Citat:
Ursprungligen postat av
BlackRockInc
Du vet inte vad du snackar om.
Strafföreläggande är offentliga handlingar.
En rättegång är öppen och vem som helst får gå dit? och?
Jag vet vad jag pratar om.
1) Jag har varit moderator på Aktuella brott och kriminalfall. Så jag har varit både före, under och efter den tiden väldigt aktiv i trådar om brott. Läst många åtal, FUP:ar och domar. Och vet hur offentlighetsprincipen fungerar.
2) Jag är prostituerad. Försöker därför följa med i ärenden som rör åtal vid sexköp.
Jag vet faktiskt inte varför du väljer att läsa in saker i mitt inlägg som jag inte sagt. Låt mig förtydliga mig.
Självklaret är strafföreläggande en offentlig handling. Det är ju en av pelarna i grundlagen. Det är därför man kan söka efter en dom eller se om en person dömts. Vilket jag ju nämnde. Eller hur? Men det är ju inget som basuneras ut på en myndighetssida. Man måste veta veta om strafföreläggandet eller leta efter om en viss person har ett strafföreläggande. Därför är det inte många som vet om att man fått ett strafföreläggande.
Det är nåt helt annat med rättegångar. Utifrån din åsikt om rättegångar antar jag att du antingen är van att bli åtalad eller bor i en storstad, dvs är anonym. De flesta i vårt land bor inte i städer med 100 000 invånare eller mer. Det betyder att man kan vara känd av de som som gillar att gå på rättegångar. Eller de berättar ens namn för alla som vill höra vem som köpte sex där och där. En rättegång kan också väcka intresse i lokaltidningen. De som läser artikeln kan sen starta en tråd på Flashback för att få reda på vem åtalade är. Detta har hänt så många gånger oavsett brott att vi kan inte räkna de alla.
En rättegång är alltid en risk för en tråd på FB. Den som inte fattar det vet inte mycket om sociala media. Ett strafföreläggande däremot kan gå spårlöst förbi.
Förstår du nu hur jag resonerar?