2026-05-11, 18:51
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Bra första halvlek av MFF och 2-0 hade varit rättvisare än 1-1. Problemet är att Schröder är ostoppbar när hon får chansen. Frågan är om någon spelar någonsin dominerat på det sättet i allsvenskan tidigare. Känslan är att MFF kommer att fortsätta äga boll men att Schröder avgör till slut
Citera
2026-05-11, 19:15
Medlem
Bedrövlig inramning i Malmö. En form av seriefinal bör inte spelas på en ekande stor stadion inför cirka 400 åskådare. (Jag räknade lite snabbt)
Citera
2026-05-11, 19:16
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Bedrövlig inramning i Malmö. En form av seriefinal bör inte spelas på en ekande stor stadion inför cirka 400 åskådare. (Jag räknade lite snabbt)
De är ni woke folket som tvinga dom flytta från Malmö IP till en alldeles för stor kostym.
Citera
2026-05-11, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
De är ni woke folket som tvinga dom flytta från Malmö IP till en alldeles för stor kostym.

Det är väl Malmö FF själva som har valt att spela på stora arenan? Bra som princip tycker jag, de vill visa att de är seriösa med sin satsning. De har sagt att de vill erbjuda bäst förutsättningar av alla damlag i Norden inom några år, då kan man inte bara ge upp för att det inte kommer publik i en match.

Men visst verkar Malmöpubliken inte särskilt intresserade av att stötta sitt damlag än så länge. Kanske Champions league kan hjälpa, och framgångar överlag.
Citera
2026-05-11, 20:01
Medlem
Tycker man såg att Häcken är klart bättre än Malmö, men hade ändå varit rättvist med oavgjort. Häckens konstanta bolltapp och bjudningar borde straffat dom hårdare. Minst ett par spelare i backlinjen var riktigt dåliga, men MFF saknade å andra sidan kvalitet i alla lagdelar, dvs hade minst en dålig per lagdel.

(Obs: ”Dåliga” i förhållande till topplagskvalitet. Ingen är ju dålig med damallsvenskt mått)
Citera
2026-05-11, 21:19
Medlem
Publiksiffran var tydligen 925, så kanske de hade öppet även kamerasidans läktare. Jag räknade ju bara det man såg och förutsatte att de inte öppnar hela arenan. Så inte genomuselt utan bara uselt.

Dåligt väder, vardagskväll, matchen gick på SVT, och fansen rejält lack på sin klubb efter herrlagets torsk igår - kan ju förklara i alla fall att 500 uteblev.

Men rimligen bör ju åtminstone några i MFF börja fundera på om satsningen var korrekt och hur den skall se ut framöver. Minus 89 milj för hela klubben 2025 och 2026 lär väl bli lika illa, och när herr nu har tvingats börja spara är det väl en tidsfråga innan dam också måste göra det. Framförallt när publiken uteblir på dam.
Citera
2026-05-11, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Publiksiffran var tydligen 925, så kanske de hade öppet även kamerasidans läktare. Jag räknade ju bara det man såg och förutsatte att de inte öppnar hela arenan. Så inte genomuselt utan bara uselt.

Dåligt väder, vardagskväll, matchen gick på SVT, och fansen rejält lack på sin klubb efter herrlagets torsk igår - kan ju förklara i alla fall att 500 uteblev.

Men rimligen bör ju åtminstone några i MFF börja fundera på om satsningen var korrekt och hur den skall se ut framöver. Minus 89 milj för hela klubben 2025 och 2026 lär väl bli lika illa, och när herr nu har tvingats börja spara är det väl en tidsfråga innan dam också måste göra det. Framförallt när publiken uteblir på dam.

Svenska herrlag blir inte heller rika på publikintäkter trots att de har mer publik. De svenska lagen har ingen ekonomisk konkurrenskraft alls jämfört med de stora ligorna. Det är inte där pengarna finns. Detta tror jag att de damallsvenska lagen redan har förstått. Visst är det bra med publik men man kommer aldrig att uppnå några enorma siffror det finns inte på kartan, det finns inte ens i herrallsvenskan med undantag för några få klubbar.

