2026-05-12, 17:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xShafty
Förlåt jag missförstod min vän, tydligen så har åtal inte väckts än men polisen säger att det kommer väckas åtal inom kort. Dem har frågat han om straff föreläggande osv.

Brukar vara så polisen jobbar. Om du erkänner blir det bara detta strafföreläggande och lite böter. Vill du tjafsa går det till åtal. Men det är ju åklagare som beslutar om och de vill vinna, och just för sexköp är det ju väldigt ovanligt att det går till just åtal för just svårt att bevisa exakt. Om inte en polis varit med där i rummet...
Citera
2026-05-12, 17:08
Medlem
Citat:
I detta fall nekar ju min vän, hur kan det då bli åtal som polisen säger om det enda som finns är en chatt?

Antagligen kommer inte sexarbetaren att medverka. Så fortsätt neka.
Citera
2026-05-12, 17:10
Medlem
Citat:
Har en vän som åtal har väcks pågrund av att han tydligen hade köpt sex.

Åtalet baseras på en chatt konversation med en prostituerad som säljer sex via en hemsida. Enligt min vän finns det inte bevis om betalning, vittnet vägrar medverka & ingen spanings insats finns heller. Det påstådda brottet skedde för ungefär 1 år sedan.

Hur är det möjligt att åtal väcks enbart baserat på en chatt utan något som helst bevis att det har skett någon form av betalning eller bekräftelse på att min vän faktiskt köpt sex?

Är det möjligt att man kan dömmas enbart baserat på en chatt konversation där det inte ens nämns att sex är den tjänst som han vill köpa?

Har läst några dommar tidigare om detta & vad jag förstår så är risken låg för att han ska dömas men hur ofta brukar åtal väckas i samband med att det bara finns en chatt konversation?

Måste man inte bli dömd bortom rimlig tvivel för att åtal ska väckas?

DN har skrivit om det. Just köp av sexuella tjänster hanläggs medvetet extremt rättsosäkert i Sverige för att få fast så många som möjligt:
https://www.dn.se/sverige/hundratals-domar-for-sexkop-men-haller-utpekandet/
https://www.dn.se/sverige/polisen-visade-bild-pa-fel-person-pressade-misstankt-sexkopare-med-falska-uppgifter/

Be din vän ta kontakt med en bra advokat. Så här ska det inte gå till i en rättsstat.
Citera
2026-05-12, 17:16
Medlem
vichy6s avatar
Nej!
Citera
2026-05-12, 17:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Du vet inte vad du snackar om.
Strafföreläggande är offentliga handlingar.

En rättegång är öppen och vem som helst får gå dit? och?

Jag vet vad jag pratar om.

1) Jag har varit moderator på Aktuella brott och kriminalfall. Så jag har varit både före, under och efter den tiden väldigt aktiv i trådar om brott. Läst många åtal, FUP:ar och domar. Och vet hur offentlighetsprincipen fungerar.

2) Jag är prostituerad. Försöker därför följa med i ärenden som rör åtal vid sexköp.

Jag vet faktiskt inte varför du väljer att läsa in saker i mitt inlägg som jag inte sagt. Låt mig förtydliga mig.

Självklaret är strafföreläggande en offentlig handling. Det är ju en av pelarna i grundlagen. Det är därför man kan söka efter en dom eller se om en person dömts. Vilket jag ju nämnde. Eller hur? Men det är ju inget som basuneras ut på en myndighetssida. Man måste veta veta om strafföreläggandet eller leta efter om en viss person har ett strafföreläggande. Därför är det inte många som vet om att man fått ett strafföreläggande.

Det är nåt helt annat med rättegångar. Utifrån din åsikt om rättegångar antar jag att du antingen är van att bli åtalad eller bor i en storstad, dvs är anonym. De flesta i vårt land bor inte i städer med 100 000 invånare eller mer. Det betyder att man kan vara känd av de som som gillar att gå på rättegångar. Eller de berättar ens namn för alla som vill höra vem som köpte sex där och där. En rättegång kan också väcka intresse i lokaltidningen. De som läser artikeln kan sen starta en tråd på Flashback för att få reda på vem åtalade är. Detta har hänt så många gånger oavsett brott att vi kan inte räkna de alla.

En rättegång är alltid en risk för en tråd på FB. Den som inte fattar det vet inte mycket om sociala media. Ett strafföreläggande däremot kan gå spårlöst förbi.

Förstår du nu hur jag resonerar?
Citera
2026-05-12, 17:22
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Förlåt jag missförstod min vän, tydligen så har åtal inte väckts än men polisen säger att det kommer väckas åtal inom kort. Dem har frågat han om straff föreläggande osv.

De fular sig bara svinen hos polisen. Inte fan kan man väcka åtal om de har så lite som du säger. Tjackpundare o Poliser. Där har ni de stora mytoman grupperna
Citera
2026-05-12, 17:23
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Brukar vara så polisen jobbar. Om du erkänner blir det bara detta strafföreläggande och lite böter. Vill du tjafsa går det till åtal. Men det är ju åklagare som beslutar om och de vill vinna, och just för sexköp är det ju väldigt ovanligt att det går till just åtal för just svårt att bevisa exakt. Om inte en polis varit med där i rummet...

De ska inte ta något till rättegång som de inte tror att de vinner. Skulle kosta hiskeliga summor. Detta kommer inte gå till åtal.
Citera
2026-05-12, 17:29
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Det finns en åtalspunkt som heter ”försök till köp av sexuell tjänst”. Dvs det finns bevis för att man bestämt dag, tid, plats och summa för ett sexköp. Och att det verkar troligt det kommer att ske. I det här fallet verkar det finnas en chatt som visar på det. Så även pm man inte kan bevisa att det skett ett sexköp, kan det finnas bevis för att TS vän tänkt köpa sex.
Citera
2026-05-12, 17:32
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
De fular sig bara svinen hos polisen. Inte fan kan man väcka åtal om de har så lite som du säger. Tjackpundare o Poliser. Där har ni de stora mytoman grupperna

Han kan ju åka dit för ”försök till köp av sexuell tjänst”. Det är också ett brott i vårt land. Inte bara konkreta sexköp. I det här fallet finns en chatt där man förmodligen bestämt dag, tid, plats, summa. Det kan räknas som just försök till köp av sexuell tjänst.
Citera
2026-05-12, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det finns nåt i lagen som heter ”försök till köp av sexuell tjänst”.

Jag citerar Lawline:

Så finns det digitala bevis på att din kompis bokat en träff, vilket det ju gör i det här fallet, är det förmodligen det man försöker åtala honom för. Då behöver han alltså inte ha träffat den prostituerade.

Åtalet gäller inte försök utan fullbordat.
Citera
2026-05-12, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Han kan ju åka dit för ”försök till köp av sexuell tjänst”. Det är också ett brott i vårt land. Inte bara konkreta sexköp. I det här fallet finns en chatt där man förmodligen bestämt dag, tid, plats, summa. Det kan räknas som just försök till köp av sexuell tjänst.
Det stämmer att min vän bestämt plats & tid men summa diskuterades aldrig inte heller vilken tjänst som ska utföras. Det nämndes inget om sex bortsätt från att det fanns i annonsen.
Citera
2026-05-12, 17:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Åtalet gäller inte försök utan fullbordat.

Okej. I början sa du att åtal inte väckts.

Citat:

Så de kan ju fortfarande ångra sig om vad åtalet ska gälla.

Är bevisningen hållbar när det gäller ett konkret sexköp?

Jag tror inte det. Det finns inget, om jag uppfattat det hela rätt, som bevisar att det blev ett möte. Jag säljer sex och ibland har personen inte dykt upp på mötesplatsen eller ångrat sig vid en träff. Så det händer. Inte ofta. Men kan hända.

Fast svårt att veta i förhand hur domstolen resonerar. Det hänger ju också på vad din vän säger under rättegången. Om han börjar svamla eller motsäger sig själv. Men det kanske det inte ens går till rättegång ifall din vän inte går med på ett strafföreläggande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in