år tror jag Viaplay ägde rättigheterna från början men sålde till Bonnier men behöll rättigheten att visa finalen också

Helvete! 99 bortkastade spänn på Expressen
.Blir det en gemensam sändning som visas på båda kanalerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in