Malmös satsning är långsiktig det får man väl ändå anta, de är väl inte dumma. Med europaspel, spelarförsäljningar och i takt med att damfotbollen växer internationellt så att även svenska lag får del av det, så kan det på hyfsat kort sikt bli lönsamt. Man borde verkligen försöka nå ut med matcherna till en bredare målgrupp också, alltså internationellt, för man har inget att förlora och allt att vinna på det. Detta vill man ju inte göra i herrallsvenskan heller trots en uttalad efterfrågan. Verkar vara generellt för svensk fotboll att man inte riktigt vill tjäna pengar, det anses kanske fult? Jag vet inte.
Citera
2026-05-12, 01:39
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
För MFF gäller det att lyckas i år och kravet är väl minst en tredjeplats ( helst bättre) och avancemang långt in Europacupen Sen får man väl säga att de gjorde det bra mot Häcken och med lite flyt hade de kunnat plocka en poäng men fem tappade poäng på fem omgångar är inte en bra start för ett lag som vill slåss om guldet.

Nästa vecka spelar de borta mot Bajen och där krävs poäng om de vill haka på i toppen.

Både för MFF och Bajen gäller det att inte tappa för mycket mot Häcken under våren. Sen kommer ett sommarfönster som troligen kommer att jämna ut oddsen inför hösten. Häcken har alla möjligheter att gå rena innan sommaren.
Citera
2026-05-12, 06:30
Medlem
Alkibiadess avatar
Fast att Malmö skulle ta guldet redan i år är väl inte realistiskt. Visst att de haft det som ambition och målsättning men med tanke på den erfarenhet laget har och med den trupp de har så är väl topp-3 något de får vara nöjda med. De kan därmed inte vara besvikna om de bara blir topp-3 och kan inte heller göra att de bör tvivla på sin satsning på damlaget redan nu.
Citera
2026-05-12, 08:25
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast att Malmö skulle ta guldet redan i år är väl inte realistiskt. Visst att de haft det som ambition och målsättning men med tanke på den erfarenhet laget har och med den trupp de har så är väl topp-3 något de får vara nöjda med. De kan därmed inte vara besvikna om de bara blir topp-3 och kan inte heller göra att de bör tvivla på sin satsning på damlaget redan nu.
Samtidigt var det många vid den här tiden förra året som inte såg det som orealistiskt att MFF skulle ta guldet redan förra året. Tror jag själv var en av dem. Tack och lov att vi slapp den verkligheten.

Jag tror MFFs publiksiffra lite är styrd av hur det går för herrarna, då stora delar av fotbollshypen delas eller kanske snarare "smittar av sig på damerna".
Topp 3 för MFF vore starten på att befästa en plats som ett topplag, vilket är gott nog för deras fortsatta satsning och vision.

- - -

Ikväll blir det förhoppningsvis ny Bajenfest på stadion. Har dålig koll på vart Djurgården står, men Bajen skall vara riktigt svårslagna om man kommer upp i nivån man haft under våren.

Min hackkyckling Rehnberg såg vansinnigt taggad ut senast och var bland de bästa, hands down. En match överskyggar inte alla de sämre matcherna, men skulle hon återupprepa insatsen så kommer jag börja omvärdera henne illa kvickt.
Citera
2026-05-12, 08:58
Medlem
1efter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Samtidigt var det många vid den här tiden förra året som inte såg det som orealistiskt att MFF skulle ta guldet redan förra året. Tror jag själv var en av dem. Tack och lov att vi slapp den verkligheten.

Jag tror MFFs publiksiffra lite är styrd av hur det går för herrarna, då stora delar av fotbollshypen delas eller kanske snarare "smittar av sig på damerna".
Topp 3 för MFF vore starten på att befästa en plats som ett topplag, vilket är gott nog för deras fortsatta satsning och vision.

Man får inte glömma att både Häcken och Bajen spelat ett par säsonger i Europa redan (och gått långt), och min känsla är att det är när lagen möter storlag från kontinenten som ny publik verkligen hittar till arenan. Då kan man få riktigt stor publik ibland. Sedan stannar några och fortsätter även gå på andra matcher. Helt ärligt var det så det började för mig och jag vet att det finns liknande historier hos andra. För i ärlighetens namn är det ganska svårt att gå upp i varv av att möta typ Växjö (inget illa menat mot Växjö men jag tror ni förstår) jämfört med typ Manchester United eller Roma.
Citera
2026-05-12, 14:48
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytorgsprinsessa
Bra första halvlek av MFF och 2-0 hade varit rättvisare än 1-1. Problemet är att Schröder är ostoppbar när hon får chansen. Frågan är om någon spelar någonsin dominerat på det sättet i allsvenskan tidigare. Känslan är att MFF kommer att fortsätta äga boll men att Schröder avgör till slut
Glöm inte att det alltid (nästan) är Anvegård som ligger bakom målet. Så även igår. En ass och en hockeyass till Schröder som gav mål. Ass eller hockeyass till 3 av 4 mål mot oss i Europacupfinalen. Jag vidhåller att hon är minst lika viktig för Häcken som Schröder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in