2026-05-12, 17:43
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xShafty
Har en vän som åtal har väcks pågrund av att han tydligen hade köpt sex.

Åtalet baseras på en chatt konversation med en prostituerad som säljer sex via en hemsida. Enligt min vän finns det inte bevis om betalning, vittnet vägrar medverka & ingen spanings insats finns heller.

Möjligtvis. Men det hade varit enkelt för honom att uttryckligen säga vad chatten gällde, och bestämt förneka att pengar bytte händer. Förklara saker som sades i chatten med att det var en sexfantasi om att hon var hora, att det inte var på riktigt, men att träffen senare var på riktigt men det betalades ingenting. Han kan skulle även kunna hävda att det förvisso var tal om detta innan, men på plats kom de överens om att det skulle vara gratis eftersom båda var kåta och killen inte vågade eller ville betala.

Om han istället kör "inga kommentarer" kan det bli rimligt för domstolen att utgå från att pengar bytte händer, ifall det finns endast rykten som säger detta eller om man sett tidigare att tjejen håller på med sånt.

Utgångspunkten i hen-Sverige är tyvärr att heterosex är olagligt. Antingen är det sexköp eller våldtäkt. Men bara om du kan bevisa att det mot förmodan var frivilligt, så klarar man sig undan juridikens aktivister.
Citera
2026-05-12, 17:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Möjligtvis. Men det hade varit enkelt för honom att uttryckligen säga vad chatten gällde, och bestämt förneka att pengar bytte händer. Förklara saker som sades i chatten med att det var en sexfantasi om att hon var hora, att det inte var på riktigt, men att träffen senare var på riktigt men det betalades ingenting. Han kan skulle även kunna hävda att det förvisso var tal om detta innan, men på plats kom de överens om att det skulle vara gratis eftersom båda var kåta och killen inte vågade eller ville betala.

Om han istället kör "inga kommentarer" kan det bli rimligt för domstolen att utgå från att pengar bytte händer, ifall det finns endast rykten som säger detta eller om man sett tidigare att tjejen håller på med sånt.

Utgångspunkten i hen-Sverige är tyvärr att heterosex är olagligt. Antingen är det sexköp eller våldtäkt. Men bara om du kan bevisa att det mot förmodan var frivilligt, så klarar man sig undan juridikens aktivister.

Jag säljer sex och jag nämnde nyss i ett inlägg att ibland dyker personen inte upp. Eller ångrar sig på plats. Det händer inte ofta. Men det kan hända.

Däremot är det flertalet som skriver som bara är ute efter att chatta med mig. Att allt är en fantasi. De gör igång på samtalet. Det brukar framgå. De skriver MÅNGA mail eller sms utan att komma till skott. Brukar som regel inte föreslå ett konkret datum och boka det. Men det har så klart hänt nån gång. I synnerhet när jag är i de stora städerna.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2026-05-12 kl. 18:04.
Citera
2026-05-12, 18:03
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Det stämmer att min vän bestämt plats & tid men summa diskuterades aldrig inte heller vilken tjänst som ska utföras. Det nämndes inget om sex bortsätt från att det fanns i annonsen.

Kontaktar man nån som t ex kallar sig Knulla-Gulla via hennes hemsida eller på det sätt som hon som hon föreslår, och det på hemsidan står att hon säljer sex, är det tydligt vad det hela handlar om. Inget som behöver nämnas. Precis som att när du kontaktar en bilverkstad inte behöver fråga de om de reparerar bilar mot betalning.

Vi som säljer erbjuder nämligen inte gratis sex bara för att nån klarar av att börja en mening med stor bokstav eller skickar hjärtan.

Det är det inte helt ovanligt att man inte behöver diskutera pris etc om det redan står i en prislista. Många brukar säga att de inte säkert vet hur länge de vill ses eller vad de vill göra. Så det är nåt vi tar när vi ses.

Jag tror därför domstolen tar för givet att orsaken till att man kontaktar en prostituerad är för att man vill köpa sex. Inte för att man vill ha en vanlig dejt utan betalning. Det finns andra sajter och appar för det. Men sen är frågan som sagt var om domstolen tror att det faktiskt blev ett sexköp vid en eventuell rättegång. På hur trovärdig din kompis låter. Och vad han sagt i förhör. Jag hoppas att han inte sagt ”inga kommentarer” som en härdad yrkeskriminell. Eller sagt att det var en dejt utan betalning.

Men det hela hänger på om åklagaren driver det till rättegång om din kompis inte går med på ett strafföreläggande.
Citera
2026-05-12, 18:11
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Kontaktar man nån som t ex kallar sig Knulla-Gulla via hennes hemsida eller på det sätt som hon som hon föreslår, och det på hemsidan står att hon säljer sex, är det tydligt vad det hela handlar om. Inget som behöver nämnas. Precis som att när du kontaktar en bilverkstad inte behöver fråga de om de reparerar bilar mot betalning.

Vi som säljer erbjuder nämligen inte gratis sex bara för att nån klarar av att börja en mening med stor bokstav eller skickar hjärtan.

Det är det inte helt ovanligt att man inte behöver diskutera pris etc om det redan står i en prislista. Många brukar säga att de inte säkert vet hur länge de vill ses eller vad de vill göra. Så det är nåt vi tar när vi ses.

Jag tror därför domstolen tar för givet att orsaken till att man kontaktar en prostituerad är för att man vill köpa sex. Inte för att man vill ha en vanlig dejt utan betalning. Det finns andra sajter och appar för det. Men sen är frågan som sagt var om domstolen tror att det faktiskt blev ett sexköp vid en eventuell rättegång. På hur trovärdig din kompis låter. Och vad han sagt i förhör. Jag hoppas att han inte sagt ”inga kommentarer” som en härdad yrkeskriminell. Eller sagt att det var en dejt utan betalning.

Men det hela hänger på om åklagaren driver det till rättegång om din kompis inte går med på ett strafföreläggande.

Av de som kontaktar prostituerade gör nog många det är nyfikenhet och av spänning och har ingen som helst intention att köpa sex på riktigt.

Helt otroligt om nån blir fälld på detta sättet. Jag hade dödat både åklagare o polis om det var mig det gällde. Jag kan inte förstå att folk bara tar skit av dessa.
Citera
2026-05-12, 18:12
Medlem
Citat:

Kan du öppna dina PM? Kan inte skicka något till dig
Citera
2026-05-12, 18:29
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Av de som kontaktar prostituerade gör nog många det är nyfikenhet och av spänning och har ingen som helst intention att köpa sex på riktigt.

Helt otroligt om nån blir fälld på detta sättet. Jag hade dödat både åklagare o polis om det var mig det gällde. Jag kan inte förstå att folk bara tar skit av dessa.

Jag kan egentligen bara uttala mig utifrån min egen långa erfarenhet. De allra flesta som bokar dag och tid, som i det här fallet, brukar dyka upp. I alla fall i min stad och städerna runt omkring. Men jag håller med dig om att många som kontaktar mig (och inte bokar) gör det för att ha nåt att runka till.

Citat:
Kan du öppna dina PM? Kan inte skicka något till dig

Min inkorg är full. När jag var moderator fick jag ha en jättestor inkorg. Tusental på tusental rymdes. När jag slutade var jag tvungen att ta bort många tusen manuellt till jag kom till 499 och kunde svara på pm. Har inte orkat rensa allt än. Så när jag ibland lyckats rensa igen till kanske 496 fylls det på igen med nya pm. Ska se om jag kan radera nåt pm.
Citera
2026-05-12, 18:39
Medlem
Citat:
Jag vet vad jag pratar om.

1) Jag har varit moderator på Aktuella brott och kriminalfall. Så jag har varit både före, under och efter den tiden väldigt aktiv i trådar om brott. Läst många åtal, FUP:ar och domar. Och vet hur offentlighetsprincipen fungerar.

2) Jag är prostituerad. Försöker därför följa med i ärenden som rör åtal vid sexköp.

Jag vet faktiskt inte varför du väljer att läsa in saker i mitt inlägg som jag inte sagt. Låt mig förtydliga mig.

Självklaret är strafföreläggande en offentlig handling. Det är ju en av pelarna i grundlagen. Det är därför man kan söka efter en dom eller se om en person dömts. Vilket jag ju nämnde. Eller hur? Men det är ju inget som basuneras ut på en myndighetssida. Man måste veta veta om strafföreläggandet eller leta efter om en viss person har ett strafföreläggande. Därför är det inte många som vet om att man fått ett strafföreläggande.

Det är nåt helt annat med rättegångar. Utifrån din åsikt om rättegångar antar jag att du antingen är van att bli åtalad eller bor i en storstad, dvs är anonym. De flesta i vårt land bor inte i städer med 100 000 invånare eller mer. Det betyder att man kan vara känd av de som som gillar att gå på rättegångar. Eller de berättar ens namn för alla som vill höra vem som köpte sex där och där. En rättegång kan också väcka intresse i lokaltidningen. De som läser artikeln kan sen starta en tråd på Flashback för att få reda på vem åtalade är. Detta har hänt så många gånger oavsett brott att vi kan inte räkna de alla.

En rättegång är alltid en risk för en tråd på FB. Den som inte fattar det vet inte mycket om sociala media. Ett strafföreläggande däremot kan gå spårlöst förbi.

Förstår du nu hur jag resonerar?

Ja om man bor i en småstad så kan jag förstå.
Men något DU glömmer är att en rättegång prövar om han är skyldig och han kan överklaga, det gör inte ett strafföreläggande.
Citera
2026-05-12, 19:03
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Ja om man bor i en småstad så kan jag förstå.
Men något DU glömmer är att en rättegång prövar om han är skyldig och han kan överklaga, det gör inte ett strafföreläggande.

Nej, jag glömmer inte det. Men många sexköpare blir stigmatiserade och uthängda vid en rättegång. Det får stora konsekvenser i deras vardag. Därför har de flesta genom åren tagit ett strafföreläggande. De har hellre valt att saker begravs trots att de eventuellt skulle vara oskyldiga, än att det blir en rättegång.

Men jag ska vara ärlig och säga att jag inte är helt på det klara hur det går till nu sen sexköpslagen skärptes. Man får ju fängelse numera vilket som regel brukar omvandlas till villkorligt samt många gånger även dagsböter. Men inte enbart böter som förr. Det jag inte vet är om alla åtal leder till rättegång eller om man slipper det ifall man erkänner allt. De flesta artiklar om åtal vid sexköp numera handlar om rättegångar. Men det betyder ju inte att det finns ett annat alternativ.
Citera
2026-05-12, 19:21
Medlem
dude2ks avatar
Det är väl bara säga att man bokat en Domantrix?
En session utan något sex.
Citera
2026-05-12, 20:06
Medlem
Citat:
Kontaktar man nån som t ex kallar sig Knulla-Gulla via hennes hemsida eller på det sätt som hon som hon föreslår, och det på hemsidan står att hon säljer sex, är det tydligt vad det hela handlar om.

Man behöver väl nödvändigtvis inte ha sex om man träffar prostituerade?
Citera
2026-05-12, 20:29
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Det är väl bara säga att man bokat en Domantrix?
En session utan något sex.

BDSM räknas som sex när det gäller sexköp.

Jag minns inte hur många år sen det var, men en hel del kunder till en dominatrix dömdes för sexköp på en ort. Det skrevs mycket om det i tidningar när det skedde.

Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Man behöver väl nödvändigtvis inte ha sex om man träffar prostituerade?

Nej. Men eftersom man betalat så kan det vara svårt att förklara att man inte gjorde nåt olagligt.

Det är okej enligt lagen med kramar om de inte har en sexuell karaktär och kunden inte är ute efter sexuell njutning. Så det gäller att hålla koll på ståndet. Har man före träffen i en chatt pratat snusk och polisen har de bevisen, så är det svårt att säga att träffen inte hade nåt med sex att göra.

Men en del vill bara gå ut och äta. Eller sitta och prata. Inte beröra mina bröst, mitt underliv, min rumpa. Bara hålla handen på bio. Så det finns absolut de som inte vill ha sex för pengarna. Men de är otroligt få.
Citera
2026-05-12, 20:40
Medlem
Citat:
Nej. Men eftersom man betalat så kan det vara svårt att förklara att man inte gjorde nåt olagligt.

Det är okej enligt lagen med kramar om de inte har en sexuell karaktär och kunden inte är ute efter sexuell njutning. Så det gäller att hålla koll på ståndet. Har man före träffen i en chatt pratat snusk och polisen har de bevisen, så är det svårt att säga att träffen inte hade nåt med sex att göra.

Men en del vill bara gå ut och äta. Eller sitta och prata. Inte beröra mina bröst, mitt underliv, min rumpa. Bara hålla handen på bio. Så det finns absolut de som inte vill ha sex för pengarna. Men de är otroligt få.

Bara för att man får stånd behöver det dock inte betyda att man vill ha sex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in