2026-05-12, 15:00
Medlem
Försegick väl en hel del snortande redan 2018 för Katja och Linus?
Citera
2026-05-12, 15:01
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Så tolkar inte jag advokaten - men jag är inte jurist.

Bensoylekgonin uppstår efter intag av kokain.. men ska ngn betraktas som drograttfull, om denne enbart har metaboliten av kokain i blodet under bilkörning? Bensoylekgonin är ju i sig inte rusgivande - är det, givet detta, rimligt att Bensoylekgonin är narkotikaklassat?

Det tror jag inte man kan säga, utan vidare.

Bensoylekgonin är ett förekommande ämne, och har använts som ingrediens i muskelsmärtlindrande medicin. (sökord "Esterom") Preparatet verkade dock inte fungera bättre eller enklare än befintliga behandlingar, så det har inte etablerats.

Men kommer försvarets tema att hävda att ämnet som sådant skulle vara straffritt att ha i urinen vid bilkörning lär ju frågan landa i om metaboliten motsäger att kokainet finns kvar, hur lång tid det tar för kokainet att brytas ned helt, ifall nedbrytningen är linjär, etc etc. I labbanvisningarna fanns en en fin kurva över detta, där kvarvarande kokain matchades mot metaboliten i urinen.
Citera
2026-05-12, 15:02
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenstas-golfkung
Ja, det kanske är sex-fester hon förkovrar sig i. Vansinnigt snygg kropp ser hon iaf ut att ha:

https://ibb.co/Dft9fS7w
Jag är helt inne på det. Spår från hårstrån kan tydligen sitta i under flera månader varför man kan konstatera att hon snortat länge och regelbundet. Så då är frågan, inte går väl Katja ner på plattan och riskerar att komma hem med tre gram potatismjöl? Vem förser henne? Såsom både politiker och polis kan hon ju inte ens gå på Café opera själv. Så någon kran förser antagligen hennes älskare med skiten. Och hennes älskare går igång på att se henne med andra män. Jag tror hon ställer upp på det mesta. Att hon drogar bekräftar ju bara att hon sprängt gränserna för det normala och tagit en enorm risk. Som inte höll. Men det var säkert kul så länge det varade. Kokain kan ju också ge olika slags manier, som till exempel att man kör på en gata och väjer för en passerande varg. Som kanske var en hasselmus?
Citera
2026-05-12, 15:02
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
En hund? Finns väl inte så många hundar som springer omkring lösa i det här landet och de som finns lär ju vara anmälda hos polisen.
Du missar verkligen poängen.

Har du aldrig någonsin i ditt tonåriga liv sett en lösspringande hund?
Citera
2026-05-12, 15:03
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Jag menar isåfall att hon går på det efter avslöjandet.
Men jag tror mer på att hon har en psykisk störning och att hon tar allt med en klackspark p.g.a det.

Jag lutar mig mig mot ChatGPT så det kan vara helt uppåt väggarna men där hävdas att polisens vanliga beslag ligger 20-50%. Och att det blir bättre kommer från en gatulagningsfilm där UG snackade med langarna live. Men vad vet jag.
Citera
2026-05-12, 15:05
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
En hund? Finns väl inte så många hundar som springer omkring lösa i det här landet och de som finns lär ju vara anmälda hos polisen.
Ah, det är därför Linus på "linjen" legat så lågt de sista åren. Det står kokainist stämplat i pannan på honom. De kan väl inte ha honom i bild längre? Kan det vara han som förser Katja?
Citera
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Kravet på hårtest kom in mycket sent i utredningen, initierat av försvaret.

Nej, initierat av åklagaren baserat på Katjas slingrande. Och advokatens försök. Det verkar vara ett sätt för åklagaren att sätta ner foten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Men sluta tjata om den där jävla "råttan".Katja har aldrig nämnt nån råtta, det var åklagaren som raljerade om det i pressen.

Sen vet väl varenda kotte att hamnar du i diket av nån anledning ska man ALLTID hävda att man väjt för någonting, förslagsvis en hund, då ingen vill köra över en hund.

Då undanröjer man att lagföras för vårdlöshet eller somnat vid ratten t.ex

FUP sidan 86 aktbilaga 7
Citat:
Egen berättelse.
Jag kom körandes där, det sprang ut, någon räv eller råtta, så jag tvärnitar, men vägen kröker sig där så jag hann inte väja. Jag hann väja lite men inte fullt.
Citera
2026-05-12, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Men sluta tjata om den där jävla "råttan".Katja har aldrig nämnt nån råtta, det var åklagaren som raljerade om det i pressen.

Sen vet väl varenda kotte att hamnar du i diket av nån anledning ska man ALLTID hävda att man väjt för någonting, förslagsvis en hund, då ingen vill köra över en hund.

Då undanröjer man att lagföras för vårdlöshet eller somnat vid ratten t.ex

Finns mängder av fria djur på värmdö, samt mängder av hundägare. Oavsett så är det bättre att köra på djuret (så länge det inte är älg) än att köra in i en stolpe. Det är ca 100 viltolyckor i kommunen per år.

Fördelen med att säga att man väjt för en råtta är att man slipper helt anmälningsplikt. Köra på hund eller rådjur kräver att man kontaktar polisen.
Citera
2026-05-12, 15:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
FUP sidan 86 aktbilaga 7

Ytterligare en rätt kul sak.

Katja gick tidigt ut och dementerade ”råtta” .

Hon backades sedan av sin ideellt arbetande försvarare i tråden (Veridictores).

Sedan visar det sig mycket riktigt att kärringen de facto har sagt att hon väjade för en råtta
Citera
2026-05-12, 15:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det tror jag inte man kan säga, utan vidare.

Bensoylekgonin är ett förekommande ämne, och har använts som ingrediens i muskelsmärtlindrande medicin. (sökord "Esterom") Preparatet verkade dock inte fungera bättre eller enklare än befintliga behandlingar, så det har inte etablerats.

Men kommer försvarets tema att hävda att ämnet som sådant skulle vara straffritt att ha i urinen vid bilkörning lär ju frågan landa i om metaboliten motsäger att kokainet finns kvar, hur lång tid det tar för kokainet att brytas ned helt, ifall nedbrytningen är linjär, etc etc. I labbanvisningarna fanns en en fin kurva över detta, där kvarvarande kokain matchades mot metaboliten i urinen.

Det där spelar ingen roll eftersom Bensoylekgonin i sig är narkotika.
Citera
2026-05-12, 15:11
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
FUP sidan 86 aktbilaga 7
Jag har inte läst FUP:n men jag litar på dig.

Kvarstår ändå att hamnar men i diket ska man hävda att man väjt för något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